Gå til innhold

Det er feil gruppe som kutter ned på kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel om vegetarkost og mulige ulemper. https://www.extrakt.se/nytt-projekt-synar-riskerna-med-vaxtbaserad-kost/

Blant annet tas det opp at det er feil gruppe som kutter ned på/ut kjøtt, nemlig unge kvinner i fertil alder. Det er jo de som har mest bruk for næringen (hormonhelse!) og som har størst risiko for å få problemer med mangler. Mens den gruppen som kanskje helst burde kuttet ned på kjøttkonsumet, nemlig middelaldrende menn, de kutter ikke🤷‍♂️

Anonymkode: 82c9c...7dc

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at vegansk kost kan funke helt fint for voksne som er sunne og friske.

Men som denne forskeren antyder, for unge kvinner (og ikke minst for gravide og ammende), samt for barn, er det et stort og skummelt eksperiment som foregår nå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (6 minutter siden):

Jeg tror at vegansk kost kan funke helt fint for voksne som er sunne og friske.

Men som denne forskeren antyder, for unge kvinner (og ikke minst for gravide og ammende), samt for barn, er det et stort og skummelt eksperiment som foregår nå.

Ja, det er betenkelig. Og så er det noe med motivasjonen bak. Om man velger vegankost på grunn av helse, vektnedgang, etc. så er det enklere å gi seg dersom det med tiden skulle vise seg å ikke fungere for en lenger og en av helsemessige årsaker må gå over til noe annet. Men lever man vegansk av personlige og dypt ideologiske årsaker, da er det nok vanskeligere å bryte med det på grunn av dårligere helse. Det er nok flest unge kvinner som velger det av ideologi, dyrevern, miljø.

Anonymkode: 82c9c...7dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er nå engang plantebasert kosthold anbefalt av helsemyndighetene, så lenge en passer på å få i seg jod, D-vit, kalsium, omega 3 og B12. Jodmangel er er stort problem langt utover de få som spiser plantebasert, spesielt hos unge kvinner som er gravide og ammer. D-vit er anbefalt alle i vinterhalvåret, uavhengig av kost. B12-mangel er også vanlig blant kjøttspisere. Omega 3 fra alger er like effektivt som omega 3 fra fisk. Kalsium er tilsatt i plantedrikker. Så ser ikke helt hvordan det skal være så veldig mye vanskeligere å få i seg næringen man trenger på et plantebasert kosthold enn et konvensjonelt. Og for å sitere helsenorge.no: 

Et plantebasert kosthold er forbundet med lavere risiko for blant annet høyt blodtrykk, overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. Et godt sammensatt plantebasert kosthold gir mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

(...)

Med god kunnskap og planlegging kan både vegetarkost og vegankost egne seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap og ved amming, for spedbarn, for barn og unge og for idrettsutøvere.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost/

Hilsen plantespiser som tar en multivitamin på kvelden.

Anonymkode: 1f703...de4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå er nå engang plantebasert kosthold anbefalt av helsemyndighetene, så lenge en passer på å få i seg jod, D-vit, kalsium, omega 3 og B12. Jodmangel er er stort problem langt utover de få som spiser plantebasert, spesielt hos unge kvinner som er gravide og ammer. D-vit er anbefalt alle i vinterhalvåret, uavhengig av kost. B12-mangel er også vanlig blant kjøttspisere. Omega 3 fra alger er like effektivt som omega 3 fra fisk. Kalsium er tilsatt i plantedrikker. Så ser ikke helt hvordan det skal være så veldig mye vanskeligere å få i seg næringen man trenger på et plantebasert kosthold enn et konvensjonelt. Og for å sitere helsenorge.no: 

Et plantebasert kosthold er forbundet med lavere risiko for blant annet høyt blodtrykk, overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. Et godt sammensatt plantebasert kosthold gir mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

(...)

Med god kunnskap og planlegging kan både vegetarkost og vegankost egne seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap og ved amming, for spedbarn, for barn og unge og for idrettsutøvere.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost/

Hilsen plantespiser som tar en multivitamin på kvelden.

Anonymkode: 1f703...de4

Nå har ikke jeg ernæringsbakgrunn, men synes det er interessant tema. Det er uansett bra å få flere studier på dette her, i og med at flere og flere spiser plantebasert :)

Anonymkode: 82c9c...7dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at folk lever på plantebasert kost, men med tanke på at B12 som er essensielt for oss mennesker, bare finnes i animalske matvarer, så er vi jo ikke skapt for å være veganere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille79 skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er bra at folk lever på plantebasert kost, men med tanke på at B12 som er essensielt for oss mennesker, bare finnes i animalske matvarer, så er vi jo ikke skapt for å være veganere. 

