Gå til innhold

Høyere skatt uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så på mitt nav nå at min januar utbetaling er krympet med ca 300 kr,  betaler altså 300 kr mer i skatt i måneden i år enn i fjor. Har ikke jobbet eller endret inntekt, forstår ikke hvorfor? Trodde heller det skulle bli motsatt, at uføre skulle få litt skattelette nå? 

Anonymkode: 87e19...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så på mitt nav nå at min januar utbetaling er krympet med ca 300 kr,  betaler altså 300 kr mer i skatt i måneden i år enn i fjor. Har ikke jobbet eller endret inntekt, forstår ikke hvorfor? Trodde heller det skulle bli motsatt, at uføre skulle få litt skattelette nå? 

Anonymkode: 87e19...b92

Hvorfor trodde du det? Jeg må betale 200kr mer.. men vet om noen som får 400 mer i mnd.. 

Anonymkode: e3a51...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så på mitt nav nå at min januar utbetaling er krympet med ca 300 kr,  betaler altså 300 kr mer i skatt i måneden i år enn i fjor. Har ikke jobbet eller endret inntekt, forstår ikke hvorfor? Trodde heller det skulle bli motsatt, at uføre skulle få litt skattelette nå? 

Anonymkode: 87e19...b92

Det har ingenting med NAV å gjøre. Det har med skattekortet inne på Skatteetaten å gjøre, som blir justert hver desember, hvor følgene av dette skattekortet kommer i januar. 

Du må jo beregne skatt og skatteprosent/skattetabell, og sørge for at du betaler riktig skatt på rett inntekt, helt uavhengig om du har trygd eller lønn. 

Anonymkode: a0f18...70d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten skattelette i 2022. Jeg får 300 mer i mnd.

Anonymkode: ed04c...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke og vurdere tallene som er lagt til grunn for ditt skattekort. 

Har sett at nav har gjort feil på dette årets skattekort, så lurt å sjekke det. Skatteetaten.no

Husk at skattekortet ikke nødvendigvis sier noe om hva din faktiske skatteprosent blir til slutt, det er det vi har skattemeldingen for.

Anonymkode: 561f4...43b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man ha prosenttrekk eller tabell? Når man kun har uføretrygd?

Anonymkode: e3a51...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bør man ha prosenttrekk eller tabell? Når man kun har uføretrygd?

Anonymkode: e3a51...360

Akkurat det samme, siden en skatter det samme.

Anonymkode: ed04c...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bør man ha prosenttrekk eller tabell? Når man kun har uføretrygd?

Anonymkode: e3a51...360

Jeg kjører prosenttrekk. Da vet jeg nøyaktig hva jeg betaler hver måned i skatt. Og da vet jeg at skatten iløpet av året blir akkurat slik jeg ønsker den skal bli. 

Anonymkode: a0f18...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvorfor får noen skattelette, men ikke andre?

Anonymkode: e3a51...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjører prosenttrekk. Da vet jeg nøyaktig hva jeg betaler hver måned i skatt. Og da vet jeg at skatten iløpet av året blir akkurat slik jeg ønsker den skal bli. 

Anonymkode: a0f18...70d

Som er det samme med trekktabell.

Anonymkode: ed04c...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men hvorfor får noen skattelette, men ikke andre?

Anonymkode: e3a51...360

Alle uføre får det til syvende og sist dette år ved oppgjøret.

Anonymkode: ed04c...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men hvorfor får noen skattelette, men ikke andre?

Anonymkode: e3a51...360

Med mindre du tjener mer enn 600 000 - 700 000 så får du skattelette. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som er det samme med trekktabell.

Anonymkode: ed04c...d16

Joda, innenfor en fast lønn så er det det. Men når man kan velge så er det jo greit å bare toddle av for fast prosenttrekk, og ferdig med det. 

Anonymkode: a0f18...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor trodde du det? Jeg må betale 200kr mer.. men vet om noen som får 400 mer i mnd.. 

Anonymkode: e3a51...360

Hva kommer det av? Vet du hvorfor du må betale mer?  Har ikke arbeids  inntekt som sagt, så ingenting er endret siden i fjor, eller de  siste 5 årene før det. Inntekten er helt lik som tidligere år.  Trodde jeg skulle få skattelette fordi uføre og andre med lav inntekt skulle få skattelette med ny regjering, og etter hva jeg har lest av diverse nyheter med kalkulatorer var det noen hundrelapper opp jeg skulle, ikke ned. Har ikke høy trygd, men kommer rett over grensa for bostøtte/strømstøtte. Strømregning på 3000, de 300 kr ned istedetfor opp merkes veldig godt nå... 

Anonymkode: 87e19...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva kommer det av? Vet du hvorfor du må betale mer?  Har ikke arbeids  inntekt som sagt, så ingenting er endret siden i fjor, eller de  siste 5 årene før det. Inntekten er helt lik som tidligere år.  Trodde jeg skulle få skattelette fordi uføre og andre med lav inntekt skulle få skattelette med ny regjering, og etter hva jeg har lest av diverse nyheter med kalkulatorer var det noen hundrelapper opp jeg skulle, ikke ned. Har ikke høy trygd, men kommer rett over grensa for bostøtte/strømstøtte. Strømregning på 3000, de 300 kr ned istedetfor opp merkes veldig godt nå... 

Anonymkode: 87e19...b92

Ring likningskontoret og be om en begrunnelse, da får du rettet opp feil dersom det skulle være det.

Anonymkode: 726fa...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ok, men hvorfor får noen skattelette, men ikke andre?

Anonymkode: e3a51...360

Det er forskjell på forskuddstrekk og utlignet skatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva kommer det av? Vet du hvorfor du må betale mer?  Har ikke arbeids  inntekt som sagt, så ingenting er endret siden i fjor, eller de  siste 5 årene før det. Inntekten er helt lik som tidligere år.  Trodde jeg skulle få skattelette fordi uføre og andre med lav inntekt skulle få skattelette med ny regjering, og etter hva jeg har lest av diverse nyheter med kalkulatorer var det noen hundrelapper opp jeg skulle, ikke ned. Har ikke høy trygd, men kommer rett over grensa for bostøtte/strømstøtte. Strømregning på 3000, de 300 kr ned istedetfor opp merkes veldig godt nå... 

Anonymkode: 87e19...b92

Aner ikke hvorfor.. har justert ned årsinntekten og, men kommer fortsatt til at jeg må betale mer

Anonymkode: e3a51...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du sjekket skattekortet? Det tar vel utgangspunkt i inntekt og formue fra ligningen 2020, hvis jeg husker riktig. Derfor er det viktig å sjekke og korrigere beløpene på skattekortet hvis det har vært endringer siden da.

 

Anonymkode: 13922...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aner ikke hvorfor.. har justert ned årsinntekten og, men kommer fortsatt til at jeg må betale mer

Anonymkode: e3a51...360

Men hva med de andre tallene dine? Har du boliglån for eksempel? Annen gjeld med renter? Har du sett over alle tallene?

Uføretrygden blir justert opp littegrann hvert år i mai måned. Dette kan det være tatt høyde for i det litt økte skattetrekket ditt? I fjor eller forfjor fikk jo uføre økt trygden med flere tusenlapper. Det kan slå ut på skattetrekket, selvfølgelig.

Anonymkode: ff3d7...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva med de andre tallene dine? Har du boliglån for eksempel? Annen gjeld med renter? Har du sett over alle tallene?

Uføretrygden blir justert opp littegrann hvert år i mai måned. Dette kan det være tatt høyde for i det litt økte skattetrekket ditt? I fjor eller forfjor fikk jo uføre økt trygden med flere tusenlapper. Det kan slå ut på skattetrekket, selvfølgelig.

Anonymkode: ff3d7...57e

Ikke boliglån eller gjeld forøvrig.. synes bare det er rart at andre i samme situasjon får mer utbetalt, mens jeg må betale mer i skatt. Men for all del, 200kr er ikke verdens undergang.

Anonymkode: e3a51...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...