Gå til innhold

Hvis fødsel er like vondt som mens-smertene mine vil jeg ikke klare å gjennomføre en fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er allerede gravid, ble det uplanlagt😂

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Har hørt om de som har det som deg som har takket fødselen helt fint og som har fått en mye lettere menstruasjon i ettertid. 

Anonymkode: 00bd8...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Hvis du er gravid allerede, så kommer du til å MÅTTE klare det, fordi du vil ikke få noe valg akkurat. 😅 Jeg nekter å tro at du ikke har fått med deg hvor vondt en fødsel gjør i løpet av livet (med mindre du er veldig ung selvsagt)

 

En fødsel er forferdelige mensen smerter ganger 100. Jeg besvimte så mange ganger av smertene jeg fikk at jeg har ikke telling. Min fødsel varte i 30 timer i tilegg, og jeg holdt på å miste livet. Å føde er en ekstem situasjon!

Kroppen din kommer til å gjøre jobben for deg på et tidspunkt, så du vil ikke kunne holde det tilbake om så du vil. Akkurat som at du ikke klarer å holde igjen blodet under mensen.

 

For noen er fødsler kun vondt/veldig ubehagelig, men for de aller fleste er det ekstremt smertefullt! Ikke meningen å skremme deg, men er veldig greit å ha en realitet å forholde seg til. Du kan selvsagt være en av de heldige her i verden, men er verdt å forberede seg psykisk på at du skal igjennom det vondeste du noen gang kommer til å oppleve fysisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lignende menssmerter som det du beskriver. Eller hadde, før svangerskapene. Fødselssmertene var nok enda sterkere en periode mot slutten av fødselen. Men mye bedre for min del. Det var oppholdt mellom riene helt frem til slutten da jeg visste at det var kort tid igjen til barnet var ute. Så smertene var mer forutsigbare, og det var smertefrie pauser. I tillegg var de mentalt lettere å forholde seg til enn de fæle menssmertene fordi de skulle være der, og betydde fremgang i fødselen. 

Jeg har også fått satt inn hormonspiral etter svangerskapene, og har ikke disse smertene mer. Jeg hadde gjerne tatt 20 fødsler for å slippe menssmerter resten av livet. Og det ser ut som jeg har sluppet unna med to. 

Anonymkode: e4af4...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Mja, om du har såpass ille smerter til vanlig tror jeg du kommer til å takle fødsel bedre enn de fleste mtp smertehåndtering.

Jeg har endometriose, og har en gang etter fødsel hatt smerter i denne kategorien. Trengte da kirurgi. 
Jeg opplevde det som siste del av fødselen, bare uten de mekanismene som jo kroppen setter igang hormonelt.

Ofte vil man også ha mulighet for smertelindring - og man veiledes. 
 

Så med den erfaringen jeg har vil jeg tippe du synes fødsel er greit nok overkommelig. Om du får en enkel fødsel kan det tilogmed være du synes det på et vis var lettere - du får jo livets beste premie ut av det. 
 

Tenker uansett du ble utredes for endometriose, det kan jo påvirke fertiliteten negativt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har du ikke hatt ille nok menstruasjonssmerter, de som har det sier noe helt annet. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

ELLER så har de som sier det FAKTISK født, og vet hva de snakker om!  Jeg har helt hemmende mensensmerter, men fødselen var helt ubeskrivelig. (Dette er selvsagt individuelt)

Endret av 1Cecilie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med fødekvinner og har sett 100vis av fødsler. De fleste kvinner med ekstreme menssmerter gruer seg veldig, men takler fødselssmerter veldig godt. Mange ville heller født igjen enn å ha mensen på det verste. Også er det noen dette ikke stemmer for. 

 

Men husk at det finnes veeeldig mye bedre smertemedisiner til bruk i fødsel enn ved mensen. Dette skal gå fint❤

Anonymkode: edabb...54b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Neida ikke tenk på det, fødsel og mensen er to ulike ting.

Anonymkode: c2db3...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Man må ikke ha anestesilege for å få god smertelindring, det finnes mye som hjelper godt som jordmor kan administrere. 

Anonymkode: 998c0...990

Hva da?

Tenker du på alternative greier som akupunktur, pusting og badekar så tels ikke det som god smertelindring altså. Iallfall ikke bedre smertelindring enn det du selv kan ta hjemme når du har mensen. 

Anonymkode: 8df7e...78d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Epidural tok vekk 100% av mine smerter under fødsel ❤️❤️❤️ hadde null vondt kjente kun trykk.

Anonymkode: c2db3...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man må ikke ha anestesilege for å få god smertelindring, det finnes mye som hjelper godt som jordmor kan administrere. 

Anonymkode: 998c0...990

Epidural er det eneste som gir virkelig god smertelindring om du har sterke rier. Er ikke så voldsomt mye effektivt som jordmor kan administrere for dette gitt. Det er de ærlig på selv også. Men man kan selvsagt forsøke dette først. For min del ville det vært som å blåse såpebobler på smerten. 

Anonymkode: da836...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel er en ubeskrivelig smerte. Men du er så inni din egen boble, fokus på pust. Å du får noen pauser i mellom riene :) du har mye hormoner som hjelper også ! 
jordmoren min med min andre holdt på å le seg i hjel da hun skulle fjerne tapen som epiduralkateteret var festet i på ryggen min. Tapen var skikkelig vond å fjerne 😂 hadde nettopp gått gjennom noe så smertefullt som en langdragene fødsel og rift i huhi. Å allikevel klaget jeg meg for at den tapen skulle av

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det som du beskriver, minus oppkast og besvimelse. 
 

bestill epidural så snart som mulig, det er kjempehjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kvinner og fødsler er veldig forskjellige.

Jeg hadde Sv -forgiftning med 1 mann  holdt på i 2 døgn , epidural ramla ut og måtte settes på ny. hadde også lystgass.Han måtte ut med sugekopp til slutt fordi jeg var så sliten.(revna og måtte sy endel)Var helt vrak flere dager etter.

Nr 2  gikk jeg fra 4cm til 10 på en time, sto oppreist til jeg kjente han var på vei ut- rakk ingenting smertestillende.Han sklei ut med fostervann og kjente det knapt (sammenligna med 1 mann). Dusja og sminka meg 2 timer etter fødsel og spaserte ned til kantina med baby til lunsj kl 13 . (føda kl 8:30

Syns ikke rier minna om mensensmerter- mine satt mye bak i ryggen.

Greit å være forberedt på det meste, men samtidig så er det ikke vits å grue seg til screkkscenarioer.

Ungen må ut uansett.

Endret av Rogadame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (21 timer siden):

Altså, du må jo gjennomføre en fødsel. Barnet må jo ut, uansett. Hjelper ikke hva du synes om det, kroppen kjører i gang og du må bare henge på. 💓 Kjenner ingen som er gravide på 3. året fordi de ikke klarer å føde.

Men hvis du fra før av er vant til sterke menssmerter, hvorfor ikke tenke at du har et veldig godt utgangspunkt for å føde og takle smerte? 🙂

Forskjellen under fødsel er at du kommer til å få masse masse adrenalin  og andre hormoner som hjelper deg med å føde. Husk at hele kroppen din er laget for barnefødsel. 🙂 Alle kvinner i ditt stamtre har klart å føde barn, siden tidenes morgen! Tenk på det, er det ikke fantastisk? 

Adrenalin skremmer jo kroppen så ikke produser det. Prøv heller å kons om oxycotin føde hormonet. Gjør det samme når du har mensen. Mye sitter i pusten

Anonymkode: e58a5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Bruk epidural, så er smertene svært intense, men man besvimer ikke av dem. Tro meg, når du får beskjed om å presse, så presser du. Det er ikke snakk om å høre eller ikke høre. Jeg ville vært svært bekymret hvis jeg hadde de smertene du beskriver hver måned, men dette påvirker ikke fødsel.

Anonymkode: 853e0...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 12.48):

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Trykketrangen går på egen maskin .

Det kom et rar dyp lyd ifra meg, begge gangene(som en rautende ku 😆) det er et urinstinkt .Selv med epidural så kjente jeg det godt. Du kan  se hele magen strammer seg og jobber .

Im telling you. det går ikke an å IKKE kunne merke man skal ha ut en 4 kilos unge+morkaka.

(Og etter 9 mnder er man LEI  og fødeklar. Nesten så en blåser om den kommer ut på tvers, bare den kommer UUUT.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 12.53):

Dere som har lignende mens smerter, var det noe tilsvarende under fødselen? Hvordan taklet dere det?

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Man takler det ikke, kroppen gjør som den vil, og du må bare henge med  i svingene. Barnet kommer uansett hva du gjør.

Anonymkode: 4fecd...546

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da har du ikke hatt ille nok menstruasjonssmerter, de som har det sier noe helt annet. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Eller kanskje de som sier det har hatt enkle fødsler. 

Anonymkode: 4fecd...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...