Gå til innhold

Finnes det en løsning vi ikke ser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun har tatt opp lån for han på en bil. Banken har pant i bilen. Pga samlivsbrudd har de prøvd å selge bilen,men ingen kjøper har meldt seg, sannsynligvis pga heftelsen på bilen? Bilen er ikke i stort annen stand enn når den ble kjøpt,men er altså ingen som ønsker å kjøpe den for samme pris(foreløpig)

Han sier han ikke har råd til å betjene lånet om hun flytter ut,hun har ikke råd til å betjene lånet når/hvis hun flytter.
(Er ikke vits å kommentere med: dette skulle hun aldri gjort,det var utrolig dumt,som man reder ligger man osv osv,da det ikke er konstruktivt og ikke noe "nyhet")

MÅ virkelig hun bo i et ulykkelig og delvis turbulent samliv med han i ubestemt tid pga dette? Noen som har vært i samme situasjon,noen som har råd,tips til hva X kan gjøre for å "løse" dette?

Anonymkode: ca153...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette sier vel seg selv, det er pant/heftelse på bilen, og ingen vil dermed kjøpe den. Det er følgelig ingen måte å løse dette på.

Anonymkode: e2d43...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen må jo bare selges for en lav nok sum til at noen vil kjøpe den. Det er sjelden man kan kjøpe og selge en bruktbil til samme pris. Løsningen kan jo være at kjøper tar over bilen og betaler ut panten selv - men da må jo dere sette ned salgsbeløpet tilsvarende.

Evt så forsøk å selge bilen for en billig penge til en forhandler som løser dere ut fra panten. Det viktigste her er kanskje å bli kvitt gjelden og ikke ha forhåpninger om å sitte igjen med så mange kr etter salget. 

Anonymkode: 4c95a...472

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bilen må jo bare selges for en lav nok sum til at noen vil kjøpe den. Det er sjelden man kan kjøpe og selge en bruktbil til samme pris. Løsningen kan jo være at kjøper tar over bilen og betaler ut panten selv - men da må jo dere sette ned salgsbeløpet tilsvarende.

Evt så forsøk å selge bilen for en billig penge til en forhandler som løser dere ut fra panten. Det viktigste her er kanskje å bli kvitt gjelden og ikke ha forhåpninger om å sitte igjen med så mange kr etter salget. 

Anonymkode: 4c95a...472

Hun absolutt ingen forhåpninger eller behov for å sitte igjen med så mye som en krone,vil bare bli kvitt bilen og ha mulighet til å flytte ut fra han. Forstår meg ikke på salg av bil,hvordan vil det fungere å selge sånn at kjøper tar over pant mot lavere pris? Si lånet er på 350.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på tittelen, skulle gått til Specsavers? Bilen må selges.

Anonymkode: 877e8...120

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det som regel slik at ved heftelser i bilen er det banken som fjerner denne når bilen er solgt, få en bekreftelse på dette fra banken, ta kontakt med biloppkjøpere og spør hva de vil gi for bilen og gå i dialog med banken for hvem som overtar et evt restbeløp. Bør være han siden det var han som ønsket bil men siden hun var "dumsnill" og tok opp lån kan det bli henne.. 

Anonymkode: 1d911...b25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BbC skrev (2 minutter siden):

Hun absolutt ingen forhåpninger eller behov for å sitte igjen med så mye som en krone,vil bare bli kvitt bilen og ha mulighet til å flytte ut fra han. Forstår meg ikke på salg av bil,hvordan vil det fungere å selge sånn at kjøper tar over pant mot lavere pris? Si lånet er på 350.000.

La oss si du kjøpte bilen for 500.000. Da får du kanskje 450.000 for den nå.  Bilen legges ut til salg for 450. Kjøper betaler 100.000 kr til dere, og tar kontakt med banken din og betaler ut 350.000 til de, eller tar over lånet selv.  Akkurat dette må kjøper avtale med panthaver på forhånd.

Hvis du gjør dette med en bilforhandler, f.eks der dere kjøpte bilen, så kanskje de er villige til å kjøpe den tilbake. Da trekker de fra beløpet dere skylder banken på oppgjøret de skal gi dere.

Anonymkode: 4c95a...472

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BbC skrev (6 minutter siden):

Hun absolutt ingen forhåpninger eller behov for å sitte igjen med så mye som en krone,vil bare bli kvitt bilen og ha mulighet til å flytte ut fra han. Forstår meg ikke på salg av bil,hvordan vil det fungere å selge sånn at kjøper tar over pant mot lavere pris? Si lånet er på 350.000.

Fungerer ikke slik.  Om lånet er på 350.000 må de betale dette ned. Enten ved selge bilen for dette eller mer  eller på annen måte. 

Når jeg kjøper bil har alltid selger lån på bilen. Jeg har kjøpt mye biler. Dette påvirker ikke meg overhodet.  Når jeg betaler for bilen går pengene automatisk til banken de har billån i. Da betales lånet ut. Overskuddet kommer på selgers konto. 

Anonymkode: aa944...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fungerer ikke slik.  Om lånet er på 350.000 må de betale dette ned. Enten ved selge bilen for dette eller mer  eller på annen måte. 

