Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2022 #181 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): — En homofil mann som sjekker opp en annen voksen mann er selvsagt ikke noe problem. Er han 70 og sjekker opp en gutt på 19, er det ikke bra. Anonymkode: e4664...e87 Gamle "queens" gjør sånt hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #182 Skrevet 18. januar 2022 Ser på denne tråden: Som et stjerne eksempel på «hverdagsrasisme» i mot menn, som er litt eldre. Anonymkode: e245c...d8e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #183 Skrevet 18. januar 2022 O.G. skrev (27 minutter siden): Gamle "queens" gjør sånt hele tiden. I følge klisjéene, ja, men en del av den eldre garde queens er vel gått i grav nå, og dagens generasjon kan være mer bevisst kanskje. Jeg vet ikke. Uansett er 70-19 ikke bra, kunne nesten vært oldefaren… Anonymkode: e4664...e87
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #184 Skrevet 18. januar 2022 Det er slitsomt når menn skal forklare kvinner at kvinners opplevelser ikke er sanne. 99,5 % av alle kvinner: -Det er ekkelt og skremmende når mye eldre menn viser seksuell interesse overfor helt unge kvinner. Menn på internett: - Det er diskriminering! Dere er misunnelige! Forresten så liker dere det! NEI, VI LIKER DET IKKE! Og når voksne kvinner sier fra, er det ikke fordi vi er misunnelige på unge kvinner, men fordi vi husker hvordan det var. Som OG sa, vi vil beskytte dem, lillesøstrene, venninnene, kollegene, døtrene våre. Anonymkode: e4664...e87 15
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2022 #185 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I følge klisjéene, ja, men en del av den eldre garde queens er vel gått i grav nå, og dagens generasjon kan være mer bevisst kanskje. Jeg vet ikke. Uansett er 70-19 ikke bra, kunne nesten vært oldefaren… Anonymkode: e4664...e87 Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #186 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser på denne tråden: Som et stjerne eksempel på «hverdagsrasisme» i mot menn, som er litt eldre. Anonymkode: e245c...d8e Det er jo virkelig synd på dere eldre menn som ikke får lov å trakassere unge jenter uten at noen skal fortelle dere hvor motbydelige dere er. Virkelig. Dere er de virkelige ofrene her i verden. Ingen har det verre enn dere. Det må være forferdelig å bli utsatt for denne type rasisme. Jeg føler med deg Anonymkode: bb99d...fb8 14
Trolltunge Skrevet 18. januar 2022 #187 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå skal vi huske på at man allerede fra 18 års alder kan stemme på ulike partier ved stortings- kommune- og fylkesvalg. Avgjørelsene man tar i slike valg er av betydning for mange menneskers hverdag, og krever innsikt og refleksjon. Valget bærer en større konsekvens for langt flere mennesker enn hvem man velger å være sammen med i den private sfære, det har større betydning enn hvem man velger å gå til sengs med. Det ligger større konsekvenser i bunn ved å avgi sin stemme enn å avgjøre hvem man ønsker en seksuell relasjon til, og om man evt vil takke ja til en seksuell invitt der all informasjon ligger fremme i dagen ,og denne blir presentert uten skjulte hensikter. Vi aksepterer uten problemer at en ung kvinne på 18 år skal kunne delta i samfunnsdebatten og også bestemme landets utvikling fire år fremover i tid. (med valg som gjerne strekker seg utover en større rekkevidde enn dette tidsrom) Vi aksepterer også at man ved samme alder er gammel nok til å føre vogntog med enorme krefter, og behandling av disse kjøretøyene krever både refleksjonsevne, innsikt og et modent sinn som er i stand til å forstå egen førende rolle i et landskap med ulike utfordringer som hver krever handling basert på refleksjon. Ja, man fører krefter