Gå til innhold

Intens kløe hender og føtter (bilde)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Oh! Følger! Jeg var plaget mye med sånt i mange år. Aner ikke hva det er 

Anonymkode: a58ed...6d7

Samme type? Hvordan bar det for deg?

Anonymkode: 1a935...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, hjemmekontor og har så og si ikke møtt folk. Ingen andre i husstanden har slik. Synes ikke utslettet minner om skabb heller. Da skulle det vel kommet på resten av kroppen også?

Anonymkode: 1a935...a00

Leste nettopp at det begynner ofte i hender og på føtter før det kommer på resten av kroppen. Det kunne minnes om skabb ut fra de bildene. 

Men hvis du ikke har vært i kontakt med folk så er nok det lite sannsynlig at det er det det er. 

Endret av Forundret..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Leste nettopp at det begynner ofte i hender og på føtter før det kommer på resten av kroppen. Det kunne minnes om skabb ut fra de bildene. 

Men hvis du ikke har vært i kontakt med folk så er nok det lite sannsynlig at det er det det er. 

Du kan få skabb av å sitte på samme benk som noen som har hatt skabb. Det er sinnsykt smittsomt. Utslettet ser ut som skabb i tidlig fase, hilsen hun over

Anonymkode: 56f69...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vesikuløst utslett? 

Anonymkode: 90dbe...c1d

Ja, kan se litt slik ut uten at det er spesielt mye væske. De er knappenålstore.. 

Anonymkode: 1a935...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, her var det mange rare svar 🙈

Jeg har hatt dette i et par år nå. Skjønner godt hva du mener, og det er sinnsykt irriterende! Google «håndeksem»

Det er en type eksem som gjør at man får væske blemmer i underhuden i hender og noen ganger også under føtter. Først klør og svir det litt. Men videre så vokser blemmene og begynner gli inn i hverandre, og dette er ekstremt smertefullt. 
 

Slikt eksem kan komme av mye, som alle andre eksem. Jeg får det i tider med mye stress. Men man kan få det av mange andre grunner også. 
 

For meg så hjelper det veldig å ta allergi medisin, for det demper immunforsvarets reaksjoner litt. Kan være at det er derfor folk kan ha fått dette etter vaksine, da vaksinen blusser opp immunforsvaret. Alt dette henger jo sammen. 
 

Jeg har også herpes, og vil si at dette IKKE er herpes som noen over skrev. 
 

Det finnes kremer du kan få av legen som vil lindre eksemen. 
 

Og jeg vet at dette er håndeksem, da både fastlege og hudlege mener det. 
 

Jeg føler med deg, er helt grusomt når det står på og kan virkelig ta vekk nattesøvnen!! Heldigvis så finnes det hjelp for deg der ute, dra til legen og få resept på en krem, og i mellomtiden prøv å ta vanlig allergimedisin piller. 
 

Ved å klø på det så blir det mer irritert. Og jeg VET det er lettere sagt enn gjort, da jeg har ved et tilfelle sittet å svakt rispet med opp med en biff kniv på langs. Det er et rent helvete. Så igjen, jeg føler med deg ❤️ 

Anonymkode: 3f743...9f8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det ene innlegget jobber du innen helse, og i et annet jobber du på hjemmekontor og har nesten ikke møtt folk? 🙃

Anonymkode: d6cd9...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I det ene innlegget jobber du innen helse, og i et annet jobber du på hjemmekontor og har nesten ikke møtt folk? 🙃

Anonymkode: d6cd9...5a5

Ja, mye hjemme i disse merkelige covid tider, men tilbake på jobb nå 😂

Anonymkode: 1a935...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skabb, har hatt det selv. Klær noe jævlig, og det blir gradvis verre. Man har ikke utslett på hele kroppen til å begynne med, det skjer gradvis. Det er vanlig at det begynner på hendene. Jeg har hatt eksem, og det ligner litt, men skabb gir en mye mer intens kløe og sprer seg gradvis til andre steder på kroppen. Kløen blir verre på natten. 

Det er mye info på nettet om skabb. 

 

Anonymkode: 27956...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan få skabb av å sitte på samme benk som noen som har hatt skabb. Det er sinnsykt smittsomt. Utslettet ser ut som skabb i tidlig fase, hilsen hun over

Anonymkode: 56f69...dd1

Sinnsykt smittsomt er å ta i, men det er blitt et stort problem med skabbutbrudd  landet rundt dessverre. Jeg har vært i samme husstand og delt seng i flere uker med en som hadde skabb. Jeg ble ikke smittet.  
 Er enig i at det ser ut som skabbutslett da. Det viser seg gjerne i håndflater og føtter først, men gå til lege. Om det ikke er skabb bør du sjekke leververdiene dine. Kan være kolestase f.eks. 

Anonymkode: ebc4d...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har atopisk eksem, slitt mye med håndvesken. Får slike veskefylte prikker/blemmer selv i perioder hvor det er veldig betent. Da gjelder det å ha på kortison/ eller canoderm og la hendene få fred. Ikke klø. Forsvinner da igjen etter 1-2 dager😊

har også tenkt tanken på at flere kan utvikle håndeksem ettersom huden vår er så sensitiv, og grunnet corona og mye desinfisering/håndvask kan flere utvikle håndeksem 

Anonymkode: 109cd...85c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har atopisk eksem, slitt mye med håndvesken. Får slike veskefylte prikker/blemmer selv i perioder hvor det er veldig betent. Da gjelder det å ha på kortison/ eller canoderm og la hendene få fred. Ikke klø. Forsvinner da igjen etter 1-2 dager😊

har også tenkt tanken på at flere kan utvikle håndeksem ettersom huden vår er så sensitiv, og grunnet corona og mye desinfisering/håndvask kan flere utvikle håndeksem 

Anonymkode: 109cd...85c

Skabb ligner på eksem, fikk du eksem på føttene kort tid etter at du fikk det på hendene? Det er umulig å ikke klø om det er skabb. 

Anonymkode: 27956...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har atopisk eksem, slitt mye med håndvesken. Får slike veskefylte prikker/blemmer selv i perioder hvor det er veldig betent. Da gjelder det å ha på kortison/ eller canoderm og la hendene få fred. Ikke klø. Forsvinner da igjen etter 1-2 dager😊

har også tenkt tanken på at flere kan utvikle håndeksem ettersom huden vår er så sensitiv, og grunnet corona og mye desinfisering/håndvask kan flere utvikle håndeksem 

Anonymkode: 109cd...85c

Skabb ligner på eksem, fikk du eksem på føttene kort tid etter at du fikk det på hendene? Det er umulig å ikke klø om det er skabb. 

Anonymkode: 27956...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oh! Følger! Jeg var plaget mye med sånt i mange år. Aner ikke hva det er 

Anonymkode: a58ed...6d7

Anthony William medical medium kan hjelpe. Hør på han! Er på mange plattformer. 

Anonymkode: b4be1...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Skabb ligner på eksem, fikk du eksem på føttene kort tid etter at du fikk det på hendene? Det er umulig å ikke klø om det er skabb. 

Anonymkode: 27956...57a

Nei og fast tilsett av hudlege. Bare utslag på hender. Er da betent, hadde det også ved streptokokker - fikk da antibiotika. Var ikke skabb. 

Anonymkode: 109cd...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke typiske steder for skabb, så jeg er ikke enig med de som sier det. De liker seg best der det er varmt. Jeg hadde skabb for sånn ca 25 år siden, så det er ikke friskt i minne lenger, men jeg husker det var verst innerst mellom fingrene. Og jeg klarte ikke å ha på noe deodorant på grunn av utslettene skabben lagde i armhuler, og svette svei noe sinnsykt også så jeg hadde ikke gym en stund.

Skabben blir mer aktiv når du er god og varm under dyna. Jeg klødde meg til blods i søvne. Klør du mer når du ligger under dyna?

Skabben lager også små ganger som du vil se som små svarte prikker. Husker at legen prikket meg mellom fingerene og prøvde å grave ut skabb.

Anonymkode: f60ce...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå til legen. Det kan hende du bare trenger en resept på noen antihistaminer. En tilfeldig reaksjon på noe, og så er det over om du tar noen tabletter som roer ned kløe og utslett.

Du kan ev gå til hudlege for å få en ekspertuttalelse på hva det kan være. Fastlegene har jo ofte litt dårlig tid og kaster bare et blikk på pasienten.

Anonymkode: 30ac4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror ikke det er det. Men takk for svar:) Jeg flasser ikke og er bare rød når jeg klør. Ingenting i ansiktet heller. Kan ikke holde meg unna andre heller, jobber i helse 🙈

Anonymkode: 1a935...a00

Men hvis du jobber i helse så er det vel mange forskjellige du er borti.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (2 minutter siden):

Men hvis du jobber i helse så er det vel mange forskjellige du er borti.. 

Ja, men hatt hjemmekontor i det siste.. 

Anonymkode: 1a935...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skabb ligner på eksem, fikk du eksem på føttene kort tid etter at du fikk det på hendene? Det er umulig å ikke klø om det er skabb. 

Anonymkode: 27956...57a

Umulig å ikke klø om man har hissig eksem også

Anonymkode: a4a69...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...