Gå til innhold

Har fått svar om huslån. Urealistisk lånesum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat fått svar på startlån fra kommunen til boligkjøp. Har fått 2.5 millioner til boligkjøp. Er aleneforsørger med ett barn og venter snart ett barn til.

Jeg synes lånesummen er latterlig og urealistisk. Hvor kan jeg kjøpe en leilighet til 2.5 millioner. Her jeg bor finnes det stort sett leiligheter mellom 3- 3.5millioner. Jeg forventet å få 3millioner i lån. Jeg jobber 100% i en trygg fastjobb med 459200kr som grunnlønn. Kveldstillegg og helgetillegene kommer i tillegg. 

Hva kan jeg gjøre for å finne et egnet sted å bo for mine barn? Kan jeg søke om boligkjøp hos en vanlig bank og søke om å få 1million lån? For så å få lån hos både fra kommunen 2.5 millioner og banken 1million? Går det ann å gjøre det?

Please! Hjelp!!!!!

Anonymkode: 51810...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trøndermann38 skrev (3 minutter siden):

Du kan søke kommunen om tilskudd

Kunne du utdype mer? Tilskudd? Hva er det?

Ts

Anonymkode: 51810...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle de ha lånt deg 3 millioner så er det ca 6,5 x din inntekt. Normalt får man ikke låne mer enn max 5x inntekt...

Har du vurdert å flytte til et sted hvor det er billigere for bolig ?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke regnet på tallene du skriver ned, men er det realistisk å betjene et lån som aleneforsørger til to barn, med 460.000 kr i årslønn? Rentene er på vei opp, maten blir dyrere, strømmen kommer til å kreve en større andel av folks budsjett fremover. 

Jeg regner med at du har satt opp et budsjett for hvordan du skal betjene et såpass stort lån? Går det i pluss? 

Vi er to voksne, med en samlet inntekt på 1,2 Mill som har 2,7 Mill i huslån + 500.000 i billån/studielån og synes alt over ville vært ubehagelig i de tidene vi går inn i nå. 

Så det spiller egentlig ingen rolle hva boligene du ønsker deg koster, det er jo om du kan betjene det som er viktig. 

Anonymkode: d476f...baf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lån på x 6,8 inntekt og ett barn, og det anbefales ikke. Det er trangt og kjipt.

Anonymkode: e6602...36e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager bor du, om du ikke kan finne en toroms til den summen? Det lar seg gjøre i Oslo, og det er vel neppe mange boligmarkeder i Norge som er dyrere.

Anonymkode: e1cc6...878

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du i egenkapital? Jeg får knapt lån pga jeg har 4 barn selv med 1 mill i egenkapital og 700.000 + i årslønn😌

Anonymkode: 435bf...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legg inn tallene dine i en hvilken som helst nettbank som tilbyr lån, du 😉 Da dreier det seg om 100-200.000 om enn det! 
At du i det hele tatt har fått 2,5 mill med din inntekt og straks to barn er jo helt utrolig. Det skal betales også, har du regnet på det? 

Anonymkode: 82674...96a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og enkelt nei. Startlånet er basert på nåværende økonomisk situasjon. Tar du opp en million ekstra i gjeld er det en større endring i din økonomi som du skal varsle om.

Og ingen banker vil gi deg en million i lån, når de vet at du også skal ta opp startlån på 5x inntekt.

 

Anonymkode: 7311e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du??? Kjøpte hus med stor tomt til 2,6. Du trenger ikke en leilighet midt i sentrum. Du får det bankene synes et trygt å utbetale til din lønn. 

Anonymkode: a8fd9...f16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

459 200x5= 2,296 mill. Det er egentlig det du max kan låne med inntekten din hvis du har 0 lån fra før. Og når du har barn er det egentlig enda mindre, så at du har fått 2,5 millioner så mye at du bør sette deg ned og vurdere om du er i stand til å betjene et så stort lån. At du er skuffet over det og vil ha enda mer i lån er ganske utrolig og får meg til å lure på om du ikke har så mye oversikt økonomisk. 

 

Anonymkode: c109f...c6c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp avslag på å flytte lånet mitt på 1.3 mill til en annen bank, pga «manglende betjeningsevne»

Jeg har 465.000 i feriepengegrunnlag i fjor, null barn, null studiegjeld, og 30.000 på et billån jeg kan cashe ut i morgen, en leilighet til 1.9 mill i takst før jeg renoverte badet som var fra 1990, og null i fellesgjeld. 
 

Cry me a river 😃

Anonymkode: 1e718...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut av byen. Jeg bor i en liten by, eier enebolig med et mål tomt, ti minutter og gå til skole/bhg, fire soverom, tre etasje, garasje. Betalte 2.1 mill

Anonymkode: 40dff...89b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta kontakt med husbanken og spør om det er mulig å få tilskudd, spør om hvor lang betalingstid det er mulig å få, bundet rente osv, og om slik ting vil gjøre at du kan få høyere lån.

Anonymkode: f2e96...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

459 200x5= 2,296 mill. Det er egentlig det du max kan låne med inntekten din hvis du har 0 lån fra før. Og når du har barn er det egentlig enda mindre, så at du har fått 2,5 millioner så mye at du bør sette deg ned og vurdere om du er i stand til å betjene et så stort lån. At du er skuffet over det og vil ha enda mer i lån er ganske utrolig og får meg til å lure på om du ikke har så mye oversikt økonomisk. 

 

Anonymkode: c109f...c6c

Jeg tenker det samme. Jeg er overrasket over at TS fikk tilbud om så høyt lån i utgangspunktet. Hva leiligheter koster der du bor er irrelevant, det som betyr noe er hvor høyt lån du kan betjene. Foreslår en kraftig realitetsorientering.

Anonymkode: 4edd6...55b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor i alle dager bor du, om du ikke kan finne en toroms til den summen? Det lar seg gjøre i Oslo, og det er vel neppe mange boligmarkeder i Norge som er dyrere.

Anonymkode: e1cc6...878

Tja. Ingen ute nå i alle fall. Det kom vel frem denne uken at en sykepleier har råd til ca. 1,5%  av boligene i Oslo. Mulig det av og til kommer en totalt  nedslitt to-roms i et lugubert strøk til den prisen, men det skjer ikke ofte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke regnet på tallene du skriver ned, men er det realistisk å betjene et lån som aleneforsørger til to barn, med 460.000 kr i årslønn? Rentene er på vei opp, maten blir dyrere, strømmen kommer til å kreve en større andel av folks budsjett fremover. 

Jeg regner med at du har satt opp et budsjett for hvordan du skal betjene et såpass stort lån? Går det i pluss? 

Vi er to voksne, med en samlet inntekt på 1,2 Mill som har 2,7 Mill i huslån + 500.000 i billån/studielån og synes alt over ville vært ubehagelig i de tidene vi går inn i nå. 

Så det spiller egentlig ingen rolle hva boligene du ønsker deg koster, det er jo om du kan betjene det som er viktig. 

Anonymkode: d476f...baf

Nettopp. Det er ikke et poeng å overprøve banken, de gir det lånet som lånetaker realistisk kan ta. 

Jeg har leilighet til 2,5 mill som jeg skal selge, egenkapital 800 000, ingen billån, ingen barn, fast jobb med lønn over 650 000 og måtte ta en alvorsprat med banken da jeg fikk lån på 3,6mill. Det er ikke penger jeg nødvendigvis ønsker å gjeld for. 

Anonymkode: a56da...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...