Gå til innhold

Elbil rekkevidde. WLTP og andre oppgitte verdier vs virkeligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det finnes forskjellige teststandarder, men jeg er usikker på hva som er forskjellen på de, og hva man kan forvente av oppgitt rekkevidde i forhold til det man får i virkeligheten. Noen teststandarder er vel helt virkelighetsfjerne med laboratorietall, mens andre skal være mer nøyaktige. Jeg skal få en firmabil med WLTP på ca 330km. 

Hva opplever dere at man kan forvente av realitisk rekkevidde, og da med litt marginer for å komme frem uten rekkeviddeangst? Vil jeg f.eks. klare å kjøre 200km på alle årstider, med last i bilen?

Hvis man kjører over fjell hvor man først har en stigning, og deretter nedoverbakke igjen, vil dette ha mye å si på rekkevidden? Forstår at bilen selvsagt bruker mer strøm i stigningen, men vil mesteparten av dette gjenvinnes når man bremser i nedoverbakken på vei nedover igjen?

Og hva når bilen er fullastet med mye ting?

Anonymkode: e8002...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at det finnes forskjellige teststandarder, men jeg er usikker på hva som er forskjellen på de, og hva man kan forvente av oppgitt rekkevidde i forhold til det man får i virkeligheten. Noen teststandarder er vel helt virkelighetsfjerne med laboratorietall, mens andre skal være mer nøyaktige. Jeg skal få en firmabil med WLTP på ca 330km. 

Hva opplever dere at man kan forvente av realitisk rekkevidde, og da med litt marginer for å komme frem uten rekkeviddeangst? Vil jeg f.eks. klare å kjøre 200km på alle årstider, med last i bilen?

Hvis man kjører over fjell hvor man først har en stigning, og deretter nedoverbakke igjen, vil dette ha mye å si på rekkevidden? Forstår at bilen selvsagt bruker mer strøm i stigningen, men vil mesteparten av dette gjenvinnes når man bremser i nedoverbakken på vei nedover igjen?

Og hva når bilen er fullastet med mye ting?

Anonymkode: e8002...8d2

Minner meg om dumperen på 200 tonn dem gjorde elektrisk. 
Planen var at den brukte batteripakken til å kjøre opp, og så regenerere nok strøm på bremsing på veien ned til at den kunne kjøre opp igjen.

Dessverre så fungerte det særdeles dårlig i praksis. Eller så hadde det vært en evighetsmaskin dem hadde laget.

Jeg kan ikke fatte og forstå at ikke én eneste ingeniør påpekte problemet.

 

Du vil bruke mer strøm på å komme deg opp bakken + det du får igjen i nedoverbakken kontra energikostnadene ved å kjøre rett fram på slett vei.

Uansett, når det gjelder kjøring på vinteren, så må du regne med 30% tap av rekkevidde på grunn av kulden, skal du bruke varmeapparatet, så blir det enda mindre rekkevidde.

200 km høres dog forsåvidt ut som ett greit estimat.

Anonymkode: 63b0d...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WLTP er vel basert på ny bil, gode dekk og asfalt, flat vei, fint tørt vær uten vind og 20°C. Optimale forhold. Så må man trekke fra prosenter pga temperatur, alder- og kilometer- og hurtigladingslitasje på batteri, tung last i bilen, suboptimale dekk, møkkavær, osv osv. Din kjørestil teller også. Manglende varmepumpe får konsekvenser i norsk vinter for mange av elbilene. I kupert terreng får man tilbake noe av energien som samles opp når man selv eller bilen automatisk bremser lett i nedoverbakker. Dette gjelder også gamle og nye hybridbiler. Re-generative breaking som det heter. I tradisjonelle biler mistes all bremseenergien som varme i friksjonen på bremsene. Man får såklart ikke tilbake 100%, bare sånn rundt 25-30% tror jeg. Så ja, man får lengre rekkevidde på flatere veier. En norsk youtuber har testet de fleste el-biler og samlet rekkeviddedata i flere år, se "range" nederst her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing

 

Anonymkode: ec141...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Minner meg om dumperen på 200 tonn dem gjorde elektrisk. 
Planen var at den brukte batteripakken til å kjøre opp, og så regenerere nok strøm på bremsing på veien ned til at den kunne kjøre opp igjen.

Dessverre så fungerte det særdeles dårlig i praksis. Eller så hadde det vært en evighetsmaskin dem hadde laget.

Jeg kan ikke fatte og forstå at ikke én eneste ingeniør påpekte problemet.

 

Du vil bruke mer strøm på å komme deg opp bakken + det du får igjen i nedoverbakken kontra energikostnadene ved å kjøre rett fram på slett vei.

Uansett, når det gjelder kjøring på vinteren, så må du regne med 30% tap av rekkevidde på grunn av kulden, skal du bruke varmeapparatet, så blir det enda mindre rekkevidde.

200 km høres dog forsåvidt ut som ett greit estimat.