Når jeg kjøper bil har alltid selger lån på bilen. Jeg har kjøpt mye biler. Dette påvirker ikke meg overhodet.  Når jeg betaler for bilen går pengene automatisk til banken de har billån i. Da betales lånet ut. Overskuddet kommer på selgers konto. 

Anonymkode: aa944...3a3

Så hvis de ikke får solgt for samme beløp som lånet eller mer,så er det ikke noe "håp"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BbC skrev (1 minutt siden):

Så hvis de ikke får solgt for samme beløp som lånet eller mer,så er det ikke noe "håp"?

Er så blank på dette,og vil gjerne hjelpe henne😅 men mulig jeg må ha det inn med t-skei..beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må han skaffe penger eller ta opp eget lån, og betale henne slik at hun kan innfri lånet hun tok opp for han. På papiret har hun dessverre ingen rettigheter på dette. Men det er i det minste hun som eier bilen. Håper han ikke lar henne sitte i saksa for hans feil. 

Anonymkode: 06c46...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned i pris, en bil taper verdi hele tiden

Anonymkode: 1ea4c...120

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BbC skrev (5 minutter siden):

Så hvis de ikke får solgt for samme beløp som lånet eller mer,så er det ikke noe "håp"?

Det er jo håp da. La oss si at lånet er på 350.000. Hun får kun solgt bilen for 300.000 fordi hun må gå ned i pris. Da vil Hun sitte igjen med et billån på 50.000 som Hun må betale ned selvom Hun ikke lengre eier eller har bilen. 

Lånet følger ikke bilen, det følger personen som tok opp lånet. Det har ingenting å gjøre med ny eier. De har betalt 300.000 og eier da bilen. 

Anonymkode: aa944...3a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo håp da. La oss si at lånet er på 350.000. Hun får kun solgt bilen for 300.000 fordi hun må gå ned i pris. Da vil Hun sitte igjen med et billån på 50.000 som Hun må betale ned selvom Hun ikke lengre eier eller har bilen. 

Lånet følger ikke bilen, det følger personen som tok opp lånet. Det har ingenting å gjøre med ny eier. De har betalt 300.000 og eier da bilen. 

Anonymkode: aa944...3a3

Banken vil jo ikke gå med på det

Anonymkode: 1ea4c...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo håp da. La oss si at lånet er på 350.000. Hun får kun solgt bilen for 300.000 fordi hun må gå ned i pris. Da vil Hun sitte igjen med et billån på 50.000 som Hun må betale ned selvom Hun ikke lengre eier eller har bilen. 

Lånet følger ikke bilen, det følger personen som tok opp lånet. Det har ingenting å gjøre med ny eier. De har betalt 300.000 og eier da bilen. 

Anonymkode: aa944...3a3

Ok,så hele lånet må ikke innfris på en gang? Det kan "være igjen" litt som kan betales som vanlig billån i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gå ned i pris, en bil taper verdi hele tiden

Anonymkode: 1ea4c...120

Som sagt,hun bryr seg ikke om hva bilen må selges for. Vil bli kvitt den. Men usikkerheten ligger i hva som skjer av utgifter framover hvis hun ikke får innfridd hele lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Banken vil jo ikke gå med på det

Anonymkode: 1ea4c...120

Så lenge man har inntekt og fikk lån så skal ikke det være noe problem.  

Å overta andres lån derimot er vanskelig,  det går bankene ofte ikke med på. Fordi de da vil få dårligere rente enn de ville tilbake i tid, eller at billåmet hadde kampanjepris når låne ble tatt opp. 

Anonymkode: aa944...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her må han skaffe penger eller ta opp eget lån, og betale henne slik at hun kan innfri lånet hun tok opp for han. På papiret har hun dessverre ingen rettigheter på dette. Men det er i det minste hun som eier bilen. Håper han ikke lar henne sitte i saksa for hans feil. 

Anonymkode: 06c46...627

Det gjør han,sier han ikke har råd til å betale om hun flytter ut. Så legger alt ansvaret over på henne. Mistenker til dels at det handler om at han ikke vil hun skal flytte,og bruker dette som en slags måte å få makt over henne på. Er så klart bare spekulasjoner fra min side,men blir skeptisk når han sier INGEN vil kjøpe bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BbC skrev (2 minutter siden):

Det gjør han,sier han ikke har råd til å betale om hun flytter ut. Så legger alt ansvaret over på henne. Mistenker til dels at det handler om at han ikke vil hun skal flytte,og bruker dette som en slags måte å få makt over henne på. Er så klart bare spekulasjoner fra min side,men blir skeptisk når han sier INGEN vil kjøpe bilen. 

Hvorfor selger ikke hun den?

Anonymkode: aa944...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jo bare få solgt den for en lavere pris og betale ned det resterende beløpet. Snakk med banken om dette. Heftelser slettes så lenge banken får pengene sine. 

Er det mulig å få eksen til å gå med på en avtale om at han skylder henne det beløpet som er igjen? Det er vel mer overkommelig for ham å betale f.eks. 50.000 enn 450.000?

Anonymkode: 899fc...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...