Gå til innhold

Lønner det seg å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man er 100% ufør men føler seg ellers frisk, noen som vet hvor mye man kan jobbe uten fratrekk i trygd? 

Anonymkode: 10ece...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er 100% ufør men føler seg ellers frisk, noen som vet hvor mye man kan jobbe uten fratrekk i trygd? 

Anonymkode: 10ece...bb3

Hvis man er 100% ufør pga helsen føler man seg neppe frisk ellers…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er 100% ufør men føler seg ellers frisk, noen som vet hvor mye man kan jobbe uten fratrekk i trygd? 

Anonymkode: 10ece...bb3

For ca 100.000 i året . Rundt 42.000 kr i lønnet arbeid eller næring og ca 60.000 i skattefrie småjobber.

I tillegg kan man ha ubegrensede kapital og renteinntekter.

Anonymkode: 44b6e...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

X'n min har ung ufør. Har kjøpt seg en fin leilighet han pusser opp. 
Han er ufør pga psyken. Han har angst så da kan han ikke gå på jobb. Prøvde overtalte han til jobber på feks lager eller ett lite kontor når vi var sammen (før han fikk ung ufør) men det ville han ikke. 
Jeg husker det var noe som gikk igjen når jeg foreslo jobber og utdannelser som kunne passet han. "Det vil jeg ikke".

Nei. Han ville heller sitte oppe om natta å spille og sove hele dagen. Klart det er jo vanskelig å kombinere med en jobb. 
 

jeg har jobbet i 10'år, tatt fagbrev og tjener vel en liten tusenlapp mer enn han i mnd. Det er opprivende. 
Jeg har også dager hvor jeg ikke orker gå på jobb. Jeg har også vært sykemeldt pga psyken. Jeg har også hatt angstanfall. 
Og når jeg hører at han får like mye penger som meg, for å sitte hjemme å spille og kose seg så føles det forferdelig urettferdig at jeg skal stå opp klokka 5 for å slite meg ut i en jobb som gir meg like mye som jeg kunne fått for å gå hjemme. 
 

Vi er ikke misunnelige på folk som ligger på sofaen fordi de driter på seg eller kaster opp 24/7. 

Vi er frustrerte på de som er hjemme fordi de har feks en psykisk sykdom som liksom hindrer dem i fra absolutt alle type jobber, men som allikevel ikke hindrer dem i å pusse opp leiligheten, være sosial med venner, stikke på fest, ta fjellturer, reise på ferie eller game hele natta. 
Ingenting av det der har jeg overskudd til - fordi jeg er så sliten etter jobb. 
 

Xen min er for syk til ting bare når det passer seg.. Og jo - det er MANGE som er sånn. Det er MANGE på ung ufør som KUNNE jobbet. Ihvertfall LITT men som ikke vil fordi det lønner seg ikke for dem. 
 

Så ja - for mange lønner det seg. Og hvis ikke ung ufør kan settes ned, bør i det minste minstelønnene settes OPP

Anonymkode: 539c8...dea

Det forundrer meg at folk tenker at dette er det gode liv.

Kanskje morsomt i ett år eller to, men når man sitter der på det trettende året og alle venner er opptatt med familie, ferier, og venner så sitter man der med Fortnine 17 og lurer på om man orker en dag til.

Om man blir pensjonist så kan man se frem til en meget mager økonomisk tilværelse.

Vær heller glad for at du er i jobb og at du tjener dine egne penger samtidig som du sikerer din egen fremtid.

Anonymkode: 84eda...c6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det forundrer meg at folk tenker at dette er det gode liv.

Kanskje morsomt i ett år eller to, men når man sitter der på det trettende året og alle venner er opptatt med familie, ferier, og venner så sitter man der med Fortnine 17 og lurer på om man orker en dag til.

Om man blir pensjonist så kan man se frem til en meget mager økonomisk tilværelse.

Vær heller glad for at du er i jobb og at du tjener dine egne penger samtidig som du sikerer din egen fremtid.

Anonymkode: 84eda...c6e

Det er rart å tro at uføre er ekskludert for å ha venner, familie eller ikke kan dra på ferier.

Anonymkode: 44b6e...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei en arbeidsuke er normalt 7,5 time per dag 7,5x 5x uker . Alle har ikke betalt pause så en vanlig arbeiddag er normalt 7,5. Det er 30 k i mnd så skatt ca 28-30% spørs Vilken kommune du bor i

Anonymkode: 908b8...0b1

Jeg hadde betalt pause men da var arbeidsuke 37,5 timer og måtte være tilgjengelig i pausene, var det sykdom hos personalet, telefonen ringte etc ble det mindre pause ergo aldri noen garanti for at jeg fikk pause. Med ubetalt pause hadde jeg 40 timer i uka og kunne da dra på butikken i pausen og var garantert å få en halvtime hver dag til å gjøre hva jeg ville.

Anonymkode: 5db85...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det lønner seg. Mange har mer utbetalt for å sitte hjemme på feite ræva si enn det jeg får for å pendle og jobbe fysisk i 7,5 timer.

Anonymkode: 746aa...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...