Gå til innhold

Mannlige kirurger kan mer mannekroppen en om kvinnekroppen, kvinnelige pasienter dør oftere


Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Det er egentlig ikke så overraskende, jeg har flerre venninner  som er blitt avvist i helsevesenet fordi de har typisk kvinne sykdommer. Jeg blir allikavel provosert over å se talla svart på hvitt. Hvorfor skjer det ikke mer for å utvikle kvinne helse faget?
 

Den mest profilerte kvinne saken vi har hat i Helse-Norge i det siste er vel den saken hvor de bygde om kvinneklinikken i Bergen til å utskrive føde kviner noen timer etter de hadde født. Det gir ikke noen følelse av at sykehusene ønsker å snu trenden!

https://www.nrk.no/urix/kvinner-som-opereres-av-menn-har-storre-risiko-for-a-do-1.15801715

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn er mest opptatt av menn. 

Kvinner er mest opptatt av menn. 

Kvinnesykdommer har lav status i legeyrket. 

Anonymkode: a251d...bc7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst like interessant var det at både kvinner og menn hadde større sjanse for å dø om kirurgen var en mann enn om kirurgen var en kvinne. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk er det skammelig der det aller meste forskning har gått på menn. Men det det har jo bedres litt / bevissthetsnivået / kvinnelige forskere. Så jeg heier og håper på at videre fremover, så økes stadig forskning på kvinnehelse. 

Anonymkode: f84a5...2e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen sier vel ikke at denne forskjellen skyldes at menn vet mer om mannskroppen slik du skriver. Operasjonene som inngikk ut i fra det jeg leser var operasjoner i kroppsdeler som er like for menn og kvinner. Det ser ikke ut som om de konkluderer med årsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (8 minutter siden):

Det ser ikke ut som om de konkluderer med årsak.

Det antydes at det handler om at menn (ubevisst) har lavere respekt for kvinner og at menn generelt tar mer sjanser og er bråere, også i operasjoner. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk Det, Hedda! 

Jeg har slitt meg gjennom livet og ikke fått til noe, og fikk aspergerdiagnosen først nå, som 40 åring. Tenk på all hjelpen jeg kunne fått om de hadde forstått tegnene da jeg var barn/tenåring. Jeg kunne ha levd et bra liv og jeg har mange begravelser jeg kunne delt med samfunnet. Og rart det ikke gikk opp et lys etter alle dps-ene jeg har vært igjennom 20-og 30-årene. De visste ikke hva de skulle gjøre med meg og avsluttet hele tiden med ordnene "nå må du prøve å klare deg selv" og hver gang kom jeg tilbake til en ny dps. 

Ja, kvinnehelse er ikke så interessant fordi vi skal bare føde og vi tåler uansett mer psykisk og fysisk smertene enn menn. Og vi blir sett på som svake fordi vi gråter lettere og viser følelser lettere. 

Anonymkode: 5f856...755

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det er egentlig ikke så overraskende

Sier ikke studien det motsatte. Kvinner hadde bedre resultater enn menn i alle operasjonene uavhengig av kjønn på legen. Men , fordi vi bryr oss mest om kvinner vinkles det til noe negativt kvinner hadde hatt ENDA bedre resultater enn menn om ikke menna var så dårlige leger for kvinner.... ?

https://www.researchgate.net/publication/356887012_Association_of_Surgeon-Patient_Sex_Concordance_With_Postoperative_Outcomes

Se tabell 2

Anonymkode: 62745...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinnelige pasienter* hadde lavest risiko for alle negative utfall som død og readmission og complications i alle pasientgruppene. Men dette vinkles til at kvinner får for dårlig behandling (???) Tabell 2 Er det ikke menna vi burde sette fokus på etter dette (???) Misforstår jeg noe eller leser vi forskjellige studier?

Anonymkode: 62745...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det er egentlig ikke så overraskende, jeg har flerre venninner  som er blitt avvist i helsevesenet fordi de har typisk kvinne sykdommer. Jeg blir allikavel provosert over å se talla svart på hvitt. Hvorfor skjer det ikke mer for å utvikle kvinne helse faget?
 

Den mest profilerte kvinne saken vi har hat i Helse-Norge i det siste er vel den saken hvor de bygde om kvinneklinikken i Bergen til å utskrive føde kviner noen timer etter de hadde født. Det gir ikke noen følelse av at sykehusene ønsker å snu trenden!

https://www.nrk.no/urix/kvinner-som-opereres-av-menn-har-storre-risiko-for-a-do-1.15801715

Det jeg misliker med den artikkelen er at den ikke spesifiserer om menn eller kvinner er best kirurger. Er kvinner like dårlige å operere både menn og kvinner? Eller er de bedre enn menn å operere generelt? Eller midt mellom hvor gode mannlige kirurger er å operere menn og kvinner? 

Ut i fra artikkelen kan jo resultatet like så godt være at kvinner er like dårlig til å operere menn, som menn er til å operere kvinner. Og da burde jo både menn og kvinner styre unna kvinnelige kirurger.

