Gå til innhold

Hjelp! Valpen knurrer når jeg løfter den


Nimbus

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når verdens skjønneste, snille valp plutselig knurrer og snerrer når den må løftes? Av og til biter den også. Dette handler mest om når den skal løftes ned fra sofa eller seng. Eller bæres opp trapper. Det er jo ikke så farlig når den er så liten og søt, men ikke like sjarmerende med en voksen glefsende hund. Han knurrer aldri ved maten sin og er stort sett veldig glad og harmonisk. Bør jeg sette ham på plass eller bare overse det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan den ha smerter? Kan det være noe galt? Siden det plutselig har begynt å skje.

Anonymkode: f02c2...c40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten blanding? 

Ikke ok, under noen omstendigheter... 

Få den undersøkt til veterinær i første omgang 😊

Anonymkode: a8752...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett på plass ihvertfall, det gjør ikke noe godt. Om du er 100% sikker på at det ikke skyldes smerter eller feil bæring, anta at det er ubehag/redsel. Begynn på nytt. Sakte og steg for steg. Over flere timer og dager bør du jobbe veldig gradvis. Ha den i fanget, belønn. Når det er ok kan du prøve å holde den fast i fanget, belønn når den er rolig. Deretter løft opp i 1 sek, sett den ned, belønn, osv. 

Anonymkode: fe04b...f20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du brått på den? Har du oppmerksomheten dens først? Forbinder den det å bli bært med noe positivt?

Anonymkode: 33512...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du få den sjekket hos veterinær for å utelukke smerter. 

Så bør du trene på håndtering. En valp skal aldri "settes på plass". Redsel/ubehag kan ikke fjernes ved kjeft.

Ta frem en pose med digge godbiter og sett deg på gulvet. Ta hånden mot valpen, si Yes! Og gi godbit. Om valpen skyr unna hånden din på noe som helst tidspunkt, så har du gått for fort frem. Rygger/snur den hodet vekk, så har du gått for fort frem. Hunder er flinke til å si ifra om det er noe de ikke liker, og jo mer man respekterer signalene de gir, jo mer stoler de på oss og tillater håndtering. 

Jobb deg frem med godbiter og med musesteg. Lær den at gode ting (godbiter og skryt) skjer når den blir tatt på ryggen, ørene, bena osv. Når den lar deg ta den overalt på kroppen uten å sky unna, begynn å jobbe mot at den godtar å bli tatt under brystkassen. Legg litt press opp under brystkassen. Om det er greit, så ville jeg sittet på gulvet og løftet den opp i fanget mitt med én hånd mens den spiser en godbit/slikker leverpostei/peanøttsmør ut av håndflaten din.

Du må lage positive assosiasjoner til å bli løftet og håndtert. 

Anonymkode: 83fb7...a9e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Knurringen kommer bare noen ganger ved løfting. Stort sett liker den å bli løftet. Knurringen skjer når han blir løftet når han egentlig bare vil ligge. Han er veldig kosete og jeg har fri tilgang til hele kroppen, munnen og labbene. Føler han knurrer fordi han blir irritert over å bli flytta på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus skrev (7 minutter siden):

TS

Knurringen kommer bare noen ganger ved løfting. Stort sett liker den å bli løftet. Knurringen skjer når han blir løftet når han egentlig bare vil ligge. Han er veldig kosete og jeg har fri tilgang til hele kroppen, munnen og labbene. Føler han knurrer fordi han blir irritert over å bli flytta på

Det er ikke så uvanlig, og veldig forståelig 😅

Da ville jeg ha fått han til å reise seg først, ev egen fri vilje. Fortsetter du å løfte han når han ligger og sover, så kan det bli verre med tiden. Kast en godbit på gulvet eller noe, så han reiser seg før du løfter han 👍

Anonymkode: 83fb7...a9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke så uvanlig, og veldig forståelig 😅

Da ville jeg ha fått han til å reise seg først, ev egen fri vilje. Fortsetter du å løfte han når han ligger og sover, så kan det bli verre med tiden. Kast en godbit på gulvet eller noe, så han reiser seg før du løfter han 👍

Anonymkode: 83fb7...a9e

Takk for tips, det skal jeg prøve. Han er bare 11 uker og brummingen er egentlig bare søt. Men vil jo ikke at det skal bli en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ligger rolig/sover så bør den få ligge i fred.

Anonymkode: 116cd...3b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke så uvanlig, og veldig forståelig 😅

Da ville jeg ha fått han til å reise seg først, ev egen fri vilje. Fortsetter du å løfte han når han ligger og sover, så kan det bli verre med tiden. Kast en godbit på gulvet eller noe, så han reiser seg før du løfter han 👍

Anonymkode: 83fb7...a9e

Jo det er uvanlig at en valp knurrer...  🙄🥴

 

Anonymkode: a8752...4ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo det er uvanlig at en valp knurrer...  🙄🥴

 

Anonymkode: a8752...4ac

Valpen klager på å bli løftet når den er trøtt og ligger og sover. Det er ikke uvanlig. Valper har lov til å uttrykke andre følelser enn kun lykke og glede. De har lov til å klage over noe som ville irritert både mennesker, babyer og de fleste andre dyr. 

Anonymkode: 83fb7...a9e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Valpen klager på å bli løftet når den er trøtt og ligger og sover. Det er ikke uvanlig. Valper har lov til å uttrykke andre følelser enn kun lykke og glede. De har lov til å klage over noe som ville irritert både mennesker, babyer og de fleste andre dyr. 

Anonymkode: 83fb7...a9e

Normale hunder kan vise tegn til misnøye på andre måter enn å knurre 🙄 er kanskje normalt å bite også, som ts nevner at den har gjort..? 

Anonymkode: a8752...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når han knurrer blir du redd og setter han ned igjen? ville bare løftet den uansett og vis han knurrer så sier du strengt nei.

 

Anonymkode: 4fad8...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du setter den ned når han knurrer så lærer du den jo at han kan knurre så slipper han og bli løftet. Du får heller lære den at den ikke har noe valg og knurring er ikke greit

Anonymkode: 4fad8...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Normale hunder kan vise tegn til misnøye på andre måter enn å knurre 🙄 er kanskje normalt å bite også, som ts nevner at den har gjort..? 

Anonymkode: a8752...4ac

Det er en 11 uker gammel valp. Selvfølgelig biter den?? Valper biter. Og nei, om man blir dradd rett ut av søvn, så er kroppen holdt fast, og da har man ikke noe annet valg enn å bruke vokale lyder for å uttrykke seg.

Noen folk tror at både valper og hunder skal oppføre seg som en blanding mellom roboter og slaver. Valper og hunder har lov til å ha meninger, og å uttrykke disse meningene. Det er vår jobb å lære de at de kan føle seg trygge og hørt i hjemmet. 

TS, svaret her er enkelt. Ha en skål med godbiter stående på en tilgjengelig plass. Må du flytte på valpen når den ligger og sover, kast en godbit på gulvet eller bruk et ord den forbinder med godbit så den reiser seg/hopper ned selv. Da kan du løfte den uten problemer. 

Anonymkode: 83fb7...a9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nimbus skrev (10 timer siden):

Takk for tips, det skal jeg prøve. Han er bare 11 uker og brummingen er egentlig bare søt. Men vil jo ikke at det skal bli en vane.

Det er fullstendig normal oppførsel for en 11 uker gammel valp å bite. Det ville vært oppsiktsvekkende hvis den ikke gjorde det. Jeg nekter å tro at dere som sier at dette er "ikke ok, under noen omstendigheter" i det hele tatt har møtt en valp. Valper utforsker verden med tennene. Det er helt naturlig. Den kommer til å vokse det av seg.

Angående knurringen ved løfting skjønner jeg ikke hvorfor du er redd for at det skal vedvare når den blir voksen? Hunden vil jo ikke ha behov for å løftes opp og ned av sofaen eller trapper når den er voksen. Det er sjeldent nødvendig å løfte rundt på voksne hunder. Jeg tror dette går helt fint bare du stresser ned litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Normale hunder kan vise tegn til misnøye på andre måter enn å knurre 🙄 er kanskje normalt å bite også, som ts nevner at den har gjort..? 

Anonymkode: a8752...4ac

Selvsagt er det normalt å bite for en 11 uker gammel valp? Det ville vært eksepsjonelt uvanlig dersom valpen ikke bet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (8 timer siden):

Selvsagt er det normalt å bite for en 11 uker gammel valp? Det ville vært eksepsjonelt uvanlig dersom valpen ikke bet.

Jaja, lykke til. Glad jeg har oppdrett av en rase som aldri har knurret /bitt når man løfter den. Stor som liten. Da mener jeg aldri.. Surmuler/gjesping ja.. Men knurring nei. Men er kanskje vanlig for de mindre rasene som jeg tipper dette er 🙄

Anonymkode: a8752...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaja, lykke til. Glad jeg har oppdrett av en rase som aldri har knurret /bitt når man løfter den. Stor som liten. Da mener jeg aldri.. Surmuler/gjesping ja.. Men knurring nei. Men er kanskje vanlig for de mindre rasene som jeg tipper dette er 🙄

Anonymkode: a8752...4ac

Selv om du ikke ser det så sitter jeg her og himler med øynene over dine innlegg....  Valper har du ikke greie på og bør derfor ikke gi råd til andre (og det hjelper ikke selv om du driver med oppdrett av en eller annen helt eksepsjonell rase... 😂)

Anonymkode: 844bf...0fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...