Gå til innhold

Er det galt å få barn etter fylte 50?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det går bra å miste foreldrene sine når man er 28. Men det går enda bedre å ha foreldrene sine i live når man får barn selv og får støtte derfra når man er småbarnsforelder. Det er ikke gøy å stå i spagaten mellom forpliktelser ovenfor små barn og foreldre på sykehjem, og samtidig håndtere sorgen over å gradvis miste foreldrene. Den livssituasjonen unner jeg ingen.

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Anonymkode: cb199...9f5

Men så er foreldre forskjellige. Noen er veldig friske og raske og ungdommelige når de er 70. Vet om er dame på 70 som ser ut som hun er 50. Datteren hennes er 25, og hun stiller mer opp for datteren enn yngre foreldre. Så man kan ikke ta alle over en kam. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare mener at man kan ikke ta alle over en kam. 

Ja, noen er veldig gamle og syke når de er i 60-åra, mens andre holder seg veldig bra og ser så unge og friske ut og har mye energi. 

Ikke alle har mulighet til å få barn når de er i 20-årene, og ikke alle har mulighet til å få sitt første barn når de er 30. 

Jeg kjenner flere kvinner som er rundt, 40, og i begynnelsen av 40-årene som aldri har hatt kjæreste eller har vært single i altfor mange år. Dette er kvinner som fint kan få barn i 40-årene og har veldig godt helse og holder seg veldig bra. De tar godt vare på seg selv og fortjener å oppleve gode ting. 

I gamle dager fikk man barn langt oppi 40-årene og kanskje til de var 50 og noe, og det gikk bra. Det viktigste for barnet er å ha gode og trygge omsorgspersoner, og det trenger ikke nødvendigvis være en A4 familie som samfunnet har lagt opp til. 

Jeg syns det er synd man skal bli mobbet for å ha foreldre som fikk barn etter de var 35... Det er egentlig helt sykt. Hvorfor bry seg om alder da det handler om helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eggdonasjon og IVF. Det gjelder nok personen hi er om også.

Anonymkode: 41366...053

Men likevel 

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 54 år og bestemor, og hadde ikke orket å få barn igjen nå! No way!! Men Brigitte Nielsen skaffer seg sikkert nanny, har hushjelp og egen kokk, så da er det enklere. 

Anonymkode: 5a50d...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnefar her vil være 62 når babyen vår blir født. Ser ikke noe galt i det.

Anonymkode: c9e4f...1da

Du ser ingen problem at han er over 80 og ganske sannsynlig død når ungen er 20? Jeg har jobbet på gamlehjem. De 20-åringene som kom på besøk der var barnebarn og oldebarn, ikke barn til de som bodde der. Det hadde bare vært utrolig trist.

Anonymkode: 27fd2...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trist holdning på mange her

Anonymkode: 51f47...e5f

Ja. Helt enig med deg. Det er svært trist at folk får barn i alt for høy alder fordi de kun fokuserer på egne behov uten tanke om hvordan det er for barna å vokse opp slik. 
 

Vi er flere som har kommentert som barn av gamle foreldre og ingen av oss beskriver det som positivt. Ganske interessant at vi som har levd med gamle foreldre  er kjipe og vrange mens resten føler seg berettiget til å påstå det ikke har noe å si. 
 

Mine foreldre burde ikke fått barn så sent. Det var egoistisk og gav meg ingen god barndom. Ingen av oss som har levd med gamle foreldre er enig i at det er innafor å få barn etter fylte førti. Det er egoistisk av foreldrene og ikke bra for barna. At mange her skulle ønske det ikke var realiteten forandrer ikke hvordan det var å vokse opp slik.

Anonymkode: 27914...2c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Helt enig med deg. Det er svært trist at folk får barn i alt for høy alder fordi de kun fokuserer på egne behov uten tanke om hvordan det er for barna å vokse opp slik. 
 

Vi er flere som har kommentert som barn av gamle foreldre og ingen av oss beskriver det som positivt. Ganske interessant at vi som har levd med gamle foreldre  er kjipe og vrange mens resten føler seg berettiget til å påstå det ikke har noe å si. 
 

Mine foreldre burde ikke fått barn så sent. Det var egoistisk og gav meg ingen god barndom. Ingen av oss som har levd med gamle foreldre er enig i at det er innafor å få barn etter fylte førti. Det er egoistisk av foreldrene og ikke bra for barna. At mange her skulle ønske det ikke var realiteten forandrer ikke hvordan det var å vokse opp slik.

Anonymkode: 27914...2c5

Vokste du opp med foreldre som var 50?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (3 minutter siden):

Vokste du opp med foreldre som var 50?

 

Foreldrene mine fikk meg da de var 42 og 44.

Anonymkode: 27914...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldrene mine fikk meg da de var 42 og 44.

Anonymkode: 27914...2c5

Og du opplevde alderen deres som uproblematisk? 
 

Jeg vokste opp med foreldre med utdaterte holdninger og som alltid var sliten og ikke deltok i livet mitt. Jo eldre man er når man setter barn til verden, jo større er sjansen for at ting som det blir en realitet.

Anonymkode: 27914...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatter som dette preges i stor grad av å forsvare eget valg. Vi fikk barna våre i midten av 30-åra og tett opp mot 40. Ideelt sett synes jeg vi kunne ha startet og blitt ferdig 2-3 år tidligere (kanskje 5). Det er åpenbare fordeler og ulemper ved å få barn nåde sent og tidlig. De må veies mot hverandre. Selv synes jeg det er alt for sent å få barn når en har passert 50. Da er det mange negative konsekvenser og ikke så mange positive. 45 år er også veldig sent. Da nærmer man seg pensjonsalder når barnet går ut av videregående skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foreldrene mine fikk meg da de var 42 og 44.

Anonymkode: 27914...2c5

Det er jo ikke gammelt, ikke idag iallfall, men yngre foreldre kan være gammeldagse også. 

Min yngre søster syns jeg er gammel og kjedelig, og jeg kunne fått henne da jeg var 14. Så jeg vet ikke hvor ung man må være før man er ung nok. 😅 Tror alle barn syns sine foreldre er gamle og kjedelige. Mamma fikk meg da hun var 29, og jeg syns hun var så gammel og kjedelig, og jeg ønsket alltid at mamma hadde fått meg da hun var ung, sånn 18 år, men selv da ville jeg syns hun var gammel. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (5 minutter siden):

Debatter som dette preges i stor grad av å forsvare eget valg. Vi fikk barna våre i midten av 30-åra og tett opp mot 40. Ideelt sett synes jeg vi kunne ha startet og blitt ferdig 2-3 år tidligere (kanskje 5). Det er åpenbare fordeler og ulemper ved å få barn nåde sent og tidlig. De må veies mot hverandre. Selv synes jeg det er alt for sent å få barn når en har passert 50. Da er det mange negative konsekvenser og ikke så mange positive. 45 år er også veldig sent. Da nærmer man seg pensjonsalder når barnet går ut av videregående skole. 

Ja, men barn vil alltid syns at sine foreldre er gamle, for om foreldrene fikk deg da de var 20 eller 50, så handler det om hvordan man er som person og helse. Finnes gammelmodige 20-åringer og ungdommelige 50-åringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (1 minutt siden):

Ja, men barn vil alltid syns at sine foreldre er gamle, for om foreldrene fikk deg da de var 20 eller 50, så handler det om hvordan man er som person og helse. Finnes gammelmodige 20-åringer og ungdommelige 50-åringer. 

Det hjelper fint lite på levealder. Du vil uansett få et år kortere tid med barna dine for hvert år du venter. Så vil jeg tro mange av de som får barn sent er i en gruppe av befolkningen som har noe lenger forventet levealder enn de som får barn veldig tidlig. Men det kompenserer langt fra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 6.37):

Så i denne artikkelen at hun hadde fått hets fordi hun fikk barn i en alder av 54, hvorfor blir noen provosert det?

https://www.vg.no/rampelys/i/J1ALpJ/fembarnsmamma-brigitte-nielsen-55-noen-tenker-hvordan-vaager-hun

Anonymkode: 51f47...e5f

Blir ikke provosert, hun og mannens liv ikke mitt

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja. Helt enig med deg. Det er svært trist at folk får barn i alt for høy alder fordi de kun fokuserer på egne behov uten tanke om hvordan det er for barna å vokse opp slik. 
 

Vi er flere som har kommentert som barn av gamle foreldre og ingen av oss beskriver det som positivt. Ganske interessant at vi som har levd med gamle foreldre  er kjipe og vrange mens resten føler seg berettiget til å påstå det ikke har noe å si. 
 

Mine foreldre burde ikke fått barn så sent. Det var egoistisk og gav meg ingen god barndom. Ingen av oss som har levd med gamle foreldre er enig i at det er innafor å få barn etter fylte førti. Det er egoistisk av foreldrene og ikke bra for barna. At mange her skulle ønske det ikke var realiteten forandrer ikke hvordan det var å vokse opp slik.

Anonymkode: 27914...2c5

Godt eksempel dette på triste holdninger..

Anonymkode: 51f47...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det hjelper fint lite på levealder. Du vil uansett få et år kortere tid med barna dine for hvert år du venter. Så vil jeg tro mange av de som får barn sent er i en gruppe av befolkningen som har noe lenger forventet levealder enn de som får barn veldig tidlig. Men det kompenserer langt fra nok.

Folk dør unge og folk dør gamle. Det er ingen fasit på når det er riktig å få barn. Så lenge man er myndig og frivillig gravid, er det som regel greit, og man kan blir gravid så lenge man har mensen. 

Folk har hengt seg helt opp i alder. På 1800-tallet døde folk da de var 40 av alderdom, og de så ut som de var 80. Idag ser 40 åringer ut som de er 25-30 år. 

Alt i alt har ikke alder noe å si, men alle andre faktorer som skjer iløpet av livet. Sånn sett kan en 50-åring få barn og leve godt og lenge og holde seg bra, mens en 20-åring kan slite med helsa eller dø ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Godt eksempel dette på triste holdninger..

Anonymkode: 51f47...e5f

Så fordi jeg deler min negative opplevelse med foreldre som fikk barn sent, så har jeg dårlige holdninger?

En dårlig holdning er å få barn uten å reflektere over hvilket liv dette barnet får. En dårlig holdning er å sette voksne mennesker sine behov foran et barns. Du har rett og slett misforstått.

Anonymkode: 27914...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fordi jeg deler min negative opplevelse med foreldre som fikk barn sent, så har jeg dårlige holdninger?

En dårlig holdning er å få barn uten å reflektere over hvilket liv dette barnet får. En dårlig holdning er å sette voksne mennesker sine behov foran et barns. Du har rett og slett misforstått.

Anonymkode: 27914...2c5

Trist at folk skal hetses fordi de får barn 

Anonymkode: 51f47...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...