Men siden jeg ikke gidder å lese studien aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må huske på at det er EKSTREMET RELEVANT at denne studien er fra Canada. Mange mannlige leger og kirurger er fra Kina og India, hvor de også har tatt medisinutdannelsen. Disse institusjonene er langt under den standarden vi setter for leger i Vesten. 

Anonymkode: c16fc...7e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (1 time siden):

Undersøkelsen sier vel ikke at denne forskjellen skyldes at menn vet mer om mannskroppen slik du skriver. Operasjonene som inngikk ut i fra det jeg leser var operasjoner i kroppsdeler som er like for menn og kvinner. Det ser ikke ut som om de konkluderer med årsak.

Men nesten all medisinsk forskning opp igjennom er gjort på menn. Det er selvfølgelig mest som er likt mellom kjønnene, men det er også en del forskjeller. Ulikheter i metabolismen, immunforsvar, osv. Vi vet vel ikke nok om hva disse forskjellene går ut på og hvordan de bør påvirke behandlingen.

Anonymkode: 04265...331

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (6 minutter siden):

Det jeg misliker med den artikkelen er at den ikke spesifiserer om menn eller kvinner er best kirurger. Er kvinner like dårlige å operere både menn og kvinner? Eller er de bedre enn menn å operere generelt? Eller midt mellom hvor gode mannlige kirurger er å operere menn og kvinner? 

Ut i fra artikkelen kan jo resultatet like så godt være at kvinner er like dårlig til å operere menn, som menn er til å operere kvinner. Og da burde jo både menn og kvinner styre unna kvinnelige kirurger.

Men siden jeg ikke gidder å lese studien aner jeg ikke.

Nei, mener at det stod at både menn og kvinner hadde samme sannsynlighet om de ble operert av kvinnelig kirurg.

Anonymkode: 04265...331

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jaconandersen

Så og si alle kirurger er menn. Så at den ene lille toppen av kvinner som har nerver til å opperere, er flinkere enn den gjennomsnittlige mann, er ikke så rart.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få bryr seg om menn når de er i live. Samtidig bryr svært få seg om kvinner når de holder på å dø. Det finnes ingen logikk i noe av dette. 

Anonymkode: dd53c...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men nesten all medisinsk forskning opp igjennom er gjort på menn. Det er selvfølgelig mest som er likt mellom kjønnene, men det er også en del forskjeller. Ulikheter i metabolismen, immunforsvar, osv. Vi vet vel ikke nok om hva disse forskjellene går ut på og hvordan de bør påvirke behandlingen.

Anonymkode: 04265...331

For all del, jeg snakker kun om undersøkelsen som det refereres til.

Jerath and her colleagues analysed the records of 1,320,108 patients in Ontario who underwent 21 common surgical procedures performed by 2,937 surgeons between 2007 and 2019. They ranged from hip and knee replacements and weight loss surgery to removal of an appendix or gall bladder and more complicated operations such as a heart bypass, aneurysm repair and brain surgery.

Dette høres ikke ut som kjønnsspesifikke saker, og om forklaringa hadde vært at det var forsket mer på menn enn kvinner så burde i så fall kvinnelige kirurger hatt et like dårlig utfall som mannlige. Jeg sier på ingen måte at det er noe feil i det du skriver, men det er ikke spesielt relevant for akkurat denne undersøkelsen ut fra det jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men nesten all medisinsk forskning opp igjennom er gjort på menn. Det er selvfølgelig mest som er likt mellom kjønnene, men det er også en del forskjeller. Ulikheter i metabolismen, immunforsvar, osv. Vi vet vel ikke nok om hva disse forskjellene går ut på og hvordan de bør påvirke behandlingen.

Anonymkode: 04265...331

Dette er veldig viktig. Det gjelder også testing av medisiner, f.eks. hvor det ofte ikke blir undersøkt hvordan de kan påvirke kvinner. Kvinnehelse er ekstremt neglisjert. 

Anonymkode: a6099...792

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (7 timer siden):

Undersøkelsen sier vel ikke at denne forskjellen skyldes at menn vet mer om mannskroppen slik du skriver. Operasjonene som inngikk ut i fra det jeg leser var operasjoner i kroppsdeler som er like for menn og kvinner. Det ser ikke ut som om de konkluderer med årsak.

Det er vel ikke spesielt mye som er 100% likt i en manns- og en kvinnekropp. Likevel er neste alt av medisiner, referanseverdier, diagnosekriterier, medisinske rutiner osv laget med kun mannekroppen som fasit. Ikke rart kvinner ofte (for)blir sykere enn menn. 

Anonymkode: e7e75...484

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke spesielt mye som er 100% likt i en manns- og en kvinnekropp. Likevel er neste alt av medisiner, referanseverdier, diagnosekriterier, medisinske rutiner osv laget med kun mannekroppen som fasit. Ikke rart kvinner ofte (for)blir sykere enn menn. 

Anonymkode: e7e75...484

Hvorfor lever kvinner lenger da?

Anonymkode: eb3ea...465

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...