Gå til innhold

Livsstilen til mannen min påvirker forholdet vårt negativt


sopp321

Anbefalte innlegg

Jeg har helt nylig fått meg kjæreste. Vi er i midten av 20-årene og snart ferdig utdannet. Jeg er veldig forelsket, men det er et problem som plager meg. Mannen min spiser veldig usunt og reiser seg sjeldent fra sofaen. I utgangspunktet går det fint, det er hans kropp og hans valg. Men jeg merker det godt, spesielt under samleie, at han blir kjempefort sliten, og vi må avbryte. Merker det også om vi er ute og går til butikken eller lignende, at vi kan ikke gå langt før han blir sliten. Han virker heller ikke å ha noe ønske om å endre det. Selv er jeg moderat aktiv, trener noen ganger i uka og spiser sunt. Har prøvd å få han med på å gå tur eller ta trapp foran heis osv, men han virker ikke interessert. 

Er det noe jeg kan gjøre? Er jeg slem som bekymrer meg over dette? Eller passer vi rett og slett ikke? Synes det er synd at det går utover min livsstil også, jeg ønsker jo noen som kan gå på fjellturer eller skiturer med meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du dette kommer til å fungere over tid?

Jeg ville sagt det til ham som det er, spesielt det med sex, menn er sensitive der.

Anonymkode: 0cc60...fde

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å gå turer. Bare fortsett. Ikke gi opp. Øk på. Ta gjerne oftere butikkturer også. Formen hans blir nok bedre og bedre. I starten er den selvsagt dårlig. Har selv vært der. Men så blir det bedre! Og så blir det enda bedre! Og så har du en turkamerat. Kanskje ikke en skikamerat. Interesserer han seg for slikt? Uansett. Hvis han ønsker å bli i bedre form, så ikke gi opp. Men det skjer ikke på én dag, så godta at han er utslitt halvveis på vei hjem fra butikken i dag.

Anonymkode: 6f6f0...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for få setter ultimatum for kjæreste/partner når det gjelder kosthold. Tenk hvor mye bedre form befolkningen hadde vært i om vi sa fra litt oftere. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt deg veldig godt om.. Dersom han virkelig ikke er interessert i en aktiv livsstil (noe som godt kan være), er det noe du kan leve med? For sjansen for en endring da er lik null.. Tenk i forhold til dere to, hverdag og helg, ferier, evt familieliv med barn?

Enklere å slå opp nå enn om 5 år når du er drittlei.

Men, det er jo dumt å ta det for gitt at han ikke er interessert i en endring. Mannfolk forstår gjerne ikke subtile hint.  Finn en fin måte å si tydelig at du ikke klarer å se for deg et varig forhold der dere ikke kan gjøre  «x, y, x» sammen, det er viktig for deg å dele sånne opplevelser. At du ønsker å kunne gjøre det med han, men at du skjønner at det er uvant/uvanlig for han. Er han villig til å forsøke en mer aktiv livsstil sammen med deg?

Ville ikke nevnt sex jeg. Kan fort slå ut som at han får mindre selvtillit, og det blir det ikke bedre av. Dersom han er villig, så kommenter heller tydelig en evt positiv endring på det området. Er han ikke villig, så er det jo ikke så farlig uansett vel? (Viss du slår opp altså)

Anonymkode: 4c4ad...7b3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 25 år gammel lat mann?

Blir en 35 år gammel lat fetere mann.

Og så en ennå verre 45 år gammel...

Han er 25.

Han er på sitt beste i livet. Mye testo, høyere forbrenning, mye energi, kommer seg raskt.

Skjønner ikke hva du forelsket deg i? NetFlix-valgene hans? 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du blitt sammen med noen av så lav kvalitet? Det er jo ingen andre svar på det enn at dette er den typen menn du kan få. Så da er det enten å leve med det eller dumpe fyren. 

Anonymkode: 15a68...bac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om en samtale jeg hadde for et par måneder siden med en nær veninne. Hun jobber mye men når hun først har fri så vil hun bare slappe av hjemme med Netflix og noe digg. Hun er ikke fysisk stor eller noe men hun trener ikke, er liksom bare jobbingen.

Så er det samboeren hennes som trener hele tiden ved siden av jobb, spiser sunt og skal hele tiden finne på noe.

Hun savner en partner som hun kan ligge i armene til i sofaen og slappe av med, og han savner en partner som er med på fjellturer, svømming, hyttetur, joggetur osv.

Begge er flotte mennesker som har vært sammen lenge, men det kolliderer dessverre på lang sikt om man er veldig forskjellige. Litt ubalanse går jo, men man blir jo gjerne litt som sin egen partner.

Anonymkode: 68402...2db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir klinsj. Du kommer til å bli lei av å måtte pushe han, og han kommer til å bli lei av at du maser.

Anonymkode: 88477...a13

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror du dette kommer til å fungere over tid?

Jeg ville sagt det til ham som det er, spesielt det med sex, menn er sensitive der.

Anonymkode: 0cc60...fde

Ja, som kjent er kvinner mindre sensitive om man sier at det hadde vært fint om du slanket deg 15 kg så du var litt deiligere å ha sex med. Dust.

Her synes jeg ts burde si at du er bekymret for helsen til han, og ingen ting annet. 

 

Anonymkode: 1356d...513

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sopp321 skrev (16 timer siden):

Jeg har helt nylig fått meg kjæreste. Vi er i midten av 20-årene og snart ferdig utdannet. Jeg er veldig forelsket, men det er et problem som plager meg. Mannen min spiser veldig usunt og reiser seg sjeldent fra sofaen. I utgangspunktet går det fint, det er hans kropp og hans valg. Men jeg merker det godt, spesielt under samleie, at han blir kjempefort sliten, og vi må avbryte. Merker det også om vi er ute og går til butikken eller lignende, at vi kan ikke gå langt før han blir sliten. Han virker heller ikke å ha noe ønske om å endre det. Selv er jeg moderat aktiv, trener noen ganger i uka og spiser sunt. Har prøvd å få han med på å gå tur eller ta trapp foran heis osv, men han virker ikke interessert. 

Er det noe jeg kan gjøre? Er jeg slem som bekymrer meg over dette? Eller passer vi rett og slett ikke? Synes det er synd at det går utover min livsstil også, jeg ønsker jo noen som kan gå på fjellturer eller skiturer med meg.

Du kan gi det en sjanse og forsøke å påvirke han positivt til å spise bedre og være mer fysisk aktiv. Hvis han er villig til å gjøre en innsats, så kan det jo være at han finner ut at det ikke er så ille. Og jo bedre form man kommer i desto lettere er det å være aktiv (positive synergieffekter). Sånn du beskriver han nå så er sikkert all aktivitet tung og et ork nå. Hvis han overhodet ikke er interessert, så hadde jeg personlig ikke giddet å investere noe mer forholdet hvis det er viktig for deg at fjelltur o.l skal være noe dere liker å gjøre sammen. Du kan ikke tvinge han til å være den aktive friskusen du skulle ønske at han heller.

Anonymkode: e1642...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor har du blitt sammen med noen av så lav kvalitet? Det er jo ingen andre svar på det enn at dette er den typen menn du kan få. Så da er det enten å leve med det eller dumpe fyren. 

Anonymkode: 15a68...bac

Det er helt utrolig, men «kvalitet» kan måles i flere størrelser enn fysisk form. 

Anonymkode: e1642...a16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sopp321 skrev (18 timer siden):

Jeg har helt nylig fått meg kjæreste. Vi er i midten av 20-årene og snart ferdig utdannet. Jeg er veldig forelsket, men det er et problem som plager meg. Mannen min spiser veldig usunt og reiser seg sjeldent fra sofaen. I utgangspunktet går det fint, det er hans kropp og hans valg. Men jeg merker det godt, spesielt under samleie, at han blir kjempefort sliten, og vi må avbryte. Merker det også om vi er ute og går til butikken eller lignende, at vi kan ikke gå langt før han blir sliten. Han virker heller ikke å ha noe ønske om å endre det. Selv er jeg moderat aktiv, trener noen ganger i uka og spiser sunt. Har prøvd å få han med på å gå tur eller ta trapp foran heis osv, men han virker ikke interessert. 

Er det noe jeg kan gjøre? Er jeg slem som bekymrer meg over dette? Eller passer vi rett og slett ikke? Synes det er synd at det går utover min livsstil også, jeg ønsker jo noen som kan gå på fjellturer eller skiturer med meg.

Vil han ha det sånn da?  

Vil han ikke slanke seg og være litt fit? Vil han bli overvektig eller hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt.

Hadde du blitt kjæreste med en veltrent, sunn og passe slank fyr, som over tid lot ting skli ut, da kunne du lett ha sagt at det var ikke dette du falt for og du vil han skal ta seg sammen igjen.

Men når du plukker med deg første og beste fra gata og vil forme han og endre han og diktere han om til en hunk - og attpåtil sier at det er han som påvirker forholdet negativt - da er du virkelig på ville veier.

Har du aldri hørt om markedsverdi?

Det betyr at mennesker får det de selv er verdt.

Dersom du da har så lav verdi at du ikke får deg det du vil ha, nei, da må du enten slå deg til ro med det da, eller du kan forbedre deg selv, heve din egen verdi og finne en mann du liker bedre.

Basert på innlegget ditt tenker jeg at det å slutte å være en dominerende tyrann, ville tatt deg nokså langt.

Lykke til - dersom du forsøker på det :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er jo ikke kun dårlig livsstil jeg ser når jeg ser han, han er jo en fantastisk mann på alle andre måter! Derfor var spørsmålet mitt om hans vekt og kosthold virkelig er noe jeg bør henge meg opp i, eller om det er dumt av meg å tenke over slike ting.

Jeg har nå fått svar på de tingene jeg lurer på, det ser ut til at det er flere som mener dette kan gå dårlig dersom han ikke selv har et ønske om å endre livsstilen sin.

Siden det er veldig nytt og jeg liker han godt så kommer jeg til å avvente litt, og ta opp med han at jeg ønsker å gå turer og trene sammen med han. Er han ikke interessert, så sier det seg jo selv at det ikke vil fungere. 

Igjen, takk for hjelpen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, som kjent er kvinner mindre sensitive om man sier at det hadde vært fint om du slanket deg 15 kg så du var litt deiligere å ha sex med. Dust.

Her synes jeg ts burde si at du er bekymret for helsen til han, og ingen ting annet. 

 

Anonymkode: 1356d...513

Det er falskt å gi inntrykk av at alt handler om helse når det også handler om kompatibilitet. Å være bekymret for andres helse fungerer ikke nødvendigvis som incentiv heller. Det går an å si at man rett og slett finner det litt uattraktivt at den andre ikke engang klarer å gå uten å svette (på en penere måte). At det ikke handler om fedme, men om at man faktisk ønsker at den andre holder seg i aktivitet.  Jeg synes også, som vanlig, det er merkelig at partner ikke tenker på dette selv - at man vil være litt livlig for partner og ikke bare en sofagris. Man kan også begynne å lage mer mat sammen. Mitt inntrykk er at unge menn generelt har et noe dårligere kosthold enn kvinner, i hvert fall de som ikke trener. Det er mye ostesmørbrød og pizza.

Når det er sagt ts - dette bør du tenke nøye over. Jeg ga mitt siste forhold en sjans, men det kræsjet til slutt. Når forelskelsen er over er det veldig viktig at man har noe felles som begge nyter og har glede av, slik at man hygger seg sammen - hvis hans glede hovedsakelig er foran tv-en og din er i aktivitet, så kommer det til å bli vanskelig. Men dersom han ønsker å få en aktiv livsstil og er åpen for endring, kan det selvfølgelig gå. Men da må dere ta en prat om det, og på en eller annen måte kommer du til å såre ham bittelitt uansett. Vær grei når du tar det opp! Jeg ville ikke anbefalt å fortsette forholdet dersom han ikke vil endre på noe, og det er rett og slett fordi jeg av erfaring og fra andres historier er ganske sikker på at det ikke kommer til å funke til slutt. Men alle forhold trenger jo ikke være for alltid heller. Det går an å fortsette og være sammen og ha noen fine måneder eller år.

Anonymkode: e8ef3...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes også, som vanlig, det er merkelig at partner ikke tenker på dette selv - at man vil være litt livlig for partner og ikke bare en sofagris. Man kan også begynne å lage mer mat sammen. Mitt inntrykk er at unge menn generelt har et noe dårligere kosthold enn kvinner, i hvert fall de som ikke trener. Det er mye ostesmørbrød og pizza.

Men herregud, dere velger jo selv disse mennene!

Hvorfor ikke heller velge menn med sunt kosthold og som er i aktivitet?

Hva er greia med å skulle finne menn uten oppdragelse eller motivasjon og så gå i gang og fikse disse mennene?

Ser dere ikke at det er et dødfødt prosjekt?

Gå heller i terapi og finn ut hvorfor dere går etter håpløse menn som dere skal fikse. Dere er ikke de første. Det finnes bøker om kvinner som har denne tendensen. 

Anonymkode: a7779...37c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville ikke anbefalt å fortsette forholdet dersom han ikke vil endre på noe, og det er rett og slett fordi jeg av erfaring og fra andres historier er ganske sikker på at det ikke kommer til å funke til slutt.

Hvis han vil endre noe så er det også dødfødt. Da blir han jo helt perfekt og så finner han seg en ny dame mens dere står betuttet igjen og har kastet bort tiden deres.

Anonymkode: a7779...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men herregud, dere velger jo selv disse mennene!

Hvorfor ikke heller velge menn med sunt kosthold og som er i aktivitet?

Hva er greia med å skulle finne menn uten oppdragelse eller motivasjon og så gå i gang og fikse disse mennene?

Ser dere ikke at det er et dødfødt prosjekt?

Gå heller i terapi og finn ut hvorfor dere går etter håpløse menn som dere skal fikse. Dere er ikke de første. Det finnes bøker om kvinner som har denne tendensen. 

Anonymkode: a7779...37c

Men gud. Alle har vel tråkka i salaten en og annen gang. Det er ikke som om alle kvinnene menn velger er flotte eksemplarer heller. Grunnen til at man gir råd er fordi hun skriver hun er forelska. Ellers hadde jeg ikke gjort det. Gi folk litt slækk.

Anonymkode: e8ef3...254

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...