Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #1 Skrevet 19. oktober 2005 He he, jeg er ei voksen jente på 39 år som virkelig kunne tenkt meg å vært hjemme hos mamma og pappa juleaften i år. Jeg har to søsken som også har egen familie, og hvilke planer disse har vet jeg ikke. Men saken er at min mann er enebarn, og han syns at vi må feire jul med hans foreldre hvert år. Er jo til dels enig i det, og vi har jo også gjort det hvert eneste år i ni år. I og med at vi kommer fra forskjellige steder, bor mine foreldre 10 mil unna, mens hans bor 1 km vekk. Min mormor døde i påska og pga henne ville ikke mamma reise hit i jula heller. Har starta en kampanje om å få mamma og pappa hit i jula. Håper de kommer men vet ikke. Er det stygt av meg å insistere på at vi reiser dit i år?
Arwen Skrevet 19. oktober 2005 #2 Skrevet 19. oktober 2005 Enebarn eller ikke, jeg hadde vært beinhard på anhvert år.
Gjest Gjesta Skrevet 19. oktober 2005 #3 Skrevet 19. oktober 2005 Nei, har dere feiret jul der alltid, så kan dere reise dette året til dine foreldre
Maxine Grey Skrevet 19. oktober 2005 #4 Skrevet 19. oktober 2005 Tredje hvert år: Husk å bygge deres egne tradisjoner, kanskje med alle foreldrene hos dere?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #5 Skrevet 19. oktober 2005 Trådstarter her. Vi er jo hjemme hos oss selv annen hvert år, da er hans foreldre her.
Arwen Skrevet 19. oktober 2005 #6 Skrevet 19. oktober 2005 Trådstarter her. Vi er jo hjemme hos oss selv annen hvert år, da er hans foreldre her. ← Hvorfor inviterer du ikke dine foreldre også da?
Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2005 #7 Skrevet 19. oktober 2005 Er det ingen andre foreldrene hans kan feire jul sammen med? Må innrømme at jeg ikke helt ser hvorfor det er så logisk at et enebarn skal feire jul med foreldrene sine hvert år.. Annenhvert år til man begynner å ha julefesten hos seg selv Kan ikke både dine og hans foreldre komme til dere?
Gjest Gjesta Skrevet 19. oktober 2005 #8 Skrevet 19. oktober 2005 Gutten min er også enebarn men her blir det annethvert år når den tid kommer. Enebarn eller ikke.
Gjest gjest 0 Skrevet 19. oktober 2005 #9 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg er så knyttet til min familie at jeg vil feire med mamma og pappa hver jul jeg Min sambo må få velge selv, hvis han vil være hos sine foreldre er det helt greit. Men familien til sambo pleier å feire sammen med tanter og onkler og det gjør ikke vi. I fremtiden kommer jeg til å prøve å samle alle fire foreldre og min søster (sambo er enebarn) hvis foreldrene til sambo ikke skal feire med noen av de andre. Men i år skal vi feire hver for oss! Det hadde vært hyggelig med mange mennesker rundt middagsbordet!
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2005 #10 Skrevet 20. oktober 2005 Lag jul hjemme og invitèr de som har lyst
Leo Skrevet 20. oktober 2005 #11 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg har hatt diverse samboere og ektefeller med foreldre alt fra 10 til 1000 km. unna. Jeg vet at jeg har fornærmet noen når jeg har sagt at når jeg har fri i 48 timer, så orker jeg ikke å bruke 20 av dem på å reise... Feire jul uten den jeg lever sammen med de andre 364 dagene i året har jeg også forsøkt og det ble etter hvert ganske uaktuelt...' De siste 5 - 6 årene har jeg imidlertid sagt fra at jeg blir hjemme og lager jul samtidig som jeg sier at de som vil er hjertelig velkommen. Rare greier, men det dukker som regel opp 8 - 10 stykker... Mitt råd er derfor at dere slår det sammen. Er jo bare koselig når det er mange og mat og drikke kan man jo spleise på både økonomisk og arbeidsmessig!
Lady79 Skrevet 20. oktober 2005 #12 Skrevet 20. oktober 2005 Hei Skjønner godt du vil feire jul sammen med dine foreldre og!! Den første jula jeg og mannen feira sammen jobba vi begge på samme stedet (hotell) og de holdt åpent i jula. Men vi fikk laget jul uansett!! Vi koste oss med pinnekjøtt og riskrem og hadde juletre og pakker. Jula etter feira vi hos mine foreldre, og året etter hos hans foreldre. De julene etter har vi feira hjemme hos oss Vi har sagt at våre foreldre er hjertelig velkomne til å komme til oss, men ingen har kommet. Mine foreldre kan jeg skjønne, de bor 6 timers kjøring unna og de må over et fjell. I tillegg har de gård, så de kan ikke bare stikke fra dyra. Mine svigerforeldre bor 1 times kjøring unna. Men der har de en tradisjon som de absolutt ikke vil bryte!! Dessuten er alltid min svigerinne med familie der på julaften, så da hadde de "ødelagt" julen deres og. Det første året vi feira jul hjemme ble svigerinna mi sur, og gikk så langt at hun sa at vi hadde ødelagt jula hennes....seinere har hun sagt at det bare var en spøk, men det føltest absolutt ikke slik når hun sa det.... Sukk....det skal ikke være lett!!! Jeg syns du skal stå på ditt å si at nå er det jammen meg på tide dere feirer jul hos dine foreldre!! Håper dere finner en løsning Juleklem fra Lena
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #13 Skrevet 20. oktober 2005 Til vi fikk barn feiret sambo og jeg hver for oss, han hos foreldrene (70 mil unna) og jeg hos pappa (50 mil unna). E tter vi fikk unger har vi feiret hjemme hos oss, jeg kan nemlig ikke tenke meg en jul som ikke har MINE tradisjoner. Kunne tenkt meg å dratt til pappa ei jul, men da må vi jo også dra til svigers neste år....og det har jeg ikke lyst til.... - vi blir mest fornøyd med vår egen jul hjemme! Pappa og broren min kommer til oss hvert år, svigers har flere barn/barnebarn og dårlig helse, så de holder seg hjemme hos seg.
Malama Skrevet 20. oktober 2005 #14 Skrevet 20. oktober 2005 Enebarn eller ei, jeg synes man kan dele litt på. Det er ikke så lett dette med jul, alle vil helst hjem til sine egne. for min del er det utenkelig å ikke fire jul sammen med min samboer. Og siden våre forelre bor langt unna oss og langt unna hverandre, så får vi ikke til å feire alle sammen, så da blir det annenhver jul hos mine og annenhver hos hans foreldre, og det har fungert så langt. Man må jo bare finne hver sin løsning som passer enselv best, men jeg syne sikke det er helt urimelig at du etter 9 år ønsker å feire jul sammen med dine forelre, om han er enebarn eller ei.
Gjest Bjørnsdatter i.i. Skrevet 22. oktober 2005 #15 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg er også enebarn, men vi har vært annethvert år hos mine og Bjørnemannens foreldre. I år er det Vendelins første jul, så for å "komme inn i rotasjonen" blir det jul hos oss i år, med besteforeldre, tante og oldemor. Blir bra trangt med ti stykker hos oss, men jeg tror det blir koselig likevel, jeg. 1. juledag blir det helt sikkert julelunsj hos svigermormor som vanlig. Det er en tradisjon jeg har vært med på siden Bjørnemannen og jeg fant hverandre for over 8 år siden, og en av de beste i hele jula synes jeg. Det kan hende at vi "krydrer" julaften litt ekstra i år, er i dialog med HEF om vigsel 24. desember...
Gjest Gjesta Skrevet 22. oktober 2005 #16 Skrevet 22. oktober 2005 Det kan hende at vi "krydrer" julaften litt ekstra i år, er i dialog med HEF om vigsel 24. desember... ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå