Gå til innhold

Samboer ønsker ikke at jeg skal drive firmaet mitt hjemmefra i starten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å prøve å forklare uten at det blir rotete: 

Jeg og samboeren flyttet sammen etter sommeren, og huset er kun hans. Jeg får ikke lån. Han kjøpte huset for at vi begge skulle bo der. Jeg ble gravid og han ønsker barnet veldig sterkt.

Jeg har feilet ganske stort i livet før og har ingen ordentlig utdanning annet enn kursing og erfaring som massasjeteraput. Og vikar i helsevesenet.

Jeg jobbet som ringevikar innen helse før jul, men jobber ikke som dette lengre nå da jeg er gravid og sliter veldig med ryggen og bekkenet ganske tidlig i gravidteten. 

Jeg drev nyoppstartet firma hos meg selv ganske rett før vi flyttet sammen, som massasjeterapaut og drev med øyebryn. Hadde overraskende en del kunder så tidlig i startfasen, og kundene ønsker å komme tilbake. Men når vi flyttet sammen så hadde jeg ingen muligheter lengre til å fortsette fordi jeg ikke hadde sted å ha det, og ting ble lagt på is. Jeg hadde lyst til å leie et lite lokalet, men jeg har ikke kapital til det. 

Her vi bor nå har jeg muligheten til å bruke kjellerstuen som vi ikke bruker uansett, til å ha et slags lokale. Det går en dør rett ned til kjelleren fra gangen, så kundene må bare inn i gangen og ikke inn i selve huset i de andre etasjene. 

Samboeren min vil ikke dette, fordi han ikke vil ha fremmede i huset. Men det er evt bare til jeg får muligheten til å starte noe ordentlig i et lokalet når jeg har jobbet meg opp et stort nok kundenettverk og kapital. 

Jeg er blakk, arbeidsledig, gravid og har ingen muligheter og ser ganske mørkt på fremtiden. Og det jeg kan drive med og faktisk tjene på og opparbeide meg noe på, det får jeg ikke lov å starte her. Jeg kan heller ikke si noe på det, for det er jo ikke mitt hus. Han har masse penger og alt på stell i livet. 

Samtidig forventet han at jeg finner meg en jobb fordi han forventet at jeg bidrar 50/50 på utgifter. Men jeg får ingenting jeg søker på, og snart vil ingen ansette meg fordi det vil synes at jeg er gravid. Jeg er litt lei meg for at han ikke lar meg få prøve å opparbeide meg noe, og som regel hadde jeg hatt kunder uansett på dagtid når han er på jobb. Det hadde også gjort at vi hadde hatt det bedre som par hvid jeg hadde noe å drive med, og egen sterk økonomi med tiden sånn at jeg kunne bidratt og kunne levd den livsstilen han ønsker. Men han nekter uansett fordi han ikke vil ha noen inn i sitt hjem. 

Jeg er lei meg. Skal jeg bare gi meg her? 

 

Anonymkode: 6dce3...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil legge til at vi har vært sammen i noen år, og allerede på en måte vært samboere i nesten all denne tiden uten at vi på ordentlig flyttet sammen før nå.

Anonymkode: 6dce3...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke gi deg. Her synes jeg han er lite medgjørlig. Hvis dere har en hel etasje til disposisjon så er det jo rett og slett lite smart å ikke utnytte det nå i startfasen.

Selv om du hadde hatt kapital til å leie et lokale så er det jo en unødvendig kostnad når dere har plass hjemme.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg drev nyoppstartet firma hos meg selv ganske rett før vi flyttet sammen, som massasjeterapaut og drev med øyebryn. Hadde overraskende en del kunder så tidlig i startfasen, og kundene ønsker å komme tilbake. Men når vi flyttet sammen så hadde jeg ingen muligheter lengre til å fortsette fordi jeg ikke hadde sted å ha det, og ting ble lagt på is

Jeg ville faktisk ha flyttet fra mannen og flyttet til et sted der du kan drive bedriften din hjemmefra.

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samtidig forventet han at jeg finner meg en jobb fordi han forventet at jeg bidrar 50/50 på utgifter. Men jeg får ingenting jeg søker på, og snart vil ingen ansette meg fordi det vil synes at jeg er gravid. Jeg er litt lei meg for at han ikke lar meg få prøve å opparbeide meg noe, og som regel hadde jeg hatt kunder uansett på dagtid når han er på jobb. Det hadde også gjort at vi hadde hatt det bedre som par hvid jeg hadde noe å drive med, og egen sterk økonomi med tiden sånn at jeg kunne bidratt og kunne levd den livsstilen han ønsker. Men han nekter uansett fordi han ikke vil ha noen inn i sitt hjem. 

Hvilke livsstil ønsker du?

At han ikke vil ha noen inn i sitt hjem: Var dette noe han fortalte deg før eller etter at dere flyttet sammen?

Har dere bodd sammen tidligere?

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vil legge til at vi har vært sammen i noen år, og allerede på en måte vært samboere i nesten all denne tiden uten at vi på ordentlig flyttet sammen før nå.

Anonymkode: 6dce3...70b

Aha. Så det var greit for han tidligere at fremmede mennesker kom til det stedet der dere bodde sammen?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke livsstil ønsker du?

At han ikke vil ha noen inn i sitt hjem: Var dette noe han fortalte deg før eller etter at dere flyttet sammen?

Har dere bodd sammen tidligere?

Anonymkode: b9e8f...2ab

 

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du var ringevikarer og hadde godt med vakter kunne du brukt det som grunnlag for en sykemelding dersom du ikke var istand til å jobbe. Jeg gjorde samme feil selv da jeg jobbet som tilkallingsvikar og ble gravid: jeg sa nei til vakter fordi det ble for tungt. Fant ut etterpå at man har krav på sykepenger såfremt du kan dokumentere at du faktisk har jobbet mye.

Men ja: jeg synes det er sært at han ikke går med på at du kan jobbe hjemmefra.

Anonymkode: e3941...cb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samtidig forventet han at jeg finner meg en jobb fordi han forventet at jeg bidrar 50/50 på utgifter. Men jeg får ingenting jeg søker på, og snart vil ingen ansette meg fordi det vil synes at jeg er gravid. Jeg er litt lei meg for at han ikke lar meg få prøve å opparbeide meg noe, og som regel hadde jeg hatt kunder uansett på dagtid når han er på jobb. Det hadde også gjort at vi hadde hatt det bedre som par hvid jeg hadde noe å drive med, og egen sterk økonomi med tiden sånn at jeg kunne bidratt og kunne levd den livsstilen han ønsker. Men han nekter uansett fordi han ikke vil ha noen inn i sitt hjem. 

Han. Hva med deg? Hva ønsker du?

Han omtaler det altså som sitt hjem og ikke dere begges hjem? :sjokkert:

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke lov til å ha besøk av venner hjemme i huset heller?

Hva når barnet ønsker venner på besøk senere, kommer mannen til å nekte barnet å invitere venner inn i "hans hjem"?

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

han ikke vil ha noen inn i sitt hjem

Hva begrunner han dette med?

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han redd for slitasje på huset?

Er han redd for bakterier fra besøkende eller hva?

Eller ønsker han å kontrollere deg?

Hvordan er han ellers?

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du peiling på å drive firma? Skatt, moms, osv? Det er så mye mer ved å drifte eget firma enn bare lokalet.. og det kan bli dyrt hvis det ikke blir riktig! 

I den situasjonen du er nå ville jeg kjørt på med alle slags vakter jeg kunne fått innen helse/barnehage hvis det kunne hjulpet meg med å få opparbeidet foreldrepenger. Rekker du det? Eller hvordan har du tenkt til å få ordnet deg i foreldrepermisjonstiden? 

Anonymkode: a0a4b...025

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir dette når barnet er født, bor du og barnet der på hans nåde da også? Eller blir det sånn at du bor på nåde i hans og barnets hjem?

Du skriver at du har gjort en del dårlige valg tidligere i livet, men det høres ut som om denne mannen er enda et dårlig valg.

Jeg ville ha flyttet før barnet er født, ellers får han nok et maktmiddel; barnets bostedsadresse er hos han og hvis han kaster deg ut så kan du ikke automatisk ta med deg barnet.

Anonymkode: 2a747...511

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvorfor han er sånn, men jeg tror det er et litt behov for kontroll kanskje, og at jeg ikke skal komme å ta meg for til rette i hans hus selvom han sier at jeg skal føle det som mitt hjem også. 

Jeg har liksom ikke så ofte besøk av venner, utenom bestevennen min en sjelden gang og det er greit for samboer. Men uansett er jo dette kunder som evt skal være her når han ikke er hjemme uansett og nede i kjelleren.  

 

Til deg som spør hva jeg ønsker, jeg vet ikke annet enn at jeg så veldig ønsker å være sterk økonomisk og få til noe i livet for en gangs skyld.  

 

Jeg visste ikke at jeg kunne sykemelde meg, jeg trodde det bare gikk når man har noe fast?  Uansett, der hvor jeg jobbet frem til jul er en alt for tung avdeling for meg. Har nå søkt andre plasser, også innen barnehage osv, men ikke fått noe forløpig fordi det nok er maaange som søker det samme.

 

Anonymkode: 6dce3...70b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan blir dette når barnet er født, bor du og barnet der på hans nåde da også? Eller blir det sånn at du bor på nåde i hans og barnets hjem?

Du skriver at du har gjort en del dårlige valg tidligere i livet, men det høres ut som om denne mannen er enda et dårlig valg.

Jeg ville ha flyttet før barnet er født, ellers får han nok et maktmiddel; barnets bostedsadresse er hos han og hvis han kaster deg ut så kan du ikke automatisk ta med deg barnet.

Anonymkode: 2a747...511

Jeg vet ikke, jeg har mistet troen på alt og du har nok rett i at dette er enda et av mine dårlige valg i livet.  

Med dårlige valg så mener jeg at jeg aldri har klart å utdanne meg pga tidligere traumer fra skole og at jeg slet med å få jobber, jeg har derfor også hatt dårlig råd og dessverre tatt en del dumme økonomiske valg jeg aldri har kommet meg ut av. Jeg fikk også mitt første barn som tenåring, som jeg har oppdratt helt alene og som nå om ikke så alt for lenge er myndig. 

Jeg hører hva du sier og skjønner det så godt, men jeg ønsker ikke å bli alenemor en gang til. Jeg skulle egentlig ikke ha flere barn, men jeg trodde virkelig han var mannen i mitt liv. Jeg ser jo nå at jeg har skøvet mye med han under teppet. 

Anonymkode: 6dce3...70b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor han er sånn, men jeg tror det er et litt behov for kontroll kanskje, og at jeg ikke skal komme å ta meg for til rette i hans hus selvom han sier at jeg skal føle det som mitt hjem også. 

Jeg har liksom ikke så ofte besøk av venner, utenom bestevennen min en sjelden gang og det er greit for samboer. Men uansett er jo dette kunder som evt skal være her når han ikke er hjemme uansett og nede i kjelleren.  

 

Til deg som spør hva jeg ønsker, jeg vet ikke annet enn at jeg så veldig ønsker å være sterk økonomisk og få til noe i livet for en gangs skyld.  

 

Jeg visste ikke at jeg kunne sykemelde meg, jeg trodde det bare gikk når man har noe fast?  Uansett, der hvor jeg jobbet frem til jul er en alt for tung avdeling for meg. Har nå søkt andre plasser, også innen barnehage osv, men ikke fått noe forløpig fordi det nok er maaange som søker det samme.

 

Anonymkode: 6dce3...70b

Jeg ville ha flyttet fra mannen om jeg var i en slik situasjon som du er i. 

Ta kontakt med NAV i morgen og søk om økonomisk hjelp til livsopphold og til boutgifter og flytt fra mannen.

NAV er pliktig til å hjelpe deg med et sted å bo og å betale det som det koster i boutgifter (dersom du ikke har inntekt til å dekke boutgifter med selv)  dersom du står uten bolig.

NAV kan også gi deg rådgivning angående sykmelding og informasjon om dine rettigheter og de kan hjelpe deg med å komme deg ut i jobb og/eller utdanning.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg har mistet troen på alt og du har nok rett i at dette er enda et av mine dårlige valg i livet.  

Med dårlige valg så mener jeg at jeg aldri har klart å utdanne meg pga tidligere traumer fra skole og at jeg slet med å få jobber, jeg har derfor også hatt dårlig råd og dessverre tatt en del dumme økonomiske valg jeg aldri har kommet meg ut av. Jeg fikk også mitt første barn som tenåring, som jeg har oppdratt helt alene og som nå om ikke så alt for lenge er myndig. 

Jeg hører hva du sier og skjønner det så godt, men jeg ønsker ikke å bli alenemor en gang til. Jeg skulle egentlig ikke ha flere barn, men jeg trodde virkelig han var mannen i mitt liv. Jeg ser jo nå at jeg har skøvet mye med han under teppet. 

Anonymkode: 6dce3...70b

Har du fått hjelp fra psykolog i forbindelse med traumene?

Ta godt vare på deg selv ♥️

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er blakk, arbeidsledig, gravid

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ta kontakt med NAV i morgen og søk om økonomisk hjelp til livsopphold og til boutgifter og flytt fra mannen.

NAV er pliktig til å hjelpe deg med et sted å bo og å betale det som det koster i boutgifter (dersom du ikke har inntekt til å dekke boutgifter med selv)  dersom du står uten bolig.

Ps. Om det tar tid å skaffe leilighet, så kan NAV betale for hotellrom el.l. slik at du har et sted å bo.

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at du har gått fra han: Vær forberedt på at han sikkert kommer til å spille skuespill og late som at han har endret seg for å forsøke å lure deg til å komme tilbake til han.

Vær også obs på krokodilletårer fra han (som er kun skuespill) der han vil forsøke å manipulere deg.

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt NAV. Han er så kontrollerende at en blir fanget i sitt eget liv og hjem. 

 

Anonymkode: 1d492...5f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du også få informasjon, støtte og råd og hjelp:

 

Anonymkode: b9e8f...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...