Gå til innhold

Det er feil gruppe som kutter ned på kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

B12 har vi utviklet oss bort fra ettersom det kommer fra jorden. Nå vaskes grønnsaker og dyr spiser ikke jord i like stor grad så B12 får man vel hovedsakelig i seg gjennom at dyret får det i vitaminform (tilsatt i maten) eller via å ta det direkte selv. Så kan en heller si at vi ikke er skapt for å leve et moderne, renslig liv men det blir jo helt feil. Vi fjerner kreft og bruker mobiler/biler/plast etc..

Altså blir B12 litt feil å bruke for alle får jo tilskudd av det på en eller annen måte. Forskjellen er vel bare at veganere tar det selv istedenfor å gi det til dyr og slakte de og spise det derfra.  

Anonymkode: e2728...042

Jeg tror ikke for eksempel elgen får så mye tilskudd av oss når den går i skogen. Man MÅ ikke spise kua som er på gården. Det finnes andre dyr også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, shorty said:

B12 blir lagt til i maten hos dyra, så sånn sett er det uansett bedre å ta kosttilskudd selv. 

Kilde på at dyra får B12 og at mennesker får i seg dette *fordi* dyra får tilskudd?

Hvis det stemmer, bør B12-mangel være vanlig hos folk som spiser dyr som ikke har fått dette tilskuddet.

Anonymkode: 15674...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (7 timer siden):

Hva mener du? Er vi skapt til å ta vitaminer i tablettform? 

Hvordan tror du dyrene får i seg vitaminer? 

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anekdoter trumfer selvsagt over fakta. Ser dette igjen og igjen hos veganere.

Anonymkode: 6c763...3ce

Vi ligger på der nivået ja.

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (7 timer siden):

Dersom det var meningen at vi skulle spise plantebasert - hvorfor må vegetarianere og veganere ta tilskudd av vitaminer i tillegg..? Er det naturlig? 
 

Seriøst? Naturlig argumentet? Kan du ikke komme med no saklig er det bedre å holde munn. 

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (3 timer siden):

Kobalaminmangel hos veganere er et økende problem i skandinaviske land.

Kilde takk!

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet mitt er at det er enklere å få i seg det jeg trenger av næringsstoffer dersom jeg spiser kjøtt og fisk. Det er langt mindre styr. Og selv om jeg spiser kjøtt får jeg perioder med jernmangel, b12-mangel og folsyremangel fordi jeg blør mye under menstruasjon. 

Syns det er vanskelig å diskutere dette med vegetarianere og veganere fordi de mener at å leve vegetarisk er superlett og at det kun handler om å "å bry seg nok". Det liksom bare og gjøre sånn og sånn, så går det bra!  -Jeg syns ikke det er superlett. Jeg sliter allerede med næringsopptaket, men jeg bryr meg allikevel. Det er ikke viljen det står på.

Jeg gleder meg til den dagen vi begynner å lage kjøtt i laboratorium. Har veldig dårlig samvittighet ovenfor alle dyrene som lider på grunn av kjøttindustrien. 

Anonymkode: 2f22d...23e

Dette viser bare at kjøtt og fisk ikke gir garanti for topp helse som de hardbarka kjøtteterene liker å påstå

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kilde takk!

Anonymkode: 0625e...450

Nei vet du da må jeg legge ut pensum for dette semestret og det er låst til studentene som tar ernæringsfaget. Tror ikke du får logget deg inn på høyskolens studieopplegg. Regner med høyskolen vet hva de lærer oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (2 minutter siden):

Nei vet du da må jeg legge ut pensum for dette semestret og det er låst til studentene som tar ernæringsfaget. Tror ikke du får logget deg inn på høyskolens studieopplegg. Regner med høyskolen vet hva de lærer oss.

Så bs med andre ord 

Anonymkode: 0625e...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan tror du dyrene får i seg vitaminer? 

Anonymkode: 0625e...450

Vel, jeg vet at det elgkjøttet jeg spiser har gått i skogen og funnet maten sin selv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Seriøst? Naturlig argumentet? Kan du ikke komme med no saklig er det bedre å holde munn. 

Anonymkode: 0625e...450

Jeg lurer helt oppriktig! Hvorfor må vegetarianere og veganere ta kosttilskudd/vitaminer?

Klarer ikke å se hvor jeg er usaklig i spørsmålet mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer helt oppriktig! Hvorfor må vegetarianere og veganere ta kosttilskudd/vitaminer?

Klarer ikke å se hvor jeg er usaklig i spørsmålet mitt.

Det var ikke sånn du stilte spørsmålet. Du trakk en konklusjon. Og du vet vel at det er mange i samfunnet som må ta kosttilskudd? Gravde kvinner må a tilskudd. Barn må ta tilkudd. D vitamin er anbefalt til alle i måneder med r i seg. 
 

Ang veganer så er det bare en vitamin vi MÅ ta og det er b12.

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke sånn du stilte spørsmålet. Du trakk en konklusjon. Og du vet vel at det er mange i samfunnet som må ta kosttilskudd? Gravde kvinner må a tilskudd. Barn må ta tilkudd. D vitamin er anbefalt til alle i måneder med r i seg. 
 

Ang veganer så er det bare en vitamin vi MÅ ta og det er b12.

Anonymkode: 0625e...450

Gravide MÅ ikke ta tilskudd. Grunnen til at folattilskudd er anbefalt, er at folk ikke spiser nok av den maten som inneholder folat. Det er fullt mulig å få nok folat gjennom kosten. Men det er jo mye lettere for helsemyndighetene å kommunisere, og få gjennomslag for, at gravide skal ta tilskudd, enn at de skal spise mye av de og de matvarene. Dessuten er det ikke skadelig å få i seg for mye, så derfor anbefaler de altså tilskudd.

Barn må slett ikke ta tilskudd de heller. Både  D-vitamin og jern er det fullt mulig å få nok av gjennom kosten.

Jeg tar ikke D-vitamintilskudd fordi jeg spiser ganske mye fet fisk i form av sursild og sardiner, og jeg har regnet ut at jeg får i meg mer enn nok.

 

Dersom man ikke utelukker viktige matvaregrupper (slik veganere jo gjør), trenger man ikke tilskudd så lenge man passer på å spise nok av enkelte matvarer.

Veganere derimot, MÅ ha tilskudd av B12, enten fra piller, eller via beriket mat. Hvis ikke så får de nerveskader, og i verste fall dør de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (24 minutter siden):

Gravide MÅ ikke ta tilskudd. Grunnen til at folattilskudd er anbefalt, er at folk ikke spiser nok av den maten som inneholder folat. Det er fullt mulig å få nok folat gjennom kosten. Men det er jo mye lettere for helsemyndighetene å kommunisere, og få gjennomslag for, at gravide skal ta tilskudd, enn at de skal spise mye av de og de matvarene. Dessuten er det ikke skadelig å få i seg for mye, så derfor anbefaler de altså tilskudd.

Barn må slett ikke ta tilskudd de heller. Både  D-vitamin og jern er det fullt mulig å få nok av gjennom kosten.

Jeg tar ikke D-vitamintilskudd fordi jeg spiser ganske mye fet fisk i form av sursild og sardiner, og jeg har regnet ut at jeg får i meg mer enn nok.

 

Dersom man ikke utelukker viktige matvaregrupper (slik veganere jo gjør), trenger man ikke tilskudd så lenge man passer på å spise nok av enkelte matvarer.

Veganere derimot, MÅ ha tilskudd av B12, enten fra piller, eller via beriket mat. Hvis ikke så får de nerveskader, og i verste fall dør de.

Jeg kan klare meg med berikede matvarer om jeg ønsker,men for å være på den trygge siden tar jeg en liten pille hver søndag. 

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan klare meg med berikede matvarer om jeg ønsker,men for å være på den trygge siden tar jeg en liten pille hver søndag. 

Anonymkode: 0625e...450

Å spise berikede matvarer er jo det samme som å ta tilskudd. Forskjellen er bare at fabrikanten har tilsatt det i maten i stedet for at du svelger en pille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (15 minutter siden):

Å spise berikede matvarer er jo det samme som å ta tilskudd. Forskjellen er bare at fabrikanten har tilsatt det i maten i stedet for at du svelger en pille.

Du er klar over at animalske produkter også er beriket og at kraftfôret  er beriket? Så hvorfor da kritiser et plantebasert kosthold når det animalske ikke er ulikt? 

Anonymkode: 0625e...450

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er klar over at animalske produkter også er beriket og at kraftfôret  er beriket? Så hvorfor da kritiser et plantebasert kosthold når det animalske ikke er ulikt? 

Anonymkode: 0625e...450

Det er langt fra all animalsk mat som får kraftfôr. Egg og kjøtt fra beitehøns, viltkjøtt, villfisk, skjell og skalldyr, er blant det som ikke er beriket. Og det er dessuten langt sunnere enn egg, kjøtt, fisk og meieriprodukter fra industrielt landbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (15 minutter siden):

Det er langt fra all animalsk mat som får kraftfôr. Egg og kjøtt fra beitehøns, viltkjøtt, villfisk, skjell og skalldyr, er blant det som ikke er beriket. Og det er dessuten langt sunnere enn egg, kjøtt, fisk og meieriprodukter fra industrielt landbruk.

Det fjerner ikke det faktum at mange får og mange animalske produkter er beriket. Og største parten av de som spiser animalsk kjøper disse produktene 

Anonymkode: 0625e...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og hun sier at hun er enig og at han har helt rett angående protein. Hva ville du egentlig frem til? Støtte videoen eller var det et forsøk på kritikk?

Anonymkode: 6c763...3ce

.. Så du videoen? Alt er ikke svart-hvitt, her er faktisk en god beskrivelse som anerkjenner gitte punkter og samtidig poengterer at det er fullt mulig å få nok protein som veganer. Alt protein absorberes ikke likt, men det betyr altså ikke at det er vanskelig å totalt absorbere nok protein som veganer.

Anonymkode: de5b1...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og hun sier at hun er enig og at han har helt rett angående protein. Hva ville du egentlig frem til? Støtte videoen eller var det et forsøk på kritikk?

Anonymkode: 6c763...3ce

Hun sier heller ikke at han har "helt rett", med mindre du ikke en gang har giddet å trykke på videoen så du ser hele overskriften🙃

Anonymkode: de5b1...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...