Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk sykepleiere? Hvis det er så fælt som det fremstilles her inne...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en brøkdel av det som skrives av sykepleiere her inne på kvinneguiden er sant, så lurer jeg faktisk på hvorfor noen blir sykepleiere i det hele tatt. Bare for å oppsummere LITT av det som er skrevet i diverse kommentarer her inne, så virker det som lønna er dårlig, arbeidstidene er forferdelige, ferier blir trukket tilbake, rygg og armer verker, man får ikke spist eller gått på do mens man er i vakt, ekstra trykk under pandemi, osv, osv.... 

Og før noen svarer: "Hvem mener du ellers skal ta vare på våre syke og eldre?", så kan jeg bare svare med en gang at det har jeg ikke peiling på 😂 

Og kanskje et større spørsmål; Hvorfor fortsetter dere å jobbe slik år etter år?
Mulig at de som er her inne å kommenterer setter det på spissen, og drar frem den verste dagen de har hatt i sin karriere som sykepleier...? Ikke vet jeg. Det er hvertfall både beundringsverdig og merkelig på samme tid at noen i det hele tatt vil ha dette yrket hvis det er så ille som det fremstilles. 

 

 

Anonymkode: dd2da...b9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå jobber jeg i psykiatrien og kan ikke egentlig svare for de som jobber i somatikken ( for de forstår jeg meg ikke på 😂) men jeg elsker jobben min! Den gir meg så mye ved å hjelpe mennesker som har det vanskelig og sliter med rus. Jeg føler at det gir livet mitt mening på så mange måter! Og trykket her er helt anderledes enn på et somatisk sykehus. Vi har mer tid til pasientene og kan hele tiden følge de godt opp

Anonymkode: 676e8...78f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå jobber jeg i psykiatrien og kan ikke egentlig svare for de som jobber i somatikken ( for de forstår jeg meg ikke på 😂) men jeg elsker jobben min! Den gir meg så mye ved å hjelpe mennesker som har det vanskelig og sliter med rus. Jeg føler at det gir livet mitt mening på så mange måter! Og trykket her er helt anderledes enn på et somatisk sykehus. Vi har mer tid til pasientene og kan hele tiden følge de godt opp

Anonymkode: 676e8...78f

Samme her:) Jobber heller ikke på sykehus. Men selv om det kan være travelt på jobb, så har jeg alltid tid til å gå på do, ta matpause osv. Kjenner meg ikke igjen i noe av det som ts skisserer, heldigvis. Men vet jo at mange andre sykepleiere har det tøft, spesielt nå under pandemien. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Samme her:) Jobber heller ikke på sykehus. Men selv om det kan være travelt på jobb, så har jeg alltid tid til å gå på do, ta matpause osv. Kjenner meg ikke igjen i noe av det som ts skisserer, heldigvis. Men vet jo at mange andre sykepleiere har det tøft, spesielt nå under pandemien. 

Nå er ikke dette mine ord altså! 😂
Dette er reelle kommentaren fra dette forumet!

Men godt å høre at det ikke er alle sykepleiere som har det slik 😊

Anonymkode: dd2da...b9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

Det er jo kjempetrist! 😟

Anonymkode: dd2da...b9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ung og dum da jeg søkte. Kom ikke inn på juss 😂 tenkte jeg i hvertfall hadde mange muligheter innenfor jobben. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo veldig mange sykepleiere som slutter å jobbe som sykepleier etter noen år, tror det er etter 5 år at mange forsvinner, det er et kjent problem, så at folk jobber år etter år er vel ikke helt riktig. Jeg kan svare for meg selv,har jobbet som spl i 18 år, når jeg utdannet meg var det litt tilfeldig at det ble spl, jeg reflekterte vel ikke så mye over hvor kjipt det er å jobbe helger og røde dager resten av karrieren. Etter 12 år på sengepost byttet jeg jobb til legevakt. Sengepost er utrolig slitsomt i forhold til legevakt, men det er selvfølgelig ikke like travelt hele tiden, men mye av tiden. Tror mange velger å bli sykepleier nå pga at det er en trygg jobb, man risikerer ikke å bli permittert. Vi har jo hatt en jobb å gå til nå i pandemien i forhold til mange andre.

Anonymkode: 2312b...ead

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå er det jo veldig mange sykepleiere som slutter å jobbe som sykepleier etter noen år, tror det er etter 5 år at mange forsvinner, det er et kjent problem, så at folk jobber år etter år er vel ikke helt riktig. Jeg kan svare for meg selv,har jobbet som spl i 18 år, når jeg utdannet meg var det litt tilfeldig at det ble spl, jeg reflekterte vel ikke så mye over hvor kjipt det er å jobbe helger og røde dager resten av karrieren. Etter 12 år på sengepost byttet jeg jobb til legevakt. Sengepost er utrolig slitsomt i forhold til legevakt, men det er selvfølgelig ikke like travelt hele tiden, men mye av tiden. Tror mange velger å bli sykepleier nå pga at det er en trygg jobb, man risikerer ikke å bli permittert. Vi har jo hatt en jobb å gå til nå i pandemien i forhold til mange andre.

Anonymkode: 2312b...ead

Oi! Etter 5 år bare?? 😮

Er det pga av arbeidsforholdene alene tro...?

Anonymkode: dd2da...b9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi! Etter 5 år bare?? 😮

Er det pga av arbeidsforholdene alene tro...?

Anonymkode: dd2da...b9a

Min erfaring er at mange synes arbeidstiden er kjip når man stifter familie og får barn, da ønsker mange seg over på vanlig dag jobbing, og det tror jeg mange finner ut etter de får barn og ikke tenker så mye på når man utdanner seg. Mens noen liker turnus jobbing. Arbeidsforholdene er ikke optimale heller.

Anonymkode: 2312b...ead

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en linje på VGS i 07-10 helt urelatert til helse. Men av 15 jenter endte typ 7 av dem opp med å gå sykepleien etterpå.

Tror mange av dem endte opp der fordi de "ikke visete hva de ville bli" og bare måtte få en jobb. Vi var også en generasjon hvor flere mødre satt å sippet om at "blir du sykepleier er du garantert jobb!"

Det var de jo forsåvidt men det ble jo få fulltidsstillinger på dem. Og de har jo bare gått og klaget på lønn, arbeidstider ol siden. De var over 20 år når de begynte på utdannelsen og gamle nok til å vurdere lønn og arbtid også. Men jeg tror de fikk litt panikk og bare måtte gjøre NOE

Anonymkode: de8f5...bff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oi! Etter 5 år bare?? 😮

Er det pga av arbeidsforholdene alene tro...?

Anonymkode: dd2da...b9a

Jeg sluttet etter tre år og tok en annen utdannelse. Anbefaler dessverre ingen å bli sykepleiere. 

Anonymkode: cb983...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis en brøkdel av det som skrives av sykepleiere her inne på kvinneguiden er sant, så lurer jeg faktisk på hvorfor noen blir sykepleiere i det hele tatt. Bare for å oppsummere LITT av det som er skrevet i diverse kommentarer her inne, så virker det som lønna er dårlig, arbeidstidene er forferdelige, ferier blir trukket tilbake, rygg og armer verker, man får ikke spist eller gått på do mens man er i vakt, ekstra trykk under pandemi, osv, osv.... 

 

 

 

 

Anonymkode: dd2da...b9a

Alt det du nevner her er ting man som sykepleier kan kjenne seg igjen i. Ikke er det spesielt sjelden heller dessverre.

Angående motivasjon for å jobbe videre er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes at sykepleiere klager fælt til å ha en så kort og enkel utdanning. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det var så ille. Jobbet i to år, da orket jeg ikke mer.

Anonymkode: 6ebd8...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes at sykepleiere klager fælt til å ha en så kort og enkel utdanning. 

Anonymkode: e3f0a...0b6

Har du gått sykepleien? Kortere enn mange andre utdanninger ja, men lenger utdanning enn alle fagarbeidere. Og fagarbeidere får lønn under utdanning. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d1aa...b80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykepleie er fint om man enkelt vil bli leder eller bruke det som springbrett til andre ting. Situasjonen for sykepleiere blir verre og verre. Det betyr at folk har en formening om hva de søker seg til der og da, men et par år senere er situasjonen er en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje folk ikke har så mye valg. Det er vel vanskeligere å bli ingeniør, lege, jurist, tannlege eller psykolog.

Anonymkode: d20a5...d0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du gått sykepleien? Kortere enn mange andre utdanninger ja, men lenger utdanning enn alle fagarbeidere. Og fagarbeidere får lønn under utdanning. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d1aa...b80

Sykepleiere tjener en million mer enn hjelpepleiere gjennom livet. De blir spist opp av voksende boligpriser😔

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Sykepleiere tjener en million mer enn hjelpepleiere gjennom livet. De blir spist opp av voksende boligpriser😔😔

Hvem blir spist opp? Hjelpepleiere? Oh noooo 😲

 

...bare måtte. 

Anonymkode: 2d1aa...b80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...