Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk sykepleiere? Hvis det er så fælt som det fremstilles her inne...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er problemet som vil oppstå fremover, med alle de nyutdannede sykepleierne, som hadde over 5 i snitt for å komme inn på sykepleien, er at de kommer til å stille enda flere krav til å få en arbeidshverdag som er holdbar. Tror vi kommer til å se enda flere sykepleiere som slutter før 10 år er gått, når disse kommer ut i jobb. Ser bare fra egne medstudenter fra 2016 kullet, der karakterkravet var 4,5, nesten ingen jobber som vanlig sykepleier, veldig mange er vidreutdannet til intensiv, helsesykepleier osv. Og mange har omskolert seg, tar andre bachelorgrader eller mastergrader innen andre fag. Så jo høyere snitt, jo mer krav. 

Anonymkode: c74fe...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (12 timer siden):

Samme her:) Jobber heller ikke på sykehus. Men selv om det kan være travelt på jobb, så har jeg alltid tid til å gå på do, ta matpause osv. Kjenner meg ikke igjen i noe av det som ts skisserer, heldigvis. Men vet jo at mange andre sykepleiere har det tøft, spesielt nå under pandemien. 

Kjenner meg ikke helt igjen jeg heller. Javel enkelte vakter kan jo fsktisk være sånn, men det varierer jo. En drl ganger kan det være veldig rolig igjen og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjenner mange sykepleiere, inkludert han jeg er gift med. Historien er den samme: de visste ikke hva de ville bli, ingen karakterkrav, kort utdannelse, sikker jobb.
Etter endt utdannelse angrer en dem. Jobben ER tung, uten tvil. Det  finnes knapt dagstillinger (og de er i tilfelle veldig dårlig betalt). 

Den lav lønna er i grunnen en myte: Lønnsoppgjørene har hatt fokus på tillegg og ikke på grunnlønn, derfor lan sykepleierforbundet hevde at lønna er lav mens den i virkeligheten er svært god (mannen min tjener nesten 800.000 i året).

Anonymkode: d5df1...74e

Ingen karakterkrav? Det er jo ganske høye karakterkrav for å komme inn mange steder. Selv da jeg begynte i forrige årtusen var det over 5 i krav for å komme inn. Og jo det er dagstillinger, jeg har en av dem, men det lønner seg å være kreativ eller ta videreutdanning for å få der du vil ha. 

Anonymkode: f61d7...237

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er problemet som vil oppstå fremover, med alle de nyutdannede sykepleierne, som hadde over 5 i snitt for å komme inn på sykepleien, er at de kommer til å stille enda flere krav til å få en arbeidshverdag som er holdbar. Tror vi kommer til å se enda flere sykepleiere som slutter før 10 år er gått, når disse kommer ut i jobb. Ser bare fra egne medstudenter fra 2016 kullet, der karakterkravet var 4,5, nesten ingen jobber som vanlig sykepleier, veldig mange er vidreutdannet til intensiv, helsesykepleier osv. Og mange har omskolert seg, tar andre bachelorgrader eller mastergrader innen andre fag. Så jo høyere snitt, jo mer krav. 

Anonymkode: c74fe...362

Trenger ikke høyt snitt for å drive stell og tørke rumper… denne utviklingen er galskap

Anonymkode: e3f0a...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger ikke høyt snitt for å drive stell og tørke rumper… denne utviklingen er galskap

Anonymkode: e3f0a...0b6

Så er det bare brøkdelen av det sykepleiere er utdannet til også. Det viktige fremover er å satse på helsefagarbeiderene, ansette flere 100% stillinger, og satse på disse. De vil kunne avlaste sykepleierne mye. Tenker sykehjem burde satse mer på sykepleier i stab, som de har begynt med på flere sykehjem, virker som om det fungerer veldig bra.

Anonymkode: c74fe...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å gjøre? Ja, utdannelsen er kort og enkel, men man skal da ikke måtte finne seg i å bli behandlet som søppel av den grunn?

Jeg har i hvert fall.

Ja, det er det jo.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Eh jo… 

Anonymkode: cb983...c5f

Eh nei. Jeg brukte all min fritid på å lese fag under studiene. Jeg har også lest ortopedisk forskning fra det medisinske biblioteket på UIO da jeg jobbet på ortopedisk avdeling. Da leste jeg 3-4 timer før/ etter vaktene mine hver dag. Du tror tydeligvis alle sykepleiere er latsabber og av samme sort. 

Anonymkode: 5d44c...2d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Trenger ikke høyt snitt for å drive stell og tørke rumper… denne utviklingen er galskap

Anonymkode: e3f0a...0b6

er så lei av at fokk tror det er det eneste vi gjør. Det er en liten del av jobben

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så er det bare brøkdelen av det sykepleiere er utdannet til også. Det viktige fremover er å satse på helsefagarbeiderene, ansette flere 100% stillinger, og satse på disse. De vil kunne avlaste sykepleierne mye. Tenker sykehjem burde satse mer på sykepleier i stab, som de har begynt med på flere sykehjem, virker som om det fungerer veldig bra.

Anonymkode: c74fe...362

skulle ønske de gjorde det. Istedet gjør de det motsatte. Alt for få helsefagarbeidere, og når de er på jobb så gjør vi alt. De deker ut mat og hjelper litt til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymdame@
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

er så lei av at fokk tror det er det eneste vi gjør. Det er en liten del av jobben

Sånne folk tror jo at administrering av cytostatika og kontinuerlig hjerteovervåkning er tilnærmet det samme som rumpevask. Så der kan vi bare glemme å nå inn. Rett inn det ene øret og rett ut det andre… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg var ung og ikke visste hva jeg ville bli. Tenkte at det var lurt mtp. jobbmuligheter. Angrer nå, ville tenkt på fremtidig lønn f.eks. Jobber ikke ikken spl.faget nå, har videreutdanning og jobber innen et annet fagfelt, god lønn ett.

Anonymkode: 3e5a8...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tullete sagt. Som sykepleier er det veldig sjeldent du har livet til noen i hendene dine. Kom deg ned fra din høye hest. Så viktig er du ikke. Holdninger som dette gjør at folk blir lei klagingen til sykepleiere.

 

Dette! Og hvorfor er det alltid kvinner som klager på turnus og sjeldent menn? Jeg er kvinne selv forresten. Fordi mange kvinner fremdeles tror de må ha hovedansvaret for mann og barn? Min erfaring som tidligere ansatt i helsevesenet er at det er et sted hvor mange kvinner jobber fordi det er greit å få jobb der, og de fleste ønsker å jobbe deltid fordi de må "ta vare på mann og barn". Helt greit, men da blir selvfølgelig lønn deretter. Jeg sluttet og utdannet meg som byggingeniør. Hatt desto tøffere dager på anlegg, og beundrer anleggsgutta som står på!  Hvorfor er ikke flere kvinner i den bransjen? Fordi de ikke takler sånne jobber?

Anonymkode: f4bff...115

Det er vel ikke kvinner som «tror de må» ha hovedansvaret for mann og barn, det er menn som ikke tar nok ansvar, og overlater det tredje skiftet til sin partner. 

Anonymkode: 1e870...f36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnevernspedagoger noe kveldstillegg? De må jo på undersøkelser om ettermiddagen og kvelden også? Er lønnen lik sykepleier og fysio? Hvem tjener best av de tre? 
 

Ts

Anonymkode: 5d44c...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tullete sagt. Som sykepleier er det veldig sjeldent du har livet til noen i hendene dine. Kom deg ned fra din høye hest. Så viktig er du ikke. Holdninger som dette gjør at folk blir lei klagingen til sykepleiere.

 

Dette! Og hvorfor er det alltid kvinner som klager på turnus og sjeldent menn? Jeg er kvinne selv forresten. Fordi mange kvinner fremdeles tror de må ha hovedansvaret for mann og barn? Min erfaring som tidligere ansatt i helsevesenet er at det er et sted hvor mange kvinner jobber fordi det er greit å få jobb der, og de fleste ønsker å jobbe deltid fordi de må "ta vare på mann og barn". Helt greit, men da blir selvfølgelig lønn deretter. Jeg sluttet og utdannet meg som byggingeniør. Hatt desto tøffere dager på anlegg, og beundrer anleggsgutta som står på!  Hvorfor er ikke flere kvinner i den bransjen? Fordi de ikke takler sånne jobber?

Anonymkode: f4bff...115

Som anestesispl har jeg livet til pasienten i hendene 8 t hver dag. Legen er der til sammen ca 20 min i løpet av den dagen. Så jo jeg har det gitt. 

Anonymkode: b20a0...0e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at mange har et genuint ønske om å jobbe med å hjelpe. 

En trygg og sikker jobb er viktig for mange 

Og jeg tror det mye "klaging" fra sykepleiere fordi man ikke skjønner hvordan det er før man er der selv. Jeg tror enkelte tenker at sykepleierne overdriver klagene. 

Anonymkode: 975cc...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymdame@
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som anestesispl har jeg livet til pasienten i hendene 8 t hver dag. Legen er der til sammen ca 20 min i løpet av den dagen. Så jo jeg har det gitt. 

Anonymkode: b20a0...0e9

Tror det er mange som virkelig ikke forstår hvilket ansvar spesialsykepleiere har. Enkelte vil ikke forstå det heller, de bare later bastant som at å være anestesisykepleier handler om å skifte bleier og vaske bæsj 🤦‍♀️🤦‍♀️ Er det mulig? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde et ønske om å bli sykepleier. Etter å ha lest (før covid) hvor utrolig slitsomt det er, og for et utakknemlig yrke det er, dårlig lønn og så videre, stod jeg over utdanningen.

Anonymkode: 6aa93...b1f

holder på å gjøre det samme med lærerutdanningen 

Anonymkode: 35299...b22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan bare svare for meg selv- jeg hadde en god kontorjobb, men holdt på å kjede meg i hjel med å sitte foran en PC med rutinepregede administrative oppgaver hver dag. Så jeg ble sykepleier, og anestesisykepleier noen år senere. Jeg elsker det- og kunne aldri tenke meg å jobbe som noe annet enn anestesisykepleier igjen. Jeg elsker uforutsigbarheten, tempoet, de raske vurderingene jeg må ta, prosedyrene, å gi pasienter som gruer seg til operasjon en god opplevelse, de komplekse operasjonene. Jeg likte forsåvidt å jobbe på en travel sengepost også, men jeg er en person som trives med uforutsigbarhet og mistrives sterkt med å sitte åtte timer hver dag foran en PC. 

Anonymkode: 6a0a1...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så er det bare brøkdelen av det sykepleiere er utdannet til også. Det viktige fremover er å satse på helsefagarbeiderene, ansette flere 100% stillinger, og satse på disse. De vil kunne avlaste sykepleierne mye. Tenker sykehjem burde satse mer på sykepleier i stab, som de har begynt med på flere sykehjem, virker som om det fungerer veldig bra.

Anonymkode: c74fe...362

Problemet er jo at ingen ønsker å jobbe som helsefagarbeidere. Hvor skal man hente disse menneskene; som ønsker seg så dårlige arbeidsvilkår, dårlig lønn og lav anseelse? I skogen? De som går helse og oppvekst på vgs går som regel videre på høyere utdanning. Få går ut i lære, og de som gjør det, slutter etter noen år pga psykisk og fysisk belastning. 

Anonymkode: bf0b3...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tullete sagt. Som sykepleier er det veldig sjeldent du har livet til noen i hendene dine. Kom deg ned fra din høye hest. Så viktig er du ikke. Holdninger som dette gjør at folk blir lei klagingen til sykepleiere.

 

Dette! Og hvorfor er det alltid kvinner som klager på turnus og sjeldent menn? Jeg er kvinne selv forresten. Fordi mange kvinner fremdeles tror de må ha hovedansvaret for mann og barn? Min erfaring som tidligere ansatt i helsevesenet er at det er et sted hvor mange kvinner jobber fordi det er greit å få jobb der, og de fleste ønsker å jobbe deltid fordi de må "ta vare på mann og barn". Helt greit, men da blir selvfølgelig lønn deretter. Jeg sluttet og utdannet meg som byggingeniør. Hatt desto tøffere dager på anlegg, og beundrer anleggsgutta som står på!  Hvorfor er ikke flere kvinner i den bransjen? Fordi de ikke takler sånne jobber?

Anonymkode: f4bff...115

Du vet at hvis du skal gjennomgå en nesten hvilken som helst operasjon på et norsk sykehus så er det nettopp en (anestesi)sykepleier du legger livet ditt i hendene på? Legen er som regel bare til stede noen minutter ved innledning og avslutning av anestesi. Havner du på en intensivavdeling er det også intensivsykepleiere som er alene med deg 23,5 av 24 timer. 

Anonymkode: 6a0a1...ae5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som har interesse for faget, og motiveres av at et omsorgsyrke kjennes meningsfullt. Jeg ble frarådet å søke sykepleien av min sykepleiermor, så jeg gjorde aldri det. Jeg så jo også at hun var sliten de årene hun jobbet turnus.  

Anonymkode: b8278...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...