Gå til innhold

Norske kjendiser som dropper dialekten sin offentlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lisa Tønne, Morten Hegset, Kevin Vågenes  er flere ekseprl

Anonymkode: 4d3d2...b59

hvor er de fra da?

Anonymkode: e1ced...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veit du at desse personane, med unntak av Pål Sverre Hagen, snakkar dialekta si heime då? Det er vel vanleg at folk frå Hamar snakkar meir standard austlandsk enn at dei seier "itte". Det har jo også ein del å seie kvar foreldra kjem ifrå. Eg bur i ei vestlandsbygd med så mange innflyttarar frå austlandet at ungane med foreldre herifrå også er byrja å seie "jeg" og "ikke". 

Eller så kan det vere at dei som snakkar dialekt får så mange kommentarar på dette at dei har gått lei. 

Anonymkode: b33b9...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at måten man snakker på er noe man skal få bestemme selv, enten man nå er kjendis eller ikke. Synes rett og slett ikke andre folk har noe med det. At folk fra samme sted skal bli fornærmet over at en person velger bort dialekten sin blir rett og slett for dumt. 

Det er veldig ulikt hvor lett vi har for å holde på dialekten. Og selv om vi kommer fra et sted, er det ikke gitt at vi snakker slik og sånn i utgangspunktet heller. Selv er jeg blant de som lett blir påvirket der jeg bor og av de jeg snakker mest med, og har ikke lenger den dialekten jeg hadde som barn, fra der jeg kommer fra. Hvem er det et problem for? Absolutt ingen.

Det handler ikke om at jeg prøver å flotte meg eller ikke er stolt over hjemplassen min, men det handler om hvor mye man blir påvirket der man bor og hva man opplever som enklest. 
 

Anonymkode: a4739...76c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matoma holder på dialekta, men så får han også "pes" for det hele tiden.

Anonymkode: 34cdf...de3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har dessverre vært vanlig i Norge siden starten på TV-tiden (og kanskje enda lenger). Skulle man komme noe sted som skuespiller/entertainer i Norge så måtte man snakke bokmål/riksmål.

Sverre Anker Ousdal var egentlig fra Flekkefjord.
Lars Andreas Larsen var fra Nordland.
Kirsti Sparboe var fra Tromsø

osv. Finnes nok mange flere eksempler.

Anonymkode: 74095...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal man gjøre da, når innfødte oslofolk har så dårlig språkforståelse at de ikke forstår andre enn hverandre?

Anonymkode: c657a...252

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebrigtsen senior snakker en merkelig blanding av Finnmark og Stavanger.

Anonymkode: 46e23...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (11 timer siden):

Fredrik Solvang er fra  Bardu :)

Og der snakker de jo tilnærmet bokmål, gjør de ikke?

Anonymkode: 0e049...766

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i de tilfellene der man egentlig snakker bred dialekt, men gjør om på TV. Men, du skal huske på at selv om man kommer fra en plass så er det ikke sikkert man snakker dialekten fra det stedet uansett. 
Du nevnte Erik Solbakken, han er fra Hemsedal, men det er egentlig få hemsedøler som snakker så veldig bred dialekt og Erik snakket ikke halling før han ble kjent heller. Dette kommer av at Hemsedal (og Hallingdal for øvrig) har veldig mange innflyttere og det er færre og færre som holder på hallingdialekten. Det samme gjelder mange andre steder. 

Du nevner også Kåre Magnus Berg. Han snakker jo faktisk litt Hamar-dialekt, selv om den ikke er så veldig bred. Det samme gjelder der, det er flere og flere fra Hedmark som "tynner ut" dialekta si og det er ikke så mange som snakker det vi andre forbinder med bred "hamar-dialekt" lenger. 
Når det gjelder slike som Gjert Ingebrigtsen, som har bodd flere år i Sandnes enn i Nord Norge, der han egentlig har dialekten sin fra, så tenker jeg det er naturlig at de blir litt blanding. Han snakker for øvrig slik hele tiden og legger ikke noe om selv om han er på TV.

Endret av Angelheart2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingebrigtsen senior snakker en merkelig blanding av Finnmark og Stavanger.

