AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #241 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): At man ikke er fullt ut utviklet og har livserfaring på linje med godt voksne, betyr ikke at du ikke skal kunne medvirke og ta beslutninger. Selv barn har fra lav alder egne rettigheter ift at deres meninger skal lyttes til og vektlegges, blant annet i barnefordelingssaker og barnevernsaker. Fra man er 15 år, anses man som part i egen sak og har egne partsrettigheter. Utviklingen fra å være barn til å utvikle fullt ut autonomi og selvstendighet, er en kontinuerlig prosess. Et oppegående voksent menneske vet dette, har forståelse og respekt for den unges utvikling. De vet at 18 åringen er i startgropa inn i voksenlivet, og vil trenge mye øvelse og livserfaring før ting faller mer på plass. Godt voksne vet også at de unge voksne vil trenge opplæring og veiledning på en rekke områder en stund fremover eller over lengre tid. Slik veiledning og støtte innebærer imidlertid IKKE at foreldrene, bestefar eller bestefars kompis på 70 selv skal delta på festen med 18 åringene der det drikkes alkohol for å lære de god drikkekultur. De unge utvikler seg fortrinnsvis ved å speile seg i, prøve og feile sammen med jevnaldrende. De godt voksnes rolle er da å fungere som en trygg base, tilgjengelig for støtte, ikke som aktiv deltaker. Anonymkode: 58fdd...81e Dette kommer man jo alltid tilbake til og er såre enkelt for alle med med sosiale antenner: Det handler om rolleforståelse og også om en aksept for ulike livsfaser og egen livsfase. Mennesker som hele tiden vil ha viljen sin, er i stedet opptatt av full oppløsning av sosiale grenser NÅR det gagner dem, men kaller gjerne på de samme grensene når de føler andre begår overtramp mot dem. Det er rett og slett selvrettferdigheten som råder. Anonymkode: 5330d...bbd 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #242 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så lenge begge samtykker og har det fint sammen, hvorfor kalle deg en gris da? Hadde selv et forhold til en mann på 46 da jeg var 16, var en veldig fin tid! Anonymkode: 51850...6e7 Det hadde jeg også, og hun var veldig fin og så fornuftig, husker den perioden vi var sammen med glede Anonymkode: 06f88...10a 1
Hespe3 Skrevet 20. januar 2022 #243 Skrevet 20. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er alvorlig at du ønsker mer mobbing og uthenging av personer som ikke har en, i dine øyner, stueren seksuell preferanse. Du taler i denne tråd for økt stigmatisering, økt mistenkeliggjøring og mer mobbing og uthenging av mennesker som ikke har den samfunnsautoriserte seksuelle preferanse. Rekkevidden av det du proponerer, er videre enn at unge kvinner skal slippe å måtte si nei til en tilårskommen mann som ønsker sex med disse kvinnene. Det du i praksis tar til orde for, er at siden denne seksuelle orientering ikke er populær i samfunnet, kan den ikke få nok forakt i det samme samfunnet. For selv om det denne gangen passer med ditt syn, så vil man i andre tilfeller få den samme samfunnsautoriserte mobbing og ringeakt ovenfor personer med upopulære meninger og holdninger. Det kan ramme deg, det rammer meg og mine meningsfeller, og det kan ramme en hvilken som helst annen person som havner utenfor "normalen." En mobber vil bruke ditt utgangspunkt ovenfor det merkelige og rare mobbeofferet med "teite meninger" og plagsomt oppsyn. Dette er en oppskrift på mer mobbing, mer sinte og ulme blikk, mer mistenkeliggjøring og mer utfrysing i samfunnet, det eksakt motsatte av hva jeg i opprinnelig innlegg tok til orde for. Vi må spørre oss selv hva som er verst, at en ung kvinne må si nei til en henvendelse, eller at en person hvis preferanse skal latterliggjøres av storsamfunnet og denne person erklæres for psykisk syk, ondartet kreftsvulst, psykopat, narsissist og fandens oldemor. Jeg kjøper ikke forestillingen om at det er verre å skulle måtte ta stilling til en seksuell henvendelse enn å bli uthengt for sine lyster i alle kanaler i storsamfunnet. Det volder ikke meg problemer, men det kan gjøre det for andre marginaliserte mennesker som opplever utenforskap, sinte blikk, baksnakking og mobbing. Det er derfor viktig å rasle med sablene og ta tak i de inngrodde holdninger om at uønsket oppmerksomhet forsvarliggjør hets og marginalisering. Nå henger ikke jeg på byen, men jeg har da fått med meg at unge kvinner behandler avslag fra menn i alle farger og fasonger stadig vekk. Spørsmålet er hvorfor denne innarbeidede formalitet skal vekke uro i den unge kvinne bare fordi mannen som evt får avslag er betraktelig eldre enn henne. Hvor er alle disse historiene om uønsket og ubehagelig oppmerksomhet når rødhårede, bebrillede, for lave, for lavt utdannede, for fregnete, for tykke, for tynne, for triste, for store ører og for ikkekompatible med ens egen personlighet avvises i hyppig tempo hver helg på sjekkeapper, på diskoteker (før pandemi), på kafé, på kjøpesenteret og på nært sagt hva og hvor som helst? Saken er jo at kvinner uten problemer avviser menn hist og her og støtt og stadig. Og felles for alle mine opplistede alternativer, er at oppmerksomheten tross alt var uønsket. Har det slått deg at skrekkhistoriene har den tilleggsingrediens at mannen har fulgt etter den unge kvinnen, opptrådd truende, sendt sms'er eller FB-meldinger? Det er mye i livet som er uønsket, faktisk det meste. Og mennesker kommer fra uønskede situasjoner uten problemer. Det er hva som skjer etter avslag som er det sentrale i hvorvidt en mann kan oppleves plagsom. Kan det tenkes at denne påståtte fremkallelse av redsel heller er betinget av oppførsel, og ikke hvem man er? Jeg har alltid vært klar på at en mann, uavhengig av alder, skal akseptere et "nei." Men her er problemet at dere forsøker å innskrenke den eldre mannens handlingsrom ved å forsøke å slå fast at mannen ikke skal få vise interesse. Dette med at eldre menn ikke skal få ta kontakt med unge kvinner er en aldri så liten tilsnikelse, basert på en litt kunstig oppblåst offerrolle. Man er jo ikke et offer når en eldre mann vil ha sex med denne personen, man er en interessant person. Skal jeg basere meg på samme offermentalitet, er jeg et offer hver gang jeg får uønsket reklame i min postkasse, blir oppringt av telefonselgere, sjekket opp av personer som ikke er interessante (jeg har riktig nok ikke blitt sjekket opp siden tidlig syttitall), jeg kan blande sammen påstått ubehag og mangel på interesse, men jeg kan også ta dette for hva det er for noe. Kan det tenkes at denne offerrollen litt ubevisst og litt bevisst heller legges i den unges munn? Er det min rett å henge ut en homofil mann hvis jeg hadde blitt sjekket opp av denne mannen, og ikke likte det forestilte bilde i mitt hode at vi to bedrev sengegymnastikk? Jeg kan ta mitt ansvar, og si nei til denne forespørsel, og jeg kan også ta mitt ansvar å ikke henge ut denne homofile mannen som så på meg som en person denne kunne tenke seg sex med. Jeg kan ta mitt ansvar som et medmenneske i samfunnet og erkjenne at denne personen har seksuelle lyster jeg ikke deler, og fortsatt se på denne personen som et menneske, og ikke som et rosa dyr som grynter, spiser møkkete mat og ender opp på stuebordet på julaften. Er det dette som er den store komplikasjonen i alle disse sosiale interaksjonene mellom ung kvinne og eldre mann vi snakker om? Jeg kunne sagt til den homofile at jeg syntes homofili var ekkelt, den homofile mannen ville kanskje vært forbauset over at noen lot aversjon og sinne gå ut over en annen seksuell person i vårt opplyste og moderne samfunn, og forundringen hadde vært berettiget. Du og mange kvinner ønsker i stedet at det skal gis grønt lys til å henge ut personer som viser seksuell interesse som "ikke er ønsket." Du skriver det jo selv; du ønsker MER forakt for slike personer. Nå vil du kanskje innvende at du mente en eldre mann i interaksjon med en ung kvinne, og ikke homofili, men ditt prinsipp er det samme som mitt eksempel. Saken er jo at det like gjerne kunne vært homofili, hadde samfunnssynet vært noe annerledes. Det er ditt syn på divergerende grupper som skaper marginalisering av mennesker. Det er en urovekkende tendens i samfunnet at mennesker alt for lett blir gjenstand for det samlede verbale skyts fra allmuen. Det er av største viktighet at dette trekkes tak i, og kalles for det det er, samfunnsautorisert mobbing fra presumptivt voksne mennesker. Anonymkode: 74728...0da Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at du med stor sannsynlighet er høyst uaktuell som seksualpartner for en kvinne som er 50 år yngre enn deg? En vakker ung kvinne på 19-20 år kan med stor sannsynlighet velge og vrake på øverste hylle - og der befinner ikke du deg. Du stiller helt bakerst i rekka, det er naturens gang. Det er hevet over enhver tvil at majoriteten av unge kvinner opplever seksuell oppmerksomhet fra mye eldre menn som noe ubehagelig og uønsket. Det hadde vært interessant å vite hva du selv synes at du oppnår når du helt bevisst utsetter unge kvinner for denne uønskede oppmerksomheten. Sjansen for å oppnå det du ønsker, er jo realistisk sett mikroskopisk. Endret 20. januar 2022 av Hespe3 9
Kåre Kverulant Skrevet 20. januar 2022 #244 Skrevet 20. januar 2022 (endret) 8 hours ago, O.G. said: Gir ikke status, hva har de der å gjøre? Klart det gjør. Kvinner i Thailand tiltrekkes av det samme som norske kvinner gjør. Så i Thailand trenger ikke menn ha høy utdanningg og god inntekt for å tiltrekke seg de beste damene som man her til lands bare kunne drømt om. Endret 20. januar 2022 av Kåre Kverulant
Gjest O.G. Skrevet 20. januar 2022 #245 Skrevet 20. januar 2022 Kåre Kverulant skrev (54 minutter siden): Klart det gjør. Kvinner i Thailand tiltrekkes av det samme som norske kvinner gjør. Så i Thailand trenger ikke menn ha høy utdanningg og god inntekt for å tiltrekke seg de beste damene som man her til lands bare kunne drømt om. Men hvis damerne i Thailand trekkes mot the samme som norske kvinner, så har jo ikke menn uten noe som helst form for økonomisk aktiva sjanse.