der andres liv står på spill. Jeg ser svært lite infantilisering ovenfor de unge mennesker som behandler dette enorme rullende skadepotensiale, som i verste fall kan føre til andres død ved uoppmerksomhet og manglende konsekvenstenkning. Mønsteret er gjerne at voksne kvinner ikke liker det for dem litt forstyrrende bilde at en eldre mann kan ønske seg å ha sex med en veldig ung kvinne, og gjerne vil gripe til dette litt stakkarslige bilde at en ung kvinne på f.eks 18 år er det litt skadede dådyret med tre bein, fanget i et hjørne av en bengalsk tiger. Problemet med denne fremstilling er at den sjeldent brukes konsekvent, infantiliseringen og den litt lette stakkarsliggjøring begrenses til et par forhåndsplukkede situasjoner, som gjerne passer overens med sitt samfunnssyn. Den unge kvinne forflytter seg raskt fra tenkende, selvbevisst individ med ansvar i samfunnet, til en inkompetent, ung person som ikke forstår psykiske eller fysiske signaler, og som vil bli overkjørt i møte med en eldre person. Vi godtar at hjernen er fullt ut utviklet nok til at personen evner å handle korrekt i dette handlingsrom. Vi må kanskje bryte ned hva sex mellom to mennesker er i sin alminnelighet. Sex mellom to mennesker er en aktivitet man gjør sammen, et ungt menneske med samtykkekompetanse vet hva sex innebærer og hvordan det foregår. Det kan sammenlignes med å ta et slag biljard, med den forskjell at begge kan få fysisk nytelse av denne aktiviteten. Vi forutsetter selvsagt at den eldre mannen er observant og lytter både til verbal kommunikasjon, og ikke minst fysiske signaler. Spørsmålet er hva den eldre mannen forstår med denne aktivitet som ikke den unge kvinnen på 18 år greier å gripe tak i. Sex er jo gjensidig mekanikk mellom to mennesker, prinsippene er de samme uavhengig av alder på mannlig partner. Spørsmålet er om du og andre kvinner vil godta og erkjenne denne samtykkekompetanse på samme måte som dere vil godta et ungt, myndig menneskes rolle i samfunnet med alle de valg dette menneske er i stand til å ta, med det ansvar det innebærer i langt mer vidtspennende problemstillinger enn et fysisk samleie. Ikke minst også i samspill med eldre mennesker i andre situasjoner. Hvis en ung kvinne ikke ønsker seksuell kontakt med en eldre mann, er utveien av denne hendelse den samme som hvis mannen var 25 eller 30. At mannen som sender den seksuelle henvendelsen er mindre fysisk attraktiv, trenger ikke dermed bety at situasjonen er mer skummel, fordi oppførselen jo vil være den samme, og at redsel snarere betinger en viss oppførsel snarere enn et visst utseende på avsender av seksuell invitt. Kjernespørsmålet er hva som er forskjellen på at en 70 år gammel mann spør om sex enn at en 25 år gammel mann spør om det samme. Den eldre mannen aksepterer den unge personens grenser, men det er ikke dermed sagt at den eldre mannen ikke skal få lov til å spørre den unge personen om hvordan denne personen stiller seg til gjeldende tematikk. Jeg er klar over at ditt utgangspunkt har basis i en forventet rolle ut i fra alder, og at det er dette som skal være utgangspunktet for den påståtte ubehagelighet i disse situasjonene, men løsningen her er å kommunisere at eldre menn har en seksualitet, sine ønskede preferanser og kan ha de samme tanker som en ung mann tidlig i 20-årene. Mine innlegg tar som oftest som utgangspunkt å heller forsøke å alminneliggjøre eldre menns tanker om unge kvinner, vi tenker selvsagt ikke likt om dette, det gjør ingen, men mange av oss har disse tankene, men velger som oftest å ikke kommunisere dem. Med denne kunnskap i bunn, vil forhåpentligvis unge mennesker heller bare evt si nei, og gå videre med sitt, snarere enn å gripe tastaturet fatt og fortelle om "det helvetes svinet som våget å uttrykke interesse." Jeg