Gå til innhold

Er dette normalt ved 2.gangsintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes faktisk 1 uke frist for et langt fysisk intervju midt på dagen er kort frist. De aller fleste som søker jobb har allerede en jobb og mange kan ikke ta fri på 1 ukes varsel. Det burde jo arbeidsgiver som søker folk forstå :P Men om jeg ønsket jobben ville jeg jo kontaktet dem og forklart at jeg ikke kan ta fri fra jobb på så kort varsel og spurt om de kan ha intervjuet en senere dag.

Personlig synes jeg også å måtte forberede såpass mye på forhånd er litt voldsomt og ville nok fått meg til å revurdere stillingen da jeg allerede har jobbet hos arbeidsgivere som krever for mye av sine ansatte uten å gi tilstrekkelig kompensasjon og det er ikke verdt det. Jeg ønsker iallfall en arbeidsgiver som respekterer de ansattes fritid og "work-life balance" og der arbeidsforholdet går begge veier, og slike krav allerede på intervju gir litt dårlige signaler for meg.

Jeg mener en jobbsøkerprosess går begge veier og det er ikke bare sånn at man må hoppe gjennom alle mulige rare hoops som de som utlyser stilling ønsker og ikke kan stille noen normale krav tilbake som at intervjuet foregår på et tidspunkt man har mulighet til å stille opp feks uten å skulke nåværende jobb med ugyldig fravær. 

Anonymkode: 569ca...5e2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei,

var på et intervju for litt over 2 uker siden. Jeg spurte litt om prosessen videre og om de planla flere intervjurunder, da sa de at det bare planla dette ene intervjuet og innstillingen skulle gjøres denne uken her.

Nå har jeg blitt innkalt til 2.gangsintervju fysisk om under en uke. Noe jeg i utgangspunktet synest er ok da de antagelig er usikker. Jeg har derimot blitt bedt om å forberede to presentasjoner på 15 minutter der en ene er en caseoppgave knyttet til den ene delen av arbeidsoppgavene. Den andre er mer refleksjonsoppgaver der de ber meg om å komme med forslag til nye rutiner rundt en gitt problemstillign. De ønsker også at jeg skal levere dette inn skriftlig i ettertid.

Jeg reagerer på oppgaven jeg har fått fordi 1) Det er to veldig store presentasjoner og veldig tidkrevende oppgaver som jeg må forberede på 3 dager egentlig som jeg da må gjøre gratis og det krever en del tenking 2) Det første intervjuet var digitalt, men nå vil de altså at jeg skal møte opp fysisk med beskjed på under en uke. De oppgav ikke noe alternativt om å gjøre det digitalt selv med 2 timer reisevei, eneste de gav beskjed om var at jeg måtte gi tilbakemelding på om tidspunktet passet.

Er det virkelig vanlig å forvente at man forbereder to presentasjoner på en halvtime til sammen, leverer det skriftlig på noen få dager i tillegg til å møte opp fysisk med under en ukes beskjed? 

Jeg synest hele prosessen har vært litt uryddig, først sier de at de ikke skal ha flere intervju, de har ikke opplyst meg om hvor mange kandidater de har hatt til intervju under intervjuet, har bare fått utvidet søkerliste osv..

Anonymkode: c912d...0a1

Jeg var på 3 gangs intervju i dag

Fikk en dag på meg til å lage et 40 min foredrag! 

Har vært i intervju på 6,5 time til sammen, 5 tester + case. 

Anonymkode: 42de2...0d6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes faktisk 1 uke frist for et langt fysisk intervju midt på dagen er kort frist. De aller fleste som søker jobb har allerede en jobb og mange kan ikke ta fri på 1 ukes varsel. Det burde jo arbeidsgiver som søker folk forstå :P Men om jeg ønsket jobben ville jeg jo kontaktet dem og forklart at jeg ikke kan ta fri fra jobb på så kort varsel og spurt om de kan ha intervjuet en senere dag.

Personlig synes jeg også å måtte forberede såpass mye på forhånd er litt voldsomt og ville nok fått meg til å revurdere stillingen da jeg allerede har jobbet hos arbeidsgivere som krever for mye av sine ansatte uten å gi tilstrekkelig kompensasjon og det er ikke verdt det. Jeg ønsker iallfall en arbeidsgiver som respekterer de ansattes fritid og "work-life balance" og der arbeidsforholdet går begge veier, og slike krav allerede på intervju gir litt dårlige signaler for meg.

Jeg mener en jobbsøkerprosess går begge veier og det er ikke bare sånn at man må hoppe gjennom alle mulige rare hoops som de som utlyser stilling ønsker og ikke kan stille noen normale krav tilbake som at intervjuet foregår på et tidspunkt man har mulighet til å stille opp feks uten å skulke nåværende jobb med ugyldig fravær. 

Kort frist? 

Jeg fikk 24 timer på meg! 

Har full jobb og små barn

1 uke er jo et hav av tid

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du ikke er helt sikker på at du ønsker deg denne jobben tenker jeg at det er helt innafor å trekke seg. :) Det gir et viktig signal til arbeidsgiver om at de risikerer å miste de beste kandidatene med denne praksisen. 

Jeg har selv jobbet med rekruttering i en del år, og det er et fåtall type stillinger hvor det er hensiktsmessig med en case-oppgave under intervju. Caset bør i så fall foregå under selve intervjuet, slik at man ser hvordan kandidaten resonnerer og drøfter seg fram til en mulig løsning. Man bør alltid ha med seg noen med relevant fagkunnskap under intervjuet, som kan stille relevante spørsmål og danne seg en profesjonell mening om hvordan kandidaten svarer (for å sette det på spissen så lar man ikke en sykepleier intervjue en bilmekaniker, og forventer at vedkommende kan danne seg en mening om kandidatens kompetanse :P ) Da kan man danne seg et bilde av kandidatens kompetanse under selve intervjuet, godt støttet av referanser og evt. vitnemål. Dersom det er snakk om å bygge et team så kan verktøy som personlighetstester for å sette sammen gode fungerende team (som bør bestå av en god blanding av personlighetstyper) tas i bruk. 

Jeg har inntrykk av at det sitter veldig mange rekrutterere der ute med veldig lite kompetanse på nettopp rekruttering. Dersom man tar et kjapt søk på Finn så kan man lett få inntrykk av at arbeidsgivere ønsker en homogen masse arbeidstakere (alle skal være «fremoverlent» osv., noe som fungerer svært dårlig dersom man skal jobbe sammen i team :P) Disse rekrutteringsansvarlige har ofte fått med seg ord som «case» og «testing» uten helt å forstå hva det brukes til og når det er hensiktsmessig. De tror kanskje de fremstår som «profesjonelle» når de krever disse tingene? 🤷‍♀️ Når man i tillegg beter seg som om jobben er en «premie» som man tilbyr den heldige utvalgte så har man misforstått det faktum at det er vi, som arbeidsgiver, som «vinner» dersom vi klarer å tiltrekke oss den beste kandidaten. :) 

Feilansettelser er dyrt, så det er en grunn til at arbeidsgivere ønsker en grundig ansettelsesprosess. Men det er selvsagt en balanse mellom å utføre en grundig screening av kandidater og å skremme de bort ved å stille krav før de en gang er ansatt. :) 

Anonymkode: 33ef4...0ab

Takk for et fint svar med et annet perspektiv fra en rekrutterer. Det er mye av dette jeg føler. Det at jeg er er usikker bunner jo også mye i at de forventer mye av meg før de egentlig har solgt seg inn selv godt nok. Jeg sitter og tenker mer på hvorfor skal jeg ønske å jobbe hos dem når de behandler meg som det er jeg som må overbevise dem å ville jobbe hos dem og ikke omvendt? Hva kan de tilby meg? Jeg har søkt opp stillingskode på egenhånd og funnet ut at lønnsrammen ligger en del under det jeg forventer. Så jeg allerede et litt dårlig inntrykk av tilbudssiden deres selv om jeg vet at dette er noe man diskuterer senere i prosessen.

En annen grunn til at jeg er usikker er at jeg etter å ha sett søkerlisten føler at de andre kandidater sterkere enn meg, og er overbevist om at jeg ikke ender opp med å få jobben uansett basert på kvalifikasjonsprinsippet, og da føles det poengløst å bruke så mye energi på et nytt intervju da det vil føles forgjeves. Jeg vet heller ikke hvor mange kandidater jeg "kjemper" mot som er en annen grunn som gjør meg usikker. Det er forskjell på om det er snakk om 2 eller 4. 

Jeg føler også egentlig oppgavene egentlig måler mye av det samme det spurte om på det første intervjuet. Feks. den ene refleksjonsoppgaven handler i bunn og grunn om hvordan man skal reagere i stressende situasjoner, noe de allerede spurte om på intervjuet, og jeg gav flere eksempler på hvordan jeg har håndtert det i andre jobber. Eneste forskjellen er at de i casen har knyttet det konkret til selve jobben og formulert det på annen måte og det ser heller på hvordan man løser situasjonen i "team". 

Selve hovedcaset vil faktisk være helt likt som en av arbeidsoppgavene jeg ville hatt. Det handler om å lage klart et opplegg som har blitt forespurt fra en "kunde".  Litt av problemet jeg har med det var at de sa på intervjuet at de hadde klart slike opplegg fra før og bruke de opp igjen, så de ber meg altså om å utarbeide noe de selv har fra før, og som egentlig bør bli gitt til meg som en del av opplæringen. For jeg sa på intervjuet om hva jeg forventet av arbeidsplassen var å få grundig opplæring og kunne komme til kollegaer ved spørsmål og utfordringer. Om de faktisk forventer i stillingen at jeg skal lage nytt opplegg, så gjør jeg gjerne det, men da skal jeg gjøre det i ro og mak og ha arbeidstiden til disposisjon med lønn og mulighet til å spørre kollegaer underveis om jeg er usikker. 

At jeg ikke velger å ville bruke tid på dette på fritiden, er ikke ensbetydende med at jeg ikke ville klart, hadde giddet eller fått det til i selve jobben. De har allerede ringt referanser og vet allerede at jeg er en dyktig arbeidstaker som fint klarer å sette meg inn i nye arbeidsoppgaver.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det hørtes voldsomt ut. Med mindre jeg anså jobben som "drømmejobben"  hadde jeg også slitt med å hente fram motivasjon😅. Dersom det virkelig var en drømmejobb, hadde jeg garantert ikke nølt med å bruke alle ledige timer og minutter på å forberede meg maksimalt.

Anonymkode: afcc1...70b

Godt det ikke er bare meg, men du har nok litt rett i at dette ikke er drømmejobben, iallfall vet jeg det ikke enda. Hadde sikkert følt det var annerledes om jeg var mer motivert om mulig. Men i de aller fleste tilfeller i tidligere jobber har det vært mer enn nok med en intervjurunde, noe det også virket som de skulle ha i utgangspunktet. Aner ikke hvorfor de har ombestemt seg i utgangspunktet, men det må jo bety at det fortsatt ikke har en foretrukket kandidat.

• Liker 2
Gjest Marte79
Skrevet

Vil du ha jobben eller ikke?

Dette handler ikke bare om oppgaven og hvor bra du leverer, dette handler om din motivasjon! Hvis ikke du virkelig vil den jobben, spar deg og andres tid og si ifra. 

Jeg var i en søknadsprosess der jeg hadde et digitalt intervju, deretter skulle jeg lage en presentasjon om implementering og skulle lage en roadmap til bedriften (ca. en ukes arbeid) og så skulle jeg fly til dem og presentere. Selvom jeg ikke fikk jobben, syntes jeg at det var veldig lærerikt og gøy å kunne være med. 

Altså: TA DEG SAMMEN & GET THE JOB!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp! Du sier det så fint det jeg føler og tenker nå. Virker som mange her bare går utifra at det er helt uproblematisk å spørre om en hel fridag om bare 6 dager for å møte på fysisk intervju! Og som jeg nevnte, ikke alle vil opplyse nåværende arbeidsgiver om at man søker ny jobb og da må man spørre om fri uten å oppgi grunn, og det vil være vanskeligere. 

• Liker 4
Skrevet

No pain, No gain!

Skrevet

Trodde dette var vanlig, husker alle i klassen min stresset med slike ting midt i eksamenstiden. Gjerne intervju/assesement day annenhver dag. Så det ble forberedelse/intervju på dagtid og lesing til eksamen om kvelden/natten.

• Liker 1
Skrevet
Marte79 skrev (2 minutter siden):

Vil du ha jobben eller ikke?

Dette handler ikke bare om oppgaven og hvor bra du leverer, dette handler om din motivasjon! Hvis ikke du virkelig vil den jobben, spar deg og andres tid og si ifra. 

Jeg var i en søknadsprosess der jeg hadde et digitalt intervju, deretter skulle jeg lage en presentasjon om implementering og skulle lage en roadmap til bedriften (ca. en ukes arbeid) og så skulle jeg fly til dem og presentere. Selvom jeg ikke fikk jobben, syntes jeg at det var veldig lærerikt og gøy å kunne være med. 

Altså: TA DEG SAMMEN & GET THE JOB!

Bra du ser det på den måten at du oppnådde læring av dette, men jeg hadde aldri laget en UKES arbeid til en bedrift på denne måten. Veldig kjedelig når du ikke har fått jobben, og du har gitt dem gratis arbeid og potensielle idéer. 

• Liker 7
Skrevet

Du høres ikke særlig motivert ut for jobben. 

De der ber om er helt vanlig, og på ingen måte urimelig. 

Men altså hvis du ikke egentlig ønsker jobben så skjønner jeg at du ikke gidder

• Liker 1
Skrevet
Glitnir skrev (6 timer siden):

Det virker egentlig ikke som du er særlig interessert i jobben siden du problematiserer så mye, så da er det nok like greit å takke nei. 

Dette. 

Anonymkode: bf856...e5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var på 3 gangs intervju i dag

Fikk en dag på meg til å lage et 40 min foredrag! 

Har vært i intervju på 6,5 time til sammen, 5 tester + case. 

Å herregud!Hvilke stillinger er det som krever 3 intervju?

Anonymkode: cd71c...837

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra du ser det på den måten at du oppnådde læring av dette, men jeg hadde aldri laget en UKES arbeid til en bedrift på denne måten. Veldig kjedelig når du ikke har fått jobben, og du har gitt dem gratis arbeid og potensielle idéer. 

Du virker veldig lite imøtekommende! 

Det å være arbeidssøker innebærer å legge inn en investering! 

Hvordan er du som arbeidstaker? Er du litt sånn som ikke gjør NOE ekstra og har full oversikt over dine rettigheter til enhver tid? 

Det er HELT vanlig med case! Vær glad du ikke måtte igjennom 5 tunge evnetester i tillegg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å herregud!Hvilke stillinger er det som krever 3 intervju?

Anonymkode: cd71c...837

Det var mega slitsomt. Jeg har sovet 1.5 time i natt 

Lagde en 8 siders presentasjon på et døgn.  

Forrige helg var det testing hele helga... IQ tester osv 

Tenk om jeg ikke får jobben........

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke dette hørtes urimelig ut, men er du ikke motivert for jobben så er det jo helt greit å takke nei.

Jeg synes dog det er et merkelig perspektiv av enkelte å tenke at man «nekter å jobbe gratis for noen». Du skal selge deg inn, litt bør man jo kunne by på noe. Det er jo også usannsynlig at det man gjør i case-oppgaven kan gå direkte inn som «arbeid» i bedriften. Klart de kan få råd og tips, meeeen… Man har ganske høye tanker om egen kompetanse og fortreffelighet om man tror formålet med disse casene er å få noen til å jobbe gratis. Det meste går nok «rett i søpla» etterpå, for selv om man er flink er det som regel ikke direkte brukbart. 

Anonymkode: 82ad9...beb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Selve hovedcaset vil faktisk være helt likt som en av arbeidsoppgavene jeg ville hatt. Det handler om å lage klart et opplegg som har blitt forespurt fra en "kunde".  Litt av problemet jeg har med det var at de sa på intervjuet at de hadde klart slike opplegg fra før og bruke de opp igjen, så de ber meg altså om å utarbeide noe de selv har fra før, og som egentlig bør bli gitt til meg som en del av opplæringen. For jeg sa på intervjuet om hva jeg forventet av arbeidsplassen var å få grundig opplæring og kunne komme til kollegaer ved spørsmål og utfordringer. Om de faktisk forventer i stillingen at jeg skal lage nytt opplegg, så gjør jeg gjerne det, men da skal jeg gjøre det i ro og mak og ha arbeidstiden til disposisjon med lønn og mulighet til å spørre kollegaer underveis om jeg er usikker. 

Jeg tror du feilvurderer hensikten med casen. Målet er ikke at du skal gi de et ferdig opplegg de kan bruke, men at du skal vise hvordan du jobber og reflekterer rundt dette. Du kan komme med et opplegg som er helt uaktuelt for de å brukte, men som du reflekterer så bra rundt at jobben blir din. 

Jeg hadde også case på intervju for min nåværende jobb. Fikk ca en uke forberedelse, brukte veldig mange timer fordi jeg ikke kunne fagområdet. De ble veldig imponerte over min løsning. Nå gjør jeg tilsvarende oppgaver daglig, og de ligner ikke litt på det jeg leverte på case, fordi det er altfor arbeidskrevende, og fordi andre avdelinger hos oss kan svare på mye av det samme. Jeg er likevel fortsatt fornøyd med min case, og mener jeg gjorde en veldig bra jobb fordi jeg evnet å vise de hvordan jeg greide å vurdere et fremmed fagområde vha refleksjon og overordnet kunnskap. 

Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Du virker veldig lite imøtekommende! 

Det å være arbeidssøker innebærer å legge inn en investering! 

Hvordan er du som arbeidstaker? Er du litt sånn som ikke gjør NOE ekstra og har full oversikt over dine rettigheter til enhver tid? 

Det er HELT vanlig med case! Vær glad du ikke måtte igjennom 5 tunge evnetester i tillegg

Og dette baserer du utifra svarene mine på KG :)

Arbeidsgiver har allerede fått svar på disse spørsmålene under første intervjuet, ved å ringe referanser og ved å se på min nyeste arbeidsattest feks. Der står det faktisk ordrett at jeg har gjort mer utover det som ble krevd, spesielt i en vanskelig periode på arbeidsplassen.

Men det er sikkert helt riktig som du skriver, at basert på svarene mine på KG så er jeg lite imøtekommende og gjør ingenting ekstra i jobbene mine, bare fordi jeg stiller spørsmål ved omfanget av intervjuet.

Jeg vil ikke si det kalles å gjøre en investering når man ikke vet om man får jobben. Arbeidsgiver skal selvfølgelig sørge for å ansette rett person men det har jo blitt rene rotteracet med forventninger og krav før man har fått jobben. Men for meg handler det det må oppfattes rimelig for meg om arbeidstaker også.

Mulig at dette er en metode for å måle motivasjonen til folk, men de oppnådde iallfall at min forsvant. 

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Kort frist? 

Jeg fikk 24 timer på meg! 

Har full jobb og små barn

1 uke er jo et hav av tid

1 dag kan være mer en god nok frist om det passer, 1 uke kan være for kort frist om det ikke passer.

Folk har forskjellige forutsetninger feks for om de kan få fri på dagtid. Skulle jo tro at noen som søkte etter folk var interessert i å få noen med god arbeidsmoral og lojalitet til egen arbeidsgiver, ikke noen som er villig til å skulke jobb for å gå på intervju. 

Jeg er vant til at intervjuer i stor grad ble lagt opp til når jeg som søker kunne sist jeg søkte jobber. 

Tenker at arbeidsgivere allerede sitter med så mye makt og det er dumt om vi som arbeidstakere og arbeidssøkere skal bli helt dørmatter og finne oss i hva som helst bare fordi vi skal vise at vi "vil mest". Jeg ønsker iallfall en arbeidsgiver som respekterer meg og min tid også. (Innenfor rimelighetens grenser altså, det går såklart begge veier og jeg vil også forsøke å møte dem på deres ønsker så godt som mulig)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det var mega slitsomt. Jeg har sovet 1.5 time i natt 

Lagde en 8 siders presentasjon på et døgn.  

Forrige helg var det testing hele helga... IQ tester osv 

Tenk om jeg ikke får jobben........

Det høres helt ekstremt ut. Jeg hade nok backa ut for lengst når det ble snakk om IQ-tester. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

1 dag kan være mer en god nok frist om det passer, 1 uke kan være for kort frist om det ikke passer.

Folk har forskjellige forutsetninger feks for om de kan få fri på dagtid. Skulle jo tro at noen som søkte etter folk var interessert i å få noen med god arbeidsmoral og lojalitet til egen arbeidsgiver, ikke noen som er villig til å skulke jobb for å gå på intervju. 

Jeg er vant til at intervjuer i stor grad ble lagt opp til når jeg som søker kunne sist jeg søkte jobber. 

Tenker at arbeidsgivere allerede sitter med så mye makt og det er dumt om vi som arbeidstakere og arbeidssøkere skal bli helt dørmatter og finne oss i hva som helst bare fordi vi skal vise at vi "vil mest". Jeg ønsker iallfall en arbeidsgiver som respekterer meg og min tid også. (Innenfor rimelighetens grenser altså, det går såklart begge veier og jeg vil også forsøke å møte dem på deres ønsker så godt som mulig)

Nettopp. Takk for fint innlegg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...