Gå til innhold

Skeptikere med naturlig forklaring på alt, hvordan forklare dere dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par mnd siden døde et nært familiemedlem av meg. Var i leiligheten til vedkommende hver dag for å mate noen dyr hver dag de siste to ukene mens personen lå på sykehus. Var aldri noe rart med lys og lyspærer denne tiden.

Samme kveld etter at vedkommende døde dro jeg til denne leiligheten igjen. I det jeg skulle gå opp trappa opp til annen etasje, så skrudde lyset i rommet med trappa seg av. Regnet med at nå gikk pæra, men etter en liten stund så gikk lyset på igjen. Det samme skjedde flere ganger andre dager mens vi ryddet ut ting i starten. Opplevde også at et par lamper i stua blinket litt da vi var der.

Nå snart 2 mnd etter og mye er ryddet ut, så skjer ikke dette lenger. Lampa i gangen skrur seg ikke lenger av, og ingen pærer blinker lenger.

Dere skeptikere med naturlige forklaringer, vil gjerne høre deres meninger. Var alt dette bare tilfeldig tro? Hvorfor akkurat rett etter dødsfallet og en liten stund etter, og at alt plutselig blir normalt igjen?

Anonymkode: 58001...a3e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd at lysene streiker litt i en periode for så å bli normale igjen jeg også. Tenker det er mer trolig at det er noe elektrisitetsfeil som jeg ikke vet nok om til å nøyktig vite hva det kommer av, enn at det er noe overnaturlig. Elektrisitetsfeil forekommer jo i blant.

Du trenger ikke en skeptiker, men en elektriker :P

Anonymkode: f924c...26b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har opplevd at lysene streiker litt i en periode for så å bli normale igjen jeg også. Tenker det er mer trolig at det er noe elektrisitetsfeil som jeg ikke vet nok om til å nøyktig vite hva det kommer av, enn at det er noe overnaturlig. Elektrisitetsfeil forekommer jo i blant.

Du trenger ikke en skeptiker, men en elektriker :P

Anonymkode: f924c...26b

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Elektrisk feil, that's it. 

Anonymkode: a9783...92a

Ganske logiske svar, og det de fleste vil tenke. Så det var rett og slett bare tilfeldig at dette kun skjedde i dagene etter dødsfallet?

Anonymkode: 58001...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Ganske logiske svar, og det de fleste vil tenke. Så det var rett og slett bare tilfeldig at dette kun skjedde i dagene etter dødsfallet?

Anonymkode: 58001...a3e

Vi mennesker er veldig tilbøyelige til å skape årsakssammenhenger der det ikke egentlig er noen årsakssammenheng.

For eksempel: Du kan få vondt i ryggen eller blærekatarr etter å ha tatt en vaksine. Sjansen for at det faktisk skyldtes vaksinen er ekstremt liten, selv om det aldri kan utelukkes helt. Vår hjerne er imidlertid konstruert slik at hvis fenomen B opptrer etter hendelse A, så vil vi lett tenke at B kommer av A.

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 

Ganske logiske svar, og det de fleste vil tenke. Så det var rett og slett bare tilfeldig at dette kun skjedde i dagene etter dødsfallet?

Anonymkode: 58001...a3e

Du må snu spørsmålet andre vei: Er det noe som tyder på at det er en årsakssammenheng mellom dødsfallet og lysproblemene? Bevisbyrden ligger på den som påstår en kausalitet.

Man kan jo foreslå uendelig andre årsakssammenhenger. Kanskje den dagen var samme dag som Taliban kom til Norge. "Er det bare tilfeldig at dette skjedde akkurat samme dag som Taliban kom til Norge". Kanskje var det samme dag som kongen I Uzbekistan døde. Det kan jo ikke være tilfeldig? 

Anonymkode: 37799...1ad

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være elektrisk, det kan være åndelig aktivitet som påvirker det elektriske. 

Anonymkode: 65b46...31f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være elektrisk, det kan være åndelig aktivitet som påvirker det elektriske. 

Anonymkode: 65b46...31f

Nei. 

Anonymkode: a9783...92a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må snu spørsmålet andre vei: Er det noe som tyder på at det er en årsakssammenheng mellom dødsfallet og lysproblemene? Bevisbyrden ligger på den som påstår en kausalitet.

Man kan jo foreslå uendelig andre årsakssammenhenger. Kanskje den dagen var samme dag som Taliban kom til Norge. "Er det bare tilfeldig at dette skjedde akkurat samme dag som Taliban kom til Norge". Kanskje var det samme dag som kongen I Uzbekistan døde. Det kan jo ikke være tilfeldig? 

Anonymkode: 37799...1ad

Grunnen til at jeg lurer på det, er fordi det blir sagt at avdøde energier kan føre til forstyrrelser på elektriske apparater. Synes derfor det var tankevekkende at dette skulle skje akkurat rundt den tiden.

Anonymkode: 58001...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sånn lyspære hjemme. Har bare ikke giddet å bytte den fordi det skjer så sporadisk, akkurat som du nevner her.

Anonymkode: e1f3c...634

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at jeg lurer på det, er fordi det blir sagt at avdøde energier kan føre til forstyrrelser på elektriske apparater. Synes derfor det var tankevekkende at dette skulle skje akkurat rundt den tiden.

Anonymkode: 58001...a3e

Spør et medium som vet. Ikke skeptikere med skylapper som hardnakket er bestemte på sin egen synsing pga de aldri har opplevd eller sett noe før.

Anonymkode: 65b46...31f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en sånn lyspære hjemme. Har bare ikke giddet å bytte den fordi det skjer så sporadisk, akkurat som du nevner her.

Anonymkode: e1f3c...634

Aldri skjedd før eller etter. Har hatt tilhørighet til denne leiligheten i over 20 år.

Anonymkode: 58001...a3e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at jeg lurer på det, er fordi det blir sagt at avdøde energier kan føre til forstyrrelser på elektriske apparater. Synes derfor det var tankevekkende at dette skulle skje akkurat rundt den tiden.

Anonymkode: 58001...a3e

Dette er jo en hypotese som ville være ganske trivielt å bevise i så fall. Det er jo bare å oppsøke f.eks 100 boliger til folk som nylig har død. Om det hadde vært noe som helst sannhet i dette, kan jeg love deg at et slik eksperiment allerede ville vært gjennomført da et slikt forskningsresultat hadde vært ekstremt oppsiktsvekkende og blitt verdenskjent. Du kan jo søke litt selv på scholar.google.com og du vil se at ingen forskningspapirer kan dokumentere noe slikt.

Anonymkode: 37799...1ad

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, om det hadde vært sant så hadde det vel vært lysproblemer hele tiden på gamlehjem f.eks hvis det dør folk hele tiden?

Anonymkode: 37799...1ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skjer fra tid til annen bare ren tilfeldighet at det skjedde akkurat da

Anonymkode: eebe9...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo en hypotese som ville være ganske trivielt å bevise i så fall. Det er jo bare å oppsøke f.eks 100 boliger til folk som nylig har død. Om det hadde vært noe som helst sannhet i dette, kan jeg love deg at et slik eksperiment allerede ville vært gjennomført da et slikt forskningsresultat hadde vært ekstremt oppsiktsvekkende og blitt verdenskjent. Du kan jo søke litt selv på scholar.google.com og du vil se at ingen forskningspapirer kan dokumentere noe slikt.

Anonymkode: 37799...1ad

Nei, selvfølgelig hadde ikke noen forskningspapirer kunne dokumentert noe som helst rundt dette, ei heller ved å oppsøke 1000 leiligheter til avdøde. Det hadde uansett blitt forklart med vanlige elektriske problemer.

Det har vært så mye interessant å forske på rundt mange forskjellige overnaturlige hendelser som folk har opplevd, men det gjøres kun om til logiske forklaringer utifra det vi kjenner til fra før.

Anonymkode: 58001...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forresten, om det hadde vært sant så hadde det vel vært lysproblemer hele tiden på gamlehjem f.eks hvis det dør folk hele tiden?