Trolltunge Skrevet 20. januar 2022 #246 Skrevet 20. januar 2022 Kåre Kverulant skrev (54 minutter siden): Klart det gjør. Kvinner i Thailand tiltrekkes av det samme som norske kvinner gjør. Så i Thailand trenger ikke menn ha høy utdanningg og god inntekt for å tiltrekke seg de beste damene som man her til lands bare kunne drømt om. Innlegget ditt gir ikke mening, så jeg antar at du mente at kvinner i Thailand IKKE tiltrekkes av det samme som norske kvinner, selv om det nok er riktig at de egentlig tiltrekkes av det samme som kvinner ellers i verden. Ulikheten er at kvinner i Thailand trenger noe vi norske kvinner stort sett allerede har det grunnleggende av; Økonomisk trygghet og praktisk livsgrunnlag. (Vite at vi kan klare oss, fra mat og bolig, til utdanning, jobb eller iallefall noe støtte/inntekt fra landet om vi ikke klarer å sørge for det selv.) Hadde den generelle økonomi og trygghet vært den samme i Thailand som i Norge ville det nok fort vist seg at thai- kvinner egentlig tiltrekkes av mye det samme som kvinner i Norge. Bort med hva som gjør at de nå er villige til å prioritere trygghet for seg og sin familie over hva de virkelig tiltrekkes av og tenner på, og egentlig ønsker/drømmer om, så ville tilstanden i Thailand blitt som i Norge; At kvinner ønsker forelskelse, tenning og kjærlighet, og at det er de menn som er sjarmerende og tiltrekkende som hadde blitt valgt. 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #247 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette kommer man jo alltid tilbake til og er såre enkelt for alle med med sosiale antenner: Det handler om rolleforståelse og også om en aksept for ulike livsfaser og egen livsfase. Mennesker som hele tiden vil ha viljen sin, er i stedet opptatt av full oppløsning av sosiale grenser NÅR det gagner dem, men kaller gjerne på de samme grensene når de føler andre begår overtramp mot dem. Det er rett og slett selvrettferdigheten som råder. Anonymkode: 5330d...bbd I know. For de aller fleste er dette elementærkunnskap Anonymkode: 58fdd...81e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #248 Skrevet 20. januar 2022 5 hours ago, O.G. said: Men hvis damerne i Thailand trekkes mot the samme som norske kvinner, så har jo ikke menn uten noe som helst form for økonomisk aktiva sjanse. 5 hours ago, Trolltunge said: Innlegget ditt gir ikke mening, så jeg antar at du mente at kvinner i Thailand IKKE tiltrekkes av det samme som norske kvinner, selv om det nok er riktig at de egentlig tiltrekkes av det samme som kvinner ellers i verden. Ulikheten er at kvinner i Thailand trenger noe vi norske kvinner stort sett allerede har det grunnleggende av; Økonomisk trygghet og praktisk livsgrunnlag. (Vite at vi kan klare oss, fra mat og bolig, til utdanning, jobb eller iallefall noe støtte/inntekt fra landet om vi ikke klarer å sørge for det selv.) Hadde den generelle økonomi og trygghet vært den samme i Thailand som i Norge ville det nok fort vist seg at thai- kvinner egentlig tiltrekkes av mye det samme som kvinner i Norge. Bort med hva som gjør at de nå er villige til å prioritere trygghet for seg og sin familie over hva de virkelig tiltrekkes av og tenner på, og egentlig ønsker/drømmer om, så ville tilstanden i Thailand blitt som i Norge; At kvinner ønsker forelskelse, tenning og kjærlighet, og at det er de menn som er sjarmerende og tiltrekkende som hadde blitt valgt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlgWXE/var-11-aar-da-jeg-hoerte-thaihore-foerste-gang Anonymkode: 1ee35...940
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #249 Skrevet 20. januar 2022 Du har litt rett. Vi trenger ikke si ord som geitebukk og mannsgris når vokabularet allerede innehar et ord for dette; pedo. Anonymkode: 71aad...bb2 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #250 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlgWXE/var-11-aar-da-jeg-hoerte-thaihore-foerste-gang Anonymkode: 1ee35...940 «– Hvite menn diskuterer thailandske kvinner som om de snakker om biler eller forbruksvarer. De snakker som om de skal på shopping i Thailand.» Anonymkode: 58fdd...81e 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #251 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 16.32): Jeg er 40 år, og ligger med ei jente på 19 år. Er jeg en gris? Anonymkode: fcc88...3da Ja, du er en gris. 🤮 Anonymkode: afcba...616 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #252 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Gamle griser, ufyselige og ekle menn 🤮 Anonymkode: f7ad8...7bb Så enig med deg! Hele denne tråden er motbydelig.🤮 Anonymkode: afcba...616 2
Trolltunge Skrevet 20. januar 2022 #253 Skrevet 20. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlgWXE/var-11-aar-da-jeg-hoerte-thaihore-foerste-gang Anonymkode: 1ee35...940 Jeg vet ikke helt hva du mente med å linke det som sitat til mitt innlegg. Jeg er helt enig med de tre søstrene, og har dyp respekt for også de thailandske kvinner som prostituerer seg for å overleve og for familiens skyld. Jeg går heller aldri ut fra at kvinner er "kjøpebrud", med mindre det blir veldig tydelig angående aldersforskjell og hvordan mannen mangler respekt for sin kone. Noe som bare har skjedd en gang, da en hel gjeng gamle menn hadde svært unge thaikoner alle sammen, og snakket til dem og om dem som de var ingenting verdt. Kun ting de eide. Da kokte jeg, og ba en stille bønn om at hver av kvinnene ville få oppholdstillatelse, forlate disse ekle mennene, og finne kjærlighet i en bra mann. Norsk eller annet. Det fortjente de virkelig! Endret 20. januar 2022 av Trolltunge 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #254 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 23.50): Her unnlater du fullstendig å tematisere det skjeve maktforholdet ved så stor aldersdivergens. Maktubalanse er gjenstand for etiske utfordringer i en rekke andre sammenhenger, som f.eks ved behandler/pasient - relasjon, der det forventes at behandler har det største ansvaret for forsvarligheten. Det samme gjelder for deg i kontakt med så til de grader mye yngre mennesker. Det er ingen grunn til å kritisere eksempelvis homofile som forvalter eget liv etisk forsvarlig overfor andre. Om samme vedkommende opptrer uansvarlig i en relasjon med stor maktubalanse, er det grunnlag for reaksjoner. Anonymkode: 58fdd...81e Hvorvidt det er "grunnlag for å kritisere homofile" eller ei, har jo også noe med hvilke samfunnsholdninger som råder å gjøre. Det eksisterer så absolutt miljøer som kritiserer homofile også i dag, selv om de utgjør et forsvinnende mindretall, men særlig historisk sett har det jo stormet mye rundt denne gruppen. Hvilke grupper som kritiseres og henges ut, er jo også et produkt av tiden. Dette er jo en gruppe mennesker som har møtt mye motstand også i Norge. Men det er jo litt forskjellig hva det reageres på. Men at dere ikke finner noen grunn for å kritisere homofile, har jo ingen betydning så lenge det faktisk finnes mennesker som kritiserer og henger dem ut. Alle rettferdiggjør sin mobbing og uthenging med et rammeverk av begrunnelser. En penis i en mannlig rumpe er ekkelt for noen, mens en annen penis i en ung vagina er motbydelig for andre. Er det da fritt frem med spyeemojier og griseansikt? Mange hevder at det er ekkelt fordi den andre part liksom er forsvarsløs, men jeg tror egentlig dette er et forsøk på å sminke bort hetsingen. Det blir litt fristende for mange å nedvurdere den unge kvinnen i møte med den eldre mannen. En behandler/pasient-relasjon er ikke helt sammenlignbar, da pasienten i alle tilfeller vil ha konkrete plager som behandleren er autorisert til å behandle. Pasienten havner i et avhengighetsforhold til behandleren fordi behandleren har kontakt med dette mennesket utelukkende for å hjelpe denne personen med sine helserelaterte problemer. Denne personen er da helt avhengig av behandlers kompetanse og riktige vurderinger. En slik dynamikk vil jo ikke eksistere mellom en eldre mann og en ung kvinne som f.eks møtes på fjellet, på butikken eller i andre situasjoner der man er i en "nøytral" rolle. En eldre mann som møter en ung kvinne på f.eks malekurs, bokklubb, kafé e.l, er ikke i utgangspunktet i en rolle der det er forventet at denne mannen skal hjelpe kvinnen på noe slags vis, de møtes på samme sted med samme utgangspunkt. F.eks kan selve grunnen til at de møtes være felles fritidsinteresser o.l. Det kan ikke sammenlignes med en pasient som er syk og som er avhengig av legens kompetanse. I tillegg er f.eks legen på jobb og pasienten en del av inntekstkilden, noe som også er en betydelig forskjell her. Det er forventet at en lege oppfører seg profesjonelt i møte med en pasient, det ligger ikke samme forventninger til en eldre mann som møter en ung kvinne f.eks innenfor en fritidsaktivitet, dette foregår jo da ikke i det profesjonelle arbeidslivet der den ene part besitter spesialkompetanse som den andre part er avhengig av. Lege/pasient-relasjon viser jo egentlig at høyere alder ikke automatisk borger for høyere makt i relasjon, jmf at leger også kan ha eldre pasienter, og ville møtt på de samme problemer som følger av rollen. Men uansett avhenger jo dette av hva den eldre mannen tenker om den unge kvinnen. Problemet er vel gjerne at de fleste forventer at mannen bare ser på kvinnen som et trofé han vil ha fordi han er kåt, og ikke som et interessant menneske. Og da blir jo selvsagt responsen også deretter. Trolltunge skrev (På 20.1.2022 den 1.15): Jeg orker ikke engang lese selvbedraget ditt. Har lest nok av det. Mer enn nok. Du kan, som alle fornuftige og anstendige mennesker, skjule dine ikke sosialt aksepterte tanker og fantasier, og tilpasse deg samfunnet du bor i og de normer og regler som gjelder, og som ved å følge dem holder deg godt klar av uthenging, mobbing, forakt og sosialt ubehag. Det er ikke vanskeligere enn at de fleste mennesker klarer dette helt fint, uansett hva de fantaserer om. Du er ikke verdens navle, som samfunnet og verden skal tilpasse seg. Ikke jeg heller, og det er ikke jeg som har skapt motviljen mot det du ønsker. Det bare er slik. Aksepter det... eller utsett DEG SELV for den sterkeste domstol vi mennesker har; Generelle folks oppfattelse av hva som er rett og galt, og fordømmelse av det som folk generelt finner så galt at det fordømmes og medfører sosiale relasjoner, som sinne og forakt. Det er ditt eget valg. Jeg har ikke skapt det slik, og jeg har heller ikke stått bak at kvinner, unge som eldre, mer og mer er bevisst på at de har lov til å reagere på, og også anmelde, menn som påfører dem ubehagelige opplevelser. Det er en trend i tiden, på grunn av kunnskap og at kvinner, kvinners kropp, kvinners tanker og kvinners seksualitet ikke lenger blir avfeid og sett på som mindreverdig menns lyster og behov, som fører til at kvinner ikke lenger tror de må bære skammen for slikt, men har rett til å ikke akseptere å påføres menns kåthet, uønsket. Det er en trend jeg er glad for, og gjerne bidrar til- fordi det er rett og nødvendig- men at tiden menn kunne trakassere og begå overgrep uten særlig risiko holder på å renne ut er ikke mitt verk. Det er tusenvis på millioner sine stemmer som er blitt hørt, og bedre kunnskap og likestilling- at kvinners opplevelser ikke lenger blir avfeid, og menn ikke lenger har rett til å forme verden alene, uvitende/respektløst angående hvordan kvinner opplever ting- som medfører at urett mot kvinner har blitt anerkjent som urett. Det er tusenvis og millioner av menn blant de stemmer som bærer dette frem også. Sosial fordømmelse skjer når folk generelt i samfunnet finner noe feil. DU kan velge å ikke oppleve det, ved å oppføre deg og utrykke deg anstendig. Din tanke er fri. Fantaser om akkurat hva du vil. DU velger om du skal holde deg såpass anstendig at du slipper sosial fordømmelse. Det er kun handlinger, i ord og gjerninger, som fordømmes. Om du velger å ikke klare å holde deg innenfor samfunnets normer og regler, de skrevne så vel som de uskrevne, det er ditt valg, men da får det sosiale reaksjoner, og det er slik et samfunn må fungere. Det er vårt viktigste sosiale organ og rettsvesen, som vår evne til å fungere sammen er grunnlagt på. Ingen fordømmelse, mobbing eller sosialt ubehag vil påføres deg om du gjør som folk flest; Aksepterer hva som er sosialt akseptert og ikke, og handler deretter. Ditt valg! Det er litt trist at du starter med å erklære at du ikke ønsker å lese det jeg skriver, da du er en av få her inne som tross alt er seriøs i disse diskusjonene, og ikke nøffer og grynter sammen med resten av det barnslige hylekoret her inne. Jeg "skjuler" mine fantasier ovenfor svært unge kvinner i den forstand at jeg ikke følger etter dem på gaten, ikke fisker opp tlfnr for så å sende slibrige meldinger, lusker rundt på diverse facebookkonti eller stiller dem i en situasjon der de ikke kan forlate situasjonen. Nå er uansett ikke jeg så ofte ute blant folk uansett. Men jeg mener det må kunne gå an å "invitere på kaffe" hvis man f.eks allerede er i en samtale, men jeg antar at du er uenig i dette også. Nå er det jo slik at sosiale regler i samfunnet kan være både flytende og foranderlige, det er jo ikke så lenge siden de sosiale reglene sa litt om mørkhudede på bussen i USA. Tyskerjentene i Norge fikk jo også sitt pass påskrevet pga "ikke akseptable handlinger", de fulgte jo bare sin seksuelle- og romantiske natur. Hvor kjenner du deg igjen, tror du? Vi skal vokte oss litt for å tillegge de sosiale lovene all makt. Det er ikke utelukkende på den måten man går fremover. Det er heller ikke så lenge siden homofile fikk lov å inngå partnerskap i Norge, og du har vel vært med såpass lenge at du vet at "moral i samfunnet" ikke er helt avkoblet fra jussen. De kunne jo velge å tilpasse seg, eller våge å kanskje si i fra litt om de samme sosiale reglene og hva som var passende oppførsel. "Gjør som vi sier og har bestemt, eller bli mobbet" er kanskje ikke det beste utgangspunkt å gå ut fra. Samfunnsautorisert mobbing er jo innarbeidet, og det stilles ikke ofte spørsmål rundt denne praksis. Tråden har nå blitt lang og uoversiktlig, jeg vil komme tilbake med et litt lengre innlegg om mine tanker rundt eldre mann/ung kvinne, med litt mer utvidede tanker i ny tråd om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 74728...0da 1
Maleficenta Skrevet 22. januar 2022 #255 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorvidt det er "grunnlag for å kritisere homofile" eller ei, har jo også noe med hvilke samfunnsholdninger som råder å gjøre. Det eksisterer så absolutt miljøer som kritiserer homofile også i dag, selv om de utgjør et forsvinnende mindretall, men særlig historisk sett har det jo stormet mye rundt denne gruppen. Hvilke grupper som kritiseres og henges ut, er jo også et produkt av tiden. Dette er jo en gruppe mennesker som har møtt mye motstand også i Norge. Men det er jo litt forskjellig hva det reageres på. Men at dere ikke finner noen grunn for å kritisere homofile, har jo ingen betydning så lenge det faktisk finnes mennesker som kritiserer og henger dem ut. Alle rettferdiggjør sin mobbing og uthenging med et rammeverk av begrunnelser. En penis i en mannlig rumpe er ekkelt for noen, mens en annen penis i en ung vagina er motbydelig for andre. Er det da fritt frem med spyeemojier og griseansikt? Mange hevder at det er ekkelt fordi den andre part liksom er forsvarsløs, men jeg tror egentlig dette er et forsøk på å sminke bort hetsingen. Det blir litt fristende for mange å nedvurdere den unge kvinnen i møte med den eldre mannen. En behandler/pasient-relasjon er ikke helt sammenlignbar, da pasienten i alle tilfeller vil ha konkrete plager som behandleren er autorisert til å behandle. Pasienten havner i et avhengighetsforhold til behandleren fordi behandleren har kontakt med dette mennesket utelukkende for å hjelpe denne personen med sine helserelaterte problemer. Denne personen er da helt avhengig av behandlers kompetanse og riktige vurderinger. En slik dynamikk vil jo ikke eksistere mellom en eldre mann og en ung kvinne som f.eks møtes på fjellet, på butikken eller i andre situasjoner der man er i en "nøytral" rolle. En eldre mann som møter en ung kvinne på f.eks malekurs, bokklubb, kafé e.l, er ikke i utgangspunktet i en rolle der det er forventet at denne mannen skal hjelpe kvinnen på noe slags vis, de møtes på samme sted med samme utgangspunkt. F.eks kan selve grunnen til at de møtes være felles fritidsinteresser o.l. Det kan ikke sammenlignes med en pasient som er syk og som er avhengig av legens kompetanse. I tillegg er f.eks legen på jobb og pasienten en del av inntekstkilden, noe som også er en betydelig forskjell her. Det er forventet at en lege oppfører seg profesjonelt i møte med en pasient, det ligger ikke samme forventninger til en eldre mann som møter en ung kvinne f.eks innenfor en fritidsaktivitet, dette foregår jo da ikke i det profesjonelle arbeidslivet der den ene part besitter spesialkompetanse som den andre part er avhengig av. Lege/pasient-relasjon viser jo egentlig at høyere alder ikke automatisk borger for høyere makt i relasjon, jmf at leger også kan ha eldre pasienter, og ville møtt på de samme problemer som følger av rollen. Men uansett avhenger jo dette av hva den eldre mannen tenker om den unge kvinnen. Problemet er vel gjerne at de fleste forventer at mannen bare ser på kvinnen som et trofé han vil ha fordi han er kåt, og ikke som et interessant menneske. Og da blir jo selvsagt responsen også deretter. Det er litt trist at du starter med å erklære at du ikke ønsker å lese det jeg skriver, da du er en av få her inne som tross alt er seriøs i disse diskusjonene, og ikke nøffer og grynter sammen med resten av det barnslige hylekoret her inne. Jeg "skjuler" mine fantasier ovenfor svært unge kvinner i den forstand at jeg ikke følger etter dem på gaten, ikke fisker opp tlfnr for så å sende slibrige meldinger, lusker rundt på diverse facebookkonti eller stiller dem i en situasjon der de ikke kan forlate situasjonen. Nå er uansett ikke jeg så ofte ute blant folk uansett. Men jeg mener det må kunne gå an å "invitere på kaffe" hvis man f.eks allerede er i en samtale, men jeg antar at du er uenig i dette også. Nå er det jo slik at sosiale regler i samfunnet kan være både flytende og foranderlige, det er jo ikke så lenge siden de sosiale reglene sa litt om mørkhudede på bussen i USA. Tyskerjentene i Norge fikk jo også sitt pass påskrevet pga "ikke akseptable handlinger", de fulgte jo bare sin seksuelle- og romantiske natur. Hvor kjenner du deg igjen, tror du? Vi skal vokte oss litt for å tillegge de sosiale lovene all makt. Det er ikke utelukkende på den måten man går fremover. Det er heller ikke så lenge siden homofile fikk lov å inngå partnerskap i Norge, og du har vel vært med såpass lenge at du vet at "moral i samfunnet" ikke er helt avkoblet fra jussen. De kunne jo velge å tilpasse seg, eller våge å kanskje si i fra litt om de samme sosiale reglene og hva som var passende oppførsel. "Gjør som vi sier og har bestemt, eller bli mobbet" er kanskje ikke det beste utgangspunkt å gå ut fra. Samfunnsautorisert mobbing er jo innarbeidet, og det stilles ikke ofte spørsmål rundt denne praksis. Tråden har nå blitt lang og uoversiktlig, jeg vil komme tilbake med et litt lengre innlegg om mine tanker rundt eldre mann/ung kvinne, med litt mer utvidede tanker i ny tråd om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 74728...0da kan ikke du bare godta at din markedsverdi er for lav til at du har sjans på unge jenter/damer? Hva har du egentlig å tilby dem? De ser bra ut men du? Kvinner og bryr seg om utseendet. Kvinner og tiltrekkes av unge pene menn. iallefall unge damer. En 18 åring er ganske overfladisk når det gjelder valg av mann 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #256 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorvidt det er "grunnlag for å kritisere homofile" eller ei, har jo også noe med hvilke samfunnsholdninger som råder å gjøre. Det eksisterer så absolutt miljøer som kritiserer homofile også i dag, selv om de utgjør et forsvinnende mindretall, men særlig historisk sett har det jo stormet mye rundt denne gruppen. Hvilke grupper som kritiseres og henges ut, er jo også et produkt av tiden. Dette er jo en gruppe mennesker som har møtt mye motstand også i Norge. Men det er jo litt forskjellig hva det reageres på. Men at dere ikke finner noen grunn for å kritisere homofile, har jo ingen betydning så lenge det faktisk finnes mennesker som kritiserer og henger dem ut. Alle rettferdiggjør sin mobbing og uthenging med et rammeverk av begrunnelser. En penis i en mannlig rumpe er ekkelt for noen, mens en annen penis i en ung vagina er motbydelig for andre. Er det da fritt frem med spyeemojier og griseansikt? Mange hevder at det er ekkelt fordi den andre part liksom er forsvarsløs, men jeg tror egentlig dette er et forsøk på å sminke bort hetsingen. Det blir litt fristende for mange å nedvurdere den unge kvinnen i møte med den eldre mannen. En behandler/pasient-relasjon er ikke helt sammenlignbar, da pasienten i alle tilfeller vil ha konkrete plager som behandleren er autorisert til å behandle. Pasienten havner i et avhengighetsforhold til behandleren fordi behandleren har kontakt med dette mennesket utelukkende for å hjelpe denne personen med sine helserelaterte problemer. Denne personen er da helt avhengig av behandlers kompetanse og riktige vurderinger. En slik dynamikk vil jo ikke eksistere mellom en eldre mann og en ung kvinne som f.eks møtes på fjellet, på butikken eller i andre situasjoner der man er i en "nøytral" rolle. En eldre mann som møter en ung kvinne på f.eks malekurs, bokklubb, kafé e.l, er ikke i utgangspunktet i en rolle der det er forventet at denne mannen skal hjelpe kvinnen på noe slags vis, de møtes på samme sted med samme utgangspunkt. F.eks kan selve grunnen til at de møtes være felles fritidsinteresser o.l. Det kan ikke sammenlignes med en pasient som er syk og som er avhengig av legens kompetanse. I tillegg er f.eks legen på jobb og pasienten en del av inntekstkilden, noe som også er en betydelig forskjell her. Det er forventet at en lege oppfører seg profesjonelt i møte med en pasient, det ligger ikke samme forventninger til en eldre mann som møter en ung kvinne f.eks innenfor en fritidsaktivitet, dette foregår jo da ikke i det profesjonelle arbeidslivet der den ene part besitter spesialkompetanse som den andre part er avhengig av. Lege/pasient-relasjon viser jo egentlig at høyere alder ikke automatisk borger for høyere makt i relasjon, jmf at leger også kan ha eldre pasienter, og ville møtt på de samme problemer som følger av rollen. Men uansett avhenger jo dette av hva den eldre mannen tenker om den unge kvinnen. Problemet er vel gjerne at de fleste forventer at mannen bare ser på kvinnen som et trofé han vil ha fordi han er kåt, og ikke som et interessant menneske. Og da blir jo selvsagt responsen også deretter. Det er litt trist at du starter med å erklære at du ikke ønsker å lese det jeg skriver, da du er en av få her inne som tross alt er seriøs i disse diskusjonene, og ikke nøffer og grynter sammen med resten av det barnslige hylekoret her inne. Jeg "skjuler" mine fantasier ovenfor svært unge kvinner i den forstand at jeg ikke følger etter dem på gaten, ikke fisker opp tlfnr for så å sende slibrige meldinger, lusker rundt på diverse facebookkonti eller stiller dem i en situasjon der de ikke kan forlate situasjonen. Nå er uansett ikke jeg så ofte ute blant folk uansett. Men jeg mener det må kunne gå an å "invitere på kaffe" hvis man f.eks allerede er i en samtale, men jeg antar at du er uenig i dette også. Nå er det jo slik at sosiale regler i samfunnet kan være både flytende og foranderlige, det er jo ikke så lenge siden de sosiale reglene sa litt om mørkhudede på bussen i USA. Tyskerjentene i Norge fikk jo også sitt pass påskrevet pga "ikke akseptable handlinger", de fulgte jo bare sin seksuelle- og romantiske natur. Hvor kjenner du deg igjen, tror du? Vi skal vokte oss litt for å tillegge de sosiale lovene all makt. Det er ikke utelukkende på den måten man går fremover. Det er heller ikke så lenge siden homofile fikk lov å inngå partnerskap i Norge, og du har vel vært med såpass lenge at du vet at "moral i samfunnet" ikke er helt avkoblet fra jussen. De kunne jo velge å tilpasse seg, eller våge å kanskje si i fra litt om de samme sosiale reglene og hva som var passende oppførsel. "Gjør som vi sier og har bestemt, eller bli mobbet" er kanskje ikke det beste utgangspunkt å gå ut fra. Samfunnsautorisert mobbing er jo innarbeidet, og det stilles ikke ofte spørsmål rundt denne praksis. Tråden har nå blitt lang og uoversiktlig, jeg vil komme tilbake med et litt lengre innlegg om mine tanker rundt eldre mann/ung kvinne, med litt mer utvidede tanker i ny tråd om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 74728...0da Hører hva du sier og registrerer at premissene i forståelsen er uforenelige. Du henviser til jevnbyrdighet, eksempelvis ved at man møtes med samme utgangspunkt over et malerkurs. Jeg sier at nøytraliteten ved kurs, fjellturer osv. er irrelevant da aldersdiskrepansen er det som representerer maktubalansen. Det er denne skjevheten som utgjør det uetiske. Det er opplest og vedtatt forlengst at både homofile og mørkhudede m.fl. har vært utsatt for hets og forfølgelse. Når jeg skriver at det er ingen grunn til å kritisere dem, mener jeg selvfølgelig ikke at førstnevnte ikke eksisterer, men at kritikken og forakten ikke er legitim. Det finnes ingenting uetisk ved å være mørk eller å like samme kjønn men det er det ved aldersforskjellen du søker aksept for. Grunnene til det har jeg skrevet om før her. Anonymkode: 58fdd...81e 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #257 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg "skjuler" mine fantasier ovenfor svært unge kvinner i den forstand at jeg ikke følger etter dem på gaten, ikke fisker opp tlfnr for så å sende slibrige meldinger, lusker rundt på diverse facebookkonti eller stiller dem i en situasjon der de ikke kan forlate situasjonen. Det du beskriver handler ikke om å skjule noe som helst, men om å oppføre seg sivilisert. Har man problemer med å oppføre seg sivilisert, så har man en diagnose, ikke et godt poeng. Til dere som bruker deres dyrebare tid på å svare denne mannen og forsøke å hjelpe han, tenk litt gjennom hvor mye vits det er å gjøre det. Jeg mener vi bør flytte fokuset over på de mennene vi har som klarer å oppføre seg sivilisert. Ikke la han her stikke av med den oppmerksomheten, som rettmessig tilhører helt andre menn. Anonymkode: 6a7f5...614 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #258 Skrevet 22. januar 2022 On 1/20/2022 at 8:51 PM, AnonymBruker said: «– Hvite menn diskuterer thailandske kvinner som om de snakker om biler eller forbruksvarer. De snakker som om de skal på shopping i Thailand.» Anonymkode: 58fdd...81e Det gjør hvite menn når de snakker om å sjekke norske kvinner også. Selvom alle har hørt om menn som omtaler kvinner som objekter betyr ikke det at flertallet menn er slik. At vi ikke finner ekte og gjensidig kjærlighet. Anonymkode: 1ee35...940 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #259 Skrevet 22. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det du beskriver handler ikke om å skjule noe som helst, men om å oppføre seg sivilisert. Har man problemer med å oppføre seg sivilisert, så har man en diagnose, ikke et godt poeng. Til dere som bruker deres dyrebare tid på å svare denne mannen og forsøke å hjelpe han, tenk litt gjennom hvor mye vits det er å gjøre det. Jeg mener vi bør flytte fokuset over på de mennene vi har som klarer å oppføre seg sivilisert. Ikke la han her stikke av med den oppmerksomheten, som rettmessig tilhører helt andre menn. Anonymkode: 6a7f5...614 Det holder ikke for TS å oppføre seg sivilisert. Det er jo det som er poenget. Han får ikke lov av samfunnet å ha sex med voksne kvinner uten å risikere hets av både kvinnen det gjelder og seg selv. Anonymkode: 1ee35...940
Trolltunge Skrevet 22. januar 2022 #260 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorvidt det er "grunnlag for å kritisere homofile" eller ei, har jo også noe med hvilke samfunnsholdninger som råder å gjøre. Det eksisterer så absolutt miljøer som kritiserer homofile også i dag, selv om de utgjør et forsvinnende mindretall, men særlig historisk sett har det jo stormet mye rundt denne gruppen. Hvilke grupper som kritiseres og henges ut, er jo også et produkt av tiden. Dette er jo en gruppe mennesker som har møtt mye motstand også i Norge. Men det er jo litt forskjellig hva det reageres på. Men at dere ikke finner noen grunn for å kritisere homofile, har jo ingen betydning så lenge det faktisk finnes mennesker som kritiserer og henger dem ut. Alle rettferdiggjør sin mobbing og uthenging med et rammeverk av begrunnelser. En penis i en mannlig rumpe er ekkelt for noen, mens en annen penis i en ung vagina er motbydelig for andre. Er det da fritt frem med spyeemojier og griseansikt? Mange hevder at det er ekkelt fordi den andre part liksom er forsvarsløs, men jeg tror egentlig dette er et forsøk på å sminke bort hetsingen. Det blir litt fristende for mange å nedvurdere den unge kvinnen i møte med den eldre mannen. En behandler/pasient-relasjon er ikke helt sammenlignbar, da pasienten i alle tilfeller vil ha konkrete plager som behandleren er autorisert til å behandle. Pasienten havner i et avhengighetsforhold til behandleren fordi behandleren har kontakt med dette mennesket utelukkende for å hjelpe denne personen med sine helserelaterte problemer. Denne personen er da helt avhengig av behandlers kompetanse og riktige vurderinger. En slik dynamikk vil jo ikke eksistere mellom en eldre mann og en ung kvinne som f.eks møtes på fjellet, på butikken eller i andre situasjoner der man er i en "nøytral" rolle. En eldre mann som møter en ung kvinne på f.eks malekurs, bokklubb, kafé e.l, er ikke i utgangspunktet i en rolle der det er forventet at denne mannen skal hjelpe kvinnen på noe slags vis, de møtes på samme sted med samme utgangspunkt. F.eks kan selve grunnen til at de møtes være felles fritidsinteresser o.l. Det kan ikke sammenlignes med en pasient som er syk og som er avhengig av legens kompetanse. I tillegg er f.eks legen på jobb og pasienten en del av inntekstkilden, noe som også er en betydelig forskjell her. Det er forventet at en lege oppfører seg profesjonelt i møte med en pasient, det ligger ikke samme forventninger til en eldre mann som møter en ung kvinne f.eks innenfor en fritidsaktivitet, dette foregår jo da ikke i det profesjonelle arbeidslivet der den ene part besitter spesialkompetanse som den andre part er avhengig av. Lege/pasient-relasjon viser jo egentlig at høyere alder ikke automatisk borger for høyere makt i relasjon, jmf at leger også kan ha eldre pasienter, og ville møtt på de samme problemer som følger av rollen. Men uansett avhenger jo dette av hva den eldre mannen tenker om den unge kvinnen. Problemet er vel gjerne at de fleste forventer at mannen bare ser på kvinnen som et trofé han vil ha fordi han er kåt, og ikke som et interessant menneske. Og da blir jo selvsagt responsen også deretter. Det er litt trist at du starter med å erklære at du ikke ønsker å lese det jeg skriver, da du er en av få her inne som tross alt er seriøs i disse diskusjonene, og ikke nøffer og grynter sammen med resten av det barnslige hylekoret her inne. Jeg "skjuler" mine fantasier ovenfor svært unge kvinner i den forstand at jeg ikke følger etter dem på gaten, ikke fisker opp tlfnr for så å sende slibrige meldinger, lusker rundt på diverse facebookkonti eller stiller dem i en situasjon der de ikke kan forlate situasjonen. Nå er uansett ikke jeg så ofte ute blant folk uansett. Men jeg mener det må kunne gå an å "invitere på kaffe" hvis man f.eks allerede er i en samtale, men jeg antar at du er uenig i dette også. Nå er det jo slik at sosiale regler i samfunnet kan være både flytende og foranderlige, det er jo ikke så lenge siden de sosiale reglene sa litt om mørkhudede på bussen i USA. Tyskerjentene i Norge fikk jo også sitt pass påskrevet pga "ikke akseptable handlinger", de fulgte jo bare sin seksuelle- og romantiske natur. Hvor kjenner du deg igjen, tror du? Vi skal vokte oss litt for å tillegge de sosiale lovene all makt. Det er ikke utelukkende på den måten man går fremover. Det er heller ikke så lenge siden homofile fikk lov å inngå partnerskap i Norge, og du har vel vært med såpass lenge at du vet at "moral i samfunnet" ikke er helt avkoblet fra jussen. De kunne jo velge å tilpasse seg, eller våge å kanskje si i fra litt om de samme sosiale reglene og hva som var passende oppførsel. "Gjør som vi sier og har bestemt, eller bli mobbet" er kanskje ikke det beste utgangspunkt å gå ut fra. Samfunnsautorisert mobbing er jo innarbeidet, og det stilles ikke ofte spørsmål rundt denne praksis. Tråden har nå blitt lang og uoversiktlig, jeg vil komme tilbake med et litt lengre innlegg om mine tanker rundt eldre mann/ung kvinne, med litt mer utvidede tanker i ny tråd om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 74728...0da Jeg antok at det motargument ville komme, og lurte på om jeg skulle skrive om hvilke faktorer som medfører at noen urettferdige og urimelige holdninger dør ut når mennesker begynner å protestere mot dem, og tenke selv istedenfor å bare akseptere. Holdninger og fordommer som er fremmet av religion, aggressiv politikk og ut av at noe/noen tviholder på en makt de egentlig ikke er berettiget til å ha kan bekjempes, og rettes opp i, og gjør det når folk blir mer opplyste og begynner å tenke selv. Som moderne mennesker i fredstid kan, og gjør. Holdninger du ønsker å fremme og få anerkjennelse for går derimot andre veien når folk blir mer opplyst og begynner å tenke selv, fordi det er holdninger og fordommer som springer ut av folks ektefølte følelse av rett og galt. Prosessen angående det du vil ha aksept for går rett og slett motsatt vei enn prosesser ved å anerkjenne homofiles rettigheter, nå når folk forkaster religion, aggressiv politikk og at kirke, menn og mennesker som tidligere ble født med urimelig makt skal få beholde slik makt over andres meninger. At gamle menn hadde rett på altfor unge kvinner, og ikke fikk konsekvenser av trakassering, tydelige lyster og kåthet, og til og med overgrep mot kvinner VAR realiteten TIL folk sto opp mot uretten ved at kvinner ikke gis samme verdi som menn, og at menns seksualitet var overordnet kvinner og kvinners opplevelser ved ting. I land som ligger etter Norge i at kvinner og kvinners rettigheter ikke anerkjennes kan fremdeles menn ta seg altfor unge kvinner, uten sosiale konsekvenser i fordømmelse av det. Det du ønsker forkastes av at mennesker blir mer opplyst og frie til å la egen moral og egne følelser råde, istedenfor at religion og makt hos enkelte styrer urimelig. At homofiles rettigheter ble annerkjent kommer av det motsatte, at når religion mistet makt over folket, og de begynte å tenke selv, ble mer opplyste og frie til å la egen moral og egne følelser råde, så ble det mer og mer tydelig at fordømmelse av homofile var grunnleggende feil. Så du sammenligner to ting som går i helt forskjellig retning på bakgrunn av at folk ikke lenger gir noen instanser, et kjønn og noen mennesker urimelige mye makt til å sette standard for alle. Det blir helt feil. Du kan lage så mange tråder du vil, men du kommer ikke til å få det som du vil, akkurat av årsakene til at homofiles rettigheter nå anerkjenner: At folk nå er for opplyste og trygge til å la noe eller noen styre "sannheten " ut fra urimelige makt, men tenker selv og bruker egen moral og følelse av rett og galt som ledetråd angående holdninger. Du kjemper en tapt sak. Menn har ikke lenger rett til å følge sine lyster på bekostning av kvinners opplevelser ved det, og det vil neppe snu. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå