Gå til innhold

Nå må jeg ned i vekt!

emkj11

Anbefalte innlegg

Periodisk faste og telle kalorier funker! :) Fastic og Lifesum er appene jeg bruker. Har da et vindu på 8 timer av dagen der jeg kan spise, som hjelper på å holde kaloriene nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende at dere skal igang med ivf! Krysser fingrene for dere der. Skjønner at det gir en ekstra motivasjon for vektnedgang også!

Det blir spennende å følge deg i løypa di på tur nedover. 
Lykke til! 💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myml1 skrev (På 29.1.2022 den 8.36):

Periodisk faste og telle kalorier funker! :) Fastic og Lifesum er appene jeg bruker. Har da et vindu på 8 timer av dagen der jeg kan spise, som hjelper på å holde kaloriene nede. 

Høres ut som en god ide for å få ned antall kalorier 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundre skrev (På 29.1.2022 den 12.41):

Så spennende at dere skal igang med ivf! Krysser fingrene for dere der. Skjønner at det gir en ekstra motivasjon for vektnedgang også!

Det blir spennende å følge deg i løypa di på tur nedover. 
Lykke til! 💪🏼

Ja, absolutt 😄 Tusen takk for det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (På 28.1.2022 den 15.27):

Det er sant 😄 Ja, det er nok ikke så langsiktig med godtestreik for alltid heller. Men hvordan få nok kalorier? iIIK :) Kjøper du en liten sjokolade da typ? For jeg greier aldri å stoppe før noe er tømt, og det er vel det som har fått meg i denne situasjonen i utgangspunktet hehe :) 

Jeg liker ikke sjokolade, så det er ikke min største utfordring 😉 Men jeg liker snacks som potetgull, peanøtter osv. Nå spiser jeg bare popcorn i helga eller noen saltstenger. Det er mindre kalorier, og da klarer jeg meg greit. Om jeg tømmer en pose popcorn (med litt hjelp av andre), så er det liksom greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har passet på kostholdet hver dag nå og burde egentlig være stolt over meg selv 😮 men det er vanskelig når vekten likevel går som en jojo.. mistenker at hormonkuren jeg har begynt på har litt av skylden, og det hjelper ikke akkurat for å nå målet på veiing på sykehuset. Men jeg antar at jeg kan slippe unna med "vannvekten" som forventes av kuren heldigvis. Men jeg må uansett fortsette og gå ned så mye som mulig. Har veid meg hver dag nå for å se hva helgen gjør med vekten.

Vekt fredag: 97.7 kg, lørdag: 97.0 kg, søndag: 96.2 kg på annen vekt pga. var ikke hjemme (som viser mindre enn min) og 97.7 kg på egen vekt på kvelden, idag 98.3 😮 

Lå nok høyest på kalorier igår av alle dagene, men likevel ikke nok til å gå opp i vekt.

Måltider idag:

Lunsj: BLT sandwich fra kiwi (to grovskiver med bacon osv.) - rett under 400 kcal

Middag: Omelett med chorizopølse (aner ikke kalorier, men det kan ikke være all verden, kanskje 700 kcal?)

Snacks: 2 appelsiner (100 kcals?) og litt for mye sorbetis (kanskje 300 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

• 2 uker senere...

Og vipps ble jeg helt MIA..

Sprøyter, kontroller, hormoner, uttak.. alt ble litt altoppslukende. 

Jeg ble heldigvis ikke veid før uttaket, men måtte bare oppgi vekt. Jeg var akkurat på grensen uansett, så det gikk fint :)

Må si at jeg datt av kostholdslasset veldig fort, men jeg måtte bare gjøre det beste ut av dagene som hormontroll og i selvpåført karantene og dermed ta vekk litt av fokuset på slanking. 

I går deltok jeg på et kostholdskurs med sprudlende sunn, og jeg vurderer å bli med på hennes 7 ukers kurs som starter på mandag. Jeg trenger å forplikte meg til noe slikt og lære mer om hva jeg skal gi kroppen. Jeg trodde jeg visste nok om sunt kosthold, men jeg fikk meg mange aha opplevelser igår på kun 1 time..

Jeg setter meg selv opp til å faile med kosthold bestående av få kalorier men lite næring/protein/fiber/fett. Jeg spiser også for lite på dagtid og utover kvelden bygger det seg opp en stor hunger og søtsug. 

Det er dyrt, men jeg burde virkelig investere i min egen helse. Hvis dette kan gi meg bare litt bedre kosthold er det verdt hver en krone. Sikkert bedre brukte penger enn på mye annet jeg kjøper meg.. Men jeg er litt sparegris så det sitter litt langt inne likevel. 

Noen andre som har prøvd noe lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det var ikke noe kjekt å starte opp igjen på kontoret tykkere enn noen gang. Føler jeg må holde inn magen hele tiden for å ikke se gravid ut (ironisk nok). Det er ubehagelig og tungt å være så stor. Jeg er egentlig ganske søt (om jeg kan si det selv) når jeg er slank, men som overvektig er jeg ikke noe fin.. Det føles ganske dritt å ikke være den beste versjonen av meg selv som jeg kunne vært. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (På 18.1.2022 den 19.58):

Jeg er en kvinne i 30-årene som må ned i vekt av flere årsaker. Jeg er i dårlig fysisk form, ingen av klærne mine passer lenger, jeg føler meg ikke vel i min egen kropp, vekten har aldri vært høyere og jeg må ned i vekt pga. ivf-forsøk med bmi-grense på 32. 

Jeg har godtestopp i januar måned, og så langt går det greit :) Jeg prøver også å unngå hvetemel så godt det går denne uken som et slags "prosjekt" siden jeg elsker boller, vafler og alt som har hvetemel i! 

Vekten i dag er rekord for min del: 99,0 kg 

For å være sikret IVF må jeg veie max 96 kg, helst mindre..

Dagens kosthold: 

Frokost/lunsj: 3 havreknekkebrød med leverpostei

Mellommåltid: Kakao + yoghurt med müsli 

Mellommåltid 2: Grønnsakssuppe (porsjonspakke)

Middag: Taco med 3 (!!) lefser, altfor mye guacamole etc. Huff, det er akkurat disse måltidene som gjør at jeg er så stor. Det er altfor mye mat for meg.

Morsjon: Stillesittende jobb, har kun gått en kort tur på 20 minutter.

Jeg lager en dagbok for å forplikte meg selv i litt større grad og håper det hjelper :) Kommer til å veie meg hver fredag og tirsdag.

Tar i mot alle tips :) Jeg må ned de første kiloene rimelig fort da jeg straks går i gang med ny ivf :) 

Uke 3: 18.01.22: 99.0 kg         21.01.22: 97.5 kg

Uke 4: 25.01.22: 98.1 kg         28.01.22: 97.7 kg

Uke 5: 01.02.22: 97.8 kg         04.02.22:

Uke 6: 08.02.22:

Uke 7:

Uke 8:

Osv.

Hei ❤️ jeg har gått ned en del i vekt. Jeg byttet ut det meste til magrere produkt og spiste litt mindre porsjoner. 

Både müsli, yoghurt og kakao er ofte mye sukker i, jeg ville byttet det ut med skyr yoghurt (mye protein i som metter) tatt en kopp te i stede for kakao(jeg er veldig glad i London fruktte, den er uten koffein og har god smak) 

Kuttet ned en del på middagen kanskje 1 lefse i stede for 3 . om du forsyner deg litt til, så ta salat og litt kjøttdeig uten å ta flere lefser.  ( lefser inneholder mye kcal så om man spise 3 store lefser inneholder gjerne de tilsammen 500-600 kcal bare lefsene) 

Prøvd å spist fisk noen ganger i uken

Kanskje lagt til en liten kvelds. 

Ofte får man i seg mye mer enn man tror, jeg brukte appen til vektklubben. da fikk jeg mer kontroll på hva jeg spiste å hvor mye kalorier jeg fikk i meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (1 time siden):

Noen andre som har prøvd noe lignende? :)

Jeg meldte meg på Grete Roede på forsommeren med oppstart i august. Brukte sommeren på å lese meg opp, lære å logge i appen og henge en del her. Endte meg å lære meg såpass mye at når jeg endelig kom i gang med kurset føltes det overflødig og jeg sluttet etter ganske kort tid. Var veldig fornøyd med appen (man kan kjøpe et gullmedlemsskap rundt 450 for 6 mnd og får da app og oppskrifter). Tenker du må finne det som gir deg den riktige dytten og se det som en investering i deg selv som mor. Jeg har gått ned drøye 20 kg siden sommeren, og ungene har vært hovedmotivasjonen. Har endelig energi til å leke og utholdenhet til å løpe etter, og som en ekstra bonus liker jeg å se bilder av meg selv med ungene ❤️ 

Heier på deg, både vekten og ikke minst IVF-en. Håper dere får klaff på første 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...