Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Oppgitt78 skrev (7 minutter siden):

Denne politimannen er en skam for etaten. Han skulle aldri åpnet ild med en revolver på det holdet, over en åpen plass der det er fare for at sivile kan passere.

Hadde han droppet dette, så er det mye mulig at kollegaen hans hadde kommet levende fra hendelsen. 

SIkkert mulig at kollegaen ikke hadde blitt drept om ikke Erik Håland hadde skutt. Men samtidig kan man ikke klandre Håland for dette.

Håland hadde et rykte på seg på forhånd om å være litt cowboy. Blant annet var den sak noen tid før med to hunder innestengt i et bur bak i en bil som laget en del lyd. For å roe hundene sprayet han de med pepperspray. Da det medførte at de ble enda mer urolige så hentet han tjenestevåpenet og skøyt hundene. Så kanskje ikke den politimannen jeg vil bry meg mest om å høre på.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er usmakelig, og en vulgær måte å prøve skape blest rundt sjakksporten. Dette burde tv2 holde seg for gode til.

Toska er en yrkeskriminell, og har bedrevet grov kriminalitet hele sitt voksne liv. Han var med å planla, og utførte, Nokas ranet. Med døden til følge. 
Hva er det neste? Anders Behring Breivik som kommentator for VM i skiskyting ?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (Akkurat nå):

SIkkert mulig at kollegaen ikke hadde blitt drept om ikke Erik Håland hadde skutt. Men samtidig kan man ikke klandre Håland for dette.

Håland hadde et rykte på seg på forhånd om å være litt cowboy. Blant annet var den sak noen tid før med to hunder innestengt i et bur bak i en bil som laget en del lyd. For å roe hundene sprayet han de med pepperspray. Da det medførte at de ble enda mer urolige så hentet han tjenestevåpenet og skøyt hundene. Så kanskje ikke den politimannen jeg vil bry meg mest om å høre på.

Jeg klandrer ikke Håland for dette, men det forandrer ikke det faktum at det var han som besørget eskaleringen av hendelsen på Domkirkeplassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

For de fleste av oss så er ikke et 'normalt liv' å jobbe som ekspert på tv. 

 

Herlig kommentar🥰👍

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sonet sin straff og er som alle oss andre, bedre at han får mulighet til dette enn at han skal bli hatet og nektet ting resten av livet, da hadde han forblitt kriminell!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solmåneogstjerner skrev (15 timer siden):

Jada. Men han har en jobb. Trenger han å være på tv? 

Problemet er at han får tv-jobben FORDI han både er kjendis (Nokasrankjendis) som også er god i sjakk. Han har trolig trent så mye i fengsel at han overgår både Lars Monsen og Erik Botheim (andre kjendiser som er gode i sjakk).

Jeg synes egentlig at TV kanalene burde leie inn større sjakkeksperter i stedet for kjendiser.  GM Jon Ludvig Hammer, GM Aryan Tari og GM Simen Agdestein er gull verd. Gode stormestere har såpass sjakkforståelse at de kan forstå planene til verdenstoppen bedre enn internasjonale mestre som Grønn (Grønn er forresten god i sjakkspillerkunnskap og sjakkhistorie)og Bae. Bae kunne fått hjelp av sin venn GM Torbjørn Ringdal Hansen som også er pedagogisk veldig god.

Endret av I Grosny
Jeg leste i senere innlegg at hans chess.com rating bare er er på middelmådig klubbspillernivå. Han har neppe spilt mye i fengselet.
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt78 skrev (1 time siden):

Denne politimannen er en skam for etaten. Han skulle aldri åpnet ild med en revolver på det holdet, over en åpen plass der det er fare for at sivile kan passere.

Hadde han droppet dette, så er det mye mulig at kollegaen hans hadde kommet levende fra hendelsen. 

Nokasranet var klimakset etter 4 år med brutale ran av pengesentraler. Det ble skutt mot politiet med smg under minst ett av disse. Må anta at politiet hadde stående ordre rundt dette. Politibilen som ble beskutt med AG3 løsnet ingen skudd heller men ble beskutt med maskingevær uten annen provokasjon enn å dukke opp. At nokasmorderne tok gisler og hadde håndgranater med seg viser for et brutalt gjeng de er. De opererte mer som en terrorgruppe og etter at de ble pågrepet stoppet ransbølgen også opp.

Blir bare trist å se folk som deg spre myten om den 'snille' forbryteren som kun trapper opp volden til nivået akkurat over det politiet bruker. De var bedre bevæpnet enn jeg var da jeg satt ved russegrensa og skulle stoppe den røde arme i tilfelle krig.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mangel på sjakkeksperter i Norge. Hadde det vært det, ville det til en viss grad vært forståelig at han ble leid inn.

Ellers synes jeg ikke at det skal lønne seg på være tidligere yrkeskriminell.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Toska oppnådd en posisjon i sjakkmiljøet som gjør det naturlig at han benyttes til dette? Er det mange bedre kvalifiserte som blir forbigått?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (9 minutter siden):

Nokasranet var klimakset etter 4 år med brutale ran av pengesentraler. Det ble skutt mot politiet med smg under minst ett av disse. Må anta at politiet hadde stående ordre rundt dette. Politibilen som ble beskutt med AG3 løsnet ingen skudd heller men ble beskutt med maskingevær uten annen provokasjon enn å dukke opp. At nokasmorderne tok gisler og hadde håndgranater med seg viser for et brutalt gjeng de er. De opererte mer som en terrorgruppe og etter at de ble pågrepet stoppet ransbølgen også opp.

Blir bare trist å se folk som deg spre myten om den 'snille' forbryteren som kun trapper opp volden til nivået akkurat over det politiet bruker. De var bedre bevæpnet enn jeg var da jeg satt ved russegrensa og skulle stoppe den røde arme i tilfelle krig.

At noen som befinner seg midt i en skarp hendelse også retter våpenet mot en tilsynelatende innkommende trussel fra sidelinjen, er dessverre ikke unaturlig. Håland eskalerte situasjonen, og konsekvensen ble fatal for kollegaen hans. 
 

Jeg påstår ikke at forbryterene var snille på noe som helst vis, men en spade er fortsatt en spade.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at når familien syns det er greit så hvorfor ikke? 

Fordi mange flere er berørt av det som skjedde. Både politifolk, Nokas-ansatte og vitner er traumatiserte etter det grove ranet og drapet. De bør slippe å få  Toska i tv-ruta som en påminnelse om det som skjedde. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skal være gjest. Ikke ekspert. I to programmer. Folk må roe seg ned litt. De kunne like gjerne funnet ut å invitere en annen vilkårlig innsatt som hadde funnet terapi og veien i livet gjennom sjakken..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Synes ikke det er greit. Fint at han har sonet sin straff og lever livet sitt videre, men han kunne ha fått en annen jobb enn å være på Tv. Sjakk kommer dessverre ikke til å bli det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommerkommer skrev (12 minutter siden):

Han skal være gjest. Ikke ekspert. I to programmer. Folk må roe seg ned litt. De kunne like gjerne funnet ut å invitere en annen vilkårlig innsatt som hadde funnet terapi og veien i livet gjennom sjakken..

Nei. David Toska er ingen hvem som helst, og det er nettopp det TV2 er klar over. Det er jo bare å se hvor mye oppmerksomhet det at han skal være gjest i to programmer har fått. Hadde det vært en tidligere kriminell hvis navn ikke hadde ført til haugevis av oppslag i media, hadde neppe TV2 satt denne personen som gjest i to programmer. (Med mindre denne vilkårlige tidligere kriminelle var en sjakkekspert av dimensjoner.)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
Daria skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er ganske smakløst. Han hadde neppe vært aktuell for tv2 om har ikke hadde et kjent navn, og han har et kjent navn fordi han er dømt for en alvorlig kriminell handling. Det er en ganske stor forskjell på å få leve et normalt liv med jobb og familie etter å ha sonet ferdig og å bli brukt som kjendis for å skape blest om en tv-sending.

Helt enig. Det er jo ranet som har gjort han til «kjendis» og han hadde jo antakelig vært helt ukjent om det ikke var for det fæle han var med på. Og hvis han ikke var kjent, da hadde han ikke blitt invitert til å være gjest i sjakksendingen, vil jeg tro? Derfor blir det så feil. Det blir jo nesten å belønne en kriminell handling da, siden det var det som gjorde han kjent og siden han nå er kjent skal han få muligheter nesten ingen andre får. Han er jo ikke kjent for noe annet enn det, liksom. Jeg synes ikke vi skal gjøre kriminelle til «kjendiser» selv om vi alle vet hvem de er. Hva blir det neste? Farmen kjendis? 

For øvrig er jeg selvsagt også helt for at folk skal få nye sjanser og alt det der - leve et normalt liv liksom - men det er jo ikke noen menneskerett å få være på tv heller. 

Det er mange folk som har peiling på sjakk her i Norge. Man trengte ikke å bruke en som er dømt for noe så brutalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...