Anonymkode: 37799...1ad

Ikke nødvendigvis. Det er jo heller ikke dermed sagt at etter alle dødsfall, så vil man merke energier av noe slag.

Det sies at det kommer mye an på hvor klar den avdøde var for å gi slipp, og ofte oppsøker de helst sine kjente omgivelser fra tidligere og sine nære, og ikke sykehjemmene.

Anonymkode: 58001...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså enkelte gang skjer det helt rare ting som kanskje kan virke mystisk. 

En kveld røyk en av strøm uttakene i stua mi med et pang. Hele stua ble svart. Fikk strømmen på igjen men det uttaket var helt fritert. Heldigvis er min far elektriker og han mente han måtte komme så fort som mulig for å se på problemet (han er livredd at det skal ta fyr). 

Han kom neste morgen, en søndag. Etter å ha fikset uttaket ville han plutselig ta en kjøretur. Han bestemte seg for at han ville vise meg hvor farmora mi kom fra, som ikke var så alt for langt unna. Han husket ikke helt veien, da det var mange år siden han hadde vært der på familietreff men plutselig brå stoppet han midt i veien. Der sto huset, litt borte fra veien. Huset farmor vokste opp i. 

Jaja. Ikke så rart det. Vi skulle jo uansett den veien og det er jo ikke verdens største plass. Vanskelig å ikke kjøre forbi etterhvert. 

Kjørte videre for å se på litt andre greier som farmor fortalte om mens vi kjørte (vi ringte henne opp og hadde henne på høyttaler) 

Kjørte forbi en kirkegård og sekundet etter kunne hu fortelle at hennes foreldre lå jo der! (hun er litt glemsk nå. 88 år) 

Vi tenkte vi like gjerne kunne kjøre innom å se til graven. Ingen husker helt hvor utenom farmor som sier at det er en av gravene te venstre side for kirka. Vi så bare baksiden av stenene fra parkeringen. 

Vi gikk litt inn. Tror det var andre graven jeg så på som tilfeldigvis også va deres. Jeg har aldri vært der før. Så står vi der en stund. Så kommer det frem fra pappa at "herregud! Bestefar har jo bursdag i dag!" Hvorfor ble ikke det nevnt i samtalen med min farmor. Viste seg også at hans bestemor hadde hatt bursdag tre dager før. 

Vi syns det var synd at vi ikke hadde med blomster. Så vi prøvde å finne et gartneri eller noe, i håp om at det skulle være søndagsåpent, men nei. Kjørte innom en bensinstasjon for å fylle og kjøpe pølse, og der hadde de en eneste pakke med to gravlykter 😳

Da kjente jeg at nå begynte det å bli alt for mange tilfeldigheter. Til og meg jeg stusset litt. Jeg køddet med min far og sa "haha, det var sikkert oldefar som kødda med strømmen min i går 😅".... Pappa er jo litt mer troende på sånt og han sier med engang "Ja!!! Herregud! Han drev jo med strøm han også når han levde!!" 

 

Lang historie. Jeg tror fortsatt det bare var en haug tilfeldigheter og at kanskje pappa hadde en viss peiling på bursdagen uten at han helt viste det. Uansett var det bare snålt hvordan alt klaffet. Han hadde jo ikke kommet hvis det ikke var for strømmen som røyk. Han bor 1 time unna haha

Rart fortsatt men igjen så tror jeg ikke på slikt. 

Anonymkode: e9ee8...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Grunnen til at jeg lurer på det, er fordi det blir sagt at avdøde energier kan føre til forstyrrelser på elektriske apparater. Synes derfor det var tankevekkende at dette skulle skje akkurat rundt den tiden.

Anonymkode: 58001...a3e

Ja, spøkelsegjengen mener ofte sånt, men er det noen av dem som har fortalt deg hvordan døde "energier" kan føre til elektriske forstyrrelser? Nei (tok meg friheten til å svare selv, siden det er opplagt)

 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forresten, om det hadde vært sant så hadde det vel vært lysproblemer hele tiden på gamlehjem f.eks hvis det dør folk hele tiden?

Anonymkode: 37799...1ad

Burde vært rene rave partyet på ethvert gamlehjem.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...