Gå til innhold

**


løpesko

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva i alle dager har ishavsrøya gjort for noe galt da?

Anonymkode: 37807...a92

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embryoet ligger godt beskyttet i plommesekken frem til ca uke 5. Først da er det du som forsyner det. 
 

Dette går med andre ord helt fint. 

Anonymkode: 907db...e27

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å leve som vanlig før man vet man et gravid. Mange har gjort som deg og det går helt fint. Tenk når våre mødre fikk oss, med ny mindre sensitive testet og mindre restriksjoner mht svangerskap og hva man bør og ikke bør. Slapp av 🙂

Anonymkode: 81808...a78

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

For et hysteri.

Anonymkode: a125c...652

Det er slemt å kalle folk for hysteriske.

TS, dette går nok helt fint. Veldig mange har drukket før positiv test, uke 1-3 er jo veldig tidlig! Når man tar test ved IKM er man vel i uke 4 allerede og de fleste lever jo vanlig frem til da. Uke 1-2 er man ikke en gang gravid, altså har ikke hatt eggløsning, så da har alkohol absolutt ingenting å si. 

Badstu er heller ikke såpass farlig at det er noe du skal bekymre deg over :) Iallfall ikke så tidlig. Ikke ishavsrøye heller, det var jo snakk om ett måltid.

Legg vekk bekymringene og gled deg over graviditeten ❤️ 

Anonymkode: 16eb7...fa0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

løpesko skrev (Akkurat nå):

Leste at røye kunne inneholde kvikksølv...

Ett måltid går nok helt fint. Hadde du spist det ukentlig gjennom hele svangerskapet hadde det vært noe annet. 

At du har levd som normalt fram til forventet mens og positiv test er uproblematisk. Lev som gravid fra nå og legg fra deg bekymringene.

 

Anonymkode: 156a2...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

løpesko skrev (30 minutter siden):

Takk for svar. Kanskje jeg er hysterisk, men det er vanskelig å ikke være det. Jeg kunne ikke så mye om alle disse helserådene og tok det med ro. Helt til jeg fant ut at det finnes et hav av anbefalinger og alle disse mulige syndromene og misdannelsene. 

Welcome to parenthood. Dette er bare starten på et helt liv med bekymringer. 

Det er EKSTREMT vanlig å være redd for det du nevner. Blar du litt bakover i postene her, vil du se at ca hvert 10 innlegg handler om dette. 

Du kommer ikke til å ta abort på grunn av dette, og burde det ikke heller. Det har nok gått helt fint. Som én nevner her, så blir ikke barnet koblet på din blodstrøm før etter noen uker :) 

Disse bekymringene kommer du til å legge fra deg snart, men da kommer det nye. Det er livet som gravid/mor for de aller fleste, dessverre. 

Var forresten akkurat som deg, og første graviditet hadde jeg ikke peiling på at det fantes SÅ MANGE regler. Klarte å gjøre masse ting feil: tok badstue, spise mykost, feil fisk på sushien osv. Ut kom en frisk unge i alle fall :) 

Anonymkode: cce38...358

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å leve som man ikke er gravid frem til man finner ut at man er gravid. Jeg vil påstå at sikkert 80 % av venninnene mine har drukket mens de var gravide - før de fant det ut. Og alle sammen har friske unger. Så nå er det bare å ta folat, unngå alkohol og prøve å slappe av! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 1 og 2 var ikke befruktning skjedd engang, så de bekymringene kan du legge helt fra deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 16 år siden, da jeg var 18 så røyket jeg weed et par ganger til jeg var rundt 7 uker på vei. Vi feiret også bursdagen til bestevenninnen min med langt mer enn 3 glass vin. 
 

Ungen er i dag en flott tenåring, flink på skolen, trener, sosialt oppegående og ja, rett og slett en helt vanlig normal ungdom. 
 

(Ikke at jeg tenker at det er innafor å røyke weed, men hey, jeg var 18🤡

Anonymkode: 07a45...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

løpesko skrev (52 minutter siden):

Jeg skal prøve å chillen og ta det videre med legen. Trøster meg med at det finnes mange i min situasjon og at jeg ikke er den første til å drite meg ut. 

Du har jo ikke gjort noe galt, og har absolutt ikke dritt deg ut! Tror det er fåtallet som kutter ut all alkohol, badstu og gud vet hva, med en gang man slutter med prevensjon. Prøv å slapp av, og heller gled deg til tiden framover. ❤️

Anonymkode: 704f5...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

løpesko skrev (3 timer siden):

Hva hadde dere gjort i samme situasjon? 

Levd som gravid fra nå av, bl.a. spist folat. 

Jeg har vært gravid tre ganger. Den første gangen var jeg på julebord før jeg visste om graviditeten, den tredje gangen var jeg på utenlandsferie. Begge disse gangene drakk jeg vin - jeg var ikke full, men heller ikke kjørbar.

Den endre gangen tok jeg positiv test rett før ferien og drakk derfor ikke. Da spontanaborterte jeg etter 11 uker. 

De to andre svangerskapene ble det utmerkede barn av. 

Tidligere tok det mye lenger tid før man fikk vite sikkert om man var gravid eller ikke. Man måtte levere urinprøve på apotek eller hos lege, og "alt" var ikke farlig slik som nå. F.eks. var det mye vanligere at gravide røykte. Før abortloven var det også en god del som forsøkte å kvitte seg med uønskede fostre ved å innta både det ene og det andre - mange av dem uten hell.

Det hadde gått mange skadde mennesker omkring hvis det hadde vært så lett å påføre fosteret en skade de aller første ukene som mange later til å tro i dag.

Fortsatt er det noen som må streve i årevis for å bli gravide, og man kan ikke skru av hele resten av livet av den grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, baldrian said:

Levd som gravid fra nå av, bl.a. spist folat. 

Jeg har vært gravid tre ganger. Den første gangen var jeg på julebord før jeg visste om graviditeten, den tredje gangen var jeg på utenlandsferie. Begge disse gangene drakk jeg vin - jeg var ikke full, men heller ikke kjørbar.

Den endre gangen tok jeg positiv test rett før ferien og drakk derfor ikke. Da spontanaborterte jeg etter 11 uker. 

De to andre svangerskapene ble det utmerkede barn av. 

Tidligere tok det mye lenger tid før man fikk vite sikkert om man var gravid eller ikke. Man måtte levere urinprøve på apotek eller hos lege, og "alt" var ikke farlig slik som nå. F.eks. var det mye vanligere at gravide røykte. Før abortloven var det også en god del som forsøkte å kvitte seg med uønskede fostre ved å innta både det ene og det andre - mange av dem uten hell.

Det hadde gått mange skadde mennesker omkring hvis det hadde vært så lett å påføre fosteret en skade de aller første ukene som mange later til å tro i dag.

Fortsatt er det noen som må streve i årevis for å bli gravide, og man kan ikke skru av hele resten av livet av den grunn. 

Det var jo like farlig å røyke eller drikke alkohol den gangen som nå, man visste bare ikke om det. 

Ikke at det er så relevant for TS sin situasjon da jeg tenker det er så tidlig at det ikke er noe fare, men sånne utsagn er så dumt, som å si at vi nå har funnet på masse farer som ikke var farlig før. For sånn er det ikke. 

Anonymkode: 16eb7...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke at det er så relevant for TS sin situasjon da jeg tenker det er så tidlig at det ikke er noe fare

Det var mitt poeng også.

I tillegg til at det ofte gikk forbausende bra tidligere også, selv om man vet mye mer om dette temaet nå. 

Det er ingen tvil om at røyk og store mengder alkohol er skadelig for fosteret.  Men det er slett ikke sikkert at alle "forbudene" mot matvarer og aktiviteter (som har variert ganske mye i de årene jeg har vært voksen) har like mye for seg. De skaper bare unødig stress for de gravide.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Jeg hadde en heftig fyllekule når jeg var 4 uker på vei. Hadde også bihulebetennelse i 3 uker fra uke 6-9 og måtte ta paracet i flere dager. Så jeg var også kjempe paranoid. Hadde også blitt utsatt for kraftige kjemikalier helt i starten. 

Det er litt bedre nå som jeg har vært på 2 ultralyder å sett at alt ser bra ut. Slapper litt mer av nå enn i starten. Vurderte også faktisk abort fordi jeg var redd jeg hadde påført skade. Nå er ikke babyen født enda, så kan ikke vite helt sikkert om alt er bra, men er ikke like bekymret lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...