Gå til innhold

Spørsmål til deg som har fått innvilget uførepensjon grunnet psykiske utfordringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skremmende at unge mennesker med psykiske lidelser blir uføretrygdet for resten av livet. Det vil aldri føre noe godt med seg, alle trenger noe å gjøre. Skulle vært tidsbegrenset uføretrygd når det er snakk om psykisk sykdom.

Anonymkode: e8933...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skremmende at unge mennesker med psykiske lidelser blir uføretrygdet for resten av livet. Det vil aldri føre noe godt med seg, alle trenger noe å gjøre. Skulle vært tidsbegrenset uføretrygd når det er snakk om psykisk sykdom.

Anonymkode: e8933...6a1

Man kan gå tilbake i arbeid senere hvis man blir bedre. 

Hva legger du i ung? Jeg er 31, men ikke vært i jobb siden 2016. Forsøkt å komme meg tilbake uten hell. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Man kan gå tilbake i arbeid senere hvis man blir bedre. 

Ja, men det er ikke bare bare. Nettopp derfor det burde være obligatorisk oppfølging etter noen år.

Anonymkode: e8933...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skremmende at unge mennesker med psykiske lidelser blir uføretrygdet for resten av livet. Det vil aldri føre noe godt med seg, alle trenger noe å gjøre. Skulle vært tidsbegrenset uføretrygd når det er snakk om psykisk sykdom.

Anonymkode: e8933...6a1

For mange skulle det det, men hva hjelper det når arbeidsgivere anser deg som uansettelig? Det er mulig jeg leser deg feil her, men det virker som du, som så mange andre, legger hele ansvaret på den som står utenfor. Mye av problemet er at vi holdes utenfor, og da hjelper ingenting med oppfølging.

Dersom arbeidgivere hadde vært 100% ok med hull i CV og psykiske helseutfordringer, hadde svært mange av oss kunne arbeide, men realiteten er faktisk du velges bort.

Anonymkode: 3458d...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For mange skulle det det, men hva hjelper det når arbeidsgivere anser deg som uansettelig? Det er mulig jeg leser deg feil her, men det virker som du, som så mange andre, legger hele ansvaret på den som står utenfor. Mye av problemet er at vi holdes utenfor, og da hjelper ingenting med oppfølging.

Dersom arbeidgivere hadde vært 100% ok med hull i CV og psykiske helseutfordringer, hadde svært mange av oss kunne arbeide, men realiteten er faktisk du velges bort.

Anonymkode: 3458d...c80

Legger ansvaret på staten og ordningen vi har med uføretrygd i dag. Har sett altfor mange unge mennesker som er uføretrygdet for resten av livet, som hadde hatt godt av å være litt jobb. Å sette endelig uføretrygd på en 20 åring pga psykisk helse, er helt hinsides.

Anonymkode: e8933...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har CPTSD/kompleks dissosiativ lidelse. Tok 19 år fra jeg ble svært dårlig fungerende etter en svært traumatiserende oppvekst, til jeg ble innvilget uføretrygd. Har blitt dårligere etter årene mot NAV...Måtte involvere advokat..Hadde en fastlege på min side og en halvhjertet psykolog, pluss at jeg selv skrev uttalelser.

Anonymkode: 0be9f...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skremmende at unge mennesker med psykiske lidelser blir uføretrygdet for resten av livet. Det vil aldri føre noe godt med seg, alle trenger noe å gjøre. Skulle vært tidsbegrenset uføretrygd når det er snakk om psykisk sykdom.

Anonymkode: e8933...6a1

Tenker du at de skal få all den tiden de trenger hos psykolog for å bli friske også da? Det er ikke helsevesenet i stand til.

Anonymkode: a7992...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Legger ansvaret på staten og ordningen vi har med uføretrygd i dag. Har sett altfor mange unge mennesker som er uføretrygdet for resten av livet, som hadde hatt godt av å være litt jobb. Å sette endelig uføretrygd på en 20 åring pga psykisk helse, er helt hinsides.

Anonymkode: e8933...6a1

Du må nok skille mellom milde, moderate og alvorlige diagnoser. De med alvorlige diagnoser kan ikke settes i samme bås som de med moderate plager.

Anonymkode: 0be9f...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du at de skal få all den tiden de trenger hos psykolog for å bli friske også da? Det er ikke helsevesenet i stand til.

Anonymkode: a7992...47a

Det er et vesentlig poeng. Da Høyre strammet inn AAP til tre år, ble svært mange så fort som mulig sluset inn på et uføreløp. For noen var det nok riktig, men mange opplevde å bli skrevet ut av behandling eller ikke få plass fordi inntekten nå var sikret.

Jeg gikk selv til en psykiater som tok opp dette da jeg fortalte at saksbehandler hadde bedt meg søke uføretrygd. Han sa at vi kanskje burde vurdere å avslutte nå, så han kunne få mulighet til å hjelpe en som skulle tilbake til arbeidslivet. Jeg trengte jo ikke å se etter jobb lenger nå.

Anonymkode: 3458d...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må nok skille mellom milde, moderate og alvorlige diagnoser. De med alvorlige diagnoser kan ikke settes i samme bås som de med moderate plager.

Anonymkode: 0be9f...bc1

Disse vil være handicappet også på fritiden da!

Anonymkode: 79409...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse vil være handicappet også på fritiden da!

Anonymkode: 79409...e34

Og? Tror du ikke psykiske lidelser rammer fritiden?

Anonymkode: a7992...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på aap noen år. Jeg fikk ikke arbeidsutprøving i det hele tatt, og nav sendte anbefaling til uføretrygd.  Jeg begynte å jobbe fullt igjen for 3 år siden da, så jeg ble ikke uføretrygdet. Jeg hadde diagnose schizofreni. Er frisk igjen nå da.

Anonymkode: 07d3c...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...