Gå til innhold

Norske kjendiser som dropper dialekten sin offentlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil gjerne ta opp noe jeg synes er ganske trist. Og det er personer som legger fra seg dialekten sin når de snakker i offentlig status. Ta f.eks. NRK-programleder Kåre Magnus Bergh. Han er fra Hamar, men jeg har aldri hørt ham snakke hamardialekt. Han sier ikke sånn: "Je kæn itte sjå dekk", istedenfor snakker han helt vanlig bokmål. Også har vi TV2-programleder (tidligere NRK) Erik Solbakken. Han er fra Hallingdal, men jeg har aldri hørt ham snakke hallingdialekt. Han sier ikke sånn: "E vil ikkje kjaure te vatnet, e vil kjaure te fjelli", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. Også har vi fysiker og NRK-programleder Andreas Wahl. Han er fra Tønsberg, men jeg har aldri hørt ham snakke tønsbergdialekt. Han sier ikke sånn: "Jæ kjørær båæ bilær og båtær", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. Også har vi skuespiller Pål Sverre Hagen. Han er fra Stavanger, men jeg har aldri hørt ham snakke stavangerdialekt. Han sier ikke sånn: "Frokt og ber e møye bra for sæmfonnå, og eg synas det e løye å plukkå någe mækkjårber", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. Også har vi skuespiller Liv Bernhoft Osa. Hun er fra Voss, men jeg har aldri hørt henne snakke vossadialekt. Hun sier ikke sånn: "Eg tenkjar da e fint po fjedli, og eg sko ynkja eg hadd hytta der", istedenfor snakker hun også helt vanlig bokmål. Hvorfor snakker disse personene vanlig bokmål istedenfor dialekten sin offentlig? Synes de det er kleint å snakke dialekt? Eller kanskje de synes dialekten sin er stygg? Jeg synes det er veldig trist at enkelte folk dropper dialekten sin i offentlig status, for det medfører jo at norske dialekter dør ut.

Anonymkode: 19b2e...2ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er skikkelig teit. Greit å legge om for en filmrolle, men det er nesten ufattelig harry og pretensiøst å ikke snakke sin egen dialekt til vanlig.

Anonymkode: 1c632...54f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Brungot (trønder) har også lagt om til bokmål.

Anonymkode: d2932...7f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Tønne, Morten Hegset, Kevin Vågenes  er flere ekseprl

Anonymkode: 4d3d2...b59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åge Hareide og John Arne Riise, ikke mye sunnmørsk..

Anonymkode: 1dae5...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare kjendiser som gjør det. Jeg har bodd på østlandet i 20 år nå og har alltid prøvd å holde på den opprinnelige dialekten min. Men, når man i årevis må passe på å snakke sakte og tydelig i tillegg til å måtte erstatte dialektord så er det ikke til å unngå at dialekten blir utvannet til slutt enten man vil eller ikke. Kan godt forstå at mange kapitulerer og velger bokmål. 
Når det gjelder kjendiser så blir de nok også noe mer «allsidig» i bransjen når de har en litt mer nøytral dialekt. 

Anonymkode: 2b2f6...fe0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, enig, ganske trist. Man ser ofte skuespillere som snakker med nøytral amerikansk aksent i filmer, men så snakker de med irsk/australsk/skotsk aksent i intervju. Hvorfor kan ikke norske kjendiser/skuespillere gjøre det samme? 

Anonymkode: 89925...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Også har vi skuespiller Pål Sverre Hagen. Han er fra Stavanger, men jeg har aldri hørt ham snakke stavangerdialekt. Han sier ikke sånn: "Frokt og ber e møye bra for sæmfonnå, og eg synas det e løye å plukkå någe mækkjårber", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. 

Anonymkode: 19b2e...2ba

Har aldri hørt om ham, men i første videoen som kom opp av ham på youtube, så snakker han Stavangersk.

Det er vel heller det at han blir bedt om å snakke andre dialekter i noe film og TV da? Fordi han snakker Stavangersk i flere av klippene her... 

 

Anonymkode: ed73e...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kevin Vågenes 😢 han har så fin dialekt og. Gikk på samme vgs som han, skikkelig fin og morsom fyr da. 

Anonymkode: ced4d...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kevin Vågenes 😢 han har så fin dialekt og. Gikk på samme vgs som han, skikkelig fin og morsom fyr da. 

Anonymkode: ced4d...faa

Tror han snakker bergensk igjen nå! 

 

Anonymkode: dde15...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Holt er nordlending, snakker bokmål. Mini er fra Bodø, snakker trønder.. 

Anonymkode: 06810...a1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror han snakker bergensk igjen nå! 

 

Anonymkode: dde15...7f9

Men han skal snakke stril 😄

Anonymkode: ced4d...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Anne Holt er nordlending, snakker bokmål. Mini er fra Bodø, snakker trønder.. 

Anonymkode: 06810...a1d

Nei, han gjør ikke det

Anonymkode: bd999...43b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble svært overrasket da jeg hørte at Fredrik Solvang var nordlending hvertfall:p Jeg er oppvokst en time fra plassen han er fra og vi snakker ikke bokmål 😛 

Anonymkode: be38d...80f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, han gjør ikke det

Anonymkode: bd999...43b

Men han gjorde!😅 typ på 90-tallet

Anonymkode: 1a27f...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratinara

Astrid S. er jo fra Orkdal i Trødelag. En brei Trønderdialekt er tydeligvis ingenting å være stolt av siden den er polert vekk.. Carina Dahl, Bjørn Sundquist, Sophie Elise, Tone Damli derimot, de kjører fortsatt vanlig dialekt...

Lykkes de bedre med å legge om til Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg vil gjerne ta opp noe jeg synes er ganske trist. Og det er personer som legger fra seg dialekten sin når de snakker i offentlig status. Ta f.eks. NRK-programleder Kåre Magnus Bergh. Han er fra Hamar, men jeg har aldri hørt ham snakke hamardialekt. Han sier ikke sånn: "Je kæn itte sjå dekk", istedenfor snakker han helt vanlig bokmål. Også har vi TV2-programleder (tidligere NRK) Erik Solbakken. Han er fra Hallingdal, men jeg har aldri hørt ham snakke hallingdialekt. Han sier ikke sånn: "E vil ikkje kjaure te vatnet, e vil kjaure te fjelli", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. Også har vi fysiker og NRK-programleder Andreas Wahl. Han er fra Tønsberg, men jeg har aldri hørt ham snakke tønsbergdialekt. Han sier ikke sånn: "Jæ kjørær båæ bilær og båtær", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. Også har vi skuespiller Pål Sverre Hagen. Han er fra Stavanger, men jeg har aldri hørt ham snakke stavangerdialekt. Han sier ikke sånn: "Frokt og ber e møye bra for sæmfonnå, og eg synas det e løye å plukkå någe mækkjårber", istedenfor snakker han også helt vanlig bokmål. Også har vi skuespiller Liv Bernhoft Osa. Hun er fra Voss, men jeg har aldri hørt henne snakke vossadialekt. Hun sier ikke sånn: "Eg tenkjar da e fint po fjedli, og eg sko ynkja eg hadd hytta der", istedenfor snakker hun også helt vanlig bokmål. Hvorfor snakker disse personene vanlig bokmål istedenfor dialekten sin offentlig? Synes de det er kleint å snakke dialekt? Eller kanskje de synes dialekten sin er stygg? Jeg synes det er veldig trist at enkelte folk dropper dialekten sin i offentlig status, for det medfører jo at norske dialekter dør ut.

Anonymkode: 19b2e...2ba

Fredrik Solvang er fra  Bardu :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...