Gå til innhold

Hvis fødsel er like vondt som mens-smertene mine vil jeg ikke klare å gjennomføre en fødsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med menstruasjonssmerter mistet jeg all funksjonsevne, klarer ikke steller sitte eller foreta meg noe, smertene er ekstreme, kaster opp og kaldsvetter. Besvimer. Er det sånn fødsel er?? Da vil det være umulig for meg å føde og forholde meg til fødselen. Er ikke istand til å verken bevege på meg eller presse, høre på beskjeder osv. 

Anonymkode: 2d5e7...3cb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

BobbySocks

Nei, altså. Mangle klarer jo ikke forholde seg til fødselen, men unger kommer da ut lell.

• Liker 24
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dere som har lignende mens smerter, var det noe tilsvarende under fødselen? Hvordan taklet dere det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Flamme

Altså, du må jo gjennomføre en fødsel. Barnet må jo ut, uansett. Hjelper ikke hva du synes om det, kroppen kjører i gang og du må bare henge på. 💓 Kjenner ingen som er gravide på 3. året fordi de ikke klarer å føde.

Men hvis du fra før av er vant til sterke menssmerter, hvorfor ikke tenke at du har et veldig godt utgangspunkt for å føde og takle smerte? 🙂

Forskjellen under fødsel er at du kommer til å få masse masse adrenalin  og andre hormoner som hjelper deg med å føde. Husk at hele kroppen din er laget for barnefødsel. 🙂 Alle kvinner i ditt stamtre har klart å føde barn, siden tidenes morgen! Tenk på det, er det ikke fantastisk? 

• Liker 36
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har du endometriose eller PCOS? Det er ikke normalt å ha så voldsomme menssmerter. 

Men det sagt, ja, fødsel er jævlig. Selvsagt, det skal et svært hode og en liten medfølgende kropp ut av en liten vaginalåpning, det er en tung jobb for kroppen. Men det går jo over, det varer ikke i flere dager/uker - selv om noen opplever modningsrier som svært plagsomme tror jeg det hører sjeldenheten til. 

Men det er ingen som tvinger deg til å bli gravid, altså. 

Anonymkode: 1c193...4f0

• Liker 10
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du har antagelig endometriose og/eller adenomyose. 

Jeg har også det, og syntes begge fødsler var a walk in the park sammenlignet med mensen før jeg fikk behandling. 

Anonymkode: f9d62...e60

• Liker 16
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Keisersnitt kan være et alternativ da :)

Anonymkode: 82a35...005

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg hadde slike mensensmerter i tenårene. Fødselen var mye vondere, men jeg holdt allikevel aldri på å besvime. Mulig det er sånn man er laget. Jeg klarte ikke å gå rundt da, selv om det er lurt, så det kan hende jeg hadde svimet av hvis jeg måtte være på beina. Jeg hadde stormrier, tror det dessverre er vanlig hvis man har litt "aktiv" livmor under mensen. Jeg hadde vondt lenge før aktiv fødsel, men fikk epidural på 4 cm. Jeg hadde heldigvis kjempegod effekt av den.

Anonymkode: 36d90...18f

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har adenmyose og endometriose. Født 2 barn.

En fødsel formeg var noe helt annet enn mensen og alt rundt den med tanke på smerter.

En fødsel er produktiv. Hvis du skjønner? Det skjer noe, du vet grunnen, du får litt forskjellig tilbud om lindring. Og den største premien når du er ferdig.

Jeg sier ofte, heller fødsler enn mensen.

Anonymkode: ddb98...3cd

• Liker 14
Lenke til innlegg
Del på andre sider
FrøkenMånestråle

Jeg har det nok ikke like ille som deg for jeg spyr ikke og slikt, har jævlig vondt men fungerer. Det var først under fødsel jeg forsto at mine menssmerter er som rier, har liksom ikke hatt noe å koble det på før men da gikk det opp et lys for meg. Fødsel må du jo gjennom uansett og ting går av seg selv, trenger ikke nødvendigvis å bli så ille heller. Jeg synes menssmerter og slikt er verre enn en fødsel men det er nok fordi etter fødsel så har du jo verdens beste gave i armene, kan ikke si det samme når en venter på mensen.

• Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du MÅ jo ikke bli gravid om du ikke klarer å føde. 

Anonymkode: 74abd...3ed

• Liker 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mt3

Under fødsel så produserer kroppen eget smertestillende, og om det ikke skulle holde så kan jordmor/lege gi deg smertestillende.

Dessuten fører jo en fødsel til noe stort, ett barn en setter umåtelig stor pris på. Ikke bare blod, slim og gørr som en menstruasjon.

Kan desverre ikke svare deg på hvordan fødselssmertene er i forhold til dine menssmerter da jeg kun en gang har hatt så sterke smerter at jeg måtte ta smertestillende pga menstruasjon.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fødselssmerter gjør menssmerter til en Walk in The park.

Anonymkode: e2cdf...949

• Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fødsel kan vel være litt slik som du beskriver. Men fordelen er jo at du slipper menssmertene i 9mnd før og flere mnd etter fødsel. Så hvis du nå har det så jævlig hver mnd er det jo vinn-vinn😅

Anonymkode: fe143...e82

• Liker 10
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du MÅ jo ikke bli gravid om du ikke klarer å føde. 

Anonymkode: 74abd...3ed

Jeg er allerede gravid, ble det uplanlagt😂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du ikke hatt ille nok menstruasjonssmerter, de som har det sier noe helt annet. 

• Liker 11
Lenke til innlegg
Del på andre sider
MapleSirup

Å føde var enklere enn å komme meg gjennom første dag med mensen.

Man får dessuten smertestillende.

Smerten er gjenkjennbar og kraftig, men ikke like ille som mensen uansett. 

• Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du endometriose eller PCOS? Det er ikke normalt å ha så voldsomme menssmerter. 

Men det sagt, ja, fødsel er jævlig. Selvsagt, det skal et svært hode og en liten medfølgende kropp ut av en liten vaginalåpning, det er en tung jobb for kroppen. Men det går jo over, det varer ikke i flere dager/uker - selv om noen opplever modningsrier som svært plagsomme tror jeg det hører sjeldenheten til. 

Men det er ingen som tvinger deg til å bli gravid, altså. 

Anonymkode: 1c193...4f0

Nei ikke som jeg vet om, men søster har det kikt så, tror vi bare er sånn. Ble ekstremt lett gravid også. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MapleSirup
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei. Kunnskapsløs kommentar.

Ps: Menssmertene ble sterkt redusert i lang tid etter fødsel. Jeg fikk raskt hormonspiral mellom alle fire barna og har ikke vært plaget siden. Det er virkelig en god oppside!!!

• Liker 12
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nå er det jo slik at kroppen din tar kontroll under en fødsel. Folk er jo bedøvet herifra til månen med epidural og alt, og likevel kommer babyen ut. 
Erfaringsmessig så er de aller verste menssmerter mindre enn fødsel, så du har et godt utgangspunkt mtp smerte. Det er likevel to vidt forskjellige smerter, du får jo noe igjen for fødselen. Og når du er gravid har du heller ikke mensturasjon, så du får i allefall en puse slik sett. Men du burde kanskje heller ta dette med fastlegen din dersom du skulle tenke på å bli gravid, siden dette er noe du er bekymret for. Få snakke med fagfolk:-) 

Anonymkode: 97e95...2d4

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...