Anonymkode: 46e23...c33

Reagerer ikke på at noen som har bodd en plass i 40 år mister litt av sin opprinnelige dialekt. Verre er det med de som flyttet for 2 år siden, og plutselig har lagt helt om. 

Anonymkode: eb98b...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Og der snakker de jo tilnærmet bokmål, gjør de ikke?

Anonymkode: 0e049...766

Nei.

Anonymkode: 5b8bd...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sverre Hagen snakker stavangersk når han ikke er i en rolle der han må snakke østlandsk. Det er jo jobben hans. Jeg trodde han var østlending fordi jeg kun hadde sett Exit, men da han snakka stavangersk i Furia skjønte jeg jo at det var pga rollen. Han snakker sånn når han er intervjua også.

Men enig i mange andre. Det er imidlertid ikke så lett hvis man har en østlandsdialekt - men bor i Oslo, at ikke dialekten blir vannet ut fordi alle rundt deg snakker NESTEN som deg, men ikke helt. Kjæresten min er fra Kongsvinger, men mye av dialekten er borte etter mange år i Oslo, det er ikke med vilje. Noen som har mer annerledes dialekter har lettere for å holde på dem, men også her kan man måtte vanne ut litt for å gjøre seg forstått.

Morten Hegseth har jo lagt vekk hele trønderdialekta, det er litt rarere.

Anonymkode: 0b064...7b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Reagerer ikke på at noen som har bodd en plass i 40 år mister litt av sin opprinnelige dialekt. Verre er det med de som flyttet for 2 år siden, og plutselig har lagt helt om. 

Anonymkode: eb98b...7ac

Er det galt å være rask til å lære også nå? 😂 Å endre språk når man flytter på seg er helt naturlig, og med en gang man krysser en landegrense er det også forventet. De som tar nye dialekter raskt har godt språkøre, og ofte er de også musikalske.

 

Å legge seg opp i hvordan folk velger å prate er derimot dritfrekt og tyder på manglende oppdragelse. 

 

Anonymkode: 35920...ab5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Hamar-dialekt. Den dialekten som folk snakket på Gjøvik og Hamar før, er nesten borte. Der snakker folk flest nesten bokmål. De som er fra bygdene rundt, kan snakke bredere, f.eks totninger og folk fra bygdene ellers rundt Mjøsa. Sånn er det blitt. 

Anonymkode: 969bf...742

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Apropos Hamar-dialekt. Den dialekten som folk snakket på Gjøvik og Hamar før, er nesten borte. Der snakker folk flest nesten bokmål. De som er fra bygdene rundt, kan snakke bredere, f.eks totninger og folk fra bygdene ellers rundt Mjøsa. Sånn er det blitt. 

Anonymkode: 969bf...742

Det finnes ingen mennesker som snakker bokmål

Siden bokmål er en skriftform, det er ikke noe man snakker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synes de det er kleint å snakke dialekt? Eller kanskje de synes dialekten sin er stygg? Jeg synes det er veldig trist at enkelte folk dropper dialekten sin i offentlig status, for det medfører jo at norske dialekter dør ut.

Anonymkode: 19b2e...2ba

Det er faktisk ganske naturlig at dialekten blir moderert etter hvert, i alle fall for de av oss som kommuniserer en del med andre. Det som skjer om man bare forandrer på noen ord, er at en eller annen idiot skal sitte og mene veldig mye om at man knoter, ikke holder godt nok på dialekta og har blitt fin på det. 

Så legger man helt om, men jaggu er ikke det heller greit. Gud forby at man skal forandre seg. 

Selv snakker jeg dialekt med noen og ikke dialekt med andre, avhengig av hvilken rolle jeg har. Det er like uproblematisk som å skifte språk, eneste unntak er at når jeg veksler mellom norsk, tysk, engelsk og swahili så blir folk imponert, men når jeg veksler mellom standardisert østnorsk og telemarksdialekt så blir folk sure og baksnakker meg. 

Ta et oppgjør med deg selv og dømmingen din, ts. 

Anonymkode: 0ab38...6d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og der snakker de jo tilnærmet bokmål, gjør de ikke?

Anonymkode: 0e049...766

Man kan høre bardu-dialekten ganske greit. Det er tonefallet, ganske markant. Det er helt borte hos Solvang, på TV ihvertfall. Privat snakker han kanskje stavangerdialekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...