Gå til innhold

Kan man egentlig vaske genser hvor det står: "Do not wash, dry clean only"? 🤔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette tror jeg er ekstremversjonen av å underdrive hva plagget tåler av vask. Type bomull som bør tåle 60 men blir merka med 30 bare for å være sikker. 

Anonymkode: a80cc...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke ullprogram mildere enn å vaske for hånd? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Riktig, ikke noe vits å vaske for hånd hvis man har ullprogram på vaskemaskinen.

Anonymkode: 82ea6...bcc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vasker med milo og maks 30 grader, så er du trygg.

Anonymkode: 82ea6...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke varme som krymper ull, det er bevegelse. Så hvis du heller over kokende vann over plagget, så går det helt fint. Men når du gnukker eller sentrifugerer plagget, så trekker ulla seg sammen. Så slik sett hjelper det ikke å vaske plagget i kaldt vann

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (25 minutter siden):

Det er ikke varme som krymper ull, det er bevegelse. Så hvis du heller over kokende vann over plagget, så går det helt fint. Men når du gnukker eller sentrifugerer plagget, så trekker ulla seg sammen. Så slik sett hjelper det ikke å vaske plagget i kaldt vann

Hvorfor gjør ikke de andre ullplaggene det? 

Vanlige ullplagg tar jeg på 30 grader og sentrifugering 800, og det går fint. 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

0 i sentrifugering? Hva med 400? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Du kan sentrifugere genseren, men bør ha mer fart enn 400. Går det for sakte slenges plagget rundt og toves. Det er bedre å kjøre full fart på sentrifugen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror en del plagg blir merket med dry clean only for være sikker, ja. Dressen til mannen her er også merket med det, men den har blitt vasket på vanlig 40 graders vask uten at noen av oss ser forskjell.

Anonymkode: c2cf2...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gjør ikke de andre ullplaggene det? 

Vanlige ullplagg tar jeg på 30 grader og sentrifugering 800, og det går fint. 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Alt av ull vil krympe x antall prosent. Men det er gjerne så lite at man ikke merker det så godt. Også fordi plagget gjerne kan dras og formes. 
 

Stort sett så vil det gå bra å vaske ull. Så lenge du sentrifugerer den mild. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (Akkurat nå):

Alt av ull vil krympe x antall prosent. Men det er gjerne så lite at man ikke merker det så godt. Også fordi plagget gjerne kan dras og formes. 
 

Stort sett så vil det gå bra å vaske ull. Så lenge du sentrifugerer den mild. 

Hvis du med mild sentrifugering mener lav fart så er det feil. Går det for sakte slenges plagget rundt. Mi maskin har 1200 omdreininger på ullprogrammet, ville ikke sentrifugert ull på noe lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror en del plagg blir merket med dry clean only for være sikker, ja. Dressen til mannen her er også merket med det, men den har blitt vasket på vanlig 40 graders vask uten at noen av oss ser forskjell.

Anonymkode: c2cf2...142

Med hvor mye i sentrifugering? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor gjør ikke de andre ullplaggene det? 

Vanlige ullplagg tar jeg på 30 grader og sentrifugering 800, og det går fint. 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Mange "vanlig ullplagg" er superwash behandlet og tåler derfor mye mer.

Det meste av ren, ubehandlet ull vil tove hvis det "herjes" med. Det er hverken varmen eller farten på sentrifugering som er problemet - det alle "kasting rundt" i løpet av sentrifugering som ødelegger. Altså når maskina ikke spinner for fullt men bare snur litt på klærne mellom rundene med full fart.

Om genseren tåler ullprogtam vil avhenge av maskinen din også - ullprogram er ulike. Jeg ville uansett droppet sentrifugering. 

Jeg kjørte en gang ved en feil en Pierre Robert barnestillongs på 60 grader, om ikke det til og med var 90. Den var like fin. En annen gang havnet en ullbukse fra Nøstebarn ved en feil på er 40 graders vanlig vask. Den ble en tredjedel av størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (1 time siden):

Mange "vanlig ullplagg" er superwash behandlet og tåler derfor mye mer.

Det meste av ren, ubehandlet ull vil tove hvis det "herjes" med. Det er hverken varmen eller farten på sentrifugering som er problemet - det alle "kasting rundt" i løpet av sentrifugering som ødelegger. Altså når maskina ikke spinner for fullt men bare snur litt på klærne mellom rundene med full fart.

Om genseren tåler ullprogtam vil avhenge av maskinen din også - ullprogram er ulike. Jeg ville uansett droppet sentrifugering. 

Jeg kjørte en gang ved en feil en Pierre Robert barnestillongs på 60 grader, om ikke det til og med var 90. Den var like fin. En annen gang havnet en ullbukse fra Nøstebarn ved en feil på er 40 graders vanlig vask. Den ble en tredjedel av størrelsen.

Altså, 0 i sentrifugering? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Altså, 0 i sentrifugering? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Jeg ville gjort det, slått av sentrifugeringen helt og klemt ut vannet forsiktig for hånd.

Jeg har noen ganger sentrifugert skjøre ting, men da på maks fart og så sitter jeg pal ved maskina. Passer på at den ikke herjer for mye før den får opp farten (da avbryter jeg), og avbryter etter første runde med "full fart". Men, siden jeg ikke kjenner din maskin er det vanskelig å vite om det er lurt å anbefale samme fremgangsmåte til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Splittbinders skrev (46 minutter siden):

Jeg ville gjort det, slått av sentrifugeringen helt og klemt ut vannet forsiktig for hånd.

Jeg har noen ganger sentrifugert skjøre ting, men da på maks fart og så sitter jeg pal ved maskina. Passer på at den ikke herjer for mye før den får opp farten (da avbryter jeg), og avbryter etter første runde med "full fart". Men, siden jeg ikke kjenner din maskin er det vanskelig å vite om det er lurt å anbefale samme fremgangsmåte til deg.

Blir genseren ren uten sentrifugering? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med hvor mye i sentrifugering? 

Anonymkode: 66fbf...bb4

Tror det er 1400. Det er ikke ull i den da, ellers hadde den blitt vasket på ullprogram. 

Anonymkode: c2cf2...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...