Anonymkode: 63b0d...061

Denne dumperen fungerer utmerket, hva er det du fabler om?

https://driving.ca/auto-news/news/say-watt-this-massive-ev-never-needs-to-plug-in

De kjører fulle lass med malm ned fra fjellet og kjører tomme opp igjen.

Anonymkode: 5b577...289

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele elbil-greia er helt latterlig når det kommer til rekkevidde. Biler som har oppgitt rekkevidde på nærmere 50 mil, ender opp med kanskje under 30 mil på en kald vinterdag. Jeg leser artikler og ser tester på youtube, og samtlige elbiler er en stor skuffelse når det kommer til norsk vinter, ja egentlig rekkevidde generelt. Det er vel nesten ingen av dem som går så langt som de påstår.

 

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har rekkevidde som er bedre 20-30 km bedre enn wltp på sommeren. På vinteren går det mye ned, ifølge bilens «gjettometer» på min vanlige strekning til og fra jobb ca 35% ned, men har aldri testet hvor langt jeg faktisk kommer ved å kjøre en annen rute over lenger tid. Oppgitt restrekkevidde er altså ikke nøyaktig, MEN har aldri vært i en situasjon der jeg må kjøre over 300km i strekk uten en pause/lademulighet😅 

Anonymkode: 318b9...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjekk ut denne:

https://motor.no/bil/sjekk-motors-rekkevidde-resultater-bilmodell-for-bilmodell/202424

Brukes som referanse internasjonalt også.

Kort sagt, du finner ut av det, og du lærer deg å tilpasse deg variasjonene.

Anonymkode: 4d9b3...5e9

Så kan de kjøre samme ruta en vinterdag. Da vil jeg tro tallene ser HELT annerledes ut. 

Det er så mange ting som spiller inn på hvor langt du kommer med disse bilene, at du kan bli gal. Motvind, medvind, regn, +og -grader. Våt vei, tørr vei, bagasje, passasjerer, takboks og for å ikke snakke om tilhenger (på de få som kan trekke det). Nei, elbiler er bybiler, eller for de spesielt interesserte. 

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så kan de kjøre samme ruta en vinterdag. Da vil jeg tro tallene ser HELT annerledes ut. 

Anonymkode: 13201...7fb

Ja, så sjekk ut vinterrekkeviddetesten da. Må du få alt inn med teskje?

Anonymkode: 4d9b3...5e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, så sjekk ut vinterrekkeviddetesten da. Må du få alt inn med teskje?

Anonymkode: 4d9b3...5e9

*And I rest my case*

Avvik på +/- 20 prosent er virkelig ikke imponerende. Og dette er på en fin vinterdag med kun 3-4 minusgrader. Så kan du slenge på tung bagasje, snøvær og vind, og dermed daler rekkevidden enda mer. 

Helt idiotisk spør du meg. Vi får håpe at det i fremtiden kommer elbiler som faktisk klarer samme rekkevidde som oppgitt både sommer og vinter. Det mest morsomme er hvordan elbileiere liksom skal ha det til at dette er helt uten problem, eller nesten en fordel. Ja, ja... De eneste de prøver å lure er seg selv. 

Sist men ikke minst,  beklager jeg på det sterkeste at jeg ikke så vintertesten med det første, så teskjeen var helt avgjørende her. 😗 

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men WLTP skal være den som er mest realistisk? Altså det strengeste testregimet som er standardisert, i motsetning til andre standarder som er "teoretisk maksimalt oppnåelig rekkevidde"? Jeg vil jo isåfall tro at om man kjører i helt ideelle forhold så skulle også bilen kunne gå lengre enn oppgitt WLTP?

Nå har vi heldigvis ganske milde vintre her i Bergen. Jeg pleier å spøke med at vi har +7 grader og regn hele året, både om sommeren og vinteren.

Anonymkode: e8002...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hele elbil-greia er helt latterlig når det kommer til rekkevidde. Biler som har oppgitt rekkevidde på nærmere 50 mil, ender opp med kanskje under 30 mil på en kald vinterdag. Jeg leser artikler og ser tester på youtube, og samtlige elbiler er en stor skuffelse når det kommer til norsk vinter, ja egentlig rekkevidde generelt. Det er vel nesten ingen av dem som går så langt som de påstår.

 

Anonymkode: 13201...7fb

Hele fossilbilgreia er helt latterlig når et kommer til forbruk. Biler som har oppgitt forbruk på 0,4 liter diesel per mil ender kanskje opp med å bruke 0,7 liter/mil på småkjøring vinterstid med mye kaldstart. Samtlige dieselbiler er en stor skuffelse når det kommer til norsk vinter, det er vel nesten ingen av de som klarer så lavt forbruk som oppgitt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (1 minutt siden):

Hele fossilbilgreia er helt latterlig når et kommer til forbruk. Biler som har oppgitt forbruk på 0,4 liter diesel per mil ender kanskje opp med å bruke 0,7 liter/mil på småkjøring vinterstid med mye kaldstart. Samtlige dieselbiler er en stor skuffelse når det kommer til norsk vinter, det er vel nesten ingen av de som klarer så lavt forbruk som oppgitt. 

😬  you tried💐

Anonymkode: fce88...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

*And I rest my case*

Avvik på +/- 20 prosent er virkelig ikke imponerende. Og dette er på en fin vinterdag med kun 3-4 minusgrader. Så kan du slenge på tung bagasje, snøvær og vind, og dermed daler rekkevidden enda mer. 

Helt idiotisk spør du meg. Vi får håpe at det i fremtiden kommer elbiler som faktisk klarer samme rekkevidde som oppgitt både sommer og vinter. Det mest morsomme er hvordan elbileiere liksom skal ha det til at dette er helt uten problem, eller nesten en fordel. Ja, ja... De eneste de prøver å lure er seg selv. 

Sist men ikke minst,  beklager jeg på det sterkeste at jeg ikke så vintertesten med det første, så teskjeen var helt avgjørende her. 😗 

Anonymkode: 13201...7fb

Det er teknisk umulig å ha samme rekkevidde sommer som vinter, uavhengig av type drivstoff. Kulde fører alltid til høyere forbruk, om så enn bare av det faktum at luftmotstanden er vesentlig høyere i -20 enn i +20 pga. høyere tetthet i lufta. Snø eller slaps fører til høyere rullemotstand, kalde og stive dekk fører til høyere rullemotstand, oppvarming av kupeen fører til høyere forbruk osv. 

Motvind fører også til høyere forbruk, uavhengig av type bil. 

Vekt har derimot lite å si for rekkevidden på elbiler. Det spiller ganske liten rolle om du kjører alene eller med 4 passasjerer + feriebagasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😬  you tried💐

Anonymkode: fce88...0ef

Tja, det er ganske mye sannhet i innlegget? Min gamle VAG diesel var oppgitt til 0,47l/mil eller noe sånt men kom aldri under 0,7l/mil på en hel tank vinterstid. Helt normalt det, og det er ganske merkelig å tro at dette ikke slår ut tilsvarende for elbiler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
-jk- skrev (5 timer siden):

Det er teknisk umulig å ha samme rekkevidde sommer som vinter, uavhengig av type drivstoff. Kulde fører alltid til høyere forbruk, om så enn bare av det faktum at luftmotstanden er vesentlig høyere i -20 enn i +20 pga. høyere tetthet i lufta. Snø eller slaps fører til høyere rullemotstand, kalde og stive dekk fører til høyere rullemotstand, oppvarming av kupeen fører til høyere forbruk osv. 

Motvind fører også til høyere forbruk, uavhengig av type bil. 

Vekt har derimot lite å si for rekkevidden på elbiler. Det spiller ganske liten rolle om du kjører alene eller med 4 passasjerer + feriebagasje. 

En fossilbil taper ikke rundt 20% i rekkevidde på vinteren. Høyere forbruk, ja. Ekstrem forskjell på hvor langt du kommer, nei. Jeg hadde nok reagert hvis jeg kom 40 mil på full tank på dieselbilen min om sommeren, og 25 mil om vinteren. Da hadde jeg synes den bilen var like håpløs som en elbil, og raskt byttet den ut.  

Og det er det som er saken her. Ekstremt tap av rekkevidde pga en hel del (for oss nordmenn) vanlige omstendigheter i løpet av en vinter (ja, sommer også) Til og med regnvær drar mil ut av batteriene. Helt dødfødt i et land som Norge, med så varierende forhold. 

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en Volvo 740 med normforbruk på 1,2 l/mil har en rekkevidde på 500 km. Også den faller om vinteren med vanskeligere kjøreforhold og høyere forbruk. Du "lader" den ved behov, akkurat som elbilen. Skjønner ikke folk som henger på Kvinneguiden for å offe seg over elbil. Kjør det du vil, og ferdig med det. Å spre uinspirerte tåpeligheter på nettet gjør vel ikke akkurat verden til en bedre plass heller. 🙄

Anonymkode: 4d9b3...5e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall ekstrem forskjell på sommer og vinter. På vinter har man ikke i nærheten av den rekkevidden bilen "lover" men om sommeren er det ikke like langt fra. 

Anonymkode: 97d6d...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Altså en Volvo 740 med normforbruk på 1,2 l/mil har en rekkevidde på 500 km. Også den faller om vinteren med vanskeligere kjøreforhold og høyere forbruk. Du "lader" den ved behov, akkurat som elbilen. Skjønner ikke folk som henger på Kvinneguiden for å offe seg over elbil. Kjør det du vil, og ferdig med det. Å spre uinspirerte tåpeligheter på nettet gjør vel ikke akkurat verden til en bedre plass heller. 🙄

Anonymkode: 4d9b3...5e9

Nå har det seg slik at de som bestemmer her i landet, har bestemt at vi alle SKAL over på elbil etterhvert. Så da er det faktisk lov å 'offe' seg. Hadde vi enda kunnet kjørt det vi vil i fremtiden, så hadde det ikke vært noe å 'offe' seg over. Da hadde jeg kjørt dieselbil i overskuelig fremtid, og brydd meg svinnende lite om elbiler og dens bakdeler. 

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...