AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #221 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og det meste av soya produsert i Brasils ødelagte regnskog... Anonymkode: 1c544...aa3 Rundt 85-90% av all soya som er produsert er produsert for å mate 80 milliarder husdyr. Ikke lur deg selv. Anonymkode: b5e89...7bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #222 Del Skrevet 18. januar 2022 Torstein skrev (25 minutter siden): Ja, finn en sak som er verre enn kumelk du, ett sted sånn at Bondelaget kan juble for subsidiene sine som vrir markedskreftene bort fra de beste alternativene. Uansett hvordan du vrir og vender på det, kuer vil aldri bli mer miljøvennlig enn vegansk mat. Mandelmelk er ikke det vanligste substitutter for melk heller. Leser svaret ditt som at du ser at du tok helt feil. Da er du litt på vei. Og jo, kuer kan være mer miljøvennlig enn vegansk mat. Faktisk kan kuer og andre beitedyr binde mer drivhusgasser enn de slipper ut når det blir gjort skikkelig! Dette er bevist mange ganger. Og faktisk kan kuer og andre beitedyr reversere ørkenifisering! Dette har Allan Savory og hans team gjort i flere tiår nå med godt hell. De får ørkenområder til å bli fruktbare igjen. Hvorfor tror du åkere må ligge brakk i flere år av og til? Åker tar næring ut av jorda. Beiting tilfører næring til jorda. Anonymkode: ba147...3d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Torstein Skrevet 18. januar 2022 #223 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Og det meste av soya produsert i Brasils ødelagte regnskog... Anonymkode: 1c544...aa3 Ja, la dem produsere melk gjennom kuer istedet for, da blir det mye skog igjen der nede. Problemet du peker på er overbefolkning. Det er vi enige om, for mange folk her på jorda, så la oss fjerne kuene i hvert fall. Subsidiene som bøndene får forteller i seg selv at det de driver med ikke har mye for seg. De subsidieres med mer enn de tjener. Endret 18. januar 2022 av Torstein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #224 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I rettferdighetens navn trenger man ikke slippe dyr løs i naturen for å ivareta dyrevelferd. De kan gå mer eller mindre fritt på store gårder, slik mange bønder faktisk gjør også. Ellers er "hva skal vi gjøre med alle dyra" ikke et spesielt godt argument, for vi kan slutte å produsere flere dyr. Det er litt som å argumentere for at vi hjelper triste smådyr ved å kjøpe dem fra dyrebutikken: det hjelper det ene dyret, men det holder i gang en industri som totalt sett forårsaker mer lidelse. Men skal jeg kutte ut animalske produkter av etiske hensyn, må jeg vite med sikkerhet at det jeg da spiser ikke forårsaker enda mer lidelse og skade på miljøet, og det er ikke så lett når det meste av næringen må komme fra utlandet. Det er også et spørsmål om mengder, altså hvor mye næring vi får ut per areal eller per dyr, og i det perspektivet er animalske produkter klart overlegne. Og så er det selvsagt et spørsmål om helse. Det har bredt seg en oppfatning om at planter er sunnere for oss enn kjøtt, men det er feil. Vi ville i så fall være den eneste arten i historien som får bedre helse av å spise noe annet enn det vi beviselig har spist i millioner av år og har blitt tilpasset til av evolusjonen. Anonymkode: d5ea1...eb0 Ei ku kan leve i 14 - 15 år - hvem skal ta seg av dem disse årene? Bøndene må bruke arealene til å dyrke grønnsaker og andre vekster de kan tjene penger på. Det vil være svært få bønder som vil bruke tid og penger på slått til dyr de ikke tjener noe på. Anonymkode: c9a4b...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hmhmm Skrevet 18. januar 2022 #225 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg er ikke en kalv, så nei drikker ikke morsmelken som er beregnet på kalver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #226 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ei ku kan leve i 14 - 15 år - hvem skal ta seg av dem disse årene? Bøndene må bruke arealene til å dyrke grønnsaker og andre vekster de kan tjene penger på. Det vil være svært få bønder som vil bruke tid og penger på slått til dyr de ikke tjener noe på. Anonymkode: c9a4b...5bf Tror kuen hadde foretrukket å reduseres i antall fremfor å føde kalver som blir tatt fra dem,pumpet for melk, igjen og igjen til de til slutt får lov å avslutte sirkelen på middagsfatet som en 3 for 2 burger. Anonymkode: 35a99...125 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 18. januar 2022 #227 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg drikker lite melk, men den melka jeg drikker er kumelk. Samboeren min drikker melk til frokost hver dag. Jeg bruker kumelk og fløte i matlaging - og en del ost, og også yoghurt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #228 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror kuen hadde foretrukket å reduseres i antall fremfor å føde kalver som blir tatt fra dem,pumpet for melk, igjen og igjen til de til slutt får lov å avslutte sirkelen på middagsfatet som en 3 for 2 burger. Anonymkode: 35a99...125 Hvorfor kan du ikke svare på spørsmålet? Anonymkode: c9a4b...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #229 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 20.58): Prøver du å rasjonalisere bort at du drikker alkohol og støtter en industri som dreper flere millioner. Kan vi kalle deg for ondskapsfull som støtter en sånn industri? Anonymkode: 8db22...311 Nei, jeg drikker aldri alkohol. Anonymkode: 3610f...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #230 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 21.08): Litt nysgjerrig, dere som er helt imot melk, er dere veganere eller bruker dere andre dyreprodukter unntatt meieriprodukter? Anonymkode: 8a2eb...fc7 Ja, jeg er veganer, og jeg avstår fra alle produkter fra dyr/som er testet på dyr. Anonymkode: 3610f...f57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 18. januar 2022 #231 Del Skrevet 18. januar 2022 Drikker mindre melk nå enn før, men liker det godt. Er litt forbannet over at helmelk ikke tilbys som skolemelk da.. Tåler ikke meieriprodukter fra sydligere strøk. Er slett ingen sinnsyk veganer, men jeg synes kyllingindustrien begynner å bli råtten... direkte perverst. Men er veldig glad i kylling.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 18. januar 2022 #232 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man trenger ikke bo på landet for og vite hvordan dyrene har det. Det kan man fint finne ut med research online. Anbefaler deg og gjøre din egen research så skjønner du fort hvor jævlig dyrene har det! selv her i norge! Anonymkode: 101cc...81a Stakkars deg, så fullstendig naiv. Håper du hverken spiser ost, yogurt eller noen andre melkeprodukter. Er det kloden du tror du redder eller er det kuene? Hva vil du gjøre med kuene da? Slakte dem? Det vil de sikkert like. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #233 Del Skrevet 18. januar 2022 Stina234 skrev (4 minutter siden): Stakkars deg, så fullstendig naiv. Håper du hverken spiser ost, yogurt eller noen andre melkeprodukter. Er det kloden du tror du redder eller er det kuene? Hva vil du gjøre med kuene da? Slakte dem? Det vil de sikkert like. Ikke glem at kuene blir avlet opp for så å bli slaktet uansett. De formerer seg ikke naturlig. Anonymkode: b0bca...c57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #234 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ikke glem at kuene blir avlet opp for så å bli slaktet uansett. De formerer seg ikke naturlig. Anonymkode: b0bca...c57 Når du får sluppet dem ut i naturen vil de formere seg den første sommer før de fryser eller sulter hjel første vinteren. Kanskje beste å slippe dem fri på høsten så de ikke rekker å pare seg før de pines til døde av sult eller frost. Anonymkode: c9a4b...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #235 Del Skrevet 18. januar 2022 1 hour ago, Stina234 said: Stakkars deg, så fullstendig naiv. Håper du hverken spiser ost, yogurt eller noen andre melkeprodukter. Er det kloden du tror du redder eller er det kuene? Hva vil du gjøre med kuene da? Slakte dem? Det vil de sikkert like. Ikke meg du skriver nedsettende til her, men dette er et spørsmål som har kommet flere ganger i denne tråden, det har såvidt blitt besvart også. Hva er sansynligheten for at hele verdens befolkning våkner opp i morgen og kollektivt sier "Hey! Fra og med i dag skal jeg ikke røre ett eneste produkt som kommer fra kyr!" Jeg vil hvertfall estimere det til null, null prosent sannsynlighet for at det skjer. Det en kan håpe på derimot er at fler og fler vil få øynene opp for hvor egoistisk og umoralsk det er å utnytte dyra for en smaksopplevelse vi fint hadde klart oss uten, eventuelt om de ser hensynet til miljøet og kutter på grunn av det. Det vil ta mange mange år, over disse årene vil flere bønder som har basert sin profitt på utnyttelse av dyr se at det ikke lønner seg lengre og etterhvert legge ned, ikke alle på en gang altså. Tenk bare 10 år tilbake og se forskjellen! Det går riktig vei, men det går sakte. Det vil alltid være de som må gå forran og tåle hets, mens andre vil holde igjen fordi det er mest behagelig. Om 50 år kan man forhåpentligvis se hoderystende tilbake på vår behandling av dyr. Innen den tid vil vi også ha laboratoriedyrket kjøtt som har tatt over markedet. Anonymkode: 64242...422 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #236 Del Skrevet 18. januar 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje tar jeg feil, men jeg oppfattet innlegget som et svar til de som rakker ned på oss som drikker melk, og kaller oss egoistiske, ekle, jævlige, late og alt som er... For nei, jeg er ingen av delene selv om jeg drikker melk. Jeg donerer flere tusen hvert år til diverse veldedige organisasjoner, både store og små, som hjelper dyr - til tross for at jeg tjener svært lite og nesten ikke har noe til overs. I løpet av 2 måneder har jeg gitt bort over 3000 kr til en privatperson som redder syke og hjemløse katter i Tyrkia. 3000 kroner er 1/5 av hele månedslønna mi. Hvor mange av de som har kalt oss som drikker melk stygge ting, kan si det samme? Jeg kjøper alltid økologisk/frittgående/lokalt/det beste alternativet når jeg har penger til det og det er tilgjengelig. Nok en gang, hvor mange kan si det samme? Det er en liten del av befolkningen totalt, i allefall. Jeg bruker gjenbruksposer på butikken. Gjør alle de som har kalt oss stygge navn her inne i tråden det? Hva med å sortere alt av søppel i hjemmet - inkludert tøy, som jeg forøvrig bruker til det faller fra hverandre før det kjøpes nytt? Eller hva med å kompostere eget matavfall så det ikke fraktes frem og tilbake unødvendig? Hva med å plukke opp søppel jeg ser liggende på veier og gater, skoger og stier? Jeg spytter ikke ut så mye som en tyggis i frykt for at dyr skal prøve å spise det på bakken. Jeg bruker ikke glitter til noe som helst, fordi det er mikroplastikk på sitt verste... Jeg ofrer min egen helse for å hjelpe venner og familie, og folk rundt mer generelt, når de trenger hjelp. Jeg er et snilt og godt menneske. Så ikke kom her å fortell meg at jeg er et jævlig og egoistisk menneske fordi jeg drikker melk (ikke til deg jeg siterer personlig, men sånn generelt). De eneste som "får lov" til å si det er det som med hånden på hjertet kan si at de gjør alt det jeg gjør og mer. Og til den som ønsker å prøve å finne ut av det, lykke til med å skrive liste og veie alt opp mot hverandre. For å være bevisst på dyrevelferd, miljø, og generelt god behandling av mennesker, handler om mer enn bare kumelk. Det er en lang liste med ting vi alle kan ramse opp som vi gjør, som hjelper eller skader dyr, mennesker og naturen rundt oss. Pluss og minus, med masse variabler i alle mulige ender. Hvor man bor, hvordan man kler seg, hva man kjøper, hvor man kjøper det, hvordan man behandler de rundt seg... Anonymkode: 22d96...8d7 Om det var et tilsvar så kom det ikke godt fram, alt jeg så var en måte å hetse de som prøver å gjøre noe godt. Jeg har ikke behov for å ramse opp alt, men ja jeg gjør alt du gjør og mer til. Er selvfølgelig veganer fordi det faktisk er det viktigste man kan gjøre som privatperson: Avoiding meat and dairy is ‘single biggest way’ to reduce your impact on Earth | Farming | The Guardian Men jeg har ikke behov for å bruke banneord for å kalle deg jælva egoist, ikke ønsker jeg det heller. Vi er alle egoistiske, noen mer enn andre. Jeg har kanskje ikke bil men jeg flyr til utlandet en tur hvert 2.-3. år. Jeg drar noen ganger i året på kino og spiser ute for penger som jeg kunne donert bort. Så med mindre man ikke vier livet sitt til å leve som buddhist og bare tjene andre så er man selvfølgelig egoist til en viss grad. Men det er vanskelig å se venner og familie man er glad i støtte opp om lidelse når det er helt unødvendig. Anonymkode: 64242...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #237 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men nå er det slik at det finnes mange husdyr, disse forsvinner ikke magisk av seg selv fordi om folk slutter å drikke melk. Hva tenker du skal skje med dem? Anonymkode: c9a4b...5bf Vet ikke helt hva du spør om. Hvis du ser for deg et scenario der alle stopper å drikke melk i morgen og melkeproduksjonen stoppes umiddelbart så ta det med ro det vil ikke skje. Uansett hvilken side man står i debatten så er det veldig rar vinkling at vi hjelper dyrene så de overlever og vi henter melk fra dem så de slipper melkespreng. Du vet det er mennesker som har avlet frem mindre atletisk fe som gir større mengder melk? Anonymkode: 029b3...253 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #238 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men nå er det slik at det finnes mange husdyr, disse forsvinner ikke magisk av seg selv fordi om folk slutter å drikke melk. Hva tenker du skal skje med dem? Anonymkode: c9a4b...5bf Med den logikken så kan man jo bare kjøpe mest mulig klesplagg fordi fabrikken finnes og de produserer for mye klær. Anonymkode: 029b3...253 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #239 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Med den logikken så kan man jo bare kjøpe mest mulig klesplagg fordi fabrikken finnes og de produserer for mye klær. Anonymkode: 029b3...253 Nei, jeg spør hva dere har tenkt skal skje med de dyrene som allerede finnes. Hvem skal stelle disse dyrene resten av livet deres? Hvorfor er det så vanskelig for dere veggiser å svare på det? Å sammenligne med en fabrikk som kan legges ned på dagen er så idiotisk at jeg nesten ikke tror at noen kan komme på noe så teit. Anonymkode: c9a4b...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #240 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg spør hva dere har tenkt skal skje med de dyrene som allerede finnes. Hvem skal stelle disse dyrene resten av livet deres? Hvorfor er det så vanskelig for dere veggiser å svare på det? Å sammenligne med en fabrikk som kan legges ned på dagen er så idiotisk at jeg nesten ikke tror at noen kan komme på noe så teit. Anonymkode: c9a4b...5bf Nå er ikke jeg vegetarianer. Men du argumenterer ut fra en utopi om at melkeproduksjon avvikles umiddelbart. Hvorfor? Anonymkode: 029b3...253 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå