Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Hverdagsfrue skrev (2 timer siden):

Dette er usmakelig, og en vulgær måte å prøve skape blest rundt sjakksporten. Dette burde tv2 holde seg for gode til.

Toska er en yrkeskriminell, og har bedrevet grov kriminalitet hele sitt voksne liv. Han var med å planla, og utførte, Nokas ranet. Med døden til følge. 
Hva er det neste? Anders Behring Breivik som kommentator for VM i skiskyting ?

Pål Enger som kommentator for fotball. Erling Havnå, Jan Kvalen og Alf Henrik Christensen kommenterer kickboksing. Tonny Caspersen kommenterer motorsport. Hans Petter Martinsen kommenterer boksing. Mange muligheter for Tv2 å ekspandere på blant Toskas tidligere kollegaer her.

Endret av Klossmajor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ringhalelemur

Det er jo for øvrig utrolig mange dyktige folk i sjakkverdenen som foreløpig ikke har blitt invitert til sjakksendinger på hverken NRK eller TV2 - fordi de ikke er kjendiser. Har vært noe unntak, blant annet ei flink ung jente og han som er leder i klubben til Magnus Carlsen, som var med på NRK nå i vinter - men det er klart at programmene bruker kjendiser til å dra seere. Det er helt tydelig at Toska er invitert fordi han er «kjendis», ikke fordi han sitter på en unik sjakkompetanse ingen andre kunne bidra med.

Når det er sagt så synes jeg for så vidt Toska kan bidra med et interessant perspektiv, dette med sjakk og rehabilitering av kriminelle. Det er interessant. Men jeg synes i tilfelle det er feil tid og sted. Er intervju om det temaet hadde vært greit, men det er taktløst å invitere ham til å være gjest i en mange timer lang sending for å lede publikum gjennom lange sjakkpartier og småprate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsfrue skrev (2 timer siden):

Dette er usmakelig, og en vulgær måte å prøve skape blest rundt sjakksporten. Dette burde tv2 holde seg for gode til.

Toska er en yrkeskriminell, og har bedrevet grov kriminalitet hele sitt voksne liv. Han var med å planla, og utførte, Nokas ranet. Med døden til følge. 
Hva er det neste? Anders Behring Breivik som kommentator for VM i skiskyting ?

Eller "På skøyteisen med Manshaus "?

Er helt enig med deg, dette er veldig upassende og jeg er ganske sikker på at det er andre kandidater som TV2 kunne løftet fram.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sentralt spørsmål for min del blir, hvorfor fikk han jobben og ville han fått den om han var en tilfeldig fyr som i sin ungdom hadde vært sjakkinteressert, og som hadde levd et ansvarlig liv der han bidro til samfunnet heller enn yrkeskriminell og lederen for et ran der mennesker ble traumatisert for livet og drept?

Prinsipielt mener jeg han burde få jobben om han ville fått den uten å være "forbryterkjendis", men det er klart det gir en litt vond smak i munnen at han kort tid etter løslatelse allerede er godt etablert og har stiftet familie samt skal tilbys en kommentatorjobb i TV2, mens andre har måtte børe med livet for hans handlinger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe verre at David Toska skal få leve ett fritt liv etter fengsel. Heller ikke at mulighetene i livet skal innskrenkes for Toska. Det er nok av innlegg på KG som sier at folk som har sonet straffen sin har like rettigheter som alle andre.

Derfor er det helt greit for meg at han skal være i sjakkstudio. Toska var muligens hjernen bak ranet, men det var ikke Toska som drepte Klungeland. Familien til avdøde sier det er helt greit at han kommer på TV.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterpotta skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe verre at David Toska skal få leve ett fritt liv etter fengsel. Heller ikke at mulighetene i livet skal innskrenkes for Toska. Det er nok av innlegg på KG som sier at folk som har sonet straffen sin har like rettigheter som alle andre.

Derfor er det helt greit for meg at han skal være i sjakkstudio. Toska var muligens hjernen bak ranet, men det var ikke Toska som drepte Klungeland. Familien til avdøde sier det er helt greit at han kommer på TV.

Han skal selvfølgelig få leve et fritt liv etter straffen sin, men er det i det hele tatt noe logisk at han skal forbigå andre sjakkeksperter/sjakkspillere som kunne tatt hans plass i studio? "Tosken" sitter ikke med noe særlig etterspurt kompetanse i sjakkmiljøet. For meg er det mer logisk at en hvilken-som-helst sjakkspiller skal ta hans posisjon i studio.

Eneste grunnen til at TV2 tar han inn er at han er kontroversiell for hans tidligere kriminelle handlinger, noe som er uheldig for vanlige folk som gjerne skulle tatt posisjonen. Det gir et signal om at det nesten "lønner seg" å være kriminell i Norge, så lenge du soner, angrer, ber om tilgivelse, og lover å leve et normalt liv etterpå.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
Blomsterpotta skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe verre at David Toska skal få leve ett fritt liv etter fengsel. Heller ikke at mulighetene i livet skal innskrenkes for Toska. Det er nok av innlegg på KG som sier at folk som har sonet straffen sin har like rettigheter som alle andre.

Derfor er det helt greit for meg at han skal være i sjakkstudio. Toska var muligens hjernen bak ranet, men det var ikke Toska som drepte Klungeland. Familien til avdøde sier det er helt greit at han kommer på TV.

Men da blir jo spørsmålet her om mulighetene hans ville blitt innskrenket om han ikke fikk denne muligheten - eller om det er nettopp hans bakgrunn som gjør han aktuell for jobben. Det er stor forskjell på retten til å leve et normalt liv og at man ikke skal bli fratatt muligheter - og på å FÅ muligheter man ellers ikke ville ha fått på grunn av kriminaliteten han gjorde. 

De aller fleste som inviteres som gjester i sjakkstudio er kjendiser. Helt ukjente, middelaldrende menn blir ikke typisk invitert i disse programmene selv om de er habile sjakkspillere. Det er nemlig utrolig mange ukjente, middelaldrende menn som er helt habile i sjakk i Norge. Besøk hvilken sjakk-klubb som helst for å sjekke. Dermed er det litt vanskelig å se for seg at Toska hadde blitt invitert om det ikke var for hans bakgrunn som yrkeskriminell - som tross alt er det eneste han er kjent for. Derfor tenker jeg at man kunne og burde valgt noen andre. 

Det er for øvrig mange flere berørte etter ranet enn avdødes familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toska er og blir en politimorder som aldri burde få lov til å få noen annen tittel enn det, og i hvert fall ikke bli tv-kjendis.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe verre at David Toska skal få leve ett fritt liv etter fengsel. Heller ikke at mulighetene i livet skal innskrenkes for Toska. Det er nok av innlegg på KG som sier at folk som har sonet straffen sin har like rettigheter som alle andre.

Derfor er det helt greit for meg at han skal være i sjakkstudio. Toska var muligens hjernen bak ranet, men det var ikke Toska som drepte Klungeland. Familien til avdøde sier det er helt greit at han kommer på TV.

Joda. Men Toska fikk ikke sjakkekspertrollen pga sine eminente sjakkunnskaper. Han fikk rollen fordi han allerede har et kjent navn bygd opp gjennom kriminalitet. Hadde Toska vært fullstendig ukjent så ville ingen foreslått å ta inn Toska som ekspert. Toska kan sjakk, for all del, men det finnes hundrevis om ikke tusenvis av nordmenn som er bedre enn han. Det finnes store og små velorganiserte sjakklubber i hele Norge, så alternativene til rollen henger tilgjengelig i mengder.

Familien Klungeland kan heller ikke snakke på vegne av andre. Det finnes folk der ute i verden som har blitt traumatisert av bankranet og drapet. Både ansatte i banken, politiet og lokalsamfunn rundt. Disse ville aldri synes at dette var greit. 

TV2 er ute etter å skape blest og oppmerksomhet, og de bruker Toska på dette. Hva blir det neste TV2 finner på? Toska på Skal Vi Danse eller Farmen Kjendis? Rett og slett umusikalsk og skremmende at redaksjonen og TV2 i det hele tatt kom på idéen og gjennomførte den. 

Jeg ser selv på sjakk og blir fryktelig provosert. Det er ikke alt man skal finne seg i. Toska kan gjerne få leve et fritt liv og kose seg med det, men derifra til å med hensikt gjøre han om til en "ekspert" og en kjendis i positivt fortegn på direktesendt TV burde absolutt ikke skje. 

Sjakk skal handle om Magnus Carlsen. Sjakk skal ikke handle om ekspertene. Dette ufokuset visste TV2 om. 

Jeg kommer ikke til å se på sjakk med Toska som ekspert. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (4 minutter siden):

Han skal selvfølgelig få leve et fritt liv etter straffen sin, men er det i det hele tatt noe logisk at han skal forbigå andre sjakkeksperter/sjakkspillere som kunne tatt hans plass i studio? "Tosken" sitter ikke med noe særlig etterspurt kompetanse i sjakkmiljøet. For meg er det mer logisk at en hvilken-som-helst sjakkspiller skal ta hans posisjon i studio.

Eneste grunnen til at TV2 tar han inn er at han er kontroversiell for hans tidligere kriminelle handlinger, noe som er uheldig for vanlige folk som gjerne skulle tatt posisjonen. Det gir et signal om at det nesten "lønner seg" å være kriminell i Norge, så lenge du soner, angrer, ber om tilgivelse, og lover å leve et normalt liv etterpå.

 

Ringhalelemur skrev (3 minutter siden):

Men da blir jo spørsmålet her om mulighetene hans ville blitt innskrenket om han ikke fikk denne muligheten - eller om det er nettopp hans bakgrunn som gjør han aktuell for jobben. Det er stor forskjell på retten til å leve et normalt liv og at man ikke skal bli fratatt muligheter - og på å FÅ muligheter man ellers ikke ville ha fått på grunn av kriminaliteten han gjorde. 

De aller fleste som inviteres som gjester i sjakkstudio er kjendiser. Helt ukjente, middelaldrende menn blir ikke typisk invitert i disse programmene selv om de er habile sjakkspillere. Det er nemlig utrolig mange ukjente, middelaldrende menn som er helt habile i sjakk i Norge. Besøk hvilken sjakk-klubb som helst for å sjekke. Dermed er det litt vanskelig å se for seg at Toska hadde blitt invitert om det ikke var for hans bakgrunn som yrkeskriminell - som tross alt er det eneste han er kjent for. Derfor tenker jeg at man kunne og burde valgt noen andre. 

Det er for øvrig mange flere berørte etter ranet enn avdødes familie. 

For mitt vedkommende gjør det ikke noe at Toska skal sitte i studio.  At han kanskje får muligheten pga at folk vet hvem han er aner jeg ikke, men straffen er ferdig sonet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (2 minutter siden):

 

For mitt vedkommende gjør det ikke noe at Toska skal sitte i studio.  At han kanskje får muligheten pga at folk vet hvem han er aner jeg ikke, men straffen er ferdig sonet.

Så for deg er det likegyldig om en tidligere morder skal få sitte i studio fremfor tusenvis av andre sjakkentusiaster, som er uskyldige, og ikke har kostet staten og samfunnet flere millioner kroner?

Det sender visse signaler om at det ikke er så gærent å være tidligere kriminell.

Endret av einsteinium
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (1 minutt siden):

Det sender visse signaler om at det ikke er så gærent å være tidligere kriminell.

Ikke sant. Det sender faktisk signaler om at å bli en offentlig person gjennom kriminell aktivitet kan føre deg til roller i livet du ellers bare kan drømme om. 

Så feil som du kan få det. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonobilis

(1) Han har sonet ferdig en lang fengselsdom, er tilbake i arbeidslivet for fullt, har kone og barn, og lever generelt et normalt liv. Det er flere ofre i Nokas-saken, men familien til den avdøde som nevnes oftest i forbindelse med saken har uttalt at de mener det er POSITIVT at Toska (og andre dømte i saken for øvrig) kan være en ressurs i samfunnet.

(2) Han har gode kunnskaper om sjakk, og ble før sin yrkeskriminelle karriere sett på som et stort talent innen sjakk. Dette blir IKKE det samme som å si at "Viggo Kristiansen skal kommentere langrenn" i det hele tatt. Det argumentet er så tåpelig at jeg blir helt matt (hehe).

(3) Man skal ikke snakke ned traumen og effekten av Nokas-ranet, men Toska er altså IKKE en politimorder som flere påstår her. Det er det Kjell Alrich Schumann som er dømt for, og han har for så vidt sonet ferdig den dommen han også, men det er en annen sak. 

(4) Jeg kan se argumentet med at det er spekulativt gjort av TV2, men inntil jeg har sett hvordan Toska fungerer i rollen som sjakk-ekspert kan jeg ikke se at han ikke skal være like kvalifisert som andre. NRK har uansett kapret de beste sjakk-ekspertene på eksklusive kontrakter. Så forbaska mange gode sjakk-eksperter (utenom de som allerede er "tatt" av NRK) i Norge finnes ikke.

Avslutningsvis vil jeg bare påpeke at jeg hadde håpet vi var kommet lengre i Norge enn at tidligere kriminelle for alltid er dømt til å gå med "kriminell"-stemplet i panna. Det er jo hele poenget med rehabilitering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringhalelemur skrev (44 minutter siden):

det er sagt så synes jeg for så vidt Toska kan bidra med et interessant perspektiv, dette med sjakk og rehabilitering av kriminelle. Det er interessant. Men jeg synes i tilfelle det er feil tid og sted. Er intervju om det temaet hadde vært greit, men det er taktløst å invitere ham til å være gjest i en mange timer lang sending for å lede publikum gjennom lange sjakkpartier og småprate. 

Enig. Det kunne egnet seg som et intervju i nyhetene, eller som et eget program. Ikke sånn som dette. 

(Og han har jobb. Har tatt utdannelse og jobber som programmerer. Det er ikke slik at han må ha denne tv-jobben for å komme inn i samfunnet og klare seg. )

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk glemt hvor brutalt Nokas-ranet var? Det tror jeg TV2 i alle fall har.

Mange fikk alvorlig  PTSD etterpå, og den sakkyndige psykologen selv var overrasket over hvor stort omfanget av psykiske problemer blant de ansatte var 3 år etter ranet. 

- Det er svært uventet at omfanget av de psykiske problemene er så store så lenge etter ranet, sa Bjørklund.

https://www.nrk.no/rogaland/--nokas-ansatte-er-skadet-for-livet-1.1681040

 

Endret av Gulvplanke
Skrivefeil
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gulvplanke skrev (3 minutter siden):

Har folk glemt hvor brutalt Nokas-ranet var? Det tror jeg TV2 i alle fall har.

Mange fikk alvorlig  PTSD etterpå, og den sakkyndige psykologen selv var overrasket over hvor stort omfanget av psykiske problemer blant de ansatte var 3 år etter ranet. 

- Det er svært uventet at omfanget av de psykiske problemene er så store så lenge etter ranet, sa Bjørklund.

https://www.nrk.no/rogaland/--nokas-ansatte-er-skadet-for-livet-1.1681040

 

Det var voldsomt brutalt. Også for mange av oss som befant seg flere timer unna. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en vanskelig etisk problemstilling. Norge har som verdi at domfelte skal ha mulighet til å rehabiliteres og ut i samfunnet som normalt igjen. Normalt vil dog ikke si å være kommentator på TV. Tenker paradise hotel-deltagere får ikke delta med dommer på seg engang, enda det er et hjernedødt reality-program. Så syns det er urovekkende at en av Norges mest omtalte kriminelle skal få en sånn jobb... Skulle tro vi hadde flere som kunne tre inn i den rollen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke slo meg, og det er at hvis TV2 planlegger å sammenligne strategier for å vinne sjakk med strategier for å begå ran, så er det klart at Toska sitter på en kompetanse ingen andre har. Da gir det mening at nettopp han har fått denne rollen.

Utenom det så er det en helt hjernedød avgjørelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toska var hjernen bak Nokas-ranet hvor det selvfølgelig var tatt høyde for at det ville bli skuddveksling med politiet. Han er medskyldig i ran med døden til følge.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...