Gå til innhold

Har helt mista strikkelysten - hvordan få den tilbake?


Pantoten

Anbefalte innlegg

Jeg har så utrolig mye garn liggende, tusen påbegynte prosjekter. Har knapt tatt i et strikketøy de siste 2 årene, har bare null tiltakslyst. 

Noen som har vært der? Hvordan fikk du lyst til å ta opp strikkingen igjen? :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pantoten skrev (7 timer siden):

Jeg har så utrolig mye garn liggende, tusen påbegynte prosjekter. Har knapt tatt i et strikketøy de siste 2 årene, har bare null tiltakslyst. 

Noen som har vært der? Hvordan fikk du lyst til å ta opp strikkingen igjen? :)

Har det akkurat sånn...det kan gå mnd og år mellom hver gang jeg strikker. Det som hjelper meg er å kikke på pinterest, gøy å få ideer...men jeg har det litt med å kjøpe nytt garn og begynne på noe nytt. Har sikkert ti påbegynte prosjekt ; sokk, babyteppe, pute,oldemorteppe,skjerf... :)  fikk tilbake lysta rundt juletider, strikker nå på en genser :) 

Anonymkode: 10b18...384

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har det akkurat sånn...det kan gå mnd og år mellom hver gang jeg strikker. Det som hjelper meg er å kikke på pinterest, gøy å få ideer...men jeg har det litt med å kjøpe nytt garn og begynne på noe nytt. Har sikkert ti påbegynte prosjekt ; sokk, babyteppe, pute,oldemorteppe,skjerf... :)  fikk tilbake lysta rundt juletider, strikker nå på en genser :) 

Anonymkode: 10b18...384

Mye fint å inspireres av på nettet ja! Har tenkt på det, men redd det blir enda et uferdig prosjekt i skapet 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper meg, er å strikke små prosjekter som blir raskt ferdig. Da går motivasjonen raskt opp.

Anonymkode: 180a2...0b1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (På 24.1.2022 den 12.12):

Jeg har så utrolig mye garn liggende, tusen påbegynte prosjekter. Har knapt tatt i et strikketøy de siste 2 årene, har bare null tiltakslyst. 

Noen som har vært der? Hvordan fikk du lyst til å ta opp strikkingen igjen? :)

Enig med AB under her. Finn noe smått som du virkelig har lyst til å lage🥰 (feks selbuvotter, pulsvaremere) og lær gjerne en ny teknikk og bruk et fristende garn i farge(r) som du er glad i.

I tillegg til å strikke til deg selv, kan du kanskje strikke julegaver til julen 22? :nissevink:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som hjelper meg, er å strikke små prosjekter som blir raskt ferdig. Da går motivasjonen raskt opp.

Anonymkode: 180a2...0b1

Enig :) 

Anonymkode: 4276e...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: Om det er garntyper som du ikke har prøvd ennå men som du har lyst til å prøve: Kjøp gjerne på salg slik at det ikke blir så  kostbart å teste ut nye garnkvaliteter.

Nettbutikker som akkurat nå (og ellers ofte) har kvalitetsgarn til nedsatte priser:

Syogstrikkestua, Lofotstrikk, Tittinngarn, Garnius, Strikkemekka, Greteshåndarbeid, Annesgarn, Sandnesgarn, Hoy, Studio Lun, Norwegian spirit, Garnkurven, Strikkeverden.

Anonymkode: 4276e...736

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er det mange strikkere som poster nydelig inspirasjon 🥰

 

 

Anonymkode: 4276e...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å strikke latviske votter og latviske pulsvarmere. Det er såååå mange vakre mønstre. Her er en video der man kan lære å strikke latvisk flette

 

 

Anonymkode: 4276e...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte flere perioder der jeg ikke greier å strikke. Ofte står det stille hvis jeg har prosjekter jeg synes går for tregt eller som jeg er drittlei av. Prøver da å ha et lite prosjekt vedsiden av, og finner et jeg skal begynne på når jeg er ferdig. 
Av og til må jeg bare tvinge meg selv til å strikke en omg pr dag. Det gjør at det løsner litt og man blir faktisk ferdig tilslutt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd opp i gamle, påbegynte prosjekt hjelper meg.

Som oftest blir det stopp pga noe ikke blir helt som jeg hadde tenkt, men så blir det bare liggende. Enten fordi jeg ikke har hjerte til å rekke opp, eller fordi jeg ikke helt vet hvordan fikse noe.

Etterhvert som det blir mange slike påbegynte dårlige samvittigheter liggende, så mister jeg helt både lyst og ork til å strikke.

Ei skikkelig opprensking i gamle prosjekt, sy i knapper, feste ender og rekke opp det som aldri kommer til å bli gjort ferdig - så kommer strikkelysten og strikkegleden over å skape noe boblende tilbake :) 

Anonymkode: 18045...b52

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig med AB under her. Finn noe smått som du virkelig har lyst til å lage🥰 (feks selbuvotter, pulsvaremere) og lær gjerne en ny teknikk og bruk et fristende garn i farge(r) som du er glad i.

I tillegg til å strikke til deg selv, kan du kanskje strikke julegaver til julen 22? :nissevink:

Enig :) 

Anonymkode: 4276e...736

Takk for mange gode tips!😊

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rydd opp i gamle, påbegynte prosjekt hjelper meg.

Som oftest blir det stopp pga noe ikke blir helt som jeg hadde tenkt, men så blir det bare liggende. Enten fordi jeg ikke har hjerte til å rekke opp, eller fordi jeg ikke helt vet hvordan fikse noe.

Etterhvert som det blir mange slike påbegynte dårlige samvittigheter liggende, så mister jeg helt både lyst og ork til å strikke.

Ei skikkelig opprensking i gamle prosjekt, sy i knapper, feste ender og rekke opp det som aldri kommer til å bli gjort ferdig - så kommer strikkelysten og strikkegleden over å skape noe boblende tilbake :) 

Anonymkode: 18045...b52

Lurt! Tror jeg skal ta frem alle prosjektene og vurdere de med realisme hvilke det er håp for og ikke 😛 Mange fine oppskrifter som ikke ble helt som forventet, eller ble feil størrelse, eller rett og slett feil garn til bruksområdet men hadde jo kommet så langt så føltes bortkasta å rekke opp. Mer bortkasta når det ligger uferdig i et skap ;)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiramy skrev (9 timer siden):

Jeg har ofte flere perioder der jeg ikke greier å strikke. Ofte står det stille hvis jeg har prosjekter jeg synes går for tregt eller som jeg er drittlei av. Prøver da å ha et lite prosjekt vedsiden av, og finner et jeg skal begynne på når jeg er ferdig. 
Av og til må jeg bare tvinge meg selv til å strikke en omg pr dag. Det gjør at det løsner litt og man blir faktisk ferdig tilslutt. 

En omgang per dag høres ut som et lurt tips! Har sjeldent tid til å strikke en hel kveld og det er gjerne det jeg føler jeg må ha hvis det er et komplisert mønster, for å komme skikkelig inni det. Men om en tar i det nesten hver dag så behøver man ikke sette seg inn i det på nytt hver gang :) Er ikke mer rutinert enn at jeg må lese oppskrifta flere ganger for å skjønne hva jeg skal gjøre😄

Havfruen Miranda skrev (9 timer siden):

Strikkeklubb er kjekt :)
Jeg har mest fokus på vinen da ;) 

Høres koselig ut! Har hatt litt strikkekvelder med venninner før, men det har stoppet opp litt under pandemien😕 Kanskje tid for å ta det opp igjen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pantoten skrev (6 minutter siden):

Takk for mange gode tips!😊

Lurt! Tror jeg skal ta frem alle prosjektene og vurdere de med realisme hvilke det er håp for og ikke 😛 Mange fine oppskrifter som ikke ble helt som forventet, eller ble feil størrelse, eller rett og slett feil garn til bruksområdet men hadde jo kommet så langt så føltes bortkasta å rekke opp. Mer bortkasta når det ligger uferdig i et skap ;)

Eg trur det beste for å få lyst til å strikke, er å strikke noko du virkelig har lyst på, eller har lyst til å strikke. Men når du har haugevis av påbegynte prosjekt, vil du sannsynligvis ha ei fornuftig stemme som seier at du må strikke ferdig noko av det gamle først. Slik kjem du ikkje vidare.

Kanskje er det enkelte prosjekt som berre skal kastes. Eller gi vekk. Kanskje er det noko som er av skikkelig garn og kan rekkast opp att. 

Rydd! Og i den prosessen vil du bruke så mykje tid på garnet ditt at du kan få lyst til å strikke av det.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat på samme måte 😩 skikkelig dårlig samvittighet for de 5 halvferdige genserne, to ukomplette parene med votter og alt garnet som ligger klart til planlagte prosjekter 😵 Håper ånden kommer over meg snart 😆😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ejlisi skrev (2 minutter siden):

Har det akkurat på samme måte 😩 skikkelig dårlig samvittighet for de 5 halvferdige genserne, to ukomplette parene med votter og alt garnet som ligger klart til planlagte prosjekter 😵 Håper ånden kommer over meg snart 😆😅

Som sagt, så synes jeg at det hjelper å skaffe et  nytt og fristende garn til et nytt og fristende lite prosjekt som jeg virkelig har lyst på 🥰

Anonymkode: 4276e...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ps. Syogstrikkestua har 6% rabatt på både hekle- og strikkegarn. Strikkemekka og Garnius har jo også (som alltid) gode tilbud ... som jeg har nytt godt av :sjenert: ...for meget av det gode til og med :fnise:

Anonymkode: 4276e...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ps. Syogstrikkestua har 60% rabatt på både hekle- og strikkegarn. Strikkemekka og Garnius har jo også (som alltid) gode tilbud ... som jeg har nytt godt av :sjenert: ...for meget av det gode til og med :fnise:

Anonymkode: 4276e...736

60

Anonymkode: 4276e...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt det samme her, men strikker litt jevnlig likevel. Kanskje vi skulle lagd en tråd for "ferdigstilling av UFOer,med før og etterbilder" 🤭🤭🤭

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 0.06):

Ps. Syogstrikkestua har 6% rabatt på både hekle- og strikkegarn. Strikkemekka og Garnius har jo også (som alltid) gode tilbud ... som jeg har nytt godt av :sjenert: ...for meget av det gode til og med :fnise:

Anonymkode: 4276e...736

Hahaha, jeg tenkte "wooow, 6%?! Store besparelser!"

Snabeltann skrev (14 timer siden):

Litt det samme her, men strikker litt jevnlig likevel. Kanskje vi skulle lagd en tråd for "ferdigstilling av UFOer,med før og etterbilder" 🤭🤭🤭

Det hadde vært veldig bra, tror jeg! En tråd for klaging og heiing og skryting når man endelig kommer i mål 😛 (Eller gir opp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...