Gå til innhold

Ble kjent med nytt begrep i dag. Cis-kvinne eller cis-kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig! Det medfører ingen ending, da vi selvfølgelig fortsatt er kvinner. Punktum. Men når man skal skille mellom ulike underkategorier er det bare rett og rimelig at alle har "sin" kategori. Selv om måker er vanlige fugler har de et egennavn vi kan bruke til å skille de fra skjærer og spurver. Men måker er fremdeles fugler! Og skjærer er fugler i nøyaktig samme grad. 

Anonymkode: 19795...37b

Så….. transpersoner ønsker å Være fullverdig kvinne, men samtidig er det viktig med underkategorier? Hvorfor ikke bare kalle alt «kvinne»? Og så får heller de som har byttet kjønn ha ansvar for å informere helsevesenet om dette. Vi skal respektere hverandre, men i denne saken går respekten kun en vei. Det er det jeg og andre protesterer på.

så lenge du ønsker å bli omtalt på en bestemt måte, så forventer jeg  at du med et smil og med gjensidig respekt aksepterer og forholder deg til at jeg ikke har noe ønske om å bli kalt «Cis». Hvorfor er mine følelser mindre viktig enn en transkvinne sine? Hvis du sier at det er forskjell på deg og meg, så anerkjenner du da at det faktisk er forskjell på kjønnsidentitet og biologi. Hvis du mener det ikke er en forskjell, så er jeg spent på argumentasjonen din. 
 

Likebehandling av alle…. Med mindre det ikke lønner seg for meg?

Anonymkode: 3b901...c27

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt merkelig at du ikke skjønner dette. Jeg vil ikke i noen sammenheng bli referert til som "cis-kvinne". Det er krenkende.

Jeg er kvinne, hverken mer eller mindre. Hvorfor mener du at min rett til å definere meg selv er mindre enn andres?

 

Anonymkode: 8f94d...47e

Men blir du krenket dersom noen refererer til deg som en kvinne med en bestemt hårfarge, f.eks brunt hår? Om du er en av to kvinner i butikken, og noen skal peke deg ut? Du er jo like mye kvinne, men du har særtrekk som gjør deg identifiserbar og mulig å skille fra andre kvinner.

Anonymkode: 19795...37b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så….. transpersoner ønsker å Være fullverdig kvinne, men samtidig er det viktig med underkategorier? Hvorfor ikke bare kalle alt «kvinne»? Og så får heller de som har byttet kjønn ha ansvar for å informere helsevesenet om dette. Vi skal respektere hverandre, men i denne saken går respekten kun en vei. Det er det jeg og andre protesterer på.

så lenge du ønsker å bli omtalt på en bestemt måte, så forventer jeg  at du med et smil og med gjensidig respekt aksepterer og forholder deg til at jeg ikke har noe ønske om å bli kalt «Cis». Hvorfor er mine følelser mindre viktig enn en transkvinne sine? Hvis du sier at det er forskjell på deg og meg, så anerkjenner du da at det faktisk er forskjell på kjønnsidentitet og biologi. Hvis du mener det ikke er en forskjell, så er jeg spent på argumentasjonen din. 
 

Likebehandling av alle…. Med mindre det ikke lønner seg for meg?

Anonymkode: 3b901...c27

Unnskyld, men hvem er det som kaller deg cis? Har noen kalt deg det på butikken eller? 

Vi bruker ikke ordet cis på den måten. Men i kontekst, det vil si i diskurs om kjønnsidentitet, så vil det være viktig å skille mellom cis og trans. Det er ikke en "merkelapp" du får i pannen i samfunnet. Jeg forstår ikke hvorfor du føler deg krenket av dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (2 minutter siden):

Da velger du å bli krenket av noe som har sykt liten betydning. 

Men hvis jeg nekter å omtale en transkvinne som kvinne så har det stor betydning? Det er nøyaktig det samme. Vi som ikke ønsker å bli omtalt som Cis reagerer på samme måte som dere som ønsker å bli omtalt som kvinne eller transkvinne eller ikke-binær etc. 

Eller har det også sykt liten betydning hvis jeg ikke respekterer hvordan transpersoner ønsker å bli omtalt?

Anonymkode: 3b901...c27

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Hvorfor ikke bare skille med «transkvinne» og «biologisk kvinne»? Selvom det ikke plager deg å bli kalt cis, plager det helt tydelig enkelte andre kvinner. Det burde jo tas like mye hensyn til når det forventes at man skal kalle mennesker som er trans for det de ønsker? 

Anonymkode: 1d010...81b

Vi kan forsåvidt godt si «transkvinne» og «biologisk kvinne» for min del. Jeg skal ikke snakke for transkvinnene på dette punktet - mulig de har noen tanker om ordet biologisk i denne sammenhengen. Men det blir jo omtrent synonymt med å si «transkvinne» og «ciskvinne».

Det jeg er imot er hvis biologiske kvinner skal hevde sin rett til å være kvinner alene, og ikke ville dele dette med transkvinner. Og at man skal snakke om «transkvinner» og «kvinner». Det blir feil. Fordi jeg mener transkvinner er kvinner også! Da trenger vi noen ganger et begrep for å skille, fordi det er jo noen ulikheter. Derav ordet cis. 

Med en gang vi snakker om biologi og kjønn så tenker jeg det er helt riktig at transkvinner har noen ting som skiller dem fra cis-kvinner. Men ikke alle cis-kvinner er like heller. Noen mangler feks ulike (kvinnelige) organer - kanskje de har gjort det hele livet eller har måttet fjerne de som følge av sykdom. Noen har ikke mensen. Noen kan ikke få barn. Ingen mener vel at de ikke skal få kalle seg kvinner og eller ha rettigheter som kvinner? Da ser jeg ikke problemet med at transkvinner også er kvinner.

Vi er ikke helt like og vi har ikke de samme utfordringene og mulighetene i livet - men vi identifiserer oss alle som kvinner. Det er nok for meg. Både transkvinner og cis-kvinner er bare kvinner for meg når jeg snakker om det - unntatt akkurat når vi skal snakke om kjønn og trenger å skille de to av ulike årsaker. 

Anonymkode: 5db0a...df3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (1 minutt siden):

Da velger du å bli krenket av noe som har sykt liten betydning. 

Det er det faktisk ikke opp til deg å definere. 

 

Anonymkode: 8f94d...47e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Man behøver ordet cis når man diskuterer kjønn.

Selvfølgelig trenger man ikke det. Man trenger ikke "cis" i det hele tatt. Det er et fullstendig unødvendig og tullete prefix.

Anonymkode: 8dfa0...e20

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men blir du krenket dersom noen refererer til deg som en kvinne med en bestemt hårfarge, f.eks brunt hår? Om du er en av to kvinner i butikken, og noen skal peke deg ut? Du er jo like mye kvinne, men du har særtrekk som gjør deg identifiserbar og mulig å skille fra andre kvinner.

Anonymkode: 19795...37b

Whataboutism. 🙄Funker ikke på meg.

Anonymkode: 8f94d...47e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hvis jeg nekter å omtale en transkvinne som kvinne så har det stor betydning? Det er nøyaktig det samme. Vi som ikke ønsker å bli omtalt som Cis reagerer på samme måte som dere som ønsker å bli omtalt som kvinne eller transkvinne eller ikke-binær etc. 

Eller har det også sykt liten betydning hvis jeg ikke respekterer hvordan transpersoner ønsker å bli omtalt?

Anonymkode: 3b901...c27

Først og fremst så er jeg cis. Det har ikke noe å si for meg, det er bare et fakta. Det betyr at jeg er en person som ble født med det biologiske kjønnet som vi i Norge kaller "kvinne", og jeg identifiserer meg som kvinne. På engelsk ville man sagt at "sex" og "gender" matcher. Det er det det betyr. Det er ikke en identitet, det er et begrep som forklarer forskjellen på transkvinner og cis-kvinner. 
Dette skillet er viktig i en relevant kontekst, men det har lite å si for deg som person. Det er ikke slik at folk peker på deg på gaten og sier "Hun der cis-damen der borte." 

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så….. transpersoner ønsker å Være fullverdig kvinne, men samtidig er det viktig med underkategorier? Hvorfor ikke bare kalle alt «kvinne»? Og så får heller de som har byttet kjønn ha ansvar for å informere helsevesenet om dette. Vi skal respektere hverandre, men i denne saken går respekten kun en vei. Det er det jeg og andre protesterer på.


Anonymkode: 3b901...c27

Jeg er hundre prosent for å kalle alle «kvinne» og det gjør jeg også. Det gjør de fleste, i hvert fall når det gjelder cis-kvinner. Det er jo noen som ikke vil kalle transkvinner for «kvinner», men det er en annen debatt. 

Som flere her påpeker - cis er bare relevant akkurat i de samtalene der det er relevant om kvinnen ble definert som kvinne ved fødsel eller ei. Hvis dere absolutt vil så kan vi godt si «kvinner som ble definert som kvinner ved fødsel» og «kvinner som ikke ble definert som kvinner ved fødsel» - men det er da mye mer kronglete da. 

Anonymkode: 5db0a...df3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det faktisk ikke opp til deg å definere. 

 

Anonymkode: 8f94d...47e

Definere hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes hvis man bruker «kvinne» og «transkvinne» så sier man på en måte at transkvinner ikke er ekte og fullverdige kvinner - og i alle fall ikke så mye kvinner som andre «kvinner» er.

Og det er jo sant.

Anonymkode: 8dfa0...e20

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så….. transpersoner ønsker å Være fullverdig kvinne, men samtidig er det viktig med underkategorier? Hvorfor ikke bare kalle alt «kvinne»? Og så får heller de som har byttet kjønn ha ansvar for å informere helsevesenet om dette. Vi skal respektere hverandre, men i denne saken går respekten kun en vei. Det er det jeg og andre protesterer på.

så lenge du ønsker å bli omtalt på en bestemt måte, så forventer jeg  at du med et smil og med gjensidig respekt aksepterer og forholder deg til at jeg ikke har noe ønske om å bli kalt «Cis». Hvorfor er mine følelser mindre viktig enn en transkvinne sine? Hvis du sier at det er forskjell på deg og meg, så anerkjenner du da at det faktisk er forskjell på kjønnsidentitet og biologi. Hvis du mener det ikke er en forskjell, så er jeg spent på argumentasjonen din. 
 

Likebehandling av alle…. Med mindre det ikke lønner seg for meg?

Anonymkode: 3b901...c27

Vi kaller jo alt kvinne. Når du og en transkvinne har kollokvie sammen, vil man jo si at dere er to kvinner. Det er ingen grunn til å spesifisere noe nærmere. Det kan det imidlertid være i andre sammenhenger, for eksempel om du vil diskutere forskjeller mellom transkvinner og cis-kvinner på nettet😂

Det er klart at det er en biologisk forskjell. Men du snakker om å respektere hverandre, og å ta hensyn til hverandres følelser. Det er jeg selvfølgelig enig i at man skal, men alle må også kunne starte fra utgangspunkt. Selv om det er forskjeller mellom de ulike kvinnene, er likhet viktig. Eller mener du f.eks. at kvinner ikke skal ha samme rettigheter som menn fordi det er forskjeller som skiller oss? Eller at folk fra Oslo ikke bør ha stemmerett fordi de er annerledes enn folk fra Trøndelag? Forskjellene og ulikhetene er ikke relevante i den sammenhengen.

Anonymkode: 19795...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det er jo sant.

Anonymkode: 8dfa0...e20

Uenig med deg. 

Men det er jo dessverre det som er hele grunnlaget for denne debatten. Hvorvidt man anerkjenner transkvinner som ekte kvinner og transmenn som ekte menn. For i det øyeblikket man gjør det, så er det ikke noe problem å dele på ordet kvinne med de som ikke nødvendigvis ble definert med det kjønnet ved fødsel, eller dele ordet mann med de mennene som ikke ble definert med det kjønnet ved fødsel. 

Da er det heller ikke noe problem å bruke ordet «cis» akkurat i de ganske få sakene det er relevant eller nødvendig å skille.

Anonymkode: 5db0a...df3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er hundre prosent for å kalle alle «kvinne» og det gjør jeg også. Det gjør de fleste, i hvert fall når det gjelder cis-kvinner. Det er jo noen som ikke vil kalle transkvinner for «kvinner», men det er en annen debatt. 

Som flere her påpeker - cis er bare relevant akkurat i de samtalene der det er relevant om kvinnen ble definert som kvinne ved fødsel eller ei. Hvis dere absolutt vil så kan vi godt si «kvinner som ble definert som kvinner ved fødsel» og «kvinner som ikke ble definert som kvinner ved fødsel» - men det er da mye mer kronglete da. 

Anonymkode: 5db0a...df3

Nei. Dere kan si kvinner og transkvinner eller biologiske kvinner og transkvinner. Dere lager deres deifinisjoner som vi respekterer. Da må dere respektere våre. Om det blir for langt å si «biologisk kvinne» så kan du si biokvinne. Du kan ikke hyle opp om hvor viktig begreper transbevegelsen har funnet opp er og kreve respekt uten å vise den samme respekten tilbake.

Anonymkode: 3b901...c27

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva som er problemet?. Jeg er en transkvinne og er det så vanskelig og bruke cis-kvinne eller cis-mann hvis det kan få meg og andre i min situasjon til og føle oss bedre?. Herregud for noe småtteri og henge seg opp i... Jeg er transkvinne, du er en cis-kvinne men vi begge 2 er kvinner. 

Anonymkode: 90f75...3cb

Du det driter jeg egentlig i, hvorfor skal DU bli krenka fordi jeg er født kvinne og for alltid vil føle meg kvinne? Det er virkelig ikke mitt problem, men all støtte og fine ord til deg - for det du har gått igjennom og står for. Men  det er ikke mitt ansvar, hva du føler. Da må du nesten gå noen runder med deg selv

Anonymkode: ef909...a35

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kaller jo alt kvinne. Når du og en transkvinne har kollokvie sammen, vil man jo si at dere er to kvinner. Det er ingen grunn til å spesifisere noe nærmere. Det kan det imidlertid være i andre sammenhenger, for eksempel om du vil diskutere forskjeller mellom transkvinner og cis-kvinner på nettet😂

Det er klart at det er en biologisk forskjell. Men du snakker om å respektere hverandre, og å ta hensyn til hverandres følelser. Det er jeg selvfølgelig enig i at man skal, men alle må også kunne starte fra utgangspunkt. Selv om det er forskjeller mellom de ulike kvinnene, er likhet viktig. Eller mener du f.eks. at kvinner ikke skal ha samme rettigheter som menn fordi det er forskjeller som skiller oss? Eller at folk fra Oslo ikke bør ha stemmerett fordi de er annerledes enn folk fra Trøndelag? Forskjellene og ulikhetene er ikke relevante i den sammenhengen.

Anonymkode: 19795...37b

Jeg skjønner at du begynner å gå tom for argumenter for dette er jo bare tull.

Dette handler om at noen kvinner ikke i noen sammenheng vil bli kalt "cis-kvinner" og en gjeng som på tross av dette insisterer på å kalle dem det. 

Du bruker dessuten flere av argumentene jeg har sett folk bruke som forsvar for å fortsette å bruke ordet neger. Det burde være et tankekors.

 

Anonymkode: 8f94d...47e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil at de som er trans skal respektere at jeg ønsker å bli omtalt som "kvinne", ikke "cis-kvinne".

Anonymkode: feba0...7b6

Samme her, 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At cis-begrepet brukes skaper jo bare full forvirring og er totalt overflødig. En cis-kvinne er jo bare en kvinne (både biologisk og det hun identifiserer seg som). En transkvinne er en kvinne som er født mann, men identifiserer seg som kvinne. 

Jeg ser ikke hvorfor det skal være så problematisk å bruke begrepene kvinne og transkvinne. En transkvinne blir jo ikke mindre transkvinne av at biologiske kvinner blir omtalt som cis-kvinner. De vil jo fortsatt være transkvinner. 

Man bare tilegner kvinner et begrep "fordi atte". 

 

 

Anonymkode: 88762...927

Det er vel fordi trans kvinner føler seg krenka. Men det er faktisk ikke mitt ansvar, de får finne ut selv hva de ønsker og føler om/ved seg selv. Uten å lashe ut til andre, å tillegge andre kvinner merkelapper som ikke trengs - kun for å skåne en. 

Mye egoisme ute å rår, folk forventer å bli respektert uten å ha respekt andre veien. Vica versa. 

Anonymkode: ef909...a35

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Der er jeg faktisk helt uenig med deg. Jeg synes hvis man bruker «kvinne» og «transkvinne» så sier man på en måte at transkvinner ikke er ekte og fullverdige kvinner - og i alle fall ikke så mye kvinner som andre «kvinner» er.

Bruker man derimot cis og trans når det er relevant, så blir det tydeligere at begge er like mye kvinner, men at de har en ulik historie/opplevelse/helse. Ord har makt. Jeg forstår godt at dette betyr mye for de som er transkvinner og transmenn, at man blir fullt ut anerkjent som det kjønnet man føler seg som. Som cis-kvinne har jeg ikke noe behov for å ha monopol på «kvinne»-ordet og deler det gjerne. Når vi snakker om kjønn så har vi ord for å skille, men ellers er vi alle kvinner! 

For meg er det dét det koker ned til. Anerkjenner man transkvinner og transmenn som fullverdige kvinner og menn? Hvis ja, bør det jo ikke være noe problem å bruke ordet «cis» og «trans» akkurat i de tilfellene det er behov for å skille, og ellers er vi alle kvinner og menn. Det føles som et veldig lite offer for meg å lære meg cis-ordet for å gjøre hverdagen til transpersoner et lite hakk bedre og la de være inkludert. 

Der er faktisk ikke så veldig forvirrende. 


 

Anonymkode: 5db0a...df3

Biologisk fødte kvinner ER jo ekte. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...