Gå til innhold

Hva mener dere er skikkelige «drittjobber»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Opp med skatt, ja. Leger burde også få mer.

Anonymkode: fe7a7...f3a

Hva med radiografer, vernepleiere, helsearbeidere, bioingenører og alle andre yrkene innen helse, skal de også økes tilsvarende opp til 1 mill. som sykepleiere? Eller er det kun leger og sykepleiere som skal ha en vesentlig økning i lønn? 

Hvor mange mennesker gjelder dette? Eller det mest interessante er hvor mye må skatten økes for en gjennomsnittlig person for at alle disse menneskene skal avlønnes med 1 mill? 

 

Anonymkode: a4346...761

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbet som kokk, det var en drittjobb uten like. 

Anonymkode: 47236...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (3 minutter siden):

Nå blir dette litt på siden av tråden, men vi glemmer hvor mye utdanning som går forut for dette. Grunnen er vel at det tildels er obligatorisk og staten betaler. Ser en historisk på det er det nå 3 år på ungdomsskole så 3 på videregående og tilslutt 3 for å få bachelor.

Når det gjelder lønn bør vel dette komme som et resultat av lønnsforhandlnger der de vurderer jobben som gjøres og inntekt for bedriften. 

Det har sykepleie til felles med ALLE andre høyere utdanninger. Men enig i at lønningen må opp. Kanskje med 50-100 000 tenker jeg er fair.

Anonymkode: c17c6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det å være telefonselger må være noe dritt til jobb. 

Barnehage

Sykehjem

Renholder

Søppelkjørere

Septikk tank vasker som noen nevnte

Veldig rutine arbeid der det aldri er noe variasjon

Anonymkode: eda0a...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er vel hjelpepleiere som tørker rumper, eller?

Anonymkode: 5fce3...f08

Ikke her jeg jobber, vi gjør alle det samme, bortsettfra at sykepleiere kan gi injeksjoner og ta blodprøver...Er bare dårlige sykehjem som ikke bruker den ressursen hjelpepleiere er 

Anonymkode: 8afcc...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Alle jobber med mye støy, småbarn i skolen og barnehage. 

Viktig å presisere at jeg ikke ser ned på disse yrkene, all kreditt til de som arbeider med små bråkete barn. Jeg derimot hadde ikke holdt ut en dag... 

Anonymkode: a4346...761

Det er sykt slitsomt å jobbe med barn i skolen, og jeg tviler på fremtiden i yrket nesten hver dag. Det jeg syns er vanskeligst er å ha overskudd til de elevene som trenger det mest; de med adferdsvansker og andre utfordringer som setter tålmodigheten på prøve.

Det er derimot veldig givende med de normale barna som gir deg like mye positivt tilbake, og hvor ikke hver eneste lille bagatell er en stor kamp å måtte ta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har sykepleie til felles med ALLE andre høyere utdanninger. Men enig i at lønningen må opp. Kanskje med 50-100 000 tenker jeg er fair.

Anonymkode: c17c6...49c

Jada, og det er lett å glemme.

Nå skal ikke jeg ta stilling til lønnsforhandlinger, men synes bruk av lave stillingsbrøker og ekstravakter er en skam i omsorgsyrkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage! Var ille før pandemien, men nå er det enda verre..! 

- Barnehagelærer som ser seg om etter ny jobb!

Anonymkode: dc0af...03c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det er lite som skjer og dagene er eviglange.

Anonymkode: 4feaf...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Teatrica skrev (1 time siden):

Telefonselger - det er dritt både for kunde og selger.

Enig. Det er det verste.

Callsenter-operatører er de nye fyrstikkpikene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ufaglærte jobbene som likevel er godt betalt, asfaltlegging, søppeltømming. 

Anonymkode: bec15...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er vel hjelpepleiere som tørker rumper, eller?

Anonymkode: 5fce3...f08

I en ideell verden ja, men ikke i dagens samfunn. Kommunene sparer så kraftig at de kun tar seg råd til noen få faste ansatte (sykepleiere) som må gjøre alle de jobbene som er kuttet bort. En vanlig arbeidsdag for en sykepleier på sykehjem består i tillegg til pasientkontakt og medisinering, også matlaging, vasking, aktivisering (velferdstiltak for de eldre og syke) og alle oppgavene en hjelpepleier ville ha gjort. "Alle" kan jobbe på sykehjem, og det gjør jobben til den ene faglærte sykepleieren på vakt ekstra strevsom da vedkommende har ansvar for en eller flere personer som surrer rundt og ikke er helt sikker på hva og hvordan man gjør. Det leies også ofte inn utenlandsk arbeidskraft, og da kommer utfordringene med språkvansker og misforståelser. Og eldre mennesker som blir sinte når de ikke forstår eller blir forstått av de ansatte som skal stelle dem.

Ideelt sett hadde det i tillegg til sykepleiere vært ansatt faglærte hjelpepleiere, kokk, rengjøringspersonale og aktivitører. Sikkert flere arbeidsområder sykepleiere tar seg av som de burde ha sluppet.

En god sykepleier er mye mer verdt enn bachelorgraden h*n har. Sykepleiere jobber ræva av seg, blir utkommandert i tide og utide og får ikke stort annet enn et klapp på skuldra som takk. Jo mer de løper rundt for å rekke over alle de ekstra arbeidsoppgavene på en mest effektiv og økonomisk måte, jo bedre unnskyldninger finner politikerne for at nedskjæringene fungerer helt utmerket, og at det fremdeles er rom for flere kutt og innsparinger.

 

 

 

Anonymkode: c9c25...485

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De ufaglærte jobbene som likevel er godt betalt, asfaltlegging, søppeltømming. 

Anonymkode: bec15...e81

Jeg har alltid tenkt at asfaltlegging er noe jeg kunne likt, men jeg hadde neppe likt å bo på brakke mandag til torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber man ikke trives i er en drittjobb. 
 

Ellers for min del det telefonsalg. 

Anonymkode: 52f3b...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleier og barnehagetante. Orker ikke å drive stell og tørke rumper hele dagen.

Anonymkode: a7990...3d8

Ante ikke at noen brukte ordet "barnehagetante" i 2022. :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et bedre spørsmål hadde vært «hva er ikke drittjobb?»

Spøk til side, alle jobber er viktig for at samfunnet skal gå rundt - men personlig skulle jeg gjerne vunnet nok millioner på en eller annen form for tipping så jeg aldri hadde trengt å jobbe igjen… med Nie dom helst 😅

Anonymkode: bb769...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen jobber i Norge som er skikkelige drittjobber. Men i norsk målestokk er nok bonde og militære yrker de verste. Dårlig betalt, grusomt slit, fryktelig vær... Bo i gokk

Anonymkode: 6ece8...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En drittjobb er en jobb man mistrives i. Vi er heldigvis ulik. 

Anonymkode: 68ac4...71d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...