Gå til innhold

Vil trene, men er så stiv og vond i kroppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å jogge og trene styrke, men får så lett vondt overalt (ikke bare gangsperre.) Akkurat som om kroppen ikke tåler det. Jeg har en skjev stortå på høyre fot, og har av og til litt småvondt i høyre kne. Regner med det kanskje er tåa som forårsaker mye, og at det forplanter seg. Men den er ikke nok skjev for operasjon. Tror også jeg overpronerer (at foten bøyes innover?) på høyre fot. Kan det være mulig for meg å trene uten å få belastningsskader? Jeg trenger virkelig trening pga min psykiske helse.

Anonymkode: 0fb77...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje begynne litt forsiktig? Gå lengre turer i stedet, i det minste i starten.

Du kan også prøve å begynne med svømming da det er mindre belastende.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hva som feiler kneet da?

Jeg gikk rundt med smerter i kneet tidvis i flere år, tenkte det var belastning men så var det faktisk en tumor av alle ting, ikke dødelig.

Anonymkode: 24779...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale yoga! Jeg var også veldig stiv og kom ikke ordentlig i gang med trening siden alt verket. Har ei søster som er veldig opptatt av yoga som lærte meg mye, etter det var det mye lettere å trene også :)

Anonymkode: 1f60f...aab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turer, og gjør litt yoga. Men jeg trenger å få opp pulsen. Blir så kjedelig å bare gå. Liker yoga da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt kontakt med en fysioterapeut :) de kan vurdere kroppen din,  og gi deg øvelser som ikke vil skade deg mer.

Anonymkode: b0677...ec8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du sjekket hva som feiler kneet da?

Jeg gikk rundt med smerter i kneet tidvis i flere år, tenkte det var belastning men så var det faktisk en tumor av alle ting, ikke dødelig.

Er det lege eller kiropraktor som bør sjekke det? Er nok ganske sikker på at det er pga belastninger eller skjevheter i kroppen. Men hva kan gjøre da egentlig? Er det noe å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta kontakt med fysioterapeut. Du kan kontakte en med offentlig avtale, men det er nok noen mnd ventetid hos de. 

Anonymkode: 4ebc5...c1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde tatt kontakt med en fysioterapeut :) de kan vurdere kroppen din,  og gi deg øvelser som ikke vil skade deg mer.

Anonymkode: b0677...ec8

Skriver under på denne, er nok lurt å ta kontakt med noen som har peiling og som kan hjelpe deg med gode øvelser. Kanskje du til og med kan trene bort smertene du har om du er heldig :) 

Anonymkode: 6eef2...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje kontakte fysioterapeut ja, hvis jeg finner noen flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare tåle få vondt, og trene på.

Etterhvert vil kroppen tåle mer.

Anonymkode: cb1ab...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg går turer, og gjør litt yoga. Men jeg trenger å få opp pulsen. Blir så kjedelig å bare gå. Liker yoga da.

Hvis du vil jogge så kan du legge inn noen joggeøkter på turene. Helst på sti eller grusvei som ikke er så belastende.

Anonymkode: 162c6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner du med øvelser som er for å strekke ut. Bøy og tøy 🙂 Raske gåturer. Gjør dette i noen måneder så er du i gang. Stiv og vond kropp er god grunn til å trene.

Anonymkode: 6d69b...8da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt fysioterapeut først. Men kanskje løping ikke er for deg? Ville forsøkt sykling, romaskin eller ellipsemaskin først. Det er mye mindre belastende på knær og kan være lettere å gjennomføre uten å bli stiv i kroppen. Veldig mange spenner kroppen unødvendig når de løper, spesielt nybegynnere. Så viktig å fokusere på å være avslappet om du skal løpe.

Anonymkode: cf912...277

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kontakt fysioterapeut først. Men kanskje løping ikke er for deg? Ville forsøkt sykling, romaskin eller ellipsemaskin først. Det er mye mindre belastende på knær og kan være lettere å gjennomføre uten å bli stiv i kroppen. Veldig mange spenner kroppen unødvendig når de løper, spesielt nybegynnere. Så viktig å fokusere på å være avslappet om du skal løpe.

Anonymkode: cf912...277

Jepp :) Finnes mange alternativer for å få opp pulsen utenom løping. Svømming kan også være et godt alternativ

Anonymkode: 6eef2...b47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping er tøft for en utrent kropp, og er ikke noe for alle. Hva med sykling, svømming og styrketrening? Anbefaler deg å komme igang med styrketrening, få hjelp fra en PT!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har "vondter overalt" og det minst belastende for min del er å bruke romaskin. Svømming blir for belastende for skuldrene og tredemølle etc. belaster ankler og knær. Å ha vondt i seg selv er jo ikke farlig, men hvis man blir sengeliggende og ute av stand til å foreta seg så mye i et par døgn etter en treningsøkt går jo vinningen opp i spinningen. Yoga er også supert så lenge det ikke er av den ambisiøse typen. 

Mitt råd er at du prøver deg frem og tar det rolig og så kan du øke forsiktig etter hvert som du blir sterkere og i bedre form. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet og en 20 minutters tur i skogen kan gjøre underverker for kropp og sjel fremfor å tilbringe de samme 20 minuttene på sofaen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stiv og vond i hele kroppen. Styrketrening og løping er absolutt ikke bra, ender bare opp med massiv hodepine i to dager i tillegg. Romaskin er ok, svømming er ikke ok (for anstrengende for nakken). Yoga er fint. Jeg tror man noen ganger bare må innfinne seg med at ikke alt passer for den kroppen man har. Jeg skulle gjerne løpt, det er gratis og vi har fine terreng utenfor døra men det hjelper lite når alt blir verre av å løpe. Jeg tenker at årsaken til at jeg har lyst til å løpe henger sammen med alle de som løper og deler sine turer og energiske liv på Facebook. De som skriver at de løper for å få mere energi, de har mye energi i utgangspunktet og ofte en kropp uten stivhet og smerter. 

Anonymkode: 261fe...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det lege eller kiropraktor som bør sjekke det? Er nok ganske sikker på at det er pga belastninger eller skjevheter i kroppen. Men hva kan gjøre da egentlig? Er det noe å gjøre?

Jeg ville gått til lege og så fått MR. Legen min sa det var overbelastning og "gammel skade" som gjorde at jeg hadde vondt, var egentlig litt tilfeldig at jeg faktisk fikk MR til slutt, hadde egentlig tenkt å avlyse timen og for det er en smerte som kommer og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan trene. Er ikke noe å lure på.

Det du burde gjøre er som mange har nevnt, kontakt fysio og få en vurdering av hva du evt burde gjøre/ikke gjøre.

Litt vondt er ikke farlig. Kan ikke huske sist jeg trente uten at jeg har vondt et eller annet sted. Sitter å skriver i pausen mellom markløftsett akkurat nå. Har vondt i albuen og i en ankel. Helt vanlig med litt «vondter».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...