Gå til innhold

Dere som har født - smerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Riene fra 2 cm til 4 cm (fikk epidural og lystgass etter 4 cm) var helt grusomme, men jeg tror det er fordi de satte inn en ballong som gjorde at riene tok seg for fort opp og jeg fikk ikke tid til å venne meg til riene. Dessuten klarte jeg som regel ikke å jobbe med riene, de er mye mindre smertefulle når man jobber med kroppen og ikke imot.

Pressriene og "ring of fire" gjorde ikke vondt i det hele tatt 😅 men det hadde vel mer med epiduralen å gjøre 🤔 Å bli sydd og jordmor traff et sted hvor det ikke var bedøvelse, det gjorde vondt det😆

Det som er fint med fødsel er at smertene går over en eller annen gang. Spesielt etter at man har kommet i aktiv fødsel, så kommer de ikke til å la deg gå i evigheter med smerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt to fødsler og ulike ting som var verst.

Begge fødslene har imidlertid vært relativt kjappe og greie. 
Med nr 1 klarte jeg hele tiden å håndtere riene greit når jeg bare skjønte at jeg måtte «slenge» meg med på det kroppen gjorde. 
 Det verste da var den perioden hodet stod i åpningen og jeg trodde alt skulle revne.

Med nr 2- som var en styrtfødsel- bare haglet riene uten sjanse til å hente meg inn. Rakk knapt komme meg inn på fødestua før ungen var ute. At hodet stod i åpningen rakk jeg knapt kjenne noe til.

Endret av Butter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (4 timer siden):

Riene fra 2 cm til 4 cm (fikk epidural og lystgass etter 4 cm) var helt grusomme, men jeg tror det er fordi de satte inn en ballong som gjorde at riene tok seg for fort opp og jeg fikk ikke tid til å venne meg til riene. Dessuten klarte jeg som regel ikke å jobbe med riene, de er mye mindre smertefulle når man jobber med kroppen og ikke imot.

Pressriene og "ring of fire" gjorde ikke vondt i det hele tatt 😅 men det hadde vel mer med epiduralen å gjøre 🤔 Å bli sydd og jordmor traff et sted hvor det ikke var bedøvelse, det gjorde vondt det😆

Det som er fint med fødsel er at smertene går over en eller annen gang. Spesielt etter at man har kommet i aktiv fødsel, så kommer de ikke til å la deg gå i evigheter med smerter. 

Jeg var i aktiv fødsel i 24 timer, det føltes definitivt som en liten evighet 😅

Anonymkode: 33ed2...805

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra kvinne til kvinne. For meg var slutten av åpningsfasen desidert verst. Det var tungt å presse (angrer på at jeg ikke hadde trent mer kondis!) men jeg syntes ikke at pressingen var så vond. Jeg merket ikke noe til at hodet kom ut. Jordmor sa at hodet var ute, og jeg trodde ikke på henne heh

Anonymkode: f9c4d...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er det som gjør vondest? Er det riene? Pressingen? Når hode kommer ut? HVA er det som egentlig gjør mest vondt? Vet det kanskje er vanskelig å forklare, men lurer sånn🙈

Anonymkode: 8367d...a8d

Riene. Selve pressingen var vond men en lettelse mtp at det straks var over og mindre vondt enn riene.

Anonymkode: bd253...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merket ikke noe til at jeg revnet heller. Og jeg har lav smerteterskel sånn til vanlig altså. Tror nok at kroppen bare pøste på med endorfiner og slikt 

Anonymkode: f9c4d...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at det er veldig ulikt hvordan det oppleves. 

Jeg hadde hørt om denne grusomme "ring of fire" på forhånd, så det grudde jeg meg til. Men jeg har ikke kjent noe til det under mine fødsler. Første gang ble jeg veldig overrasket da jeg fikk babyen på brystet fordi jeg ikke hadde kjent de smertene jeg ventet på, og jeg sa "neida, jeg er like hel" da jordmoren fortalte at hun skulle sy. For meg var riene desidert verst. Særlig siste del av åpningsfasen. Som flere andre syntes jeg utdrivningsfasen var en lettelse. 

Anonymkode: e5107...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressriene! Det var så vanvittig ukontrollert og tok en helt annen form en de andre riene. Helt snodig opplegg! Fikk mest vondt i de indre organene i mage-området, og noe i underlivet da de festet vakuum, satt sprøyte og klipte. «Ring of fire» kjente jeg aldri siden de la et klipp. 

Anonymkode: 479c3...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to helt forskjellige fødsler, og to helt forskjellige smerter. 
første fødsel ble jeg satt i gang. Den smerten vet jeg ikke om jeg kan forklare. Hadde mye vondt fremme midt på magen, og det føltes feil på en måte. Hadde denne smerten i ca 20 timer før de fant ut at det ikke var fremgang, og baby måtte ut. De ble registrert som rier, men føltes bare helt feil og sinnsyke ut. Kan ikke forklare det annerledes. 
 

andre fødsel var styrtfødsel. Gikk fra 4 til 10 cm på 40 minutt. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den smerten heller, men i ettertid har jeg tenkt at det var det at jeg ikke fikk noen pause som var vondest. Klare ikke å henge med, og følte jeg skulle besvime fordi jeg ikke klarte å puste skikkelig. Ble rett og slett for intenst. Men fy søren så deilig det var å presse🤣 du vet følelsen når du klør et sted du ikke rekker på ryggen, og så klør noen deg der? Sånt føltes det å presse! 

Anonymkode: 20750...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva er det som gjør vondest? Er det riene? Pressingen? Når hode kommer ut? HVA er det som egentlig gjør mest vondt? Vet det kanskje er vanskelig å forklare, men lurer sånn🙈

Anonymkode: 8367d...a8d

For MEG var det pressingen. Jeg besvimte av smerte igjen og igjen....  De som sa til meg "det er så deilig å endelig kunne presse, for da føler du lettelse" deeeeee har en helt annen opplevelse enn meg ass 😂 RUMPEballen min revnet da jeg presset. Det gjorde helt sinnsykt vondt...visste ikke at det var mulig en gang... men ja. Pressingen er vondest for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født tre ganger, så litt ulik erfaring:

1.gang: Riene som kom på slutten før pressriene. Her måtte jeg også gå kanskje 50 meter mellom et bad og en fødestue (fødestuen var ikke klar, og de trodde nok ikke jeg hadde kommet så langt). Det var helt intenst. Jeg syntes også pressriene var veldig veldig slitsomme, holdt på i 45 min. 
 

2.gang: fikk epidural, så da var den sviende følelsen i underlivet klart vondest. Varte ikke så lang tid- kanskje 15 min. 
 

3. gang: Svært kort fødsel- og veldig intenst. Hadde rier non-stop og de var veldig vonde. Så også her var det riene rett før pressriene som var vondest. Barnet kom på to pressrier, så veldig effektivt! Her var faktisk også barseltiden veldig vond- hadde problemer med tarm og haleben. At barseltiden kan være såpass vond er nok litt underkommunisert. 
 

Men selv om veldig vondt, er det også det mest fantastiske jeg har gjort (og jeg har jo født tre ganger, så har jo ikke blitt helt skremt) 

Jeg hadde også mye ubehag i graviditetene, og sånn sett var de vanskeligere- fordi det var 9 mnd med ubehag, mot 1,5-17 timers ubehag med fødsler. 

Anonymkode: edbb9...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressriene. Mistet totalt kontroll over kroppen. Jeg trykte ikke selv, det stod kroppen ene og alene for, var umulig å holde igjen.

 

Anonymkode: efddc...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 22.58):

Hva er det som gjør vondest? Er det riene? Pressingen? Når hode kommer ut? HVA er det som egentlig gjør mest vondt? Vet det kanskje er vanskelig å forklare, men lurer sånn🙈

Anonymkode: 8367d...a8d

Riene/pressriene etter 4 cm 🙈 

Når hodet er på vei ut er for min del det «deiligste» for man får en motivasjon ut av en annen verden for du vet at nå er det over. Men før det er forferdelig 😕 

Anonymkode: f2250...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 23.03):

For meg var det helt klart «Ring of fire». Har hatt to styrtfødsler.

Anonymkode: 28c10...804

Jepp samme, helt klart! To barn og begge var aktiv fødsel var på 45 og 40 min 😳

Anonymkode: c51d6...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var åpningsriene klart mest smertefulle både under den lange fødselen og to styrtfødsler. Når jeg hører andre snakke om å bruke tiden mellom riene til å hvile og hente seg inn aner jeg ikke hva de snakker om for pauser hadde jeg bare helt i starten. Utdrivningsfasen var vond på en annen måte og det å kunne presse hjalp, og så vet man at da er det snart over.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg så var riene som vonde menssmerter, men den brennende følelsen akkurat når man skal presse var den vondeste. 

Anonymkode: f2736...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...