Nei, vi er skapt som altetere. Men vi kan fint fungere på plantekost, som majoriteten i India for eksempel. B12 finnes i jorden, tidligere fikk folk og dyr det derfra. Nå er grønnsakene så godt vasket at vi ikke får b12 inn via jordrester og de fleste dyrene kommer aldri kontakt med jord,så de får vitamintilskudd som gjør at de selv kan produsere b12. 

Endret av Tvist
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er bra at folk lever på plantebasert kost, men med tanke på at B12 som er essensielt for oss mennesker, bare finnes i animalske matvarer, så er vi jo ikke skapt for å være veganere. 

Nå har jeg spiste plantebasert i mange år. Og har fortsatt til gode å ha lave B12 verdier. Det eneste jeg er lav på er D-vitamin, men det gjelder veldig mange andre også, uansett kost. 
 

Anonymkode: ebe09...bb8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg spiste plantebasert i mange år. Og har fortsatt til gode å ha lave B12 verdier. Det eneste jeg er lav på er D-vitamin, men det gjelder veldig mange andre også, uansett kost. 
 

Anonymkode: ebe09...bb8

Ha heldigvis kan B12 lagres lenge i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge kvinner i fertil alder har vel mer empati for planeten og dyr enn middelaldrene menn. De virker som de spiser MER kjøtt i protest mot folk som ikke spiser det. Helt absurd. 

Anonymkode: 23e70...a85

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessant artikkel om vegetarkost og mulige ulemper. https://www.extrakt.se/nytt-projekt-synar-riskerna-med-vaxtbaserad-kost/

Blant annet tas det opp at det er feil gruppe som kutter ned på/ut kjøtt, nemlig unge kvinner i fertil alder. Det er jo de som har mest bruk for næringen (hormonhelse!) og som har størst risiko for å få problemer med mangler. Mens den gruppen som kanskje helst burde kuttet ned på kjøttkonsumet, nemlig middelaldrende menn, de kutter ikke🤷‍♂️

Anonymkode: 82c9c...7dc

En del yngre som synes vegansk mat er trendy har egentlig ikke peiling i det hele tatt, vi mennesker har utviklet oss dit vi er idag pga. kjøtt. Jeg håper veganere aldri får barn,da de sikkert heller ikke vil at barna skal spise kjøtt. Slike foreldre er barnemishandlere,og bør forbli barnløse. Kjøtt er vår viktigste kilde for proteiner, og kvinner trenger kjøtt for å opprettholde jernstatus i kroppen.

Anonymkode: b8bd8...4d4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En del yngre som synes vegansk mat er trendy har egentlig ikke peiling i det hele tatt, vi mennesker har utviklet oss dit vi er idag pga. kjøtt. Jeg håper veganere aldri får barn,da de sikkert heller ikke vil at barna skal spise kjøtt. Slike foreldre er barnemishandlere,og bør forbli barnløse. Kjøtt er vår viktigste kilde for proteiner, og kvinner trenger kjøtt for å opprettholde jernstatus i kroppen.

Anonymkode: b8bd8...4d4

Jeg har vært veganer i mange år og tok senest i fjor blodprøver som viste helt fine jernlagre. Spiser mye brokkoli, grovbrød og diverse belgvekster. Sistnevnte er det også mye protein i. Når 15% av norske kvinner har jernmangel, og 2 % er veganere, er det ikke vegansk mat som er hovedproblemet. Hovedkilden til jern i det norske kostholdet er for øvrig kornprodukter.

Anonymkode: de5b1...5ce

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært veganer i mange år og tok senest i fjor blodprøver som viste helt fine jernlagre. Spiser mye brokkoli, grovbrød og diverse belgvekster. Sistnevnte er det også mye protein i. Når 15% av norske kvinner har jernmangel, og 2 % er veganere, er det ikke vegansk mat som er hovedproblemet. Hovedkilden til jern i det norske kostholdet er for øvrig kornprodukter.

Anonymkode: de5b1...5ce

Delvis riktig, men du har kommet til feil konklusjon. Problemet er at altfor mange spiser for lite kjøtt, ikke bare veganere.

Hovedkilden er IKKE kornprodukter. Korn er en elendig kilde til jern. At noe inneholder jern betyr ikke at det er en god kilde til jern. De beste KILDENE til jern er kjøtt.

Anonymkode: 6c763...3ce

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Lafamiglia said:

Jeg tror at vegansk kost kan funke helt fint for voksne som er sunne og friske.

Ja tro betyr jo mye

Anonymkode: d1773...f96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (27 minutter siden):

Ha heldigvis kan B12 lagres lenge i kroppen. 

