Gå til innhold

Er det nesten ingen som drikker kumelk lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem skal gjøre det? Veggiser på dugnad?

Anonymkode: c9a4b...5bf

Den norske stat så klart. De har tjent penger på denne kyniske industrien så lenge at det har vi råd til.

Anonymkode: 101cc...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den norske stat så klart. De har tjent penger på denne kyniske industrien så lenge at det har vi råd til.

Hvordan har staten tjent penger?

Anonymkode: c9a4b...5bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lang periode med sinnsykt uren hud i 20-åra, så fikk tips om å kutte ut kumelk noen uker. Ikke én urenhet etter bare noen uker. Begynte å drikke melk igjen en stund etter for å sjekke om dette var tilfeldig eller om det faktisk var kumelka, og urenhetene kom tilbake nesten med en gang. Så nå er det Oatly havremelk for alle penga! Syns den er skikkelig god også, og ikke minst bra for dyrevelferd og miljø som jeg har skjønt i ettertid. 
plantebasert er fremtiden! 

Anonymkode: 35f52...e97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan du utdype? 

Anonymkode: f0b44...b8f

Kraftfôret til kuene er beriket med jod. Som jeg tydelig skrev

Anonymkode: 763ab...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker kun havremelk, men må innrømme det er fordi jeg rett og slett liker det bedre. Alltid syntes at kumelk har hatt en litt slimete, emmen bismak. I tillegg fikk jeg tips av hudlege om å kutte på melkeprodukter i forhold til at jeg hadde et kviseproblem før, det var vel egentlig først da jeg begynte å smake på plantemelk og fant ut at havremelk er hundre ganger bedre enn kumelk.

Og så merker jeg det faktisk litt på magen når det blir mye melk, blir litt prompete av det rett og slett og holder meg milevis unna fløteis også. En milkshake er å be om diare.. 😛

Spiser fremdeles smør, ost og rømme på kumelk, så jeg er verken laktoseintolerant eller noe miljøhelt. Livet mitt er bare bedre med havremelk i det 😅

Anonymkode: ccd0a...390

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Så om man drikker melk så er det greit å drite i resten du skriver? Tipper du selv ikke følger alt dette, men det er greit siden du heller ikke bryr deg om dyrevelferd eller miljø ellers? 

Synes det er synd at de som forsøker å gjøre noe bra i det hele tatt blir kalt ord som "woke", "jævla prinsippfasste", "sitter i sin moralske høyborg" og "hyklere" av folk som deg. Hva med å heller oppmuntre? Så bra at du har tatt det valget av hensyn til dyra/miljøet? Men er du klar over hvor ille tekstilindustrien er for både mennesker og miljø? Se her har jeg funnet fram relevante artikler og forskning

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver både om klesindustrien, gummi og transport. Selv startet jeg med å kutte melk/meieriprodukter og har tatt resten av stegene etterhvert som jeg ble voksen. Ble heldigvis ikke kalt så mye stygt før i voksen alder.

Anonymkode: 64242...422

Kanskje tar jeg feil, men jeg oppfattet innlegget som et svar til de som rakker ned på oss som drikker melk, og kaller oss egoistiske, ekle, jævlige, late og alt som er...

For nei, jeg er ingen av delene selv om jeg drikker melk. Jeg donerer flere tusen hvert år til diverse veldedige organisasjoner, både store og små, som hjelper dyr - til tross for at jeg tjener svært lite og nesten ikke har noe til overs. I løpet av 2 måneder har jeg gitt bort over 3000 kr til en privatperson som redder syke og hjemløse katter i Tyrkia. 3000 kroner er 1/5 av hele månedslønna mi. Hvor mange av de som har kalt oss som drikker melk stygge ting, kan si det samme?

Jeg kjøper alltid økologisk/frittgående/lokalt/det beste alternativet når jeg har penger til det og det er tilgjengelig. Nok en gang, hvor mange kan si det samme? Det er en liten del av befolkningen totalt, i allefall.

Jeg bruker gjenbruksposer på butikken. Gjør alle de som har kalt oss stygge navn her inne i tråden det?

Hva med å sortere alt av søppel i hjemmet - inkludert tøy, som jeg forøvrig bruker til det faller fra hverandre før det kjøpes nytt?

Eller hva med å kompostere eget matavfall så det ikke fraktes frem og tilbake unødvendig?

Hva med å plukke opp søppel jeg ser liggende på veier og gater, skoger og stier? Jeg spytter ikke ut så mye som en tyggis i frykt for at dyr skal prøve å spise det på bakken.

Jeg bruker ikke glitter til noe som helst, fordi det er mikroplastikk på sitt verste...

Jeg ofrer min egen helse for å hjelpe venner og familie, og folk rundt mer generelt, når de trenger hjelp. Jeg er et snilt og godt menneske.

Så ikke kom her å fortell meg at jeg er et jævlig og egoistisk menneske fordi jeg drikker melk (ikke til deg jeg siterer personlig, men sånn generelt). De eneste som "får lov" til å si det er det som med hånden på hjertet kan si at de gjør alt det jeg gjør og mer.

Og til den som ønsker å prøve å finne ut av det, lykke til med å skrive liste og veie alt opp mot hverandre. For å være bevisst på dyrevelferd, miljø, og generelt god behandling av mennesker, handler om mer enn bare kumelk. Det er en lang liste med ting vi alle kan ramse opp som vi gjør, som hjelper eller skader dyr, mennesker og naturen rundt oss. Pluss og minus, med masse variabler i alle mulige ender. Hvor man bor, hvordan man kler seg, hva man kjøper, hvor man kjøper det, hvordan man behandler de rundt seg...

Anonymkode: 22d96...8d7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så merkelig med dem som forsøker å ignorere det etisk problematiske ved melkeprodukter med argumenter som "hva skal vi gjøre med alle dyrene" (De eksisterer fordi vi gjør okser kåte, tar sæden og setter den inn i kyr til de er utmattet fysisk og mentalt av å være vekselvis gravid og barnløs med melk hele livet. Hele verden blir ikke veganer over natten, så dilemmaet om å slippe alle ut i naturen er et uærlig scenario. Tilbudet går omsider ned når etterspørselen går ned.) 

"hvis du kjører bil eller kjøper klær har du ingenting du skulle ha sagt" (det er tross alt litt forskjell med ting som man ikke nødvendigvis vet hvor kommer fra. Det kan dessverre være produsert på en uetisk måte, men vet man ikke så vet man ikke. Finner man derimot ut at et spesifikt klesmerke konsekvent bruker barnearbeidere feks, mener jeg selvsagt at man har et moralsk ansvar for å boikotte dette. Hadde man gått i en klesbutikk og kunne velge mellom to gensere hvor den éne hadde en lapp "laget av barnearbeidere", og den ved siden av hadde en lapp som informerte om at den ikke var produsert med utnyttelse av barn involvert, mener jeg det er dypt uetisk å kjøpe den førstnevnte. Det tror jeg de fleste vil være enige i. Når det gjelder animalske produkter er det ikke noe å lure på - all melk, kjøtt, egg, ost blir produsert på bekostning av noen andre. Liv går alltid tapt, og utnyttelse har alltid funnet sted. Det mener jeg er grunnen til at det er et fullstendig naturlig sted å starte når man skal velge bort uetiske handlinger. 

"Hva med alt kornet/soya osv du spiser, det er dårlig for økosystem/klima osv" Dyr spiser kraftfor produsert av soya, ofte fra regnskogen. Soyaen mennesker spiser er stort sett dyrket i europa eller USA osv. Dyr spiser også korn, og store åkre brukes for å dyrke nettopp dyrefôr. Selv om den relative mengden kraftfor/korn som dyrene spiser kan variere, spiser de store dyrene, som kyr, mye mer mat enn oss. Så det blir mye mindre mat i verden totalt av å bruke landmassen på denne måten. Når det gjelder små dyr som dør i innhøsting av korn, vil jo dette også gjelde korn som gis som dyrefôr. I tillegg regnes det at større mengder små dyr dør i forbindelse med dyr på beite, tro det eller ei, blant annet på grunn av tap av habitat. Flere små dyr dør per kvadratmeter i åkerproduksjon - men igjen er nøkkelen at kyr spiser enormt mye. Og når det kommer til klima vet nok de fleste per nå at kyr er noe av det minst miljøvennlige som kan "produseres". 

Det merkeligste er likevel "jeg har sett at dyr får være ute så da er ikke melk dyreplageri" 🙃 Hva med alle de tingene som har blitt nevnt tidligere i tråden - vi får ikke melk uten kunstig inseminering, vi får ikke melk uten å fjerne kalven fra moren og sette dem begge inn i en tragisk sorgprosess, vi får ikke melk uten å drepe de dyrene som ikke tjenes nok penger på, for å få ting til å gå rundt. Dette gjelder enten det er løsdrift eller båser, enten det er små eller store gårder. 

Nei, trist hvor lett det er å være likegyldig til det man ikke har lyst til å se, selv når man får det vist rett foran øynene på en. "Det skjer ikke her" er en løgn som industriene har fått lov å fortelle alt for lenge. Det er ikke en konspirasjonsteori, det er industriene som har gått over stokk og stein og har gått fra å se på dyr som individer til at de er produkter på et samlebånd som skal omsettes så effektivt som mulig med størst mulig utbytte. Om noen tiår, når "labkjøtt" osv er blitt vanlig, kommer folk til å se tilbake på denne systematiske utnyttelsen vi utøver med sjokk og vantro. 

"Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". 

Anonymkode: 6350a...61f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis dere hadde sett hvor dårlig dyrene blir behandlet så skjønner jeg ikke åssen dere har hjerte til og fortsette og støtte denne industrien. Det nytter ikke og si at du bor på landet for dere vet tydligvis ikke hvor ille det faktisk er.

Jeg drikker kun plantebasert melk og det fungerer mer en nok for meg, skjønner ikke hvorfor andre mennesker kan gjøre det samme. Egoistisk heter det.

Anonymkode: b6ae8...552

For noe tull. Typisk følsesbasert vås hvor små problemer hauses opp, slik som med pelsdyrene. 

Anonymkode: deb05...410

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den norske stat så klart. De har tjent penger på denne kyniske industrien så lenge at det har vi råd til.Anonymkode: 101cc...81a

Staten taper da penger på dette ved at de subsidierer melkebøndene. Folk må ha melk, både som drikke og til matlaging, det vil ikke forsvinne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Staten taper da penger på dette ved at de subsidierer melkebøndene. Folk må ha melk, både som drikke og til matlaging, det vil ikke forsvinne.

Nei, Vi må ikke ha melk! Har dere ikke hørt på noe av det som blir sakt?. Vi kan fint drikke plantebasert, og bruke plantebaserte oljer til matlaging. Jeg tenker vi heller kan bruke de pengene som nå blir subsidiert til industrifarmer til og sende bistand til soyabønder i Asia, å til og gi kuene et verdig liv som frie dyr her i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, Vi må ikke ha melk! Har dere ikke hørt på noe av det som blir sakt?. Vi kan fint drikke plantebasert, og bruke plantebaserte oljer til matlaging. Jeg tenker vi heller kan bruke de pengene som nå blir subsidiert til industrifarmer til og sende bistand til soyabønder i Asia, å til og gi kuene et verdig liv som frie dyr her i Norge.

Det kan aldri erstatte skikkelig melk og de mineralene og vitaminene den har. Det er en grunn til at veganere er dyre i drift når dere påfører dere så mange mangelsykdommer som resten av oss kjøttspisende melkedrikkere må betale for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/16/2022 den 19.30):

Alle i min omgangskrets drikker havremelk og sier at kumelk er for kalver og at det er dyreplageri. 

Anonymkode: e8fed...bf9

Joda. Jeg drikker kuponger nesten hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket pattedyr kommer havremelk fra? Melk kommer fra pattedyr. Kumelk, sauemelk, geitemelk, kamelmelk osv.

"Melk er den hvite eller gulhvite, næringsrike væsken som hunn-pattedyr produserer for å nære sine unger."

Jeg foretrekker kumelk. :)  Synes det er godt og mildt på smak. Næringsrikt er det også. :) Og jeg tåler laktose helt fint, som de fleste nordmenn. 

Anonymkode: ba147...3d7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ekstremt mye sjokomelk, men vanlig hvit melk, aldri..

Anonymkode: 77505...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker melk hver dag, pleide og drikke 1l skjokomelk hver dag når jeg var litt yngre. Jeg er en milk man, altså ingen soyboy.

Anonymkode: e391e...fb7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner drikker kumelk. 

Jeg har selv vært på melkegård og sett hvordan kuer har det, og vært med å melke med melkemaskin. De som drev gården hadde drevet den i flere generasjoner og kuene hadde det kjempebra ☺️ De hadde ca 30 melkekuer. 
Det jeg lærte på denne gården gjorde meg trygg på at Tine melk setter høye krav til melkegårdene de samarbeider med.

Anonymkode: 3d43c...ed4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...