Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk sykepleiere? Hvis det er så fælt som det fremstilles her inne...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TLR skrev (27 minutter siden):

Det er sikkert et greit yrke men det er for mye praksis. Gratis jobbing uten lønn har hørt at de jobber som student 4 dager i uken uten lønn i 6 til 8 uker og leve på studielån er ikke greit. 

 

TLR skrev (16 minutter siden):

Det å bli sykepleier er vist ikke så lett heller har jeg hørt mye gratis jobbing som student. Man har jo ikke mulighet til å jobbe noe ekstra ved siden av en praksis periode når man skal jobbe 4 dager i uken. Vet ikke angående studielån men de sier at de får 8000 i måneden. Ingenting knapt nok til litt mat 

Du vet virkelig ikke mye om dette. Praksis er en læreperiode, studentene skal lære praktiske prosedyrer, hvordan teori omsettes til praksis, kobling av observasjoner og tiltak, opparbeide seg et klinisk blikk og faktisk øve på å få til ting. De er ingen arbeidskraft i avdelingen, tvert om. De må gå sammen med noen, få ting forklart, bli vist, utøve selv under veiledning og oppsyn, gjøre selvstendig for så å bli kontrollert, bruker lenger tid på oppgavene ect. Og gjør studenten feil er det ofte den de går med som får skylden og risikerer egen autorisasjon. Det krever tid og ressurser å ha studenter, og det er absolutt ikke noen gratis arbeidskraft avdelingen kan regne med. Kanskje kan de helt på slutten av praksisperioden bidra noe, men de kan ikke regnes som vanlig arbeidskraft. I arbeidstiden skal man også evaluere, reflektere, gå gjennom studentplaner og mål.

De fleste sykepleierstudenter jobber også ved siden av studiene, 3.hver helg, ferier + ekstra ved behov er ganske vanlig. 

Anonymkode: f61d7...237

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner 5 sykepleiere og ingen av dem er etnisk norske. De har alle jobbet som sykepleiere i sitt hjemland, før de kom hit og de elsker jobben sin. 
 

De har aldri sytet om jobben, men klager over late kolleger. 

Anonymkode: 51e91...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært sykepleier siden starten av 2000-tallet. Ja, alt du nevner er sant på mange arbeidsplasser. Det som fikk meg til å holde ut var pasientene. De fantastiske og takknemlige pasientene, de eldre flotte menneskene på sykehjemmet som var helt avhengig av andres hjelp til de mest enkle oppgavene. Den følelsen av å gjøre en forskjell i andres liv. 

Men på et tidspunkt var ikke dette nok for å oppveie for ulempene, jeg omskolert meg og har nå jobbet snart 2 år innenfor noe helt annet. Savner ikke sykepleieryrket, men savner menneskene og det å hjelpe mennesker. 

Anonymkode: e92bc...2c3

Hva har du omskolert deg til? Og ved hvilken alder? :) Er ikke så lett å få jobb i dag som nyutdannet voksen, har inntrykk av at de er ute etter unge sulte 

😅

Anonymkode: d8b51...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynt på sykepleien på 90-tallet, da var helsevesenet ganske annerledes enn nå, ikke bedre, men annerledes. Mange av de pasientene som lå ukesvis på sykehus den gangen ville ikke vært pasienter i dag, enten ville de bodd hjemme eller på sykehjem, eller behandlingen ville vært kjappere unnagjort og de hadde vært utskrevet for lengst. Tempoet har gått opp som følge av at mer kan behandles, behandlingen er mer spesialisert og trenger flere ansatte, folk lever lenger og trenger dermed mer behandling for ulike ting, det er større forventinger til at det offentlige skal utføre oppgaver familien ordnet før, og folk har en mye høyere kravliste for hvordan de vil ha det.

Jeg sluttet å jobbe på sengepost for fem år siden, det vare et helvetes rotterace og jeg skal aldri tilbake. De to tingene som gjorde det absolutt verst var dårlig ledelse og ufordragelige pårørende. Hadde man satset på å bygge lederkompetanse innen helse, spesielt på mellomledernivå, tror jeg mange kunne fått en bedre hverdag. Ser på det sykehuset der jeg jobber at de avdelingene som har en god og fungerende leder, har liten turnover og mindre sykemeldinger enn de som har en leder som ikke orket turnus, var venninne med klinikksjefen, stod i tur for å bli leder eller bare ville være sjef for å ha makt. Pårørende som kjefter og kjefter for alt mulig man ikke kan noe for, eller har helt urealistiske forestillinger som hva det offentlige skal bidra med for deres familiemedlem, er til å bli totalt utmattet og demotivert av. Å måtte bruke tid på å snakke med 8 ulike familiemedlemmer som nekter å snakke med hverandre og syns de er den absolutt viktigste å informere er også veldig meningsløst og tidkrevende, jeg er faktisk ikke så interessert å måtte blandes opp i slektskonflikten etter arvedelingen fra onkel Tore i -89. Tenker det må ha vært megasuperduperlykke for sengepostene at det ikke var lov med pårørende på besøk under pandemien. 

Men jeg liker godt selve yrket, og jeg har alltid hatt fantastiske kolleger i alle yrkesgrupper. Ble opprinnelig sykepleier pga store valgmuligheter videre, så tok videreutdanning og fortsatte innen en annen retning av sykepleieyrket da jeg forlot sengepostlivet,  og er storfornøyd med det. 

Anonymkode: f61d7...237

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Yes, så sant!! Jeg blir snart 40, og er så glad jeg skal jobbe med noe annet resten av min karriere! Før ville jeg blitt 41 og fortsatt vært sykepleier og hatet jobben. Men nå blir jeg 41, utdannet til noe helt annet! Og jeg kommer sikkert til å fortsette med master etter denne biten her 😀

Anonymkode: fdeeb...799

Hva slags utdanning til du? Og alder da? Vanskelig å få jobb? Utdanner meg til sykepleier selv nå som voksen, men blir skremt av å lese så mye negativt. Men jeg trenger en utdannelse som vil gi meg jobb…. 

Anonymkode: d8b51...f66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes at sykepleiere klager fælt til å ha en så kort og enkel utdanning. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

Hva har det med saken å gjøre? Ja, utdannelsen er kort og enkel, men man skal da ikke måtte finne seg i å bli behandlet som søppel av den grunn?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du gått sykepleien? Kortere enn mange andre utdanninger ja, men lenger utdanning enn alle fagarbeidere. Og fagarbeidere får lønn under utdanning. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d1aa...b80

Jeg har i hvert fall.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje folk ikke har så mye valg. Det er vel vanskeligere å bli ingeniør, lege, jurist, tannlege eller psykolog.

Anonymkode: d20a5...d0c

Ja, det er det jo.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og enda så legger du livet ditt i hendene mine? Eller livet til barnet ditt i hendene mine?

Anonymkode: b20a0...0e9

Hva har det med saken å gjøre?

 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er nok ikke så enkelt som du tror…

Anonymkode: 84dbd...832

Eh jo… 

Anonymkode: cb983...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er overlykkelig for at jeg ble ingeniør og ikke sykepleier.. Like lang utdannelse men 8-4 jobb, hjemmekontor ,fleksitid, aldri overtid  og mye høyere lønn.

Anonymkode: e7db0...4cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og enda så legger du livet ditt i hendene mine? Eller livet til barnet ditt i hendene mine?

Anonymkode: b20a0...0e9

Tullete sagt. Som sykepleier er det veldig sjeldent du har livet til noen i hendene dine. Kom deg ned fra din høye hest. Så viktig er du ikke. Holdninger som dette gjør at folk blir lei klagingen til sykepleiere.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder alle som har lang utdanning.

Jeg tenker sykepleiere har en sterk fagforening. Det er det som skiller dem fra andre omsorgsarbeidere.

Hva med anleggsarbeidere som bor i brakke hele uka og jobbe hardt fysisk ute i all slags drittvær. Jeg sto med slegge og spett og rev forskalinger.

Jeg har bare jobbet sånn noen måneder  men fy f..... jeg er takknemlig for at noen orker.

Man hører ikke konstant syting derfra i media. De har ingen fagforeningsledere som syter og klager over hvor fæl jobben er. Der er fokuset at det skal være nok jobb.

Anonymkode: 0bffb...dd3

Dette! Og hvorfor er det alltid kvinner som klager på turnus og sjeldent menn? Jeg er kvinne selv forresten. Fordi mange kvinner fremdeles tror de må ha hovedansvaret for mann og barn? Min erfaring som tidligere ansatt i helsevesenet er at det er et sted hvor mange kvinner jobber fordi det er greit å få jobb der, og de fleste ønsker å jobbe deltid fordi de må "ta vare på mann og barn". Helt greit, men da blir selvfølgelig lønn deretter. Jeg sluttet og utdannet meg som byggingeniør. Hatt desto tøffere dager på anlegg, og beundrer anleggsgutta som står på!  Hvorfor er ikke flere kvinner i den bransjen? Fordi de ikke takler sånne jobber?

Anonymkode: f4bff...115

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykepleier fordi jeg elsker å jobbe med eldre, og skape en god hverdag for pasientene. Tok først helsefagarbeider på vgs, men fant ut at det er helt umulig å få høy stillingsprosent med det, så tok sykepleien etterpå. Angrer litt på valget, mye mer ansvar, og tjener ikke så mye mer en helsefagarbeidere. Også hater jeg turnus, hvertfall når det ikke er verdt det med den eksta betalingen, hva er 56 kr timen ekstra for etter kl 17, og 53 kr timen ekstra for helg? ikke verd den tiden jeg mister med barna hvertfall. Jeg kommer til å fortsette å jobbe som sykepleier, men ikke i en fast stilling, kommer bare til å ta løse vakter på dagtid, om så det bare blir 2-3 vakter i uka. 

Anonymkode: c74fe...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tullete sagt. Som sykepleier er det veldig sjeldent du har livet til noen i hendene dine. Kom deg ned fra din høye hest. Så viktig er du ikke. Holdninger som dette gjør at folk blir lei klagingen til sykepleiere.

 

Dette! Og hvorfor er det alltid kvinner som klager på turnus og sjeldent menn? Jeg er kvinne selv forresten. Fordi mange kvinner fremdeles tror de må ha hovedansvaret for mann og barn? Min erfaring som tidligere ansatt i helsevesenet er at det er et sted hvor mange kvinner jobber fordi det er greit å få jobb der, og de fleste ønsker å jobbe deltid fordi de må "ta vare på mann og barn". Helt greit, men da blir selvfølgelig lønn deretter. Jeg sluttet og utdannet meg som byggingeniør. Hatt desto tøffere dager på anlegg, og beundrer anleggsgutta som står på!  Hvorfor er ikke flere kvinner i den bransjen? Fordi de ikke takler sånne jobber?

Anonymkode: f4bff...115

Tror ikke du skjønner hvor syke de menneskene vi jobber med er, så jo, vi har faktisk livet i hendene ganske ofte. Er ikke sjelden jeg må ringe lege for å iverksette livsviktig behandling, uten den behandlingen hadde pasienten dødd. Og det er grunnet sykepleieutdannelsen min at jeg kan oppfatte at noe livstruende er på fære. 

Anonymkode: c74fe...362

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

Vurder heller vernepleien, de har mye lignende arbeidsoppgaver, medisinering ol.

Anonymkode: 1b675...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom folk (som ikke er sykepleiere fra før) hadde brukt ett par dager på å for eksempel tørke bæsje-rumper eller bli spyttet på av folk med demens, så ville det nok blitt LAAAAAANGT mindre klaging og sutring over hvor mye sykepleiere snakker om deres egen jobb.         

Anonymkode: 7eedb...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes at sykepleiere klager fælt til å ha en så kort og enkel utdanning. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

Så man har ikke rett til å klage om ikke utdanningen er lang nok eller vanskelig nok? Jeg er ikke sykepleier, men mener alle har lov til å klage om jobben blir for tung og for dårlig betalt. Skulle bare mangle, man skal tross alt være i arbeidslivet i mange år. 

Anonymkode: a25b2...87a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

Samme her den gang jeg skulle velge utdanning. Vokste opp med en mor som er sykepleier og med den turnusen hun hadde. Sove på dag, jobbe natt, helligdager osv. Nei takk. Da skulle det vært veldig godt betalt. 

Anonymkode: 2f0e3...91c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ble sykepleier fordi jeg elsker å jobbe med eldre, og skape en god hverdag for pasientene. Tok først helsefagarbeider på vgs, men fant ut at det er helt umulig å få høy stillingsprosent med det, så tok sykepleien etterpå. Angrer litt på valget, mye mer ansvar, og tjener ikke så mye mer en helsefagarbeidere. Også hater jeg turnus, hvertfall når det ikke er verdt det med den eksta betalingen, hva er 56 kr timen ekstra for etter kl 17, og 53 kr timen ekstra for helg? ikke verd den tiden jeg mister med barna hvertfall. Jeg kommer til å fortsette å jobbe som sykepleier, men ikke i en fast stilling, kommer bare til å ta løse vakter på dagtid, om så det bare blir 2-3 vakter i uka. 

Anonymkode: c74fe...362

Hvordan i all verden har du råd til å jobbe 2-3 dagvakter i uken bare? Betaler mannen for resten? 🤔

Jeg har jobbet som sykepleier i 9 år. Skal i gang med master i intensivsykepleie nå. Jeg ble jo ferdig utdannet for 9 år siden, men jeg jobbet beinhardt for å få A og B på alle eksamener. Jeg leste jo ofte fag i 12-13 timer på studiedager og i helgene. Hadde 0 fravær i praksis. Har aldri vært sykmeldt på disse 9 årene. 

Anonymkode: 5d44c...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange sykepleiere, inkludert han jeg er gift med. Historien er den samme: de visste ikke hva de ville bli, ingen karakterkrav, kort utdannelse, sikker jobb.
Etter endt utdannelse angrer en dem. Jobben ER tung, uten tvil. Det  finnes knapt dagstillinger (og de er i tilfelle veldig dårlig betalt). 

Den lav lønna er i grunnen en myte: Lønnsoppgjørene har hatt fokus på tillegg og ikke på grunnlønn, derfor lan sykepleierforbundet hevde at lønna er lav mens den i virkeligheten er svært god (mannen min tjener nesten 800.000 i året).

Anonymkode: d5df1...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner mange sykepleiere, inkludert han jeg er gift med. Historien er den samme: de visste ikke hva de ville bli, ingen karakterkrav, kort utdannelse, sikker jobb.
Etter endt utdannelse angrer en dem. Jobben ER tung, uten tvil. Det  finnes knapt dagstillinger (og de er i tilfelle veldig dårlig betalt). 

Den lav lønna er i grunnen en myte: Lønnsoppgjørene har hatt fokus på tillegg og ikke på grunnlønn, derfor lan sykepleierforbundet hevde at lønna er lav mens den i virkeligheten er svært god (mannen min tjener nesten 800.000 i året).

Anonymkode: d5df1...74e

*angrer mange av dem

Anonymkode: d5df1...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan i all verden har du råd til å jobbe 2-3 dagvakter i uken bare? Betaler mannen for resten? 🤔

Jeg har jobbet som sykepleier i 9 år. Skal i gang med master i intensivsykepleie nå. Jeg ble jo ferdig utdannet for 9 år siden, men jeg jobbet beinhardt for å få A og B på alle eksamener. Jeg leste jo ofte fag i 12-13 timer på studiedager og i helgene. Hadde 0 fravær i praksis. Har aldri vært sykmeldt på disse 9 årene. 

Anonymkode: 5d44c...2d3

nei, klarer og forsørge meg selv, sparepenger og nesten nedbetalt hus. Har 2 barn under 2 år, og ser for meg og jobbe ca 60 prosent noen år. Kan ta noen nattevakter også, da dette ikke går utover tiden med barna. 

Anonymkode: c74fe...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner mange sykepleiere, inkludert han jeg er gift med. Historien er den samme: de visste ikke hva de ville bli, ingen karakterkrav, kort utdannelse, sikker jobb.
Etter endt utdannelse angrer en dem. Jobben ER tung, uten tvil. Det  finnes knapt dagstillinger (og de er i tilfelle veldig dårlig betalt). 

Den lav lønna er i grunnen en myte: Lønnsoppgjørene har hatt fokus på tillegg og ikke på grunnlønn, derfor lan sykepleierforbundet hevde at lønna er lav mens den i virkeligheten er svært god (mannen min tjener nesten 800.000 i året).

Anonymkode: d5df1...74e

Hva mener du med ingen karakterkrav?

Anonymkode: 5d44c...2d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nei, klarer og forsørge meg selv, sparepenger og nesten nedbetalt hus. Har 2 barn under 2 år, og ser for meg og jobbe ca 60 prosent noen år. Kan ta noen nattevakter også, da dette ikke går utover tiden med barna. 

Anonymkode: c74fe...362

Jeg har ikke barn. Hadde aldri valgt dette yrket dersom jeg ønsket meg barn. Mannen min er kirurg så vi har samme livsstil. Jobber over 100% begge to. 

Anonymkode: 5d44c...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...