Gå til innhold

Bytte av jobb, hva er lurt i fht ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slutter i jobben min i slutten av februar og går rett over i ny jobb. Jeg får feriepenger fra begge jobbene i juni. Det jeg lurer på er, bør jeg ta ut vinterferien før jeg slutter i nåværende jobb? Hvis jeg tar ut 5 uker i ny jobb, blir jeg trykket i lønn når jeg tar ut ferien fordi jeg ikke har opparbeidet meg full ferie der? Eller har ikke det noe å si då lenge jeg sparer feriepengene fra nåværende jobb? Vet ikke om det er forståelig hva jeg er ute etter. Jeg lurer egentlig på hva som lønner seg økonomisk når det gjelder uttak av ferie i gammel/ny jobb🤔

Anonymkode: 0b306...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FYI, alle opptjente feriepenger skal du ha sammen med siste lønning når arbeidsforhold avsluttes.

Anonymkode: 1c4bb...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare feriepenger fra gammel jobb i juni, ikke fra ny jobb. Men nå det gjelder bruk av ferie vet jeg ikke, har alltid sluttet på slutten av året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

FYI, alle opptjente feriepenger skal du ha sammen med siste lønning når arbeidsforhold avsluttes.

Anonymkode: 1c4bb...759

Jeg kunne velge og har bedt om å få det i juni, mest vanlig her. 
 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (4 minutter siden):

Du får bare feriepenger fra gammel jobb i juni, ikke fra ny jobb. Men nå det gjelder bruk av ferie vet jeg ikke, har alltid sluttet på slutten av året.

Får jeg ingenting i juni i ny jobb eller vanlig lønn?

 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får jeg ingenting i juni i ny jobb eller vanlig lønn?

 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

Du får ikke lønn i juni i ny jobb om du tar ut ferie, men du får da feriepengene fra gammel jobb som kompensasjon.  

Vet ikke om du har rett på å bruke noe ferie før du slutter i jobben din, men du vil da få mindre feriepenger utbetalt i juni siden du har tatt av ferien. Jeg ville sluttet uten å ta ut ferie, og spart alle feriepengene til sommeren.

Utbetaling i juni er vanligvis: lønn + feriepenger - lønn for 5 uker. I ny jobb får du da lønn - 5 uker lønn og havner på negativ utbetaling. Hør med regnskap i ny jobb hvordan regnestykket ditt for juni blir før du planlegger ferien. 

Endret av Bokdamen
Rettet en feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feriepenger blir opptjent året før. Så ingen feriepenger. Da jeg startet i nåværende jobb etter å ha vært arbeidsledig, fikk jeg lov å jobbe hele sommeren, og tok ubetalt ferie om jeg ville ha fri noen dager her og der. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ferie, alt etter hva de trenger. 

Men du får jo feriepenger fra sist jobb, så det går vel greit. Mulig du får dem utbetalt med siste lønning, da må du bare legge dem til side, så kan du ta dem i ferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (1 minutt siden):

Du får ikke lønn i juni i ny jobb om du tar ut fem uker ferie, men du får da feriepengene fra gammel jobb.  

Vet ikke om du har rett på å bruke noe ferie før du slutter i jobben din, men du vil da få mindre feriepenger utbetalt i juni siden du har tatt av ferien. Jeg ville sluttet uten å ta ut ferie, og spart alle feriepengene til sommeren.

Utbetaling i juni er vanligvis: lønn + feriepenger - lønn for 5 uker. I ny jobb får du da lønn - 5 uker lønn og havner på negativ utbetaling. Hør med regnskap i ny jobb hvordan regnestykket ditt for juni blir før du planlegger ferien. 

Men trenger ny jobb å vite at jeg har tatt ut ferie i forrige jobb.. ?

Ts

Anonymkode: 0b306...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (4 minutter siden):

Feriepenger blir opptjent året før. Så ingen feriepenger. Da jeg startet i nåværende jobb etter å ha vært arbeidsledig, fikk jeg lov å jobbe hele sommeren, og tok ubetalt ferie om jeg ville ha fri noen dager her og der. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ferie, alt etter hva de trenger. 

Men du får jo feriepenger fra sist jobb, så det går vel greit. Mulig du får dem utbetalt med siste lønning, da må du bare legge dem til side, så kan du ta dem i ferien.

TS plikter å ta ut ferie, siden hun har full opptjening fra tidligere jobb. Det er kun i de tilfellene man ikke har opptjent feriepenger for å dekke inntektstapet man slipper dette. 

Anonymkode: ebe57...c28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får jeg ingenting i juni i ny jobb eller vanlig lønn?

 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

Det er normal praksis å trekke for full ferie i juni, det vil si at du ikke vil få noe utbetalt i juni - men at du deretter kan ta ferie uten trekk når du faktisk tar den. I ditt tilfelle vil det, som noen var inne på, bli negativ lønn i juni, og det går ikke. Så enten vil du bli trukket for 4 uker og 1 dag (lovbestemt ferie), 4 uker i juni og 1 uke i juli, eller bli trukket når du faktisk tar ferien. Ta kontakt med arbeidsgiver og spør hvilke rutiner de har hos seg.

Uansett har du plikt til å ta ferie så lenge du har full feriepengeopptjening hos tidligere arbeidsgiver.

Anonymkode: 853f3...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men trenger ny jobb å vite at jeg har tatt ut ferie i forrige jobb.. ?

Ts

Anonymkode: 0b306...32e

Nei, det er de ikke interessert i. Men hvis du tar ut ferie i gammel jobb, må du "betale" av feriepengene dine for den ferien til gammel jobb. Dvs. du har mindre feriepenger igjen i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny jobb bryr seg ikke om du har tatt ut ferie i forrige jobb tror jeg, men begge jobbene vil trekke deg i lønn for ferie. Man får ikke lønn mens man har ferie, den er ikke betalt på den måten. Man får istedet feriepengene jobben satte av til deg året før. Så i juni i år vil du får feriepengene fra den forrige jobben (om det ble avtalt å få dem i juni istedet for når du slutter)

Anonymkode: fe822...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men trenger ny jobb å vite at jeg har tatt ut ferie i forrige jobb.. ?

Ts

Anonymkode: 0b306...32e

Ja, det kan de spørre om. Man kan også få dette påført i attesten.

Anonymkode: 853f3...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du tar 1 uke ferie i gammel jobb i februar vil de enten trekke 1 uke fra februar-lønningen eller 1 uke fra feriepengene, jeg trodde de gjorde det første men mulig noen praktiserer det siste. Du blir uannsett trukket 1 uke i lønn om du tar 1 uke ferie.

 

Anonymkode: fe822...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så lite lurt av meg å ta ut noe ferie før jeg slutter da skjønner jeg😅

 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo i praksis ikke ha så mye å si, du blir bare trukket for akkurat det du tar av ferie så det er jo opp til deg om ferie er viktigere enn penger :) Også kan det hende at ny jobb spør om det og da bare gir deg 4 uker istedet for 5 feks (men trekker deg da også kun for 4 uker). Men gammel jobb kan si nei forresten, til ferie, de har ingen plikt til å la deg avvikle ferie i januar-februar slik jeg har skjønt ferieloven iallfall. 

Anonymkode: fe822...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville nok bare tatt all ferie i ny jobb da, det virker absolutt enklest. 

Anonymkode: fe822...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, så lite lurt av meg å ta ut noe ferie før jeg slutter da skjønner jeg😅

 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

Men tok du ut all ferie du ble trukket for i fjor? Mange har ferie til gode og glemmer å ta ut feriedager man har blitt trukket for tidligere.

Anonymkode: 853f3...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men tok du ut all ferie du ble trukket for i fjor? Mange har ferie til gode og glemmer å ta ut feriedager man har blitt trukket for tidligere.

Anonymkode: 853f3...a7f

Jeg tok ut all ferie i fjor ja. 
 

ts

Anonymkode: 0b306...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du starter i ny jobb så kan du ikke overføre ferie fra gammel jobb. Du starter på nytt. Du har krav på ferie men uten lønn siden du får feriepenger fra gammel arbeidsgiver. Du får heller ikke feriepenger i år fra ny arbeidsgiver men neste år. Feriepengene du får fra gammel arbeidsgiver kan være lurt og spare til du skal ha ferie i år. 

Anonymkode: 9e7e6...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...