Gå til innhold

Lønner det seg å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svar på overskriften: Nei. Det lønner seg IKKE å være ufør.

Anonymkode: b4c20...774

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det lønner seg ikke for ens psykiske helse. Men jeg må innrømme at samboeren min, som har minstetrygd, har omtrent like mye betalt som meg. Og jeg jobber mye.

Anonymkode: a96c0...1d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det... Samtidig som de kan få slettet studiegjeld osv.

Hva jobber du som?

Anonymkode: 978cb...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er frisk nå så får du ikke ufør uansett så hvorfor bruke tid på å tenke på dette? Det er ikke morsomt å aldri klare å gå på jobb, jeg hadde aldri godtatt å bli ufør hvis ikke jeg hadde vert tvungen til det.

Anonymkode: 5db85...3a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ikke lønner seg å være ufør. Da er man jo syk. Å være ung ufør lønner seg i hvert fall ikke, men har man hatt mange år i arbeidslivet og blir ufør så kan man få ganske gode utbetalinger. En ufør i en lønnstråd her inne får utbetalt 570.000 i året i uføretrygd. Det er nesten 100 K mer en meg som er i full jobb

Anonymkode: 4e6cf...d50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For folk med normale fremtidsutsikter er det en sorg å bli trygda. Det er skamfullt og enormt nederlag....

Anonymkode: 55b86...374

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Ung ufør satsen skal vel kompensere for at du ikke får opparbeidet pensjonspoeng (dømt ril å bli minstepensjonist) eller har mulighet til å følge økning i lønn som naturlig hadde kommet i ett arbeidsliv.

Anonymkode: e8a8f...270

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så lønner det seg ikke. Det kan nok se sånn ut på overflaten for mange, men på sikt er det veldig ulønnsomt!

1. du vil aldri kunne jobber ekstra eller overtid hvis du trenger det. Du kan ikke ta en ekstra nattevakt for ekstra inntekt osv. 

2. «lønnsøkningene» på uføretrygden er latterlig liten i forhold til resten av samfunnet.

3. du blir aldri noe annet enn minstepensjonist. Er du heldig, får du knøttlite mer.

4. du kan si takk og farvel til feriepenger

5. du går glipp av mye verdifull kontakt med kolleger og sosialt liv

6. du vil alltid havne bakerst i leiemarkedet, for å kjøpe noe med uføretrygd, er bare å glemme hvis du ikke vil bo langt uti gokk

7. du er ung, og den såkalte markedsverdien din som partner, faller drastisk!

8. du må forholde deg til all hetsingen som kommer fra alle kanter. For den kommer. Fra venner og kjente, ukjente og media.

9. ved ung ufør, har du ikke utbetalt 22-23000 som du sier, det er FØR skatt.

10. ikke alle sykdommer gir rett til ung ufør tillegget. Her har de strammet inn veldig opp gjennom årene

 

jeg er selv ung ufør. Jobber deltid ved siden, og avkortes i trygda nå i dag. Men jeg kunne gitt MYE for å slippe å være det. Det er frustrerende å hele tida måtte snu på kronene. Jeg savner det sosiale, savner å ha kollegaer, savner å føle at jeg bidrar. Jeg drømmer om å kjøpe noe eget, men i en alder av 43, ser jeg stadig at boligdrømmen blir fjernere og fjernere når prisene stiger. Jeg har ikke engang råd til 30 kvm i byen jeg bor (ikke Oslo). Jeg har mista så mye både sosialt og økonomisk ved å være kronisk syk. Så nei. Det er ikke verd det! Ikke litt engang!

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må defineres med hva man mener "lønner seg". Om alt skal måles i kroner og øre, vil det neppe lønne seg.

Om en derimot ikke kan eller har lyst å jobbe, og liker mye fritid eller dødtid eller tid en kan bruke som en vil, kan det "lønne seg".

Anonymkode: 44b6e...5d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Men hvis du jobber i 10 år får du kanskje høyere sats på uføretrygd. Ung ufør er 1000-1500 kr ekstra i måneden. 

Anonymkode: b9516...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadzia skrev (5 minutter siden):

Helt ærlig, så lønner det seg ikke. Det kan nok se sånn ut på overflaten for mange, men på sikt er det veldig ulønnsomt!

1. du vil aldri kunne jobber ekstra eller overtid hvis du trenger det. Du kan ikke ta en ekstra nattevakt for ekstra inntekt osv. 

2. «lønnsøkningene» på uføretrygden er latterlig liten i forhold til resten av samfunnet.

3. du blir aldri noe annet enn minstepensjonist. Er du heldig, får du knøttlite mer.

4. du kan si takk og farvel til feriepenger

5. du går glipp av mye verdifull kontakt med kolleger og sosialt liv

6. du vil alltid havne bakerst i leiemarkedet, for å kjøpe noe med uføretrygd, er bare å glemme hvis du ikke vil bo langt uti gokk

7. du er ung, og den såkalte markedsverdien din som partner, faller drastisk!

8. du må forholde deg til all hetsingen som kommer fra alle kanter. For den kommer. Fra venner og kjente, ukjente og media.

9. ved ung ufør, har du ikke utbetalt 22-23000 som du sier, det er FØR skatt.

10. ikke alle sykdommer gir rett til ung ufør tillegget. Her har de strammet inn veldig opp gjennom årene

 

jeg er selv ung ufør. Jobber deltid ved siden, og avkortes i trygda nå i dag. Men jeg kunne gitt MYE for å slippe å være det. Det er frustrerende å hele tida måtte snu på kronene. Jeg savner det sosiale, savner å ha kollegaer, savner å føle at jeg bidrar. Jeg drømmer om å kjøpe noe eget, men i en alder av 43, ser jeg stadig at boligdrømmen blir fjernere og fjernere når prisene stiger. Jeg har ikke engang råd til 30 kvm i byen jeg bor (ikke Oslo). Jeg har mista så mye både sosialt og økonomisk ved å være kronisk syk. Så nei. Det er ikke verd det! Ikke litt engang!

Takk for godt svar. Jeg skjønner frustrasjonen. Men du nevner skatt, skatt på ufør er vel 22 prosent. Så det blir jo fortsatt ikke mye mindre enn dårlig betalt jobb for andre som jobber 100%>

Anonymkode: 978cb...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for godt svar. Jeg skjønner frustrasjonen. Men du nevner skatt, skatt på ufør er vel 22 prosent. Så det blir jo fortsatt ikke mye mindre enn dårlig betalt jobb for andre som jobber 100%>

Anonymkode: 978cb...227

Jeg har tabelltrekk, så usikker på hva det utgjør i prosent. Men uten avkorting pga arbeid, så hadde jeg fått utbetalt 18400 kroner på ung ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Hvis du klarer å ta utdanning og samtidig jobber 50% er det ingenting som tilsier at du kvalifiserer for uføretrygd nå. Hvis lønn er viktig for deg, hvorfor velger du en lavtlønns-utdannelse da?

Anonymkode: 41c90...706

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den jobbe fristet ☺️ Hva som skjer videre må en jo se. Dumt å ta en utdannelse for å få bra lønn men som ikke interesserer eller føles fornøyd over.

Anonymkode: 978cb...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det lønner seg eller ikke kommer jo an på helsa di. Er det stor fare for tilbakefall, i helsa, vill det jo ikke lønne seg å ikke være ufør lengre. Men du kan være ufør 100% og jobbe noen år sånn før du mister den. Har gått litt i surr, da det haff vært litt frem og tilbake iht reglene så usikker på hvor mange år det gjelder nå. 

Det lønner seg generelt ikke å være ufør om man kan jobbe 100 % og du er frisk. 

Feks for min del, så får jeg tilbakefall over tid. Jo bedre jeg er jo lengre tar tilbakefallet. Men det har kommet hver gang. En gang klarte jeg 100% i 7 år. Men angrer jo på at jeg jobbet så mye i ettertid. Da etterpåklokskapen viser meg at jeg burde ha holdt meg i 50% så hadde jeg kanskje klart det den dag i dag. Nå er jeg på ca 5% bedre enn ingenting. Men surt å ga ødelagt helsa så mye på å trasse meg på 100% alt for lenge

Anonymkode: 949b2...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes noen tilfeller der det faktisk lønner seg. Jeg er 50% ufør og tjener mer enn i en tilsvarende 100% stilling. Har en inntekt (grunnlønn, tillegg for ubekvem arbeidstid, uføretrygd, utbetaling på uføreforsikring både privat og via jobb) på ca 650 000 i året. 

Anonymkode: 6d128...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det lønner seg.  En kan gjøre hva pokker man vil om dagene. Slipper og slite for at andre skal tjene penger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at uføre får for mye, men at folk i "vanlig" arbeid får for lite.

Anonymkode: 8eae3...f58

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er ikke at uføre får for mye, men at folk i "vanlig" arbeid får for lite.

Anonymkode: 8eae3...f58

Folk i vanlig arbeide får vel ikke for lite. Feilen er at folk krever for mye.  Jeg har en helt normal industri lønn og har penger til gode hver mnd.  Jeg greier rett og slett ikke og bruke opp lønna mi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...