bruker en del tid på homofili fordi homofili i likhet med seksuell appetitt på unge kvinner har blitt møtt med fordømmelse av enkeltindivider i samfunnet, der basis for kritikken ofte har tatt utgangspunkt i at avsender av kritikk har følt et ubehag ved å tenke på disse menneskers seksuelle preferanser. Således bør vi spørre oss om vi skal fortsette å fordømme disse menneskenes preferanser, eller om vi heller skal godta at de begge har sin opprinnelse fra det samme område i hjernen. Mobber du en eldre mann fordi han kunne tenkt seg sex med en ung kvinne, mobber du i praksis også en homofil mann fordi denne kunne tenke seg sex med en annen mann. Det jeg er uenig med kvinnene her inne om, er hvor interaksjonen mellom en eldre mann og en ung kvinne skal stoppe, eller snarere hvorvidt hendelsen skal kunne forekomme ute i samfunnet. Kvinnene vil som oftest mene at situasjonen ikke skal finne sted, jeg mener situasjonen skal stoppe etter et evt "nei." Anonymkode: 74728...0da Nå er jeg snart 47 år, og jeg har til dags dato, verken som ung eller godt voksen, opplevd at unge gutter, voksne menn eller eldre menn jeg ikke allerede hadde et forhold til har pent og pyntelig stilt et høflig spørsmål til meg om jeg ville ha sex, og så kunne jeg høflig takke ja eller si nei til den forespørselen. Det er ingen normal oppførsel, uansett alder på mann eller kvinne. Mulig det finnes noen tullinger som spør direkte om slikt på nettet, men jeg regner med at oppegående menn ,uansett alder, skjønner at det er en så dårlig fremgangsmåte at de ikke gjør det slik. Det jeg derimot har opplevd mye av er menn som har gitt direkte utrykk for at de ville ha sex med meg, men et høflig spørsmål uteble. Det har bare blitt konstantert. Utrolig lite tiltalende oppførsel, og det hadde det også vært om de "høflig" spurte rett ut om jeg ville ha sex med dem, fordi det i seg selv er uhøflig oppførsel å spørre så direkte. Det er ikke slik sjekking foregår. Ikke for dem som kan sjekking iallefall, og lykkes med det. Jeg må si at jeg lurer på i hvilken sammenheng du mener at det er ok å spørre en kvinne rett ut om hun vil ha sex med deg. Altså bortsett fra om det er prostituerte man snakker med. Hva er innledning til å kunne stille et slikt direkte spørsmål til en kvinne? At du ser en flott kvinne i butikken, i nabolaget, i baren, på fjellet, eller at du bare sender ut slike "høflige" forespørsler til mengder av unge kvinner på nettet, og håper på at en til slutt svarer ja? 7
Hespe3 Skrevet 18. januar 2022 #188 Skrevet 18. januar 2022 Kåre Kverulant skrev (7 timer siden): Nei det jeg mener er at alder er urelevant når man diskuterer hva som er sjekking og hva som er seksuell trakassering. Det kan jeg være enig i, men poenget var vel at det ser ut til at det er flere godt voksne/eldre menn som ser ut til å ha litt problemer med å oppfatte hvor grensen mellom disse går. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #189 Skrevet 18. januar 2022 Men å bli tiltrukket seksuelt av en ung kvinne ned fin kropp, på f.eks 18, er det feil? Anonymkode: e245c...d8e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #190 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): GEORGE CLOONEY???? husker jenter på 12 og 60 synes han var kjekk. Her må du jekke deg ned. Anonymkode: 4a6bf...823 ÅherreGUD, maser dere ennå om Geroge Clooney?? Det ble gjort et poeng tidligere, nemlig at å nevne George Clooney som bevis avslører avsenderes alder. Clooney er min mors kjærlighet og hun er i midten av femtiåra. Neste generasjon likte Brad Pitt fra Troja, som var 39 i Troja, men hadde babyface og så ut som han var 20. Google det. Unge kvinner på tyve liker ikke menn som ser ut som de er førti.Det er virkelig bare menn som føler seg berettiget til å bevise noe sånt. Du