AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #161 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper dere som ikke inntar melkeprodukter spiser nok hvit fisk eller tar jodtilskudd. Struma forsvant da jod ble tilsatt foret til Kyrene. Anonymkode: af404...f49 https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-jod/ Anonymkode: af404...f49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #162 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelpes Anonymkode: 763ab...b36 Hvis det er dette lave nivået dere diskuterer på så forlater jeg denne tråden. Lavmål. Lager meg heller et godt ostesmørbrød med kalverull (med god samvittighet). Anonymkode: c9a4b...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #163 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lurer også på hva dere tenker skal skje med dyrene? Har også spurt om det tidligere i tråden uten å få svar. Det er ikke et dumt spørsmål, det går også på dyrevelferd. Anonymkode: f11ee...a80 Kanskje du ikke får et svar fordi det sier seg selv, dyrene skal leve i naturen der de hører hjemme og ikke i små innhegninger kun så dere får drikke melken deres 🙄 Anonymkode: 101cc...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar 2022 #164 Del Skrevet 17. januar 2022 Teatrica skrev (På 16.1.2022 den 19.35): Jeg tåler laktose dårlig, så jeg forsøker å holde melkedrikkingen på ået minimum, men jeg elsker melk da så litt blir det uansett. Har du prøvd lactase? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 17. januar 2022 #165 Del Skrevet 17. januar 2022 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Har du prøvd lactase? Nei, men leste om det nå - interessant 🙂 Tusen takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #166 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du ikke får et svar fordi det sier seg selv, dyrene skal leve i naturen der de hører hjemme og ikke i små innhegninger kun så dere får drikke melken deres 🙄 Anonymkode: 101cc...81a Fryse ihjel eller sulte ihjel i skogen, mener du? For det er mye bedre enn å være inn om vinteren? Anonymkode: c9a4b...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #167 Del Skrevet 17. januar 2022 Kittykat skrev (10 minutter siden): Jeg er for dyrevelferd og alt det. Når alt kommer til alt når det gjelder plantebasert melk og kumelk, så er faktisk kumelk sunnere og mer næringsrik. Hvis man tåler kumelk, så bør man drikke kumelk. Pluss at melk og andre melkeprodukter er en viktig kilde til jod, som de fleste plantebaserte melk ikke er beriket med. Så klart mange velger plantebasert melk de kan være sunnere for miljøet, men det er ikke alle de plantebaserte melkene som er like bra for miljøet. Det er kun et fåtall av de som er sunne for miljøet. F eks så må det over 70 liter vann til for å produsere 1 glass mandelmelk. Og når vi likevel er inne på det punktet, så kan vi jo også føre på å la være å fly hit og dit, la bilen stå 24/7 og heller bruke beina, la være å kjøpe nye klær før de faller fra hverandre, bruke mobilen og annen elektronikk i 10-20 år før man kjøper nytt (man må ikke ha siste skrik) osv. Jeg og min familie kildesorterer, jeg bruker gjenbrukbare handlenett på butikken, kjøper refills til håndsåpe/sjampo og andre ting. Ikke at dette er så viktig, men jeg prøver å gjøre mitt beste enn å gjøre ingenting. Du er for dyrevelferd og mener at alle burde drikke ku melk om man kan? Det gir ingen mening Hva jod angår så drikker jeg plantemelk med jod eller så tar jeg tilskudd lik linje som kua bli foret med tilskudd slik at melken inneholder de riktige vitaminene og mineralene. Nå handler denne tråden om dyrene fra et estisk ståsted og ikke miljø,men med det sagt så et dyreindustrien en mijøvørsting uten like Anonymkode: 763ab...b36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #168 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje du ikke får et svar fordi det sier seg selv, dyrene skal leve i naturen der de hører hjemme og ikke i små innhegninger kun så dere får drikke melken deres 🙄 Anonymkode: 101cc...81a Sier seg vel ikke akkurat selv. Så dere vil slippe de løs i naturen. Så hele vinteren skal de gå ute og finne seg mat selv? Altså sulte i hel? Super dyrevelferd Anonymkode: f11ee...a80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #169 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis det er dette lave nivået dere diskuterer på så forlater jeg denne tråden. Lavmål. Lager meg heller et godt ostesmørbrød med kalverull (med god samvittighet). Anonymkode: c9a4b...5bf Dette er ingen flyplass så du trenger ikke å melde i fra at du drar Anonymkode: 763ab...b36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #170 Del Skrevet 17. januar 2022 Jeg drikker kumelk. Barna mine også. Anonymkode: a81ff...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar 2022 #171 Del Skrevet 17. januar 2022 Teatrica skrev (2 minutter siden): Nei, men leste om det nå - interessant 🙂 Tusen takk for tips! Np er ganske nytt produkt så har fått endel sp når barna har med seg når de skal i besøk og sånn. Du kan ikke helle innpå 2l melk men du tåler vesentlig mer enn normalt. Fastlegen min sier at de ikke skal brukes mer enn 3-4g i uken, men hør gjerne med din egen fastlege hva som er rett for deg og dine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #172 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lurer også på hva dere tenker skal skje med dyrene? Har også spurt om det tidligere i tråden uten å få svar. Det er ikke et dumt spørsmål, det går også på dyrevelferd. Anonymkode: f11ee...a80 Jo det er dumt spørsmål. Hvorfor tror du dyrene er her i utganspunktet ? Anonymkode: 763ab...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #173 Del Skrevet 17. januar 2022 Jeg jobber på et mejeri. Veldig liten del av melken går til nettopp drikkemelk her hvor jeg jobber. Og det er trist, for det er en veldig fin råvare. Dyrevelferden er veldig bra her i området og melka er et så utrolig flott produkt på så mange måter. Jeg håper at folk får øya opp for melken igjen Anonymkode: f0b44...b8f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #174 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber på et mejeri. Veldig liten del av melken går til nettopp drikkemelk her hvor jeg jobber. Og det er trist, for det er en veldig fin råvare. Dyrevelferden er veldig bra her i området og melka er et så utrolig flott produkt på så mange måter. Jeg håper at folk får øya opp for melken igjen Anonymkode: f0b44...b8f Så bra sier jeg! Anonymkode: 763ab...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #175 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er for dyrevelferd og mener at alle burde drikke ku melk om man kan? Det gir ingen mening Hva jod angår så drikker jeg plantemelk med jod eller så tar jeg tilskudd lik linje som kua bli foret med tilskudd slik at melken inneholder de riktige vitaminene og mineralene. Nå handler denne tråden om dyrene fra et estisk ståsted og ikke miljø,men med det sagt så et dyreindustrien en mijøvørsting uten like Anonymkode: 763ab...b36 Kan du utdype? Anonymkode: f0b44...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #176 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det er dumt spørsmål. Hvorfor tror du dyrene er her i utganspunktet ? Anonymkode: 763ab...b36 Kanskje pga flere 1000-års dyrehold. Dyrene er avlet og tilpasset menneskene. Så om de bare skal slippes løs vil det føre til mye lidelse for dyrene. Anonymkode: f11ee...a80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #177 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sier seg vel ikke akkurat selv. Så dere vil slippe de løs i naturen. Så hele vinteren skal de gå ute og finne seg mat selv? Altså sulte i hel? Super dyrevelferd Anonymkode: f11ee...a80 Vi kan minske bestanden og gjøre tiltak som gjør at dyrene har det bra på alle årstider. Herregud er dette så vanskelig og forstå? Anonymkode: 101cc...81a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #178 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kan minske bestanden og gjøre tiltak som gjør at dyrene har det bra på alle årstider. Herregud er dette så vanskelig og forstå? Anonymkode: 101cc...81a Hvem skal gjøre det? Veggiser på dugnad? Anonymkode: c9a4b...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #179 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kan minske bestanden og gjøre tiltak som gjør at dyrene har det bra på alle årstider. Herregud er dette så vanskelig og forstå? Anonymkode: 101cc...81a Hvis det er så enkelt kan det vel ikke være så vanskelig å svare på. Så får du forklare litt mer til oss som trenger det inn med teskje. Så du vil slakte ned en del av bestanden. Og bygge hus? Gi de mat? Starte et fond for å finansiere? Anonymkode: f11ee...a80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #180 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi kan minske bestanden og gjøre tiltak som gjør at dyrene har det bra på alle årstider. Herregud er dette så vanskelig og forstå? Anonymkode: 101cc...81a Hvorfor skal vi holde kyr hvis vi ikke skal bruke hverken kjøttet eller melka? Skal vi holde kyr bare for at arten ikke skal dø ut? Hvem skal finansiere det? Anonymkode: 60a45...d08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå