Gå til innhold

Hvordan gå frem for å pusse opp bad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør, bor i en liten leilighet med et bad på rundt 2,3 kvadratmeter. Badet er fra 2005, så vidt jeg vet har det ikke vært gjort noe med det siden da. Selv har jeg null praktiske kunnskaper, jeg har aldri vært med på oppussing eller lært om fysisk vedlikehold av bolig, det er en helt ukjent verden for meg.

Toalettet og servant med servantskap er det største problemet, da de er for stor for rommet som gjør rengjøring veldig vanskelig. Jeg ønsker å bytte ut disse, om mulig hadde vegghengt toalett vært drømmen men tviler på at det er en mulighet. Likevel, et annet type toalett hadde gjort en stor forskjell.

Jeg lette litt rundt på nettet og ringte et selskap i fjor, men fikk beskjed om at de ikke gjør oppdrag for privatpersoner. Sliter med å finne ut hvordan jeg går frem for å finne ut hva som er mulig å gjøre, siden jeg selv ikke kan avgjøre dette. Og arbeidet må jo såklart gjøres ordentlig av fagfolk, hvordan finner jeg ut hva det vil koste? Jeg må jo vite hva prisen blir og hva som er mulig å gjøre, før jeg "ansetter" noen.

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang, noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvordan jeg finner ut hvordan jeg går frem?

Anonymkode: c9f5c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser flere baderomskjeder tilbyr gratis befaring så det hadde jeg bestilt. Da får du et prisoverslag som inkluderer rørlegger/murer etc. 

Anonymkode: cc8a3...f0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser flere baderomskjeder tilbyr gratis befaring så det hadde jeg bestilt. Da får du et prisoverslag som inkluderer rørlegger/murer etc. 

Anonymkode: cc8a3...f0d

Takk for tips, det visste jeg ikke! Tror jeg la fra meg ideen med å ringe firma da jeg ble avvist av de jeg ringte i fjor, husker ikke lenger hvem det var, men følte meg skikkelig dum. Men det stemmer jo, ser at det står på nettsidene til flere firma at det skal gå an. Da har jeg et lite håp om å få orden på problemet likevel.

Anonymkode: c9f5c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for tips, det visste jeg ikke! Tror jeg la fra meg ideen med å ringe firma da jeg ble avvist av de jeg ringte i fjor, husker ikke lenger hvem det var, men følte meg skikkelig dum. Men det stemmer jo, ser at det står på nettsidene til flere firma at det skal gå an. Da har jeg et lite håp om å få orden på problemet likevel.

Anonymkode: c9f5c...298

Man er da ikke dum. Jeg har tatt mange telefoner til feil firma/personer opp gjennom. Om man ikke ringer og spør finner man jo heller ikke den riktige leverandøren. 

Ville startet med å ta en runde til ulike butikker, og snakket med de ansatte. Fått en følelse med markedet. Nå kan jeg lite om bad. Men da jeg pusset opp kjøkken endte jeg med å be tre ulike leverandører tegne, og gi et tilbud. Brukte så den laveste prisen til å presse prisen hos den jeg likte best. Og hentet ideer fra alle tre tegninger da vi bestemte endelig utforming. Leverandørene har som regel tilknyttede fagfolk (snekkere, rørleggere, elektrikere..) så alt av montering kan bestilles gjennom dem. Det anbefaler jeg uansett, da du alltid vil ha en motpart, og om en av disse er forsinket, eller gjør en dårlig jobb, vil butikken involvere seg da dette henger sammen med deres renommé. Gikk en gang på den tabben at jeg hentet anbud på snekkerarbeid separat, men det jeg sparte i penger gikk med i krangling, dårlig jobb, og forsøk på tileggsfakturering. 

Anonymkode: eb92e...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut oppdrag på mitt anbud. Få 3-4 leverandører på befaring og motta tilbud fra de. Du er ikke forpliktet til å gjennomføre dersom du ser det blir for dyrt

Anonymkode: 471f7...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det nå er nye regler, så veldig viktig at alt rør og membran etc gjøres av fagfolk og du har dokumentasjon. Hvis ikke senker det verdi av bolig. 

ellers bør du sjekke ut våtromsplater :) Det kan også bli mye endring av å endre servant og speil. 

Anonymkode: 36bcc...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du inn i en rørleggerforretning med showroom peker du, så fikser de resten. 
 

Vegghengt toalett blir dyrere da du må kle inn kassen. Og da må man gjerne bytte fliser eller hva man nå har på hele veggen. 

Anonymkode: 974ff...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Går du inn i en rørleggerforretning med showroom peker du, så fikser de resten. 
 

Vegghengt toalett blir dyrere da du må kle inn kassen. Og da må man gjerne bytte fliser eller hva man nå har på hele veggen. 

Anonymkode: 974ff...a37

Og gulv antakelig, siden nåværende toalett da antakelig ikke er vegghengt og sånn sett ødelegger gulvet der det står

Anonymkode: 471f7...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og gulv antakelig, siden nåværende toalett da antakelig ikke er vegghengt og sånn sett ødelegger gulvet der det står

Anonymkode: 471f7...6ef

Ja, kanskje…hos meg la vi fliser på hele gulvet og så satte vi inn toalett. Jeg ville ikke ha vegghengt. 

Anonymkode: 974ff...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Legg ut oppdrag på mitt anbud. Få 3-4 leverandører på befaring og motta tilbud fra de. Du er ikke forpliktet til å gjennomføre dersom du ser det blir for dyrt

Anonymkode: 471f7...6ef

Mittanbud hadde jeg styrt langt unna iallefall, stort sett bare slurv og rør med de.

Anonymkode: 9f231...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mittanbud hadde jeg styrt langt unna iallefall, stort sett bare slurv og rør med de.

Anonymkode: 9f231...d4a

Støtter!

Når man skal få pusset opp hele rom så går man til skikkelige forhandlere. Kostnaden ved å velge noen utelukkende på pris kan bli enorm. Det er mange dårlige handverkere der ute, mange som slurver sett mot krav, og ikke minst mange med uryddig økonomi, og plutselig er de konkurs i det de er halvveis, eller når du skal reklamere. 

Særlig med bad ville jeg brukt noen som var referert fra forhandler, noen som hadde gode reviews, og noen med stabil økonomi og lav konkursrisiko. Og heller akseptert å betale litt mer. 

Anonymkode: eb92e...c5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og gulv antakelig, siden nåværende toalett da antakelig ikke er vegghengt og sånn sett ødelegger gulvet der det står

Anonymkode: 471f7...6ef

I 2005 hadde man kommet godt i gang med å lime fast toaletter i stedet for å skru dem fast, så det er trolig ikke et tema.

Vegghengt toalett der man ikke får sisternen inn i selve veggen bygger mer enn en gulvmodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mittanbud hadde jeg styrt langt unna iallefall, stort sett bare slurv og rør med de.

Anonymkode: 9f231...d4a

 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Støtter!

Når man skal få pusset opp hele rom så går man til skikkelige forhandlere. Kostnaden ved å velge noen utelukkende på pris kan bli enorm. Det er mange dårlige handverkere der ute, mange som slurver sett mot krav, og ikke minst mange med uryddig økonomi, og plutselig er de konkurs i det de er halvveis, eller når du skal reklamere. 

Særlig med bad ville jeg brukt noen som var referert fra forhandler, noen som hadde gode reviews, og noen med stabil økonomi og lav konkursrisiko. Og heller akseptert å betale litt mer. 

Anonymkode: eb92e...c5f

Vel, jeg har brukt mitt anbud til både vanlig oppussing og våtromsrehabilitering, og jeg har vært veldig fornøyd. De blir alltid valgt ut fra en totalvurdering, ikke kun pris. Så jeg står ved mitt mItt forslag.

Anonymkode: 471f7...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la det ut på mittanbud.no og fikk tre hyggelige rørleggere på gratis befaring, valgte en av de etter å ha fått pris. Noen håndverkere samarbeider med snekker, murer, elektriker og rørlegger så kan du få en totalpris.

Anonymkode: e5cad...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Vel, jeg har brukt mitt anbud til både vanlig oppussing og våtromsrehabilitering, og jeg har vært veldig fornøyd. De blir alltid valgt ut fra en totalvurdering, ikke kun pris. Så jeg står ved mitt mItt forslag.

Anonymkode: 471f7...6ef

Jeg har også god erfaring med mitt anbud, har benyttet meg av det flere ganger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Husk at det nå er nye regler, så veldig viktig at alt rør og membran etc gjøres av fagfolk og du har dokumentasjon. Hvis ikke senker det verdi av bolig. 

ellers bør du sjekke ut våtromsplater :) Det kan også bli mye endring av å endre servant og speil. 

Anonymkode: 36bcc...cce

"Nå er nye regler?" Er det reglene i avhendingslova du sikter til? For det har vel ikke akkurat skjedd de store endringene i de byggtekniske lovene om dette? Hvis det kun er servant og toalett som skal byttes ut så påvirkes neppe membranen, med mindre man må hugge opp toalettet fra gulvet da. 

Anonymkode: ea541...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...