Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk sykepleiere? Hvis det er så fælt som det fremstilles her inne...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje folk ikke har så mye valg. Det er vel vanskeligere å bli ingeniør, lege, jurist, tannlege eller psykolog.

Anonymkode: d20a5...d0c

Er nok dette som er grunnen. Noen i samfunnet må ta lavstatus jobbene. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel de har de tryggeste jobbene ever.. hvertfall nå om dagen. 

Anonymkode: 593a8...ee8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes at sykepleiere klager fælt til å ha en så kort og enkel utdanning. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

Og enda så legger du livet ditt i hendene mine? Eller livet til barnet ditt i hendene mine?

Anonymkode: b20a0...0e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er nok dette som er grunnen. Noen i samfunnet må ta lavstatus jobbene. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

Vil ikke akkurat kalle det lavstatus.

Anonymkode: d20a5...d0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du gått sykepleien? Kortere enn mange andre utdanninger ja, men lenger utdanning enn alle fagarbeidere. Og fagarbeidere får lønn under utdanning. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d1aa...b80

Det gjelder alle som har lang utdanning.

Jeg tenker sykepleiere har en sterk fagforening. Det er det som skiller dem fra andre omsorgsarbeidere.

Hva med anleggsarbeidere som bor i brakke hele uka og jobbe hardt fysisk ute i all slags drittvær. Jeg sto med slegge og spett og rev forskalinger.

Jeg har bare jobbet sånn noen måneder  men fy f..... jeg er takknemlig for at noen orker.

Man hører ikke konstant syting derfra i media. De har ingen fagforeningsledere som syter og klager over hvor fæl jobben er. Der er fokuset at det skal være nok jobb.

Anonymkode: 0bffb...dd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykepleier siden starten av 2000-tallet. Ja, alt du nevner er sant på mange arbeidsplasser. Det som fikk meg til å holde ut var pasientene. De fantastiske og takknemlige pasientene, de eldre flotte menneskene på sykehjemmet som var helt avhengig av andres hjelp til de mest enkle oppgavene. Den følelsen av å gjøre en forskjell i andres liv. 

Men på et tidspunkt var ikke dette nok for å oppveie for ulempene, jeg omskolert meg og har nå jobbet snart 2 år innenfor noe helt annet. Savner ikke sykepleieryrket, men savner menneskene og det å hjelpe mennesker. 

Anonymkode: e92bc...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis en brøkdel av det som skrives av sykepleiere her inne på kvinneguiden er sant, så lurer jeg faktisk på hvorfor noen blir sykepleiere i det hele tatt. Bare for å oppsummere LITT av det som er skrevet i diverse kommentarer her inne, så virker det som lønna er dårlig, arbeidstidene er forferdelige, ferier blir trukket tilbake, rygg og armer verker, man får ikke spist eller gått på do mens man er i vakt, ekstra trykk under pandemi, osv, osv.... 

Og før noen svarer: "Hvem mener du ellers skal ta vare på våre syke og eldre?", så kan jeg bare svare med en gang at det har jeg ikke peiling på 😂 

Og kanskje et større spørsmål; Hvorfor fortsetter dere å jobbe slik år etter år?
Mulig at de som er her inne å kommenterer setter det på spissen, og drar frem den verste dagen de har hatt i sin karriere som sykepleier...? Ikke vet jeg. Det er hvertfall både beundringsverdig og merkelig på samme tid at noen i det hele tatt vil ha dette yrket hvis det er så ille som det fremstilles. 

 

 

Anonymkode: dd2da...b9a

Jeg tror nok endel kvinner ikke faktisk får beskjed hjemmefra om viktigheten av å velge yrke etter fornuft, heller enn «venninna skal» eller «dette virker trygt»

De jeg gikk på skole med som valgte sykepleie hadde familie (mor) som jobbet innen det samme. De hadde likevel ingen prat med henne om det rent praktiske man må vurdere før man utdanner seg - arbeidstid og om denne egner seg for det livet du ønsker leve på fritida, lønn og om denne igjen dekker det du har lyst til å få til på fritida. Fleksibilitet, arbeidsmulighet, oppgaver og om din personlighet og fysikk egner seg til dem etc. 

Den ene jenta som hadde en mor oppegående nok til å ta den praten med henne jobber i dag innen økonomi. Hun utdannet seg aldri til sykepleier, fordi svarene på spørsmålene over (som absolutt alle ansvarlige folk må insistere på at ungene vurderer før de velger noen form for utdanning) tilsa at hun burde velge et «kontorfag».

Og tilsvaret på nr to er at veldig mange tror de er gamle når de krysser 40, og at det er for dosent å videreutdanne seg. Er du 40 i 2022 skal du påregnelig jobbe i 30 år til, så om du mistrives: etterutdann deg! Det er kjempelenge igjen.

Anonymkode: c3922...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ung og dum da jeg valgte sykepleien. Jeg hadde veldig gode karakterer på vgs og realfag, hadde kommet inn på juss, siviløkonom på nhh osv. men planen min var å bli bioingeniør. Men så lot jeg meg overtale av en ex-svigermor til å bli sykepleier (som selv var det) Dumme meg. Jeg visste lite om yrket men så litt opp til henne og tenkte at dette må jeg og gjøre. Alle rundt meg hevet øyenbrynene litt, men jeg gjorde det nå likevel. Hatet studiet fra dag 1, men led meg gjennom både eksamener og praksis. Alle sa, det blir nok bedre, du er så snill og omsorgsfull så du passer fint til jobben. 🙄🤮

Nå, som snart 40 år og etter mye slit og sjelegranskning har jeg tatt farvel med den dritten og holder på med en omskolering i noe jeg elsker. Elsker hver eneste dag med studier og gleder meg til å begynne å jobbe med noe jeg faktisk er interessert i og passer bedre til!

Anonymkode: fdeeb...799

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

g tilsvaret på nr to er at veldig mange tror de er gamle når de krysser 40, og at det er for dosent å videreutdanne seg. Er du 40 i 2022 skal du påregnelig jobbe i 30 år til, så om du mistrives: etterutdann deg! Det er kjempelenge igjen.

Yes, så sant!! Jeg blir snart 40, og er så glad jeg skal jobbe med noe annet resten av min karriere! Før ville jeg blitt 41 og fortsatt vært sykepleier og hatet jobben. Men nå blir jeg 41, utdannet til noe helt annet! Og jeg kommer sikkert til å fortsette med master etter denne biten her 😀

Anonymkode: fdeeb...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er forskjell på eldre og yngre generasjoner. Etter å ha vært innlagt på forskjellige avdelinger på Tønsberg sykehus, ser jeg at det er mange på min mors alder. Og det er de hyggeligste, blideste, mest hjelpsomme sykepleierene jeg har møtt. Jeg er så takknemlig for at de er i jobb. Og mistrives de, skjuler de det godt. Det er alltid smil og hyggelige hils når de kommer på jobb og møter pasienten. 💖 

Anonymkode: 4fac8...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel de har de tryggeste jobbene ever.. hvertfall nå om dagen. 

Anonymkode: 593a8...ee8

Min er like trygg 

Anonymkode: e8d08...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

Kjenner mange sykepleiere både damer og menn på forskjellige avdelinger. De elsker jobben sin 🙂Men det er slitsomt til tider,men de sier at det er ett givende yrke 👍🙂Samarbeider med sykepleiere 
 

 

Anonymkode: c0cc2...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og vil si at i snitt er godt over halvparten av dagene slik du skisserer i hovedinnlegget. 

Da jeg begynte som assistent i hjemmesykepleien i en annen kommune var det ikke så ille. Og da jeg tok utdanningen hadde jeg ikke barn, og klarte ikke å se for meg hvordan det ville bli å måtte jobbe helger og røddager med familie. Nå har jeg jobbet som sykepleier i snart åtte år, men vurderer på alvor å begynne med noe annet. Noe som er veldig synd, for jeg elsker egentlig jobben: faglig sett er den spennende med mulighet for å lære noe nytt hele tiden, arbeidsoppgavene og dagene er veldig varierte, jeg blir veldig godt kjent med pasientene og det er en glede å kunne være til hjelp, arbeidsmiljøet er kjempebra (selv om det også lider under presset vi har opplevd de siste tre/fire årene (ja, for det begynte lenge før korona kom)).

Slik ståa er nå kan jeg dessverre ikke anbefale noen å bli sykepleier. Men klarer myndighetene å prioritere helsevesenet og sette inn nødvendige tiltak for å sikre kraftig økt grunnbemanning (samt gå tilbake på mye av samhandlingsreformen) så blir det en annen sak. Da har det potensialet til å være verdens beste jobb.

Anonymkode: 5a7ec...ca2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

Det er sikkert et greit yrke men det er for mye praksis. Gratis jobbing uten lønn har hørt at de jobber som student 4 dager i uken uten lønn i 6 til 8 uker og leve på studielån er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Synes at sykepleiere klager fælt til å ha en så kort og enkel utdanning. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

Er nok ikke så enkelt som du tror…

Anonymkode: 84dbd...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier. I hjemmesykepleien. 70% av dagene er sånn du beskriver i hovedinnlegget ditt. Travle dager, sykt trykk på telefonen fra kollegaer som trenger hjelp og veiledning, leger, sykehus, pårørende, andre institusjoner. Ringer i ett. Lister lange som et vondt år med pasienter, oppfølging, møter og medisiner som skal klargjøres. Går i ett hakka kjør. Uavklarte pasienter Som sendes hjem fra sykehus, og må re-innlegges. Mye tidskrevende prosedyrer.

Anonymkode: ee259...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er sykepleier. I hjemmesykepleien. 70% av dagene er sånn du beskriver i hovedinnlegget ditt. Travle dager, sykt trykk på telefonen fra kollegaer som trenger hjelp og veiledning, leger, sykehus, pårørende, andre institusjoner. Ringer i ett. Lister lange som et vondt år med pasienter, oppfølging, møter og medisiner som skal klargjøres. Går i ett hakka kjør. Uavklarte pasienter Som sendes hjem fra sykehus, og må re-innlegges. Mye tidskrevende prosedyrer.

Anonymkode: ee259...a1d

Det å bli sykepleier er vist ikke så lett heller har jeg hørt mye gratis jobbing som student. Man har jo ikke mulighet til å jobbe noe ekstra ved siden av en praksis periode når man skal jobbe 4 dager i uken. Vet ikke angående studielån men de sier at de får 8000 i måneden. Ingenting knapt nok til litt mat 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er sykepleier, men det er vel med dette som med mye annet, at det er ikke alt som er som man hadde trodd på forhånd. Og selv om man hører om de negative sidene på forhånd, er det noe annet å kjenne det på kroppen enn å høre om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve jobben som sykepleier er jo kjempefin. Men helsevesenet som arbeidsplass er dritt. Fordi man er for få på jobb. Og da blir det som du skisserer i hovedinnlegget. 

Jeg var heller ikke fornøyd med Sykepleieforbundet, måten de jobber på. Sett fokus på manglende folk på jobb, ikke lønna.

Glad jeg kom meg bort.

Anonymkode: c8a72...2b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er utdannet sykepleiere, som er eller vurderer å omskolere dere. Hvorfor studerer dere ikke jus eller noe jus relatert. Og melder dere inn i sykepleierforbundet og faktisk stiller krav om bedre lønn og bedre arbeidstider, flere kollegaer et. Legeforening er krever så mye og hjelper leger. Noen må stå opp for sykepleierne. Har noen vurdert det? Man vil for alltid trenge sykepleiere. 😊

Anonymkode: 4fac8...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...