finner ingen under førti som har hekta på Clooney. Det er i så fall et avvikstilfelle. Til og med forhold hvor det er ti års forskjell mellom mannen og kvinnen er langt utenfor normalen. Normalen er, statistisk sett: et forhold der mannen er 2-3 år eldre. Anonymkode: 5330d...bbd 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #191 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men å bli tiltrukket seksuelt av en ung kvinne ned fin kropp, på f.eks 18, er det feil? Anonymkode: e245c...d8e Nei, det er ikke feil, men jeg vil ikke være sammen med en sånn mann. Og det er det nok mange kvinner som tenker. At fantasiene løper løpsk og at man kan bli tent av andre er noe alle føler på, men de fleste vil ikke ha en mann hvis seksualitet er betinget av at kroppen er ung, nei. De fleste kvinner vil ha en mann med noe mer raffinert smak, en mann hvis seksualitet springer mer løpsk enn å rette seg mot unge kvinner. For meg så er det rett og slett for rigid og overflatisk. Min eks og jeg hadde et ganske åpent forhold og snakket om hvem man ble tent på. For han, og for meg, var det både opp og ned i alder, og kåtskapen handlet om kvinnen eller mannens fremtreden. Det var noe sensuelt med de vi ble tent på og det handlet ikke om kropp og fin hud. Dette tenker mange kvinner, og de fleste vil ikke være sammen med en som er opptatt av yngre kvinner som gruppe. Anonymkode: 5330d...bbd 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #192 Skrevet 18. januar 2022 Må si jeg ikke har lest hele innlegget ditt TS for det er veldig langt. Men leste en god del og jeg kan si meg enig med deg i én ting. Jeg forstår at du synes det bli feil å kalle dere for griser. Men å kritisere det hvis eldre menn har sex med eller legger an på noen veldig unge bør absolutt være lov. Der bør det lov å sette hardt mot hardt i forhold til hva man personlig mener om saken. At det kan gjøres på en konstruktiv måte er helt greit for meg, for det er uansett på den måten man får gitt flest gode argumenter og i noen tilfeller kan komme til en felles forståelse. Ellers synes jeg det at man får "mobben imot seg" slik du skriver i forhold til hva folk tenker/føler om dette er noe man bare må godta, for nå er det jo sånn at svært mange av oss mener det er noe uetisk med dette og vi har helt valide argumenter for det. Selv om noen ikke er enige også. Anonymkode: cfa85...92a 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #193 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, det er ikke feil, men jeg vil ikke være sammen med en sånn mann. Og det er det nok mange kvinner som tenker. At fantasiene løper løpsk og at man kan bli tent av andre er noe alle føler på, men de fleste vil ikke ha en mann hvis seksualitet er betinget av at kroppen er ung, nei. De fleste kvinner vil ha en mann med noe mer raffinert smak, en mann hvis seksualitet springer mer løpsk enn å rette seg mot unge kvinner. For meg så er det rett og slett for rigid og overflatisk. Min eks og jeg hadde et ganske åpent forhold og snakket om hvem man ble tent på. For han, og for meg, var det både opp og ned i alder, og kåtskapen handlet om kvinnen eller mannens fremtreden. Det var noe sensuelt med de vi ble tent på og det handlet ikke om kropp og fin hud. Dette tenker mange kvinner, og de fleste vil ikke være sammen med en som er opptatt av yngre kvinner som gruppe. Anonymkode: 5330d...bbd Jeg sier ikke at han trenger å være opptatt av yngre kvinner som gruppe. Eller at han ikke kan elske en kvinne på egen alder. Men det hadde jo vært å benekte naturen dersom det var galt å føle noe seksuelt. Det hele minner om en båttur jeg var på, hvor dama til en kopis sa hun skulle klore ut øynene på ham om han kasta et blikk til på ei ung jente i rød bikini. Synes det å se og fantasere er noe helt annet en å prøve å sjekke opp ei 30år yngre jente. Anonymkode: e245c...d8e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #194 Skrevet 18. januar 2022 Skjønner ikke enkelte menns syke trang til å snakke om eget underliv samt deres følelse av berettigelse. Jeg har ikke behov for å få dine PRIVATE sexfantasier rett i fleisen og du har ingen rett på aksept for dine HANDLINGER Anonymkode: 58fdd...81e 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #195 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 21.56): Den seksuelle lavalderen på 16 er IKKE til for at godt voksne skal ligge med sekstenåringer. En godt voksen person og en tenåring vil ALDRI være jevnbyrdige. Det er altfor stor risiko for utnyttelse. Det er den voksnes ansvar å ikke gjøre noe med/mot den unge som kan skade vedkommende. Og ja, grooming, manipulasjon, sex kan være skadelig. Anonymkode: 23e3a...e12 Utnyttelse? Når begge er over den seksuelle lavalder, og samtykker, så skal ikke du eller jeg blande oss og dømme. Skam deg. Var selv superforelsket i en på 46 da jeg var 16. En herlig tid! Nå er jeg snart 40, og takknemlig for de deilige opplevelsene med denne mannen, og andre eldre menn jeg møtte senere. Tror det er mye sjalusi bak hetsen av slike forhold. Og så er det liksom en "lovlig" og godtatt form for mobbing, det er feighet og politisk korrekthet blandet sammen. Anonymkode: 51850...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #196 Skrevet 18. januar 2022 Hvordan var nå denne MEME-en igjen: "If it can to talk, it is old enough to consent!" Men fra spøk til alvor så jeg synes man skal holde seg til "alder delt på 2 pluss 7" som absolutt nedre grense! Så får alt under være ens fantasi. Anonymkode: 63ae2...03a 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #197 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg sier ikke at han trenger å være opptatt av yngre kvinner som gruppe. Eller at han ikke kan elske en kvinne på egen alder. Men det hadde jo vært å benekte naturen dersom det var galt å føle noe seksuelt. Det hele minner om en båttur jeg var på, hvor dama til en kopis sa hun skulle klore ut øynene på ham om han kasta et blikk til på ei ung jente i rød bikini. Synes det å se og fantasere er noe helt annet en å prøve å sjekke opp ei 30år yngre jente. Anonymkode: e245c...d8e Ja, det er det, men samtidig har du ikke noe grunnlag for å analysere denne fordringen. Hvis typen hennes er en som glor, og særlig på unge jenter, så skjønner jeg den. Nå hadde jeg ikke sagt noe sånn til ham - hadde dette vært noe han drev med, hadde jeg rett og slett aldri vært sammen med ham. Jeg vil ikke ha en kjæreste som synes det er naturlig å sitte og fantasere om andre damer i nærheten av meg. Det tror jeg heller ikke de fleste gjør, etter pubertet. De fleste mennesker kaster et blikk på det fine, tenker oi eller wow, og så er man ferdig. Så får man bestemme individuelt om man gidder å være sammen med en man får inntrykk av sitter ved siden av og faktisk dyrker mer omfattende fantasier om andre. Jeg gidder ikke. Han eller hun kan få ha sin natur i fred, men jeg gidder ikke å ha noe med denne naturen hans å gjøre. Å få inntrykk av at den andre parten faktisk sitter og fantaserer om å pule en annen mens man er i nærheten er ikke fett, heller ikke for menn, etter min erfaring. Menn er ikke mindre sjalu enn kvinner. Anonymkode: 5330d...bbd 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #198 Skrevet 19. januar 2022 Hjernen er ikke ferdig utviklet før passert tyve år. Så ja, syke pedofantasier fra en med 50 års ferdig utviklet hjerne og livserfaring. Nøff. Anonymkode: 58fdd...81e 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #199 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjernen er ikke ferdig utviklet før passert tyve år. Så ja, syke pedofantasier fra en med 50 års ferdig utviklet hjerne og livserfaring. Nøff. Anonymkode: 58fdd...81e Pedofili er at man er seksuelt tiltrukket av barn før puberteten, TS er en gris men han er ikke pedofil. Folk må slutte å slenge ut pedofili i hytt å vær. En 19 åring er voksen og kalle dette pedofili er direkte idiotisk. Anonymkode: bc141...005 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #200 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 21.47): Jeg er en mann godt oppe i årene som har lært meg å skjule en av mine seksuelle preferanser når jeg ferdes ute i samfunnet. Hvis jeg offentlig sier at jeg gjerne kunne hatt sex med en 19 år gammel kvinne, kan det medføre sosiale konsekvenser, ja, det kan til og med påvirke ansettelsesforhold. Arbeidsgivere graver jo gjerne frem mye informasjon om potensielt nye arbeidstagere, og de står fritt til å ansette hvem de måtte ønske. Derfor har jeg klokelig nok i hele mitt yrkesaktive liv holdt min munn lukket om denne tornefulle og aggresjonsfremkallende problemstilling. Er man på kollisjonskurs med en stor mengde mennesker og «vanlige meninger,» blir man gjerne også vurdert negativt. Derfor har vi oppe i årene gjennom et langt liv lært oss å lukke matboksen i møte med Ola Ola, Kari og resten av gjengen. Enkelte meninger er det sosialt selvmord å si offentlig, og dette er gjerne en av dem, i hvert fall hvis man samtidig er gammel nok til å huske både Oddvar Brå og John F. Kennedy. Når man i realiteten ikke kan snakke om dette ute i det offentlige, blir den eneste realistiske løsningen å taste tankene ned på tastaturet, for så å sende inn innlegget. Men responsen er vel kanskje i dette tilfelle nesten verre enn hva den ville vært hvis man snakket med disse menneskene ute på gata om gjeldende problemstilling. Eldre menn med seksuell appetitt på unge kvinner, blir kalt for dyr og ekle insekter, med hallelujarop og stående ovasjoner fra både andre deltagende aktører, og ikke minst mer passive tilskuere til seansen. Men hvorfor er det helt ok å kalle enkelte mennesker for dyr? En gris er mindre intelligent enn et eksemplar av arten Homo Sapiens Sapiens, selv om den relativt sett er blant de smartere dyrene vi kjenner til. Den spiser møkkete mat og ruller seg i gjørme. Den blir sendt på slaktehuset og spist av mennesker som ikke er vegetarianere. Hvorfor kan jeg ikke få oppleve å bli kalt et menneske, som du som avsender også er. Sammen kan vi være to mennesker som kommuniserer over internett. Hvorfor skal det være greit å kalle eldre menn for et dyr? Jeg har spurt mange ganger om dette, den vanligste respons er at «æsj, fordi det er ekkelt og vemmelig!!!!!», gjerne fulgt opp av en sjøarmada av spy- og grisesmilyer. Dette er en av de vanligste responsene til gjeldende spørsmål. Det finnes helt sikkert mennesker der ute som mener at homofile, overvektige folk, personer med brannskader i ansiktet etc er ekle (jeg er ikke en av dem), men rettferdiggjør det faktum at du hisser deg opp og har ekle bilder i ditt hode å kalle andre mennesker for griser, rovdyr, «helvetes predatorer», «ekle semi-pedo», «kåte geitebukk» etc? Hvorfor skal ditt syn på hva som er ekkelt rettferdiggjøre hetsing av andre mennesker og stygge, personlige angrep? Homofile har i alle år blitt kalt mange stygge ting av f.eks konservative kristne, og særlig før 1993 var dette ganske utbredt rundt omkring. Også her har mye av forsvaret for slik uthenging og negative betegnelser vært forankret i avsenders eget moralske syn, nemlig at homofil praksis i følge de samme kristne er uanstendig, usømmelig, ukristelig og, ikke minst, ekkelt. Homofile har i dag sitt rettmessige vern mot hets og ringeakt pga sin seksuelle preferanse, men er du en mann i 60- eller 70-årene, finnes det i realiteten ingen beskyttelse mot hets rettet mot ditt seksuelle mønster, din seksuelle preferanse og dine uttrykte ønsker. Vi blir vernet mot klare voldstrusler innenfor rimelighetens grenser, men toget stopper også til gjengjeld der. En homofil som kalles for jævla gris basert på sin seksuelle legning, hadde i utgangspunktet hatt en god sak hadde denne personen valgt å rapportere meldingen videre. (med god grunn). Det er ikke tillatt å hetse personer basert på seksuell legning. Og det er helt legitimt. En mann på 70+ som gjerne kan tenke seg sex med en kvinne på 19 år, får derimot mobben mot seg, trusler om vold og tvangskastrering er ikke uvanlig, en av de klare forskjeller er at disse innleggene får stor støtte både i antall kommentarer, og ikke minst i antall «upvotes», som dere unge vel kaller det. Men hvor går deres grense for hets? Er det virkelig greit å hetse andre mennesker bare fordi dere selv ikke kunne tenkt dere å replikere de beskrevne ønskede handlinger? Strekker ikke det varme samfunnsengasjement seg lengre enn til foretrukne og forhåndsutvalgte grupper, der personer som ikke er like «A4», og som skriver om sine ønskede handlingsforløp, og ikke minst hvem som blir kurtisert, bare kan seile sin egen sjø? Bør det ikke helst handle om hva som blir skrevet, og ikke hvem man er? En person kan ikke, etter min mening, med troverdighet, forsvare homofile eller LHBT-personers seksuelle uttrykk i samfunnet hvis man samtidig er en del av høygaffelmobben som skal ta eldre menn som kunne tenke seg sex med en veldig ung kvinne. Man kan ikke på innpust tale i mot mobbing, mens man på utpust selv mobber utvalgte og utskjelte grupper i samfunnet. Er man mot mobbing, har man i utgangspunktet forpliktet seg til å være et talerør mot mobbing og hets på generelt grunnlag, man kan ikke sile ut utvalgte grupper etter kantineprinsippet, og plutselig gi sitt offentlige engasjement mot mobbing på båten etter eget forgodtbefinnende. I mitt utopiske samfunn skal alle personer slippe hets rettet mot sin seksuelle identitet, og selv om bare hets mot legning spesifikt er nevnt i den norske straffelov, vet de fleste av oss at legning også er en del av din seksuelle identitet, som altså innbefatter hvem du kunne tenke deg å ha sex med. Personlig ser ikke jeg den store forskjell på ordene «din jævla homo» og «din jævla, ekle mannsgris», eller for den saks skyld «din kåte geitebukk med hengeballer.» Jeg tror ikke du hadde vunnet en gjennomsnittlig lottosum hvis du hadde satset dine hardt opptjente penger på at innlegget med de sistnevnte alternativ hadde stukket av med flest «upvotes.» (ja, jeg henger med i tiden). Kanskje noen kan forklare forskjellen? Helst med litt mer dybde enn at «den ene gruppen er det ikke lov å hetse» eller andre lignende banaliteter. Vi kan jo ta likhetene før noen av dere beveger dere ut på de eventuelle forskjellene: - Både en homofil person og en eldre heterofil mann har seksuelle preferanser, og kan finne på å uttrykke disse i offentlig forum - Både «din jævla homo» og «din jævla mannsgris» har basis i hva mottaker av ordene tenner seksuelt på. - Begge ytringer er sterkt nedsettende, fiendtlige og hetsende. - I begge tilfeller vil avsender av ordene basere disse på hva vedkommende synes er normale eller «stuerene» seksuelle uttrykk, basert på sitt eget moralske syn. Men så kommer problemet, bør ikke den heterofile, tilårskomne mann også slippe slike meldinger? De fleste er enige i at homofile, bifile, transpersoner etc, etc skal slippe slike meldinger? Det jeg savner, er at slike meldinger rettet mot eldre, heterofile menn blir tatt tak i i samfunnet, og at offentlig avstand til slike meldinger uttrykkes i langt større grad enn de tre komma fem personer som stort sett melder i fra om at det