Gå til innhold

Forsker hevder folk lyver om hvor ofte de vasker sengetøyet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke noe poeng i å lyve om det. 
Vi bytter hver uke nå, og det er så digg med rent sengetøy! Har vaskehjelp som ordner det. 
 

 

Anonymkode: a3216...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stund siden gikk jeg over til å vaske sengetøyet hver 3 uke. Barna sover i pysjamas, jeg og samboeren sover i t-skjorter, synes ikke det blir så skittent. Men, jeg har alarm på mobilen, som minner meg på at det har gått tre uker og sengetøyet må skiftes. Så det går ihvertfall ikke mer enn 3 uker. 😬

Anonymkode: 42137...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det virkelig så feil å si det går utover strømregningen?? Er vel en grunn til hvorfor folk vasker om natten i disse dager. Men du har rett i at nyere vaskemaskiner trekker mindre strøm. (En 60 vask her hos meg bruker forresten mer en 1 time. Med mindre jeg tar den på hurtigvask.) En annen ting å legge til er jo at mange velger nok å hive sengetøyet i tørketrommelen etter vask og da blir det enda dyrere. Jeg mistenker jo også at dem som vasker så hyppig sengetøy, vasker annet tøy også nærmest like hyppig.
Det er nok riktig at det ikke er klesvasken som tar knekken på økonomien. Varmt vann og oppvarming av bolig er nok det som koster mest. Jeg prøver å spare inn der jeg kan og det inkluderer klesvask. Ei krone her og ei krone der. 😜

Anonymkode: 665b8...e9c

Det er ikke feil å si at det går ut over strømregningen, det gjør det jo uansett om strømmen koster 10 øre, eller 800 øre/kWh, men det blir litt søkt å bruke strøm som et argument mot de som synes rent sengetøy på ukentlig basis er verd disse (ekstra) kronene.

Om andre vasker annet tøy unødvendig ofte skal jeg ikke spekulere i.
Jeg bytter sengetøy hver 14.dag på vinteren, men vasker 3-4 maskiner med klær hver uke, også de ukene jeg ikke vasker sengetøy. 
90 % av det jeg vasker på ukentlig basis er svett og skittent arbeidstøy, undertøy, sokker o.l som byttes daglig, kun en minimal andel klesvask er fritidstøy. 
Jeg vasker altså ikke klær unødvendig ofte, selv om jeg foretrekker rent sengetøy annenhver uke av hygienegrunner.

(bytter jeg sjeldnere enn hver 2. uke begynner sengetøyet å lukte, siden noen svetter veldig mye om natten)

 

Jeg vil forresten rette opp i en misforståelse.
Når jeg skriver at en 60-vask bruker ca 1kWh per vask mener jeg ikke at vaskemaskinen bruker en time på 1000 W, men at den bruker totalt 1 kWh i løpet av de timene maskinen går.  (Min bruker 0,75 kWh på en 60-vask som bruker 3,5 timer, altså 215 W per time)

 

Anonymkode: 010e2...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha tviler ikke! Jeg pleier å skifte sengetøy hver fredag, men hvis jeg glemmer det venter jeg ofte til neste fredag. Idiotisk logikk men jeg vil ikke komme ut av rutinen («rutinen», haha).

Anonymkode: 61bcf...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på, om det har vært heftig sex i sengen to dager på rad, så bytter jeg uansett om det er 2 dager siden sist bytte. Motsatt, om senga kun er brukt til soving av meg, så kan det godt gå både 2 og 3 uker.  før jeg skifter.

Anonymkode: 1dd86...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker

Jeg vasker sengetøyet hver fredag på 90 grader. 

Jeg vasker madrassbeskytteren på 90 grader en gang i måneden. 

Jeg vasker puter og dyner en gang i kvartalet. 

Det samme med trekket på overmadrassen. 

Trekket til madrassene 2 ganger i året. 

Så støvsuger jeg madrasser når jeg kommer på det, og særlig om det er på tide å snu de. Eller legger de ute i minusgrader. 

Jeg støvsuger soverommet 2 ganger i uka og tørrmopper veggene på fredager. 

Jeg liker at det er reint rundt meg og det har blitt en vane. 

 

Endret av AnomynBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 18.01):

«Ifølge Ingun Grimstad Klepp, professor i klær og bærekraft hos Sifo, oppgir det norske folk i ulike undersøkelser at de vasker sengetøyet annenhver uke. Men trolig vasker folk sengetøyet sjeldnere enn dette, forteller forskeren.»
 

https://dinside.dagbladet.no/bolig/nar-bor-du-bytte/73000957

Vasker dere annenhver uke? Tror dere også at folk egentlig vasker sjeldnere enn de påstår de gjør?

Anonymkode: 472b6...b62

Selvsagt er det masse løgn. Akkurat som om hvor ofte man vasker truser og skifter klær osv 🤦‍♀️ det er psykologisk å svare slik når man blir spurt slik av fremmede 🙇‍♀️

Anonymkode: a7667...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt spurt for en slik undersøkelse så hadde jeg kanskje løyet andre veien. Jeg skifter ofte sengetøy to ganger i uken, og har blitt kalt "hysterisk" av venner. Men vi har mye sex (:flau:) og liker ikke å ha det iskaldt på soverommet. Må legge meg i en ren seng, 

Anonymkode: c9dd9...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bytte når det er nok rusk og kattehår. Driver ikke og teller dager, men vil tro hver andre-tredje uke. Har langhårskatter som sover med meg i sengen, så skulle helst byttet oftere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 18.18):

Hvis du lurte på hvorfor det vaskes på 90 er det fordi håndklær, kluter og undertøy går med så det kun blir satt på en til to maskiner i uka

Du kan fint vaske det på 60 grader. Er bare tull å koke truser, kluter og håndklær. 

Anonymkode: 22846...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter 1 gang i uken, da enten torsdag eller søndag. Har hund i sengen, så noe annet er uaktuelt. Noen ganger kan det bli 2 ganger i uken også. 

Dyner og puter luftes da hele dagen, og vaskes rundt hver andre mnd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...