Eksakt hvor lenge? Fordi før jeg kuttet ut kjøtt 100%, spiste jeg minimalt med kjøtt. Kanskje 400gram til sammen i året maks, og aldri rødt kjøtt. Spiste litt fisk og kylling. Men har aldri vært en storeter av kjøtt. Spiste ost og rømme og grønnsaker og korn for det meste. Så påstanden kommer til kort. 😊

Anonymkode: ebe09...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Delvis riktig, men du har kommet til feil konklusjon. Problemet er at altfor mange spiser for lite kjøtt, ikke bare veganere.

Hovedkilden er IKKE kornprodukter. Korn er en elendig kilde til jern. At noe inneholder jern betyr ikke at det er en god kilde til jern. De beste KILDENE til jern er kjøtt.

Anonymkode: 6c763...3ce

Linser har høyere verdier av jern enn det rødt kjøtt har

Anonymkode: e0a42...617

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Delvis riktig, men du har kommet til feil konklusjon. Problemet er at altfor mange spiser for lite kjøtt, ikke bare veganere.

Hovedkilden er IKKE kornprodukter. Korn er en elendig kilde til jern. At noe inneholder jern betyr ikke at det er en god kilde til jern. De beste KILDENE til jern er kjøtt.

Anonymkode: 6c763...3ce

Hvis du slår opp i fagbøker om ernæring står det at korn hovedkilden til jern i norsk kosthold, jo. Til og med matprat som er et reklamebyrå for kjøtt får til å innrømme såpass. https://www.matprat.no/artikler/ernaring/i-hvilke-matvarer-finner-jeg-jern/

Anonymkode: de5b1...5ce

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Linser har høyere verdier av jern enn det rødt kjøtt har

Anonymkode: e0a42...617

Per kilo kanskje.

Det er helt normalt å spise en 300 grams biff. Hvor ofte spiser du 300 gram linser i et måltid?

Anonymkode: fdcbd...94c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du slår opp i fagbøker om ernæring står det at korn hovedkilden til jern i norsk kosthold, jo. Til og med matprat som er et reklamebyrå for kjøtt får til å innrømme såpass. https://www.matprat.no/artikler/ernaring/i-hvilke-matvarer-finner-jeg-jern/

Anonymkode: de5b1...5ce

Og her blir du grundig lurt. Les hva de faktisk skriver. De snakker bare om hva som er i KOSTHOLDET, og det går på mengder. Og de tar ikke hensyn til hva som faktisk blir tatt opp av kroppen. Det er to veldig forskjellige ting. 

Hvis råvare X har 10 mg jern per 100 gram, men du spiser 600 gram av det hver dag, så blir det 60 mg av 600 gram.
Hvis råvare Y har 100 mg jern per 100 gram, men du spiser 50 gram av det hver dag, så blir det 50 mg av 50 gram.
Da er det mer jern totalt i råvare X enn i råvare Y fordi du spiser mer av det.

Men hvor mye av dette tar vi opp?

Du tar opp 5% av jernet i råvare X. Altså tar du opp 3 mg av 60 mg jern.
For råvare Y er opptaket mye høyere. Her tar du opp ca 30% av jernet. Altså tar du opp ca 15 mg av 50 mg jern. 

Er det riktig å påstå at råvare X er den største kilden i kostholdet vårt? Nei. Blir det likevel påstått? Ja.

Grunnen til at de gjør det slik er at jernopptaket blir påvirket av mange ytre faktorer. Men en ting vi vet er at opptaket er mye høyere fra animalske kilder enn fra vegetabilske kilder. 15-35% fra animalske kilder og 2-20% fra planter. Mange stoffer som man finner i planter hemmer opptaket av jern. Oksalater og fytater for eksempel. Det er derfor spinat er en elendig kilde til jern til tross for at den er jernrik. Vi tar nesten ikke opp noe jern fra spinat.

Næringstabeller viser bare hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss.

Hadde du valgt å drikke en liter saltvann eller en desiliter ferskvann hvis du var dehydrert? Det er mer H2O i saltvannet. Skal vi følge din logikk, så hadde du valgt saltvannet fordi det er mer vann totalt i en liter saltvann enn en desiliter ferskvann. Jeg hadde valgt ferskvannet fordi jeg er mer opptatt av hva disse kildene hadde gitt kroppen. (hvis du ikke vet det, så blir du MER dehydrert av å drikke saltvann på grunn av det høye saltinnholdet som ender opp med å dra mer vann ut av kroppen enn du tilfører.)

Anonymkode: 6c763...3ce

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Jeg synes det er bra at folk lever på plantebasert kost, men med tanke på at B12 som er essensielt for oss mennesker, bare finnes i animalske matvarer, så er vi jo ikke skapt for å være veganere. 

Ja for det var logisk. 🙄

Anonymkode: 0625e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...