Gå til innhold

Tannpuss på barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Flere små mellom 2-3 årsalder som nekta plent tannpuss? Hvordan gjorde dere det i de periodene? Han liker heller ikke elektrisk tannbørste, løper bort av lyden 😅 så det funker heller ikke🙈 😬

Anonymkode: a31c4...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får valget mellom å gape eller at jeg må holde henne fast. Nekter hun da så legger jeg henne med hodet mellom bena mine og så pusser jeg. Da får hun ikke sparket meg vekk. Blir hyl og skrik, men da kommer jeg til med tannbørsten i det minste. Tannpuss må gjøres. Kos og klem etterpå og fort glemt. 

Anonymkode: 3db43...761

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun får valget mellom å gape eller at jeg må holde henne fast. Nekter hun da så legger jeg henne med hodet mellom bena mine og så pusser jeg. Da får hun ikke sparket meg vekk. Blir hyl og skrik, men da kommer jeg til med tannbørsten i det minste. Tannpuss må gjøres. Kos og klem etterpå og fort glemt. 

Anonymkode: 3db43...761

Kan garantere deg at det ikke er glemt, men lagret godt i hjernen. Sats på lystbetont pussing, belønning etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (Akkurat nå):

Kan garantere deg at det ikke er glemt, men lagret godt i hjernen. Sats på lystbetont pussing, belønning etc.

Det tar jeg med knusende ro. Ungen har det fint. Var det samme med eldste en periode, blitt en normal unge han også. Selvfølgelig er lystbetont pussing forsøkt først, men om ungen nekter kan vi ikke akkurat droppe tannpuss. 

Anonymkode: 3db43...761

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karius og baktus er gull! Vi har lest boken mange ganger, og vi har en lek om at karius og baktus har laget hus i tennene. Datteren min er glad i rosa og glitter, så når hun ikke vil pusse så sier jeg at karius og baktus har laget rosa glitterhus i tennene som vi må pusse bort. Funker hver eneste gang. Poenget er at tannpuss må gjøres gøy, ikke bruk tvang! Da blir det bare en negativ ting. I tillegg pleier jeg å si «ååå skjønner deg godt, det er sååå kjedelig å pusse tenner» slik at hun møter litt forståelse. Tannpuss er jo faktisk skikkelig kjedelig 😂 Fantorangen har også en sang om tannpuss, den kan man jo sette på på tven mens man pusser i stua. Prøv å bruke fantasien slik at tannpuss blir gøyere. 

Anonymkode: 07cca...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun får valget mellom å gape eller at jeg må holde henne fast. Nekter hun da så legger jeg henne med hodet mellom bena mine og så pusser jeg. Da får hun ikke sparket meg vekk. Blir hyl og skrik, men da kommer jeg til med tannbørsten i det minste. Tannpuss må gjøres. Kos og klem etterpå og fort glemt. 

Anonymkode: 3db43...761

Dette høres utrolig lite hyggelig ut, stakkars barn. 

Anonymkode: 07cca...e3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tar jeg med knusende ro. Ungen har det fint. Var det samme med eldste en periode, blitt en normal unge han også. Selvfølgelig er lystbetont pussing forsøkt først, men om ungen nekter kan vi ikke akkurat droppe tannpuss. 

Anonymkode: 3db43...761

Enig med deg. Noen ganger må vi også holde fast fireåringen. Det er skikkelig dritt, men sånn er det når de slår seg vrang. 

Om fysisk tvang var forbudt, hadde vi hatt en gjeng unger med hull i tennene, skitne klær og bustete hår. 

Anonymkode: eeffd...6b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei. Flere små mellom 2-3 årsalder som nekta plent tannpuss? Hvordan gjorde dere det i de periodene? Han liker heller ikke elektrisk tannbørste, løper bort av lyden 😅 så det funker heller ikke🙈 😬

Anonymkode: a31c4...6d6

Her funka det med youtube 😊 

Anonymkode: eeffd...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et fantastisk tips i sommer, vis bilder fra Google med barn som har stygge tenner.

Funka på min i hvertfall. Minstemann er et mareritt å få pusset tennene på. Skal bare ikke liksom. Lirking og lokking, forskjellige tannbørster, forskjellige tannpussesanger, tannpussevideoer, alt har null effekt! Bortsett fra disse grufulle bildene da...

Anonymkode: 63a76...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Karius og baktus er gull! Vi har lest boken mange ganger, og vi har en lek om at karius og baktus har laget hus i tennene. Datteren min er glad i rosa og glitter, så når hun ikke vil pusse så sier jeg at karius og baktus har laget rosa glitterhus i tennene som vi må pusse bort. Funker hver eneste gang. Poenget er at tannpuss må gjøres gøy, ikke bruk tvang! Da blir det bare en negativ ting. I tillegg pleier jeg å si «ååå skjønner deg godt, det er sååå kjedelig å pusse tenner» slik at hun møter litt forståelse. Tannpuss er jo faktisk skikkelig kjedelig 😂 Fantorangen har også en sang om tannpuss, den kan man jo sette på på tven mens man pusser i stua. Prøv å bruke fantasien slik at tannpuss blir gøyere. 

Anonymkode: 07cca...e3b

oi det hørtes jo artig ut, takk for tips 😄 ja jeg hater tvang, det er grusomt, og kan skape traume, at barnet blir redd foreldre. så jeg vil unngå det. Fantorangen sangen funka en periode, ikke nå lenger 😅

Anonymkode: a31c4...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun får valget mellom å gape eller at jeg må holde henne fast. Nekter hun da så legger jeg henne med hodet mellom bena mine og så pusser jeg. Da får hun ikke sparket meg vekk. Blir hyl og skrik, men da kommer jeg til med tannbørsten i det minste. Tannpuss må gjøres. Kos og klem etterpå og fort glemt. 

Anonymkode: 3db43...761

Dette gjør vi også - og ja, det er nesten enklere å få pusset skikkelig med hyl og skrik 😂 neida, men joda. Når eldstejenta var rundt 1 år var det umulig med tannpuss og da gjorde vi dette, for å pusse tenner MÅ man uannsett. Det gikk fort over og hun er nå 4 år og tannpuss er lekende lett. Yngstemann er 1 år og er nå i samme fase, men her er det ingen som slipper unna. Det går seg nok til med alderen 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk et fantastisk tips i sommer, vis bilder fra Google med barn som har stygge tenner.

Funka på min i hvertfall. Minstemann er et mareritt å få pusset tennene på. Skal bare ikke liksom. Lirking og lokking, forskjellige tannbørster, forskjellige tannpussesanger, tannpussevideoer, alt har null effekt! Bortsett fra disse grufulle bildene da...

Anonymkode: 63a76...8f7

Skal ha det i tankene til han er litt bedre språkelig, han henger litt etter. Men det var lurt tips, tusen takk:) her er også skikkelig vanskelig. har prøvd mange forskjellige tannbørster, tannkremer, osv. men han brekker seg så fort han får den innafor munn

Anonymkode: a31c4...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette høres utrolig lite hyggelig ut, stakkars barn. 

Anonymkode: 07cca...e3b

Dette er jo i situasjoner hvor hun nekter plent å pusse tennene. Det er lite hyggelig med hull i tennene også skal jeg si deg. 

Anonymkode: 3db43...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi holdt også fast når det var totalt nekt. Hyggelig? Nei, men man har faktisk ansvaret for barnas tannhelse. Heller to minutters vræl enn tannråte i en alder av 4-5....

Jentungen er 16 nå, og er ihvertfall ikke traumatisert pga dette, verken i forhold til oss foreldre eller i forhold til tannlege eller tannhelse generelt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2-åringen nekter. Presser munnen sammen, stikker tunga sånn at jeg ikke kommer til. Jeg diller ikke så mye med det, sier at vi må pusse tennene, også gjør jeg det. Én av få ting hun virkelig ikke har medbestemmelsesrett i 😅 Prøver å tulle og gjøre det litt morsomt, det funker kanskje annenhver dag. De dagene det ikke funker, bare pusser jeg også ferdig med det. 

Anonymkode: 36664...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten samarbeid eller så må ungen holdes fast. Tennene må pusses, og man kommer fint til når de gråter 😂

Ta heller den kampen isteden for at ungen gråter fordi du ikke gjorde det og ender opp med råtne tenner og tannlegeskrekk.

Anonymkode: 913c1...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi må finne på stadig nye metoder for å få til den tannpussen, så jeg får følge med i denne tråden for tips. Men å la barnet pusse mine tenner mens jeg pusser hennes virket ei stund. La henne få se på noe veldig spennende i baderomsskuffen mens jeg pusset (epilatoren min med lys på var en innertier i to dager). Tøyse og late som jeg pusser tærne, nesa osv så barnet ler, og dermed også gaper. Pusse på nye steder, f.eks. i badekaret, kjøkkenvasken eller inne på soverommet. Det som har funket best er å lete etter masse forskjellig inni munnen som skal pusses bort. Det kan være dagens mat, men på hun som er to år nå, er det best om det er fluer med forskjellige farger, og gjerne noen sommerfugler. Fireåringen har en gjeng "bassilusker" med forskjellige navn i munnen som driver med alt mulig rart og som vi må pusse ut så de ikke lager hull. Hun har pusset tennene villig lenge, men nå er det jeg som syns det er gøy å dikte opp noe litt mer avansert enn fluene i lillesøsters munn. 

Anonymkode: 48ed0...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår liker heller ikke elektriske tannbørster, så vi kjøpte en med blinkende rødt lys fra apoteket. Det er kjempegøy når hele munnen lyser rødt. 

Anonymkode: d1410...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta vår liker heller ikke elektriske tannbørster, så vi kjøpte en med blinkende rødt lys fra apoteket. Det er kjempegøy når hele munnen lyser rødt. 

Anonymkode: d1410...fea

 Takk for tips, skal prøves ut 😁

Anonymkode: a31c4...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette høres utrolig lite hyggelig ut, stakkars barn. 

Anonymkode: 07cca...e3b

Stakkars barn? Det er faktisk foreldrene sitt ansvar å passe på tenna til barna sine. Å ikke pusse tenner, regnes faktisk som omsorgssvikt.

Jeg har en som nektet å pusse tenner 9/10 ganger fra ca 1 til 2 år. Prøvde alt, ingenting funket. Da måtte jeg faktisk bare holde fast og tvinge han til å pusse. Han kunne jo ikke unngå å pusse tenner i nesten et år!?

I dag er han 3 år, og er veldig samarbeidsvillig når det kommer til tannpuss. Lar riktig nok kun meg pusse, ikke pappaen, garantert fordi jeg tok den kampen (pappaen orket ikke). Noen kamper må man faktisk bare ta.

Anonymkode: 3b49f...a09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...