Gå til innhold

Dere som har født - smerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra 4 cm til full åpning på 20 min. Det var intenst og vondt!

Anonymkode: 3ad0a...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med første kjente jeg ikke at ungen gled ut, jeg var så i ørska, men i den fødselen var pressriene vondt. 

Med nr to var definitivt de siste riene før pressriene kom ganske vonde. Baby stoppet i utgangen, det svidde. Det gjorde inni granskauen vondt da jordmor måtte inn med hånda for å hente ut babyen min... Hylte som en besatt, men sånn er det. 

Anonymkode: 2adab...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene. Når ungen endelig poppa ut, så vsr det bare en lettelse. Ingen smerter. Men da hadde jeg hatt rier i fire dager med maks 15 min mellom.

Anonymkode: 6104b...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene. Og at det tok så lang tid, jeg ble jo så sliten, og at det bare ble verre og verre. Når jeg trodde at nå kan det ikke gjøre vondere, så gjorde det faktisk det. Hadde tatt styrtfødsel anyday framfor 1-2 døgn med mer og mer tortur.

 

Når pressriene kom var det ikke vondt på samme måte i det hele tatt, heller ikke når ungene sto i åpningen. Det kan ikke sammenlignes engang med smertene fra åpningsriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdriviningsfasen, ubetvilsomt. Altså når man presser ungen ut. Selve pressriene var ikke vonde synes jeg, men når man kjenner babyen kommer nedover og ut - fy søren det var vondt. Åpningsriene var null stress synes jeg. Jeg bad om epidural én gang, men da hadde jeg visst 9 cm åpning - så da svarte jeg neitakk, da trenger jeg den ikke. Begynte å presse få rier etterpå. Synes ikke åpningsfasen var så verst selv om jeg ikke hadde pause mellom riene :) 

Endret av boblevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressriene og når hode sto i åpningen var det værste.

Anonymkode: 6ee1d...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn 1 : pressingen ( måtte tas med sugekopp)

Barn 2: riene  ( fra 4 cm til  full åpning på 60 min ) pressingen gjorde ikke vondt i det hele tatt .

Anonymkode: d7e3e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningsriene blir jo gradvis værre og værre. De siste par cm før pressriene tar over er værst og da føler jeg alltid panikken ligge under overflaten. Pressriene er ikke vonde på samme måte, da er det bare vondt når hodet står i åpningen mellom riene, da er det for meg bare å prøve å holde igjen trangen til å «bli ferdig» 

med førstemann kjente jeg det revnet/sprakk, så å dytte hodet oppi det kjøttsåret nedover var en veldig vond, og mer sår annerledes smerte igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste riene før de effektive pressriene tok over for fullt var verste. De effektive pressriene var vanvittig slitsomme og vonde, men det å presse gjorde det enklere å holde ut. Ellers var det grusomt smertefullt når hun ble tatt med vakuum.

Anonymkode: cf2de...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt verste var da legen måtte rive og slite for å utvide åpningen, så han fikk satt vakuumkoppen på hodet til baby. Fytti grisen, det er vondt nok fra før liksom 😅 

Anonymkode: 33ed2...805

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å tenke minst på hva dom er vondest og hvor ille det blir. Tenkt at du takler det når du står i det, og målet er å få ut barnet som du har grodd og tatt vare på i 9 mnd. Du kommer uansett ikke til å kunne forberede deg på hvor vondt eller hvordan det føles. Du har garantert i kjent noe lignende før, og det kan ikke sammenlignes med noe annet enn en fødsel. Dette klarer du!

Anonymkode: 0a49b...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningsriene fra 6- 10 cm va definitivt verst, alle tre gangene. Pressriene og alt det andre var en befrielse. Synes ikke det var spesielt vondt å få ut hodet og kroppen.

Anonymkode: 8c520...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene. De var så intense at jeg hylte ukontrollert. Selve pressingen gikk derimot greit, her stoppet det også med hodet akkurat på vei ut, det var ikke et problem, da lukket jeg øynene og hvilte.

Det er ingen logikk i dette i det hele tatt og folk opplever tydeligvis dette svært forskjellig.

Anonymkode: d6a64...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med førstemann: tiden før pressing - og pressing. Kjente ikke hodet i åpningen 

med andremann: pressing + ring og fire. Hun hadde hodet i åpning i ca 10 min. Flere rier kom og gikk mens hodet sto i åpning og det var en smerte ut av en verden som jeg faktisk har glemt litt

selv om jeg hadde stormrier med andremann syns jeg ikke riene var så ille. Helt ok å ikke ha epirdual liksom. Kjentes som sterke mens-smerter.

Anonymkode: d1da8...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fra 6-7 cm åpning og frem til ungen var ute.

Anonymkode: dc04e...26a

tror de kaller det overgangsfasen.. 

Anonymkode: 523e8...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller vondeste var da hodet kom ut, men det var samtidig lettere å akseptere, for da visste jeg at det gikk mot slutten og at jeg dessuten kunne bidra med pressing.

 

Lykke til!

Anonymkode: 1e9dc...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For min del, absolutt riene. Presseriene kom egentlig som en lettelse, for ja, da ser man jo at man er snart ferdig med hele greia. Det aller vondeste er kanskje nøyaktig når hodet står i åpningen - men dette er jo snakk om veldig få minutter. Riene, på slutten, er sterke, utmattende og over noen timer, er absolutt verst. 

jeg må nevne at jeg hadde raske fødsler. 5 timer første, under time andre. Så de var veldig vonde, og er vondeste jeg har opplevd, men det er snakk om så få timer, at det gikk egentlig greit. 

 

Anonymkode: 4984a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at vannet gikk så hadde jeg ikke merket jeg var i fødsel før jeg hadde 7 cm. Smertene fra 7 cm til han kom ut var verst men det var bare snakk om et par timer så var han på plass. 

Det jeg lærte av fødselen var at mine menssmerter er som rier og det er faktisk verre å ha mensen enn å føde men det er kanskje fordi belønningen for fødselen var så stor. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningsriene var desidert verst, men også pressfasen med førstemann (veldig stort hode). Pressfasen med første var lang. Pressfasen med andremann var ikke så ille.

 

Anonymkode: ac764...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ikke glem etterrier. De var ganske ille hos meg. Men for etterrier, får man jo ta smertestillende, som funker supert. Grunnen at man ikke tar samme smertestillende ved fødsel, er vel at man er redd å påvirke barnet?

Anonymkode: 4984a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...