Gå til innhold

Forsker hevder folk lyver om hvor ofte de vasker sengetøyet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gang i uka. Liker at det er nyvasket og litt stivt. Etter ei uke er sengetøyet altfor mykt og krøllete.

Anonymkode: f82bd...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bytta ca hver 14 dag frem til i fjor. Vi fikk da bikkje som ofte kryper oppi senga så nå bytter jeg ca to ganger i uka, av og til mer, og av og til mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter sengetøy et par ganger i uka, og bruker nok alt for mye tøymykner med godt lukt. Finnes ikke noe bedre følelse enn å være nydusjet og legge seg i rent sengetøy som lukter godt

Anonymkode: 85a7d...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter sengetøy hver fredag, og ved behov utover det.

Anonymkode: bd746...248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp hver 14 dager skiftes det her. Alt over det anser jeg som grisete. Derfor prioriteres dette.

Anonymkode: 45826...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har innskjerpet rutinen og skifter nå hver 14. dag. Har skiftet i dag og kan nå ha en regel om partallsuker 😄

Jeg vasker det på 60 grader og har tre sett jeg rullerer på (to av de er favoritter og brukes mest).

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skifter på sengene til oss voksne 2 ganger i mnd, 1 gang i måneden på 6 og 8 åringen. 

Anonymkode: 12139...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve å vaske annenhver uke, men av og til skjer livet 😛 jeg drar en plass den dagen jeg burde hatt tid eller barnet er ekstra på . Kanskje hun har vært syk, og jeg har vasket hennes sengetøy allerede, så da gidder jeg ikke vaske vårt alene. 💁‍♀️ Og plutselig må jeg vente en uke til. Vi dusjer før sengetid , så vi er ikke alt for skitne. Det får bare være. 

Anonymkode: fe935...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (På 16.1.2022 den 18.21):

Det hjelper ikke at du dusjer hver kveld da du fortsatt gir av deg død hud osv mens du sover.   Regner med at husmidd elsker ditt seng siden du vaske så sjeldent 🙈

Dette er vel en av grunnene til at folk lyver... Det er alltid noen som skal komme med ekle og spydige kommentarer...

Jeg vasker sengetøy omtrent en gang i måneden, og ja jeg vet det burde vaskes oftere, men det er pes å bytte...  Men jeg orker ikke kommentarer om død hud, svette, midd, og andre krypdyr, så da sier jeg heller at jeg bytter minst annenhver uke 🤷 ingen orker være ærlige når man bare får spydige kommentarer tilbake.

Anonymkode: 58cdf...504

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter vel hver 3-4. uke tror jeg. Ingen husdyr, kjæreste, barn, mat eller klær som har vært brukt utendørs i senga her. Robotstøvsuger som går relativt ofte, så det er lite støv generelt i leiligheten. Kjølig rom og perfekt tynn tyne gir mindre svetting. Tenker at dette er helt innafor. Vaskes på 60 grader økoprogram. Bra for miljøet og lommeboka!

Anonymkode: 586d6...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bytter vel hver 3-4. uke tror jeg. Ingen husdyr, kjæreste, barn, mat eller klær som har vært brukt utendørs i senga her. Robotstøvsuger som går relativt ofte, så det er lite støv generelt i leiligheten. Kjølig rom og perfekt tynn tyne gir mindre svetting. Tenker at dette er helt innafor. Vaskes på 60 grader økoprogram. Bra for miljøet og lommeboka!

Anonymkode: 586d6...81c

Hvordan er det så bra for lommeboka?

Anonymkode: dd1fe...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker konsekvent hver Søndag. Eneste unntak er om vi ikke er hjemme. Samt at jeg ikke vasket nyttårsaften, men tok det mandag morgen. 

Vi er bare to voksne. Men dusjer morgen eller etter trening, og sover uten klær, så da føler jeg uke med stoff mot hud er nok før vask. 

Anonymkode: 9bd12...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo gå ut over strømregningen når en vasker sengetøy en gang i uken. Men godt det er flere som meg som vasker hver 3 -4 uke.

Anonymkode: 665b8...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må jo gå ut over strømregningen når en vasker sengetøy en gang i uken. Men godt det er flere som meg som vasker hver 3 -4 uke.

Anonymkode: 665b8...e9c

Jeg synes ikke det er galt at du vasker sengetøy en gang i måneden, men å si at det går ut over strømregningen å vaske oftere blir for søkt.

En 60-vask hos meg trekker ca 1 kWh, altså bruker jeg 2 kWh i måneden hvis jeg bytter to ganger i stedet for en, og 4 kWh hvis jeg bytter hver uke.  Hvis strømprisen er 8 kr kWh inkludert mva og avgifter vil det koste meg hhv 16 kr og 32 kr/mnd hvis jeg bytter sengetøy hver 14.dag eller ukentlig.

Det er ikke nødvendig klesvask som tar knekken på folks økonomi.

Anonymkode: 010e2...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å lyve om det. Vasker hver 14. dag, men lufter det uka jeg ikke skifter, og skifter laken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg skifter sjeldnere enn hver 14.dag blir jeg mer og mer allergisk. 

Anonymkode: c6b17...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er vel en av grunnene til at folk lyver... Det er alltid noen som skal komme med ekle og spydige kommentarer...

Jeg vasker sengetøy omtrent en gang i måneden, og ja jeg vet det burde vaskes oftere, men det er pes å bytte...  Men jeg orker ikke kommentarer om død hud, svette, midd, og andre krypdyr, så da sier jeg heller at jeg bytter minst annenhver uke 🤷 ingen orker være ærlige når man bare får spydige kommentarer tilbake.

Anonymkode: 58cdf...504

Jepp! Sier til andre at vi skifter annen hver uke, men både mannen og jeg vet at det er skikkelig løgn! Sannheten er 1 gang i mnd. Vet ikke hvor mange ganger i året man egentlig skal vaske dynen heller, men vi gjør det bare en gang i året. Da vasker vi på 75 grader og henger ute til frys i ett døgn. 

Vi er aldri syke, ei heller har vi noen allergier så hvorfor det er så forferdelig å kun vaske en gang i mnd har jeg vanskelig med å forstå. Vi bruker også klær mange ganger før de vaskes (med mindre de ikke er synlig skittne) og lufter de heller mellom bruk. Slik holder klærne seg lengre og vi sparer miljøet. 

Anonymkode: e3627...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 18.01):

«Ifølge Ingun Grimstad Klepp, professor i klær og bærekraft hos Sifo, oppgir det norske folk i ulike undersøkelser at de vasker sengetøyet annenhver uke. Men trolig vasker folk sengetøyet sjeldnere enn dette, forteller forskeren.»
 

https://dinside.dagbladet.no/bolig/nar-bor-du-bytte/73000957

Vasker dere annenhver uke? Tror dere også at folk egentlig vasker sjeldnere enn de påstår de gjør?

Anonymkode: 472b6...b62

Det har jeg også trodd i årevis. Jeg er i hvert fall ærlig når jeg sier at jeg gidder ikke bytte mer en annenhver måned. 

Anonymkode: 22846...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...