Gå til innhold

Har fått aspergerdiagnosen, men ikke fått noe oppfølging og hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk aspergerdiagnosen rett før sommeren 2021 og dps avsluttet med meg like etterpå, og sitter her fortsatt og venter på oppfølging og hjelp. 

Jeg sliter med de store tingene i livet som å sosialisere meg, få venner, kjæreste, finne sted å bo, studere og jobbe. Jeg har prøvd å studere og å jobbe, men er så overfølsom og takler ikke alle inntrykk og stress så jeg klarer ikke det så bra. Får sammenbrudd hele tiden. Og syns det er vanskelig å forholde meg til de andre. 

Føler meg så sliten og lei og oppgitte, lei av ensomheten og at jeg aldri får begynt på livet. Føler jeg blir spist opp innvendig av følelser som jeg ikke klarer å uttrykket. 

Hvor kan man få hjelp? 

Jeg har bodd hjemme med mamma hele livet og er 40 år. 

Anonymkode: 937c6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på AAP, og det var snakk om uføretrygd, men har ikke hørt noe fra Nav. Jeg har mye angst, så sliter med å ta kontakt og å ordne opp i ting. 

Anonymkode: 937c6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hjelp har du fått etter diagnosen? 

Anonymkode: 937c6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke noe hjelp med Asperger. Jeg har selv borderline og har gått til ukentlig dps i 20år så veldig glad jeg har borderline og ikke asperger når jeg leser sånt. 

Anonymkode: 8fd03...cb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpen endret seg ikke, men jeg har flere diagnoser og det er de jeg får hjelp for. AS ble egentlig bare noe som gjorde at man forstod meg bedre, men det er ikke fokus i behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har psykoedukative kurs for aspergere flere steder i landet. På sykehus og DPS. Du kan undersøke det. Der tas det vel også tak i hvilke hjelpetiltak den enkelte har behov for, tror jeg. Dersom noen har det.

Anonymkode: 2c945...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du har andre psykiske sykdommer så vil du ikke bli prioritert på DPS.

Det du trenger er kontakt med nav så du kan få uføretrygd eller noe jobb i vernet bedrift. Ellers må du bare lære deg å leve med problemene så godt du kan. NAV kana også hjelpe deg med å få en egen boplass om du vil flytte ut.

 

Anonymkode: 07489...f83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Føler jeg bare blir sittende som et spørsmålstegn... 

Anonymkode: 937c6...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har angst, depresjon, tvangstanker bl.a.

Anonymkode: 937c6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du var på DPS, burde du ha luftet med behandleren din ditt behov for oppfølging etter endt behandling på DPS.

Jeg er under utredning av autisme på DPS, og venter bare på tilbakemelding nå. Men jeg kommer til å bli henvist til kommunen, før jeg blir avsluttet. Det var jeg selv som luftet det for behandler, og h*n var enig.

Du kan be fastlegen sende en henvisning til Habiliteringstjenesten.

 

Anonymkode: 42c12...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden):

Hjelpen endret seg ikke, men jeg har flere diagnoser og det er de jeg får hjelp for. AS ble egentlig bare noe som gjorde at man forstod meg bedre, men det er ikke fokus i behandlingen. 

De ville ikke hjelpe meg fordi jeg ikke klarer å prate....eller å åpne meg opp. 

Jeg trenger hjelp til å åpne meg opp, og prate om traumer og tanker og følelser. 

Anonymkode: 937c6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du var på DPS, burde du ha luftet med behandleren din ditt behov for oppfølging etter endt behandling på DPS.

Jeg er under utredning av autisme på DPS, og venter bare på tilbakemelding nå. Men jeg kommer til å bli henvist til kommunen, før jeg blir avsluttet. Det var jeg selv som luftet det for behandler, og h*n var enig.

Du kan be fastlegen sende en henvisning til Habiliteringstjenesten.

 

Anonymkode: 42c12...67f

Ja, jeg får ta kontakt med fastlegen. 

Anonymkode: 937c6...bb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De ville ikke hjelpe meg fordi jeg ikke klarer å prate....eller å åpne meg opp. 

Jeg trenger hjelp til å åpne meg opp, og prate om traumer og tanker og følelser. 

Anonymkode: 937c6...bb6

Hvis man sliter med å åpne seg, så bør man begynne å snakke om hvorfor en sliter med å åpne seg. 

Å åpne seg er en forutsetning for å kunne gå i behandling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man får ikke noe hjelp med Asperger. Jeg har selv borderline og har gått til ukentlig dps i 20år så veldig glad jeg har borderline og ikke asperger når jeg leser sånt. 

Anonymkode: 8fd03...cb4

Herregud så mange metoder du bruker for å sverte oss.

Anonymkode: e10c4...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (49 minutter siden):

Hvis man sliter med å åpne seg, så bør man begynne å snakke om hvorfor en sliter med å åpne seg. 

Å åpne seg er en forutsetning for å kunne gå i behandling. 

Jeg har sagt ifra at jeg trenger hjelp med å åpne meg. Er nok lukka pga asperger og angst. Jeg har også sagt ifra at jeg er redd for å prate pga traumer med sinte mennesker i oppveksten da jeg var i barn og tenåring.

De har iallfall ikke hjulpet meg og bare avsluttet. 

Jeg møter bare stengte dører. Og når man snart er 41 år og fortsatt bare møte stengte dører, har man lyst til å gi opp. Jeg ser livet der, men jeg klarer ikke delta. 

Anonymkode: 937c6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Skriv et notat og ta det med til fastlegen.

Da kan han bare lese det, og du slipper å måtte si noe.

2.Til NAV så skriver du til kontaktpersonen din:

Hei jeg ønsker å utrede arbeidsevnen.

Så setter de igang!

3. Du må skape deg et deilig liv.

Det er ikke sikkert barn ligger i kortene, men du må prøve å lage en god hverdag uansett.

Finn ut hva du er interessert i, og bygg livet rundt det.

Lei deg en leilighet, og skap deg din egen boble.

Anonymkode: 83399...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sjeldent man får hjelp etter en slik diagnose, den må man skaffe selv.

Anonymkode: 6c99d...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Be om henvisning til habiliteringstjenesten :) 

Ok 😌

Anonymkode: 937c6...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 40 år og fremdeles bor hjemme så tror det aller største og beste steget for deg vil være å få deg din egen leilighet - og helst på et annet sted enn der foreldrene dine bor. Rett og slett for å gi deg selv en mulighet til å komme deg videre. Noen ganger så får man en diagnose fordi man har stått i vanskelige relasjoner lenge. Å bo hjemme hos foreldre som 40-åring er ikke sunt, hverken for deg eller foreldrene. Ta tak i det som trengs for å få støtte fra NAV, og jobb med å få deg et eget sted å bo, og deretter en jobb - hva som helst. Så vil du føle mestring over å ta ansvar for ditt eget liv. Slutt å definer deg selv som syk - tenk heller på hva du kan få til. Jeg synes du høres ganske flott ut som person! Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 4d448...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...