Gå til innhold

Hva tjener dere helsefagarbeidere og sykepleie? Nesten like mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er jo ikke ei dårlig lønn engang... å kjøpe bolig på kun en lønn er vanskelig uansett, om man så har det dobbelte i lønn.

Anonymkode: 926d9...d31

hvis forskjellen er 100000 så er det 8500 pr mnd eller 5000 etter skatt. 5000 fra eller til er veldig mye penger, og dessuten får man mer pensjon med høyere lønnsgrunnlag.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du ikke bare sjekker de aktuelle lønnstabellene. Her feks 

https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/ks/

Anonymkode: fcfe6...e59

Enig i dette. Du skal virkelig kjempe så busta fyker for å få noe annet enn minstelønn, og får du kloret deg til 10 000 kr ekstra så kan du banne på at det blir spist opp i lønnsoppgjøret året etter. Slik er det i det offentlige helsevesenet, spesielt på Ahus.

Anonymkode: 56b28...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den korte tiden jeg var helsefagarbeider tjente jeg ca 300 000 i året. Ville heller valgt sykepleier hvis jeg var deg. Helsefagarbeider er tungt, og vi får ikke så mye faglige oppgaver. 

Anonymkode: 8550f...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den korte tiden jeg var helsefagarbeider tjente jeg ca 300 000 i året. Ville heller valgt sykepleier hvis jeg var deg. Helsefagarbeider er tungt, og vi får ikke så mye faglige oppgaver. 

Anonymkode: 8550f...dd9

Jeg ville helt ærlig ikke snust på de yrkene en gang. Elendige arbeidsforhold og drittsjefer overalt. Jeg har ennå ikke møtt på en god og rettferdig sjef de 10 årene jeg har jobbet i helsevesenet.

Anonymkode: b5973...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helsefagarbeider med full ans. Tjener 432 000. Sånn før spl begynner å grine på nesa (som alltid). Ta sykepleien ts, som helsefagarbeider havner du nesten på fattigdomsgrensen, og bolig kan du aldri kjøpe. Det er regelrett en slavejobb. 

Anonymkode: e9559...28f

Hvordan er det mulig at du har så lav lønn?  Jeg har 420 som pleiemedarbeider,  full ansiennitet.  

Anonymkode: a2530...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (1 time siden):

hvis forskjellen er 100000 så er det 8500 pr mnd eller 5000 etter skatt. 5000 fra eller til er veldig mye penger, og dessuten får man mer pensjon med høyere lønnsgrunnlag.

Men 432 000 er jo ikke dårlig for en helsefagarbeider som jobber 100% uansett? Jeg jobber i en privat bedrift med flere hundre fagarbeidere og alle vi med fagbrev har ca 430 000 i året. Det er jo helt vanlig lønn for en fagarbeider. Har aldri hørt noen syte over at de er på fattigdomsgrensa, men det er klart det ikke gir en romslig økonomi om man er bare en. Syntes bare det var drøyt av en helsefagarbeider å si at de omtrent lever på fattigdomsgrensa med den lønna, når jeg vet om mange i helsevesenet i tilsvarende stilling som tjener enda dårligere.

Anonymkode: 926d9...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 390.000 i året, uten tillegg, som helsefagarbeider med 6 års ansinitet. Når det i tillegg er vanskelig å få 100% stilling så er det ikke mye å leve av. Siden man er avhengig av å få ekstravakter må man kanskje jobbe mange helger i strekk for å tjene nok penger. Husker da jeg gikk gravid og måtte jobbe 9 helger etter hverandre for jeg ikke fikk nok vakter ellers i uka. Nei, bli sykepleier ts! Om du ikke synes lønna er noe å rope hurra for så er du ihvertfall garantert 100% fast stilling. 

Anonymkode: 55ce1...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men 432 000 er jo ikke dårlig for en helsefagarbeider som jobber 100% uansett? Jeg jobber i en privat bedrift med flere hundre fagarbeidere og alle vi med fagbrev har ca 430 000 i året. Det er jo helt vanlig lønn for en fagarbeider. Har aldri hørt noen syte over at de er på fattigdomsgrensa, men det er klart det ikke gir en romslig økonomi om man er bare en. Syntes bare det var drøyt av en helsefagarbeider å si at de omtrent lever på fattigdomsgrensa med den lønna, når jeg vet om mange i helsevesenet i tilsvarende stilling som tjener enda dårligere.

Anonymkode: 926d9...d31

Fattig eller ikke, det kommer jo an på utgiftene. Dersom man bor der det er kostbart med bolig , strøm og transport blir det snaut, men har man nedbetalt leilighet og gangavstand til jobb så sitter man mye bedre i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (13 minutter siden):

Fattig eller ikke, det kommer jo an på utgiftene. Dersom man bor der det er kostbart med bolig , strøm og transport blir det snaut, men har man nedbetalt leilighet og gangavstand til jobb så sitter man mye bedre i det.

Selvsagt, men det gjelder jo alt og de fleste yrker her i verden. Man har ikke nødvendigvis mer å rutte med jo mer man tjener, om man øker utgiftene tilsvarende. Om man ikke får det til å gå rundt ved å bo midt i byen, så må man faktisk flytte seg ut av byen om andre tiltak ikke fungerer. Lettere sagt enn gjort, men det er mer realistisk enn at myndighetene bestemmer at fagarbeiderlønner skal oppjusteres drastisk.

Anonymkode: 926d9...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som hva? 

 

Anonymkode: 3a4cd...7e3

Sykepleier

Anonymkode: 2befd...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsefagarbeider i bånd med vidreutdanning, jeg tjener 441 000. Går opp snart i lønn til 451 000 da jeg snart har 16 års ansiennitet. Så ikke akkurat noe å juble av! 

Anonymkode: b3193...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sykepleier, 8 års ansiennitet. 495.000 i året. Utbetalt ca kr 29.000,-/mnd.

Sammenligna lønna mi med en helsefagarbeider for tre år siden. Dette var en helsefagarbeider med kun 1 års ansiennitet. 1000 kroner skilte utbetalingen vår en måned. Ingen av oss hadde jobbet overtid, begge 100% lønn.

Anonymkode: b5973...27b

Du kan ikke sammenligne utbetaling etter skatt. Kanskje hun har masse fradrag, mens du har lite. Du må se på bruttolønn. 

Anonymkode: 1c51b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 430 000 med 10 års ansiennitet som helsefagarbeider. Ikke noe å juble av, men har ingen studiegjeld da. Fikk heldigvis lån med en gang jeg var ferdig utdannet.... MEN tror ikke at jeg ville anbefalt noen av delene. Tungt å jobbe i helsevesenet...

Anonymkode: 222c5...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men 432 000 er jo ikke dårlig for en helsefagarbeider som jobber 100% uansett? Jeg jobber i en privat bedrift med flere hundre fagarbeidere og alle vi med fagbrev har ca 430 000 i året. Det er jo helt vanlig lønn for en fagarbeider. Har aldri hørt noen syte over at de er på fattigdomsgrensa, men det er klart det ikke gir en romslig økonomi om man er bare en. Syntes bare det var drøyt av en helsefagarbeider å si at de omtrent lever på fattigdomsgrensa med den lønna, når jeg vet om mange i helsevesenet i tilsvarende stilling som tjener enda dårligere.

Anonymkode: 926d9...d31

Hvem da? 

Anonymkode: e9559...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor tjente jeg 450 000 kr i året som sykepleier med 6 års ansiennitet. Dette er inkludert tillegg for kveld, helg, røde dager og overtid. Jeg måtte flytte sommerferien min og fikk 5000 kr for det, den summen er også inkludert i de 450 000 kr. 

Når man sammenligner lønn mellom helsefagarbeider og sykepleier, må man også tenke på utdanningen. 

Helsefagarbeider krever to år på videregående samt to år i lære. Årene man er i lære får man lærlingelønn. Altså er man ferdigutdannet på 4 år, 2 av årene er lønnet. De fleste klarer dette uten lån fra lånekassen. 

Sykepleier krever 3 år på videregående og 3 år på høyskole. Man tjener ingenting som sykepleierstudent i praksis. Altså ferdigutdannet på 6 år, uten inntekt gjennom utdanningen. De aller fleste må låne fra lånekassen bl.a pga mange og dyre bøker til pensum. 

Anonymkode: 62891...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlønnen er som den er, men som sykepleier kan du klore til deg ekstra vakter, ugunstige vakter etc etc. Har feriepengegrunnlag på i underkant av 800000,- for i fjor. 

Anonymkode: f2c3d...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...