Gå til innhold

Hva synes du om Damelitteratur som Lucinda Riley/Jenny Colgan/? Leser du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siterte feil….
Tar det ikke personlig… men synes det er rart at andre bare konkluderer med at det er sånn på en slik måte at det nærmest høres ut som om de som liker det er noe galt med…. 

Anonymkode: 06ea0...346

Du mente vel meg, og for meg er det jeg har lest av sånne romantiske dameromaner ganske ræl. Jeg mener ikke at det er det for alle, ser jo at mange finner kvaliteter i dem. Jeg bare skjønner ikke hva. Noe av det bra jeg har lest siste år er feks familieleksikon av Natalia ginzburg, trilogien til cusk, der du kommer fra av stanisic og flere av Olga tokarczuk sine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser ikke sånne bøker selv, er ikke interessert i romantikk når det kommer til bøkene jeg velger å lese. Har dog ingen problemer eller fordommer for folk som leser sånne bøker. Skjønner ikke at det skal være noe mindre litterær kvalitet på Lucinda Riley enn tullete male wish fulfillment fantasy og sci-fi. Underholdning for forskjellige folk, men fantasy blir gjerne sett på som mer seriøst av en eller annen grunn. Sikkert fordi det er skrevet av og for menn..

Anonymkode: 48520...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leser ikke sånne bøker selv, er ikke interessert i romantikk når det kommer til bøkene jeg velger å lese. Har dog ingen problemer eller fordommer for folk som leser sånne bøker. Skjønner ikke at det skal være noe mindre litterær kvalitet på Lucinda Riley enn tullete male wish fulfillment fantasy og sci-fi. Underholdning for forskjellige folk, men fantasy blir gjerne sett på som mer seriøst av en eller annen grunn. Sikkert fordi det er skrevet av og for menn..

Anonymkode: 48520...bc8

Jupp. 
 

"Svøm med de som drukner" av Lars Mytting ble jo hyllet med både priser og anmeldelser, men innholdet er overraskende lik en  Lucinda Riley-bok. Oppbygging og, og egentlig er bøkene ganske like. Men jaggu snakkes Lucinda Riley ned og Lars Mytting hylles…

 

Sa det til en kunde en dag jeg var på jobb i bokhandelen. "Det er rart det der, men Lars Mytting har egentlig skrevet en klassisk dameroman" litt ut i samtalen. Hun endte opp med å kjøpe den kun for å sammenlikne den med Lucinda Riley-bøkene. Det var også en måte å selge bøker på 🤣🤣 

 

Søsterklokkene er og overraskende dameromanete… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste "Jul på øya" av Colgan i jula, fordi jeg traff bra på en juleroman her et år, og har begynt å lese slike enkle julebøker. Problemet er bare at den første, var den beste. Og denne Colgan-boka var treg, lite spennende og var enkel å legge fra seg, om man kan si det sånn. Men jeg holdt da ut, og ble ferdig. Synes bare det var lite substans. På baksida sto det noe som at man kommer til å huske disse karakterene lenge osv. Men det var det eneste jeg husket, altså det sitatet, og da kom jeg på at de folka har jeg ikke ofret en tanke. Så nja. Jeg leser tydeligvis ei sånn bok fordi jeg ikke vet bedre.

Den gode juleboka het "25 dager til jul".

Anonymkode: 48302...672

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hatet sånne bøker før (typ romantiske chic-lit-greier), men mens jeg var i fødselspermisjon første gang, med kolikkbaby som ikke sov om natten og kun sov PÅ meg om dagen, og jeg var helt tåkete i hodet og fanget under en sovende baby i timesvis om dagen, fikk jeg sansen for dem. Jeg var for trøtt til å klare å følge med på "vanlige" bøker, så måtte ha noe helt lett. 

Men jaggu fikk jeg sansen for det, så nå koser meg med Jojo Moyes og denslags titt og ofte 😛 Men kjenner at det er litt guilty pleasure, noe jeg synes er dumt. Man skal ikke måtte "skamme" seg over at man liker en bok, liksom. 

Anonymkode: 8e159...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 14.38):

Koser du deg med det hytteturer og på stranden?

Anonymkode: ae5b5...0ce

Nei. Jeg har en venninne som ga meg Lucinda Riley bøker hvert år i julegave, kanskje to-tre stykker i slengen. Jeg bladde litt i dem og leste bakpå men det var jo samme skiten alle handlet om? En eller annen forvikling i kjærlighet, noe med en søster, og en dyp familiehemmelighet et sted, som da liksom skal nøstes opp i boka. ALLE BØKENE HANDLET OM DET! 

Jeg la bøkene jeg fikk i gave inn i bokskapet mitt, takket for gaven, og lot som jeg leste dem. Men etter hvert kastet jeg alle sammen i papircontaineren ute. Uleste. Orker bare ikke å lese sånn suppe.

Denne Jenny Colgan du nevner har jeg aldri sett en bok av, så der vet jeg ikke. Er det samme ulla?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 27.1.2022 den 20.20):

Not my cuppa tea. 

Ikke min heller, men jeg synes jo det er et godt tegn at folk i det minste er i stand til å konsentrere seg om en bok og ikke bare sitter med mobilen og blar.

https://www.theguardian.com/society/2019/apr/16/got-a-minute-global-attention-span-is-narrowing-study-reveals

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xanadu said:

Det er bare ikke min kopp te.

Det betyr ikke det samme som på engelsk.

Anonymkode: f22a9...5fb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hareena said:

Ikke min heller, men jeg synes jo det er et godt tegn at folk i det minste er i stand til å konsentrere seg om en bok og ikke bare sitter med mobilen og blar.

Vel nå har jeg 44 bøker som venter på å bli lest da så bøker er fint det  ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (7 minutter siden):

Nei. Jeg har en venninne som ga meg Lucinda Riley bøker hvert år i julegave, kanskje to-tre stykker i slengen. Jeg bladde litt i dem og leste bakpå men det var jo samme skiten alle handlet om? En eller annen forvikling i kjærlighet, noe med en søster, og en dyp familiehemmelighet et sted, som da liksom skal nøstes opp i boka. ALLE BØKENE HANDLET OM DET! 

Jeg la bøkene jeg fikk i gave inn i bokskapet mitt, takket for gaven, og lot som jeg leste dem. Men etter hvert kastet jeg alle sammen i papircontaineren ute. Uleste. Orker bare ikke å lese sånn suppe.

Denne Jenny Colgan du nevner har jeg aldri sett en bok av, så der vet jeg ikke. Er det samme ulla?

Man kan jo si det samme om veldig mange sjangre? 

Krim: en eller annen blir drept, det er en politimann/kvinne med trøblete familie/bakhistorie som langsomt kommer frem i løpet av boken, og så blir mordet nøstet opp ila boken. 

Coming of age-fantasy: ung mann/kvinne med trøblete familieforhold/oppvekst oppdager at de har magiske evner, og at kun DE kan redde verden fra den superonde skurken, og det innebærer en lang reise med rart reisefølge. 

osv. Foreslår at du bytter bøkene neste gang, det er jo bedre enn å legge dem i et skap og late som om du har lest dem. 

Anonymkode: 8e159...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (Akkurat nå):

Vel nå har jeg 44 bøker som venter på å bli lest da så bøker er fint det  ^^,

Du har en skatt som venter på deg🙂 Min favorittapp er biblioteksappen, da går jeg aldri tom for litteratur på farten. Skulle ikke forundre meg om Riley & co finnes der inne også, men det kan noen andre låne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del av lucinda riley. Ikke alt er like bra og føler det fort blir likt fra bok til bok. Så jeg må ha pause mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vanligvis 1 "damebok" til jul. Har lest noen av dem og det er ikke helt min cup of tea. 

De jeg har lest, har utmerket seg med irriterende dårlig språk og veldig mange klisjéer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Styrer unna slikt. I en alder av 43 er min store frykt å bli en som leser slike bøker og hører på "voksen dame musikk" a la Eidsvåg o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (4 minutter siden):

Styrer unna slikt. I en alder av 43 er min store frykt å bli en som leser slike bøker og hører på "voksen dame musikk" a la Eidsvåg o.l. 

Hehe, da mangler bare konefrisyre, briller med farget innfatning og gøyale øredobber 😄

Anonymkode: 5c732...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid for min del. 

Jeg har en vannvittig tøff jobb, som innebærer å sette seg inn i drap, overgrep og mishandling av barn. Etter jeg fikk den jobben har Lucinda Riley vært supert å høre på lydbok, og å se lette ting på TV (Big Bang, Friends etc). Da trenger jeg ikke Criminal Minds på kvelden, før jeg drar opp en makaber krim på sengekanten - virkeligheten er mer enn mørk nok. 

Kvinneguiden fungerer også som avkobling ;)

 

Anonymkode: be4a4...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest De syv søstre av Riley, men orket faktisk ikke å lese mer enn 50 sider av den siste og avsluttende boken. 
Jeg foretrekker krim, men kan lese en damebok innimellom. Nå leser jeg faktisk «Det var en gang en elv» av Diane Setterfield. 

Anonymkode: 06bc4...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...