kanskje ikke er så greit med slike meldinger til personer som tross alt bare uttrykker sine fantasier og seksuelle ønsker. Kanskje vil dere hevde at homofile personer f.eks forelsker seg i jevnbyrdige personer, den eldre mannen er for voksen for den unge kvinne et cetera. Men hva om dette f.eks kun gjelder sex? I Norge har vi en seksuell lavalder på 16 år. Personer over denne alder blir ansett som myndige når det kommer til å ta avgjørelser rundt hvem man ønsker sex med. Vi har ingen problemer med å slippe de unge, håpefulle ut i trafikken, sende dem på vinmonopolet eller til stemmeurnene ved stortings- eller fylkes- og kommunevalg, de to siste eksempler innebefatter avsgjørelser med langt større ringvirkninger og alvorlighetsgrad. Kan det da være en idé å utvide denne tillit til samspill med andre mennesker? Som mange andre personer, jeg forsvarer ikke aktiv manipulasjon, jeg er bare ikke tilhenger av å automatisk putte denne ingrediens i salatbollen uten å se på den aktuelle problemstilling i detalj. I stedet for disse nyanser, druknes heller trådene i hobbypsykologi, hobbypsykiatri og generell hets. «Den eldre mannneeenn kan faen meg ikke være vel bevart!!!» «ÆSJ, jeg spyyyr av slike som deg! Hengeballe!» Forsøk et lite tankeeksperiment; forestill dere at dette ikke var en mann på 70 år som skrev om en kvinne på «et par og tyve». Mottaker var en homofil mann, lesbisk kvinne eller en transperson. Bytt ut «den eldre mannen» med «den homofile mannen», «den lesbiske kvinnen» osv. Hvordan hadde dette sett ut mener dere? Det er ikke til å stikke under en krakk at både respons til disse meldinger, og det generelle forsvaret, hadde vært langt mer flammende og gnistrende hadde mannen vært homofil og ikke heterofil, og i 20-årene og ikke 70. «Ja, men homofili er medfødt» vil noen kanskje innvende. Ja, forskning tyder på det. Helt enig. Men seksuelle preferanser er også nevrokjemiske impulser i hjernen, i likhet med «homofile tanker», nevronene kommuniserer med hverandre og danner en nevrokjemisk helhet i hjernen. Vi står fortsatt igjen med at den eldre mannen blir hetset for sine seksuelle tanker. Jeg mener det ikke er greit å hetse andre mennesker basert på sin seksuelle preferanse, og avgrenser det ikke til bare legning. Vi må begynne med folkeskikk, og heller utvise interesse og saklig imøtegåelse av andres nedtastede tanker, og la høygaflene og hetsende uttrykk heller bli liggende. Tell heller til ti før hendene tar til tastaturet snarere enn å skrive ti illsinte innlegg mot den eldre mannen. Jeg mener at en 70 år gammel mann kunne hatt et fint seksuelt forhold til en samtykkende kvinne fra f.eks 18 år og oppover. Nå er dette uvanlig, men alt for ofte mener folk at dette automatisk hadde vært utnyttelse fra mannens side, og at mannen dermed er et forferdelig menneske og derfor fortjener grise-, geitebukk- og kakerlakksammenligninger. Tenk om den eldre mannen bare vil kvinnen vel og har tålmodighet i senga med vedkommende person. Tenk om den eldre mannen bare ønsker å gi kvinnen tilfredsstillelse i senga. Tenk om den eldre mannen mener at kvinnen når som helst kan trekke seg fra den seksuelle relasjon. Tenk om den eldre mannen bare ønsker å skrive om sine tanker og slippe hets og personlige angrep. Hvorfor er dette egentlig så forferdelig? Mitt ønske for fremtiden er mer åpenhet, mer forståelse, mer høflighet, mindre hets og bedre skjerming mot hets uansett hvem du som menneske tiltrekkes av, ikke bare skjerming av utvalgte grupper. Et varmere samfunn, med andre ord. Hjertesukk fra pensjonert mann. Anonymkode: 74728...0da Du burde jo heller være oppgitt på "brødrene" dine som gjør alt så himla vanskelig for deg, de har sviktet deg. Anonymkode: 5